Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TCH_2A_D07-01_W01 | Student posiada wiedzę dotyczącą wiedzy biochemicznej podstawowych związków organicznych wchodzących w skład żywych organizmów, zna przebieg głównych szlaków biochemicznych w komórkach roślinnych i zwierzęcych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TCH_2A_W01 | ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_W01 | ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
InzA2_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-2 | Zapoznanie się studenta z budową i funkcją enzymów. |
---|
C-3 | Ukształtowanie znajomości podstawowych procesów metabolicznych zachodzących w komórkach roślinnych i zwierzęcych. |
C-1 | Zapoznanie studenta ze związkami chemicznymi będącymi podstawowymi składnikami żywych komórek. |
C-4 | Przygotowanie studenta do do planowania procesów biotechnologicznych na bazie znanych szlaków biochemicznych. |
Treści programowe | T-W-3 | Enzymy: budowa enzymów, teorie dotyczące przebiegu reakcji biokatalitycznych, nazewnictwo enzymów, wpływ czynników zewnętrznych na działanie enzymów, rola i funkcja enzymów w organiźmie. |
---|
T-W-4 | Cukry: budowa monosacharydów, aktywność optyczna cukrów, reakcje charakterystyczne, najważniejsze dwucukrowce (maltoza, laktoza, sacharoza), struktura i właściwości cukrów złożonych, reakcje polisacharydów, zastosowanie produktów tych reakcji |
T-W-9 | Przechowywanie informacji genetycznej: budowa kwasów nukleinowych, model Watsona-Cricka, zasada parowania zasad, kod genetyczny i jego znaczenie, przebieg replikacjim, transkrypcji i translacji. |
T-W-8 | Biosynteza prekursorów makrocząsteczek: synteza lipdów błon komórkowych i hormonów, biosynteza aminokwasów i hemu, szlak syntezy kwasów tłuszczowych z acetylo-CoA, glukogeneza |
T-W-6 | Witaminy: budowa, podział witamin (witaminy rozpuszczalne w wodzie i w tłuszczach), rola i funkcja witamin w przemianie materii |
T-W-5 | Tłuszcze: budowa, reakcje i zastosowanie tłuszczów, hydroliza i utwardzanie tłuszczów, nasycone i nienasycone tłuszcze roślinne i zwierzęce, substancje tłuszczupodobne (sterole, steroidy, hormony itp.) i ich znaczenie w organizmach żywych |
T-W-7 | Uzyskiwanie energii w procesach metabolicznych, magazynowanie energii. Anabolizm i katabolizm białek, tłuszczów i węglowodanów: glikoliza - szlak Embdena-Meyerhofa, cykl kwasu cytrynowego (cykl Krebsa), fosforylacja oksydacyjna, cykl pentozowy, metabolizm glikogenu i dwusacharydów, metabolizm kwasów tłuszczowych, rozkład aminokwasów, cykl mocznikowy, fotosynteza |
T-W-2 | Struktura i budowa białek: budowa i podział aminokwasów, reakcje aminokwasów, rodzaje i właściwości wiązań w peptydach i białkach, klasyfikacja białek, funkcje białek. |
Metody nauczania | M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
---|
M-1 | wykład informacyjny |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Krótkie sprawdziany oceniające przygotowanie studenta do zajęć. Do uzyskania "dopuszczenia" ćwiczeń wymagane jest zdobycie co najmniej 50%+1 punktu z maksymalnej liczby |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci testu otwartego, podsumuwujące wiedzę i umiejętności zdobyte przez studenta . Do uzyskania oceny pozytywnej oceny końcowej wymagane jest zdobycie 60%+1 punktu z wymaganej liczby punktów. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi wymienić żadnych składników biochemicznych komórki. Nie zna żadnych szlaków biochemicznych. Opuścił ponad 50% laboratoriów. Nie uzyskał pozywnej oceny średniej (średn. ocen jest mniejsza niż 2,74) z tzw. "wejściówek dopuszczających do uczestnictwa w labortorium. |
3,0 | Student potrafi wymienić wszystkie związków organicznych wchodzących w skład żywych komórek . Zna w stopniu podstawowym ich budowę i funkcje. Umie wymienić przynajmniej jeden ważny szlak metaboliczny. Student ma maksymalnie dwie obecności usprawiedliwione i jedną nieusprawiedliwioną na laboratoriach. Uzyskał pozytywną ocenę średnią z "wejściówek" i z testowego zaliczenia końcowego (średnia ocen w przedziale 2,75- 3,25). |
3,5 | Student zna w stopniu podstawowym budowę i funkcję związków organicznych wchodzących w skład żywych komórek (np. zna funkcję białek i ogólny schemat ich budowy). Umie przedstawić graficznie przynajmniej jeden szlak metaboliczny. Student ma maksymalnie dwie obecności usprawiedliwione i jedną nieusprawiedliwioną na laboratoriach. Uzyskał pozytywną ocenę średnią z "wejściówek" i z testowego zaliczenia końcowego (średnia ocen w przedziale 3,26-3,75) |
4,0 | Student w stopniu dobrym umie scharakteryzować budowę chemiczną i właściwości związków organicznych, wchodzących w skład żywych komórek (np. zna ogólne zasady nazewnictwa, wybrane wzory). Umie przedstawić graficznie przynajmniej 3 szlaki metaboliczne. Potrafi wytłumaczyć w jaki sposób następuje uzyskanie energii. Student ma maksymalnie dwie obecności usprawiedliwione i jedną nieusprawiedliwioną na labortoriach. Uzyskał pozytywną ocenę średnią z "wejściówek" i testowego zaliczenia końcowego (średnia ocen w przedziale 2,76-4,25). |
4,5 | Student w stopniu ponad dobrym umie opisać budowę chemiczną i właściowości związków organicznych, wchodzących w skład żywych komórek (np. zna wzory i umie je zapisać). Umie przedstawić graficznie przynajmniej 3 szlaków metabolicznych. Potrafi wytłumaczyć w jaki sposób następuje uzyskanie energii na drodze różnych procesów. Umie je porównać i wskazać najwydajniejszy sposób uzyskania energii. Student ma maksymalnie dwie obecności usprawiedliwione i jedną nieusprawiedliwioną na labortoriach. Uzyskał poztywną ocenę średnią z "wejściówek" i z testowego zaliczenia końcowego (średnia ocen w przedziale 4,26-4,75). |
5,0 | Student opanował bardzo dobrze wiadomości dotyczące budowy chemicznej związków organicznych budujących komórki żywych organizmów (np. zna ich wzory, podział, funkcje, zasady nazewnictwa itp.) Potrafii opisać ich funkcję oraz wytłumaczyć w jaki sposób ich niedobór przyczynia się do zakłócenia prawidłowego funkcjonowania komórki lub organizmu. Student umie ponadto przedstawić graficznie większość szlaków metabolicznych. Potrafi wskazać naistotniejsze produkty pośrednie. Objaśnia w jaki sposówb uzyskiwana i gromadzona jest energia w komórkach. Umie wytłumaczyć działanie np. enzymów w zależności od zmieniających się parametrów środowiska. Student ma ma maksymalnie dwie obecności usprawiedliwione i jedną nieusprawiedliwioną na laboratoriach. uzyskał pozytywną ocenę średnią z" wejściówek" i z testowego zaliczenia końcowego (średnia ocen w przedziale 4,75-5,0). |