Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia leków i pestycydów
Sylabus przedmiotu Woda dla przemysłu i energetyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Woda dla przemysłu i energetyki | ||
Specjalność | Technologia wody i inżynierii środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Mozia <Sylwia.Mozia@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Mozia <Sylwia.Mozia@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy technologii uzdatniania wody i oczyszczania ścieków |
W-2 | podstawy technologii chemicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z wymaganiami stawianymi wodzie dla przemysłu i energetyki |
C-2 | Zapoznanie studenta z obiegami wody w zakładach przemysłowych i elektrowniach |
C-3 | Zapoznanie studenta z technologią uzdatniania wody dla potrzeb zakładów przemysłowych i elektrowni |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wymagania stawiane wodzie dla przemysłu i energetyki | 1 |
T-W-2 | Obiegi wody w zakładach przemysłowych i elektrowniach | 1 |
T-W-3 | Kamień kotłowy i korozja | 2 |
T-W-4 | Uzdatnianie wody dla potrzeb kotłów parowych i obiegów chłodniczych. Wprowadzenie | 1 |
T-W-5 | Usuwanie zawiesin i zanieczyszczeń koloidalnych | 1 |
T-W-6 | Usuwanie zanieczyszczeń organicznych | 1 |
T-W-7 | Usuwanie żelaza i manganu | 1 |
T-W-8 | Zmiękczanie i demineralizacja wody | 2 |
T-W-9 | Odgazowanie wody i odolejanie kondensatu | 1 |
T-W-10 | Omówienie technologii uzdatniania wody na potrzeby przemysłu i energetyki na wybranym przykładzie. Wycieczka | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie się z literaturą dotyczacą technologii uzdatniania wody w przemyśle i energetyce | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie sprawozdania z wycieczki | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-W-5 | Konsultacje z wykładowcą | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | zajęcia terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności studenta zdobytych podczas cyklu wykładów i zajęć terenowych. Zaliczenie przedmiotu na podstawie sprawozdania z wycieczki oraz kolokwium. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D08-10_W01 Student zna wymagania stawiane wodzie dla przemysłu i energetyki. Student umie wymienić i scharakteryzować rodzaje obiegów wody występujących w zakładach przemysłowych i elektrowniach. Student posiada szeroką wiedzę na temat technologii uzdatniania wody dla potrzeb zakładów przemysłowych i elektrowni, zna stosowane operacje jednostkowe i procesy oraz jest w stanie wyjaśnić, jak poprawnie zaprojektować lub zmodernizować ciąg technologiczny uzdatniania wody z uwzględnieniem wymagań dotyczących jakości produktu. | TCH_2A_W04 | T2A_W02 | InzA2_W03 | C-1, C-2, C-3 | T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D08-10_U01 Student potrafi porównać różne metody uzdatniania wody i ocenić możliwość ich zastosowania w produkcji wody dla przemysłu i energetyki. Student umie zaprojektować lub zmodernizować ciąg technologiczny uzdatniania wody z uwzględnieniem wymagań dotyczących jakości produktu. | TCH_2A_U09, TCH_2A_U11, TCH_2A_U12 | T2A_U07, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16 | InzA2_U01, InzA2_U03, InzA2_U04 | C-2, C-3, C-1 | T-W-10, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D08-10_K01 Student potrafi w sposób kreatywny i świadomy podejmować różne decyzje i działania związane z wykonywanym zawodem. Student bardzo dobrze rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konieczności ciągłego poszerzania wiedzy. | TCH_2A_K01, TCH_2A_K03 | T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K06 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-3, C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D08-10_W01 Student zna wymagania stawiane wodzie dla przemysłu i energetyki. Student umie wymienić i scharakteryzować rodzaje obiegów wody występujących w zakładach przemysłowych i elektrowniach. Student posiada szeroką wiedzę na temat technologii uzdatniania wody dla potrzeb zakładów przemysłowych i elektrowni, zna stosowane operacje jednostkowe i procesy oraz jest w stanie wyjaśnić, jak poprawnie zaprojektować lub zmodernizować ciąg technologiczny uzdatniania wody z uwzględnieniem wymagań dotyczących jakości produktu. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe wymagania stawiane wodzie dla przemysłu i energetyki. Student wie, jakie obiegi wody występują w zakładach przemysłowych i elektrowniach. Student zna w stopniu dostatecznym podstawy operacji jednostkowych i procesów stosowanych w ciągach technologicznych uzdatniania wody na potrzeby przemysłu i energetyki. Wiedza studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D08-10_U01 Student potrafi porównać różne metody uzdatniania wody i ocenić możliwość ich zastosowania w produkcji wody dla przemysłu i energetyki. Student umie zaprojektować lub zmodernizować ciąg technologiczny uzdatniania wody z uwzględnieniem wymagań dotyczących jakości produktu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić prostą analizę porównawczą wybranych metod uzdatniania wody oraz podejmuje próby oceny ich przydatności w produkcji wody dla przemysłu i energetyki. Student umie zaproponować prosty ciąg technologiczny uzdatniania wody dla przemysłu lub energetyki. Umiejętności studenta wynoszą 60% umiejętności możliwych do zdobycia w ramach przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D08-10_K01 Student potrafi w sposób kreatywny i świadomy podejmować różne decyzje i działania związane z wykonywanym zawodem. Student bardzo dobrze rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konieczności ciągłego poszerzania wiedzy. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi podejmować proste decyzje i działania związane z wykonywanym zawodem. Student dostrzega potrzebę uczenia się przez całe życie i konieczności ciągłego poszerzania wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. L. Kowal, M. Świderska-Bróż, Oczyszczanie wody. Podstawy teoretyczne i technologiczne, procesy i urzadzenia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, szóste
- pr. zb. pod red. J. Nawrockiego, Uzdatnianie wody. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010
- J. Stańda, Woda do kotłów parowych i obiegów chłodzących siłowni cieplnych, WNT, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- pr. zb. pod red. R. Gimbela, M. Jekela i R. Ließfelda, Podstawy i technologie uzdatniania wody. Tom I i Tom II, Oficyna Wydawnicza Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 2008