Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia nieorganiczna
Sylabus przedmiotu Produkty organiczne pochodzenia naturalnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Produkty organiczne pochodzenia naturalnego | ||
Specjalność | Technologia lekkiej syntezy organicznej | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Swarcewicz <Maria.Swarcewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maria Swarcewicz <Maria.Swarcewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ukończony kurs Chemia Organiczna |
W-2 | ukończony kurs Biochemia i związki biologicznie aktywne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studentów do prowadzenia badań nad produktami organicznymi pochodzenia naturalnego |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii, biochemii i rozwiązywania problemów występujących w kosmetykach, lekach, środkach ochrony roślin. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przegląd produktów naturalnych występujących jako leki naturalne, biokosmetyki, biopestycydy, biostymulatory, witaminy, dodatki do żywności. | 3 |
T-W-2 | Przegląd metod przetwarzania roślinnych surowców, a zwłaszcza rozdrabniania, sporządzania mieszanek ziołowych, odwarów, naparów, maceracji, warunków wyodrębniania. Zależność budowy chemicznej substancji biologicznie aktywnej od wyboru metody przetwarzania. | 3 |
T-W-3 | Zapoznanie się z podziałem roślinnych substancji biologicznie aktywnych: alkaloidy, glikozydy, sterole, flawonoidy, saponiny, kumaryny, antocyjany, woski, antrazwiązki,, olejki eteryczne,, gorczyce, garbniki, śluzy i inne grupy substancji. | 3 |
T-W-4 | Zapoznanie się z lekami galenowymi i techniką ich przygotowania. | 2 |
T-W-5 | Przegląd biopestycydów pod kątem ich substancji biologicznie aktywnych, własności toksykologicznych, przygotowanie form użytkowych preparatów handlowych. | 2 |
T-W-6 | Przegląd składników kosmetyków naturalnch, ich budowa chemiczna, wlasności i pełnione funkcje w kosmetykach. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | Studiowanie literatury | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wyklad informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D03-11_W01 Potrafi scharakteryzować surowce i produkty pochodzenia naturalnego | TCH_2A_W10 | T2A_W03 | InzA2_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D03-11_U01 potrafi wykorzystać metody analityczne do określenia składu chemiczbego produktów naturalnych | TCH_2A_U08 | T2A_U08, T2A_U09 | InzA2_U02 | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_D03-11_U02 potrafi opracować metody wydzielania substancji biologicznie aktywnych z materiału roślinnego. | TCH_2A_U13 | T2A_U17 | InzA2_U06 | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D03-11_K01 rozumie potrzebe kształcenia ustawicznego | TCH_2A_K03 | T2A_K01, T2A_K03 | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D03-11_W01 Potrafi scharakteryzować surowce i produkty pochodzenia naturalnego | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi wymienić wybrane grupy produktów organicznych pochodzenia naturalnego | |
3,5 | potrafi wymienić i krótko scharakteryzować wybrane grupy produktów organicznych pochodzenia naturalnego | |
4,0 | potrafi wymienić i krótko scharakteryzować większość grup produktów organicznych pochodzenia naturalnego oraz określić metody przetwarzania roślinnych surowców | |
4,5 | potrafi scharakteryzować produkty organicznych pochodzenia naturalnego oraz określić metody przetwarzania roślinnych surowców, opisać formy użytkowe biopestycydów i leków naturalnych | |
5,0 | potrafi scharakteryzować produkty organicznych pochodzenia naturalnego oraz określić metody przetwarzania roślinnych surowców, opisać formy użytkowe biopestycydów i leków naturalnych, zinterpretować wlasności toksykologiczne produktow naturalnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D03-11_U01 potrafi wykorzystać metody analityczne do określenia składu chemiczbego produktów naturalnych | 2,0 | nie spełnia kryteriów dla oceny 3 |
3,0 | potrafi określić skład chemiczny produktów naturalnych na podstawie wybranych metod analitycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D03-11_U02 potrafi opracować metody wydzielania substancji biologicznie aktywnych z materiału roślinnego. | 2,0 | nie spełnia kryteriow dla oceny 3 |
3,0 | potrafi opracować wybraną metodę wydzielania substancji biologicznie aktywnych z materiały roślinnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D03-11_K01 rozumie potrzebe kształcenia ustawicznego | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3 |
3,0 | ma świadomość kształcenia ustawicznego zwiazanego z wybranymi technologiami produktów naturalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Draelos Z.D., Kosmeceutyki, Wrocław, 2011
- Kohlmunzer S, Farmakognozja, Lekarskie PZWL, Warszawa, 2003
- Markowska L., Leki pochodzenia naturalnego, SplitTrading, Wroclaw, 2006
- Lamer-Zarawska E., Kowal-Gierczak B., Niedworok J., Fitoterapia i leki roślinne, PZWL, Warszawa, 2007
- Kohlmunzer S., Farmakognozja, PZWL, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Dunn P.J., Wells A.S., Williams M.T., Green chemistry in the pharmaceytical industry, Wiley-VCH, Weinheim, 2010
- Jjemba J.J., Pharma-ecology, Wiley, Deltran, 2008