Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia nowych materiałów

Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością pracy laboratoriów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie jakością pracy laboratoriów
Specjalność Kontrola jakości produktów organicznych
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Paździoch <Waldemar.Pazdzioch@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy analizy chemicznej i instrumentalnej.
W-2Podstawy statystyki w doświadczalnictwie.
W-3Podstawy zarządzania środowiskowego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze spsobami oceny jakości wyników analitycznych oraz ukształtowanie umiejętności w tym zakresie.
C-2Zapoznanie studentów z procedurami organizowania badań biegłości laboratoriów i badań międzylaboratoryjnych oraz uształtowania umiejętności w tym zakresie.
C-3Zapoznanie studentów z procedurami procesu akredytacji laboratorium badawczego oraz uształtowania umiejętności w tym zakresie.
C-4Zapoznanie studentów z system zarządzania jakością pracy laboratorium badawczego i jego praktycznego zastosowania w obszarze zarządzania i wymagań technicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Jakość wyników analitycznych. Karty kontrolne. Podstawy teoretyczne metody IDMS. System zapewnienia jakości.3
T-W-2Spójność pomiarowa. Struktura metrologiczna. Wymagania normatywne.3
T-W-3Materiały odniesienia. Parametry charakteryzujące materiały odniesienia. Techniki kalibracji.6
T-W-4Badania miedzylaboratoryjne. Badania biegłości i porównań międzylaboratoryjnych. Charakterystyka i organizacja badań. Analiza statystyczna w badaniach międzylaboratoryjnych. Przykłady zastosowań testów parametrycznych przy opracowywaniu wyników badań międzylaboratoryjnych.6
T-W-5Opis systemu akredytacji. Akredytacja laboratorium. Proces akredytacji. Wymagania.6
T-W-6System zarządzania jakością. Polityka jakości. Księga jakości. Procedury w obszarze zarządzania i wymagań technicznych.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z objaśnieniami wspomagany prezentacją multimedialną.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne po zakończeniu wykładów z tematyki objętej wykładami. W drugim i kolejnym terminie zaliczenie ustne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D16-07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu sposobów oceny jakości wyników analitycznych, procedur organizowania badań biegłości laboratoriów i badań miedzylaboratoryjnych. Opisuje proces akredytacji, zna procedury akredytacji laboratorium badawczego oraz system zarządzania jakością pracy laboratorium badawczego.
TCH_2A_W06T2A_W03InzA2_W05C-4, C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D16-07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi przeprowadzić ocenę jakości wyników analitycznych, uczestniczyć w badaniach biegłości laboratoriów i badań międzylaboratoryjnych oraz je organizować. Potrafi przygotować laboratorium badawcze do akredytacji stosując obowiązujące w tym zakresie procedury. Potrafi opracować i zastosować w laboratorium badawczym system zarządzania jakością pracy.
TCH_2A_U08, TCH_2A_U11T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U15InzA2_U01, InzA2_U02C-2, C-4, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D16-07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu sposobów oceny jakości wyników analitycznych, procedur organizowania badań biegłości laboratoriów i badań miedzylaboratoryjnych. Opisuje proces akredytacji, zna procedury akredytacji laboratorium badawczego oraz system zarządzania jakością pracy laboratorium badawczego.
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu sposobów oceny jakości wyników analitycznych. Nie zna i nie rozróżnia stosowanych wielkości matematycznych i statystycznych. Nie zna materiałów odniesienia ani technik kalibracji. Nie zna przebiegu procesu akredytacji laboratorium badawczego ani systemu zarządzania jakością pracy laboratorium badawczego.
3,0Student ma dostateczną wiedzę z zakresu sposobów oceny jakości wyników analitycznych. Wymienia i rozróżnia zaledwie kilka stosowanych wielkości matematycznych i statystycznych. Wymienia i charakteryzuje niektóre materiały odniesienia. Zna kilka omawianych technik kalibracji. Zna przebieg procesu akredytacji laboratorium badawczego.
3,5Student ma wystarczjącą wiedzę z zakresu sposobów oceny jakości wyników analitycznych. Wymienia i definiuje kilka stosowanych wielkości matematycznych i statystycznych. Wymienia i charakteryzuje materiały odniesienia. Zna kilka omawianych technik kalibracji. Zna przebieg procesu akredytacji laboratorium badawczego oraz systemu zarządzania jakością pracy laboratorium badawczego.
4,0Student ma szeroką wiedzę z zakresu sposobów oceny jakości wyników analitycznych. Wymienia i definiuje większość stosowanych wielkości matematycznych i statystycznych. Wymienia, rozróżnia i charakteryzuje materiały odniesienia. Zna większość omawianych technik kalibracji. Zna i objaśnia większość procedur organizowania badań biegłości laboratoriów i badań miedzylaboratoryjnych. Zna przebieg procesu akredytacji laboratorium badawczego oraz systemu zarządzania jakością pracy laboratorium badawczego.
4,5Student ma szeroką wiedzę z zakresu sposobów oceny jakości wyników analitycznych. Wymienia, rozróżnia i definiuje większość stosowanych wielkości matematycznych i statystycznych. Wymienia, rozróżnia i charakteryzuje materiały odniesienia. Zna większość omawianych technik kalibracji. Zna i objaśnia większość procedur organizowania badań biegłości laboratoriów i badań miedzylaboratoryjnych. Zna, opisuje i objaśnia przebieg procesu akredytacji laboratorium badawczego oraz systemu zarządzania jakością pracy laboratorium badawczego.
5,0Student ma szeroką wiedzę z zakresu sposobów oceny jakości wyników analitycznych. Wymienia, rozróżnia i definiuje wszystkie stosowane wielkości matematyczne i statystyczne. Wymienia, rozróżnia i charakteryzuje materiały odniesienia. Zna wszystkie omawiane techniki kalibracji. Zna i objaśnia wszystkie procedury organizowania badań biegłości laboratoriów i badań miedzylaboratoryjnych. Zna, opisuje i objaśnia przebieg procesu akredytacji laboratorium badawczego oraz systemu zarządzania jakością pracy laboratorium badawczego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D16-07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi przeprowadzić ocenę jakości wyników analitycznych, uczestniczyć w badaniach biegłości laboratoriów i badań międzylaboratoryjnych oraz je organizować. Potrafi przygotować laboratorium badawcze do akredytacji stosując obowiązujące w tym zakresie procedury. Potrafi opracować i zastosować w laboratorium badawczym system zarządzania jakością pracy.
2,0Student nie potrafi w sposób przeprowadzić ocenę jakości wyników analitycznych. Nie potrafi organizować badania biegłości laboratoriów i badania międzylaboratoryjne. Nie potrafi nawet przy pomocy prowadzącego przygotować laboratorium badawcze do akredytacji ani zastosować w nim systemu zarządzania jakością pracy.
3,0Student potrafi w sposób zadawalajacy przeprowadzić ocenę jakości wyników analitycznych. Potrafi przy pomocy prowadzącego organizować badania biegłości laboratoriów i badania międzylaboratoryjne. Potrafi przy pomocy prowadzącego w niewielkim zakresie przygotować laboratorium badawcze do akredytacji stosując obowiązujące w tym zakresie procedury.
3,5Student potrafi w sposób zadawalajacy przeprowadzić ocenę jakości wyników analitycznych. Potrafi przy pomocy prowadzącego organizować badania biegłości laboratoriów i badania międzylaboratoryjne i w nich uczestniczyć. Potrafi przy pomocy prowadzącego przygotować laboratorium badawcze do akredytacji stosując obowiązujące w tym zakresie procedury.
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić ocenę jakości wyników analitycznych. Potrafi samodzielnie organizować badania biegłości laboratoriów i badania międzylaboratoryjne i w nich uczestniczyć. Potrafi samodzielnie przygotować laboratorium badawcze do akredytacji stosując obowiązujące w tym zakresie procedury. Potrafi samodzielnie zastosować w laboratorium badawczym system zarządzania jakością pracy.
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić ocenę jakości wyników analitycznych. Potrafi samodzielnie organizować badania biegłości laboratoriów i badania międzylaboratoryjne i w nich uczestniczyć. Potrafi samodzielnie przygotować laboratorium badawcze do akredytacji stosując obowiązujące w tym zakresie procedury. Potrafi samodzielnie opracować i zastosować w laboratorium badawczym system zarządzania jakością pracy.
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić ocenę jakości wyników analitycznych. Potrafi samodzielnie organizować badania biegłości laboratoriów i badania międzylaboratoryjne, uczestniczyć w nich oraz je koordynować . Potrafi samodzielnie przygotować laboratorium badawcze do akredytacji stosując obowiązujące w tym zakresie procedury. Potrafi samodzielnie opracować i zastosować w laboratorium badawczym system zarządzania jakością pracy.

Literatura podstawowa

  1. P. Konieczko, J. Namieśnik [red.], Ocena i kontrola jakości wyników pomiarów analitycznych, WNT, Warszawa, 2007
  2. R. Michalski, J. Mytych, Przewodnik po akredytacji laboratoriów badawczych według normy PN-EN ISO/IEC 17025, ELAMED, Katowice, 2011
  3. Strona internetowa Polskiego Centrum Akredytacji, :, http://www.pca.gov.pl/, 2012
  4. -, Norma PN-EN ISO/IEC 17025:2005 + AC:2007, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Strona internetowa LGC Standards, :, http://www.lgcstandards.com/home/home_pl.aspx, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Jakość wyników analitycznych. Karty kontrolne. Podstawy teoretyczne metody IDMS. System zapewnienia jakości.3
T-W-2Spójność pomiarowa. Struktura metrologiczna. Wymagania normatywne.3
T-W-3Materiały odniesienia. Parametry charakteryzujące materiały odniesienia. Techniki kalibracji.6
T-W-4Badania miedzylaboratoryjne. Badania biegłości i porównań międzylaboratoryjnych. Charakterystyka i organizacja badań. Analiza statystyczna w badaniach międzylaboratoryjnych. Przykłady zastosowań testów parametrycznych przy opracowywaniu wyników badań międzylaboratoryjnych.6
T-W-5Opis systemu akredytacji. Akredytacja laboratorium. Proces akredytacji. Wymagania.6
T-W-6System zarządzania jakością. Polityka jakości. Księga jakości. Procedury w obszarze zarządzania i wymagań technicznych.6
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D16-07_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu sposobów oceny jakości wyników analitycznych, procedur organizowania badań biegłości laboratoriów i badań miedzylaboratoryjnych. Opisuje proces akredytacji, zna procedury akredytacji laboratorium badawczego oraz system zarządzania jakością pracy laboratorium badawczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W06ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie technologii nieorganicznej, organicznej, polimerów i analityki chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z system zarządzania jakością pracy laboratorium badawczego i jego praktycznego zastosowania w obszarze zarządzania i wymagań technicznych.
C-2Zapoznanie studentów z procedurami organizowania badań biegłości laboratoriów i badań międzylaboratoryjnych oraz uształtowania umiejętności w tym zakresie.
C-1Zapoznanie studentów ze spsobami oceny jakości wyników analitycznych oraz ukształtowanie umiejętności w tym zakresie.
C-3Zapoznanie studentów z procedurami procesu akredytacji laboratorium badawczego oraz uształtowania umiejętności w tym zakresie.
Treści programoweT-W-2Spójność pomiarowa. Struktura metrologiczna. Wymagania normatywne.
T-W-5Opis systemu akredytacji. Akredytacja laboratorium. Proces akredytacji. Wymagania.
T-W-1Jakość wyników analitycznych. Karty kontrolne. Podstawy teoretyczne metody IDMS. System zapewnienia jakości.
T-W-4Badania miedzylaboratoryjne. Badania biegłości i porównań międzylaboratoryjnych. Charakterystyka i organizacja badań. Analiza statystyczna w badaniach międzylaboratoryjnych. Przykłady zastosowań testów parametrycznych przy opracowywaniu wyników badań międzylaboratoryjnych.
T-W-6System zarządzania jakością. Polityka jakości. Księga jakości. Procedury w obszarze zarządzania i wymagań technicznych.
T-W-3Materiały odniesienia. Parametry charakteryzujące materiały odniesienia. Techniki kalibracji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z objaśnieniami wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne po zakończeniu wykładów z tematyki objętej wykładami. W drugim i kolejnym terminie zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu sposobów oceny jakości wyników analitycznych. Nie zna i nie rozróżnia stosowanych wielkości matematycznych i statystycznych. Nie zna materiałów odniesienia ani technik kalibracji. Nie zna przebiegu procesu akredytacji laboratorium badawczego ani systemu zarządzania jakością pracy laboratorium badawczego.
3,0Student ma dostateczną wiedzę z zakresu sposobów oceny jakości wyników analitycznych. Wymienia i rozróżnia zaledwie kilka stosowanych wielkości matematycznych i statystycznych. Wymienia i charakteryzuje niektóre materiały odniesienia. Zna kilka omawianych technik kalibracji. Zna przebieg procesu akredytacji laboratorium badawczego.
3,5Student ma wystarczjącą wiedzę z zakresu sposobów oceny jakości wyników analitycznych. Wymienia i definiuje kilka stosowanych wielkości matematycznych i statystycznych. Wymienia i charakteryzuje materiały odniesienia. Zna kilka omawianych technik kalibracji. Zna przebieg procesu akredytacji laboratorium badawczego oraz systemu zarządzania jakością pracy laboratorium badawczego.
4,0Student ma szeroką wiedzę z zakresu sposobów oceny jakości wyników analitycznych. Wymienia i definiuje większość stosowanych wielkości matematycznych i statystycznych. Wymienia, rozróżnia i charakteryzuje materiały odniesienia. Zna większość omawianych technik kalibracji. Zna i objaśnia większość procedur organizowania badań biegłości laboratoriów i badań miedzylaboratoryjnych. Zna przebieg procesu akredytacji laboratorium badawczego oraz systemu zarządzania jakością pracy laboratorium badawczego.
4,5Student ma szeroką wiedzę z zakresu sposobów oceny jakości wyników analitycznych. Wymienia, rozróżnia i definiuje większość stosowanych wielkości matematycznych i statystycznych. Wymienia, rozróżnia i charakteryzuje materiały odniesienia. Zna większość omawianych technik kalibracji. Zna i objaśnia większość procedur organizowania badań biegłości laboratoriów i badań miedzylaboratoryjnych. Zna, opisuje i objaśnia przebieg procesu akredytacji laboratorium badawczego oraz systemu zarządzania jakością pracy laboratorium badawczego.
5,0Student ma szeroką wiedzę z zakresu sposobów oceny jakości wyników analitycznych. Wymienia, rozróżnia i definiuje wszystkie stosowane wielkości matematyczne i statystyczne. Wymienia, rozróżnia i charakteryzuje materiały odniesienia. Zna wszystkie omawiane techniki kalibracji. Zna i objaśnia wszystkie procedury organizowania badań biegłości laboratoriów i badań miedzylaboratoryjnych. Zna, opisuje i objaśnia przebieg procesu akredytacji laboratorium badawczego oraz systemu zarządzania jakością pracy laboratorium badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D16-07_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi przeprowadzić ocenę jakości wyników analitycznych, uczestniczyć w badaniach biegłości laboratoriów i badań międzylaboratoryjnych oraz je organizować. Potrafi przygotować laboratorium badawcze do akredytacji stosując obowiązujące w tym zakresie procedury. Potrafi opracować i zastosować w laboratorium badawczym system zarządzania jakością pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U11potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z procedurami organizowania badań biegłości laboratoriów i badań międzylaboratoryjnych oraz uształtowania umiejętności w tym zakresie.
C-4Zapoznanie studentów z system zarządzania jakością pracy laboratorium badawczego i jego praktycznego zastosowania w obszarze zarządzania i wymagań technicznych.
C-3Zapoznanie studentów z procedurami procesu akredytacji laboratorium badawczego oraz uształtowania umiejętności w tym zakresie.
C-1Zapoznanie studentów ze spsobami oceny jakości wyników analitycznych oraz ukształtowanie umiejętności w tym zakresie.
Treści programoweT-W-1Jakość wyników analitycznych. Karty kontrolne. Podstawy teoretyczne metody IDMS. System zapewnienia jakości.
T-W-2Spójność pomiarowa. Struktura metrologiczna. Wymagania normatywne.
T-W-6System zarządzania jakością. Polityka jakości. Księga jakości. Procedury w obszarze zarządzania i wymagań technicznych.
T-W-4Badania miedzylaboratoryjne. Badania biegłości i porównań międzylaboratoryjnych. Charakterystyka i organizacja badań. Analiza statystyczna w badaniach międzylaboratoryjnych. Przykłady zastosowań testów parametrycznych przy opracowywaniu wyników badań międzylaboratoryjnych.
T-W-5Opis systemu akredytacji. Akredytacja laboratorium. Proces akredytacji. Wymagania.
T-W-3Materiały odniesienia. Parametry charakteryzujące materiały odniesienia. Techniki kalibracji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z objaśnieniami wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne po zakończeniu wykładów z tematyki objętej wykładami. W drugim i kolejnym terminie zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w sposób przeprowadzić ocenę jakości wyników analitycznych. Nie potrafi organizować badania biegłości laboratoriów i badania międzylaboratoryjne. Nie potrafi nawet przy pomocy prowadzącego przygotować laboratorium badawcze do akredytacji ani zastosować w nim systemu zarządzania jakością pracy.
3,0Student potrafi w sposób zadawalajacy przeprowadzić ocenę jakości wyników analitycznych. Potrafi przy pomocy prowadzącego organizować badania biegłości laboratoriów i badania międzylaboratoryjne. Potrafi przy pomocy prowadzącego w niewielkim zakresie przygotować laboratorium badawcze do akredytacji stosując obowiązujące w tym zakresie procedury.
3,5Student potrafi w sposób zadawalajacy przeprowadzić ocenę jakości wyników analitycznych. Potrafi przy pomocy prowadzącego organizować badania biegłości laboratoriów i badania międzylaboratoryjne i w nich uczestniczyć. Potrafi przy pomocy prowadzącego przygotować laboratorium badawcze do akredytacji stosując obowiązujące w tym zakresie procedury.
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić ocenę jakości wyników analitycznych. Potrafi samodzielnie organizować badania biegłości laboratoriów i badania międzylaboratoryjne i w nich uczestniczyć. Potrafi samodzielnie przygotować laboratorium badawcze do akredytacji stosując obowiązujące w tym zakresie procedury. Potrafi samodzielnie zastosować w laboratorium badawczym system zarządzania jakością pracy.
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić ocenę jakości wyników analitycznych. Potrafi samodzielnie organizować badania biegłości laboratoriów i badania międzylaboratoryjne i w nich uczestniczyć. Potrafi samodzielnie przygotować laboratorium badawcze do akredytacji stosując obowiązujące w tym zakresie procedury. Potrafi samodzielnie opracować i zastosować w laboratorium badawczym system zarządzania jakością pracy.
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić ocenę jakości wyników analitycznych. Potrafi samodzielnie organizować badania biegłości laboratoriów i badania międzylaboratoryjne, uczestniczyć w nich oraz je koordynować . Potrafi samodzielnie przygotować laboratorium badawcze do akredytacji stosując obowiązujące w tym zakresie procedury. Potrafi samodzielnie opracować i zastosować w laboratorium badawczym system zarządzania jakością pracy.