Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia nowych materiałów

Sylabus przedmiotu Reologia i morfologia polimerów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Reologia i morfologia polimerów
Specjalność Technologia tworzyw sztucznych, włókien i elastomerów
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia fizyczna polimerów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z morfologią oraz z podstawowymi właściwościami fizycznymi polimerów
C-2Wykazanie związku pomiędzy budową chemiczną makrocząsteczek a ich właściwościami w różnych stanach skupienia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Określenie zmian właściwości reologicznych polimeru przy przejściu ze stanu szklistego do plastycznego5
T-L-2Określenie odkształcenia materiałów polimerowych w różnych stanach fizycznych5
T-L-3Pomiar lepkości polimerów za pomocą wiskozymetru szklanego Ubbelohde’a5
T-L-4Pomiar lepkości dynamicznej za pomocą wiskozymetru Höpplera5
T-L-5Badania reologiczne stopów polimerów5
T-L-6Badania reowiskozymetryczne na aparacie Brookfielda5
30
wykłady
T-W-1Właściwości roztworów i polimerów w stanie stopionym: właściwości roztworów stężonych, o wysokiej lepkości, właściwości reologiczne polimerów, nienewtonowskie i sprężyste własności płynów polimerowych.5
T-W-2Właściwości mechaniczne: Rodzaje odkształceń, odkształcenia statyczne i dynamiczne, zależność własności od czasu, szybkości deformacji i temperatury oraz struktury polimeru. Lepkosprężystość polimerów. Równoważność czasowo-temperaturowa. Procesy relaksacyjne w polimerach.5
T-W-3Właściwości elektryczne: Własności dielektryczne, różne mechanizmy relaksacji dielektrycznej w polimerach. Zależność od częstości i temperatury. Przewodnictwo elektronowe i jonowe w polimerach.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział studenta w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2opracowanie sprawozdań, praca własna studenta30
60
wykłady
A-W-1udział studenta w wykłądach15
A-W-2praca własna studenta - studia literaturowe15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: kolokwium pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na koniec przedmiotu podsumowujące zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D01-06_W01
Student powinien definiować oraz objaśniać i tłumaczyć pojęcia z zakresu reologii i morfologii polimerów
TCH_2A_W01, TCH_2A_W06T2A_W01, T2A_W03InzA2_W01, InzA2_W05C-2, C-1T-L-1, T-W-2, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-W-3, T-W-1M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D01-06_U01
Student potrafi interpretować i ilościowo opisywać zjawiska reologiczne w roztworach i stopach makroczasteczek a także na podstawie wiedzy teoretycznej potrafi dobrać odpowiednie metody charakteryzowania właściwości reologicznych i morfologii polimerów
TCH_2A_U04, TCH_2A_U05T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07C-2, C-1T-L-6, T-L-5, T-W-3, T-L-4, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D01-06_K01
Student wykazuje aktywną postawę na wykładach i ćwiczeniach laboratoryjnych oraz dba o poprawność językowa zwiazaną z terminologią przedmiotu.
TCH_2A_K01, TCH_2A_K04T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2T-L-5, T-L-6, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D01-06_W01
Student powinien definiować oraz objaśniać i tłumaczyć pojęcia z zakresu reologii i morfologii polimerów
2,0
3,0Student potrafi wymienić i objaśnić niektóre podstawowe definicje i zjawiska z zakresu reoligii i morfologii polimerów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D01-06_U01
Student potrafi interpretować i ilościowo opisywać zjawiska reologiczne w roztworach i stopach makroczasteczek a także na podstawie wiedzy teoretycznej potrafi dobrać odpowiednie metody charakteryzowania właściwości reologicznych i morfologii polimerów
2,0
3,0Student potrafi wymienić i objaśnić niektóre podstawowe definicje i zjawiska zachodzace w roztworachi stopach makroczasteczek omówione w trakcie wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D01-06_K01
Student wykazuje aktywną postawę na wykładach i ćwiczeniach laboratoryjnych oraz dba o poprawność językowa zwiazaną z terminologią przedmiotu.
2,0
3,0Student wykazuje znikomą aktywność na wykładach oraz w trakcie realizacji zajęć laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Schramm G., Reologia. Podstawy i zastosowania, Ośrodek Wydawnictw Naukowych PAN, Poznań, 1998
  2. Henryk Galina, Fizykochemia polimerów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Doi M., Introduction to polymer physics, Oxford University Press, Oxford, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określenie zmian właściwości reologicznych polimeru przy przejściu ze stanu szklistego do plastycznego5
T-L-2Określenie odkształcenia materiałów polimerowych w różnych stanach fizycznych5
T-L-3Pomiar lepkości polimerów za pomocą wiskozymetru szklanego Ubbelohde’a5
T-L-4Pomiar lepkości dynamicznej za pomocą wiskozymetru Höpplera5
T-L-5Badania reologiczne stopów polimerów5
T-L-6Badania reowiskozymetryczne na aparacie Brookfielda5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Właściwości roztworów i polimerów w stanie stopionym: właściwości roztworów stężonych, o wysokiej lepkości, właściwości reologiczne polimerów, nienewtonowskie i sprężyste własności płynów polimerowych.5
T-W-2Właściwości mechaniczne: Rodzaje odkształceń, odkształcenia statyczne i dynamiczne, zależność własności od czasu, szybkości deformacji i temperatury oraz struktury polimeru. Lepkosprężystość polimerów. Równoważność czasowo-temperaturowa. Procesy relaksacyjne w polimerach.5
T-W-3Właściwości elektryczne: Własności dielektryczne, różne mechanizmy relaksacji dielektrycznej w polimerach. Zależność od częstości i temperatury. Przewodnictwo elektronowe i jonowe w polimerach.5
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział studenta w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2opracowanie sprawozdań, praca własna studenta30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział studenta w wykłądach15
A-W-2praca własna studenta - studia literaturowe15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D01-06_W01Student powinien definiować oraz objaśniać i tłumaczyć pojęcia z zakresu reologii i morfologii polimerów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
TCH_2A_W06ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie technologii nieorganicznej, organicznej, polimerów i analityki chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Wykazanie związku pomiędzy budową chemiczną makrocząsteczek a ich właściwościami w różnych stanach skupienia.
C-1Zapoznanie studentów z morfologią oraz z podstawowymi właściwościami fizycznymi polimerów
Treści programoweT-L-1Określenie zmian właściwości reologicznych polimeru przy przejściu ze stanu szklistego do plastycznego
T-W-2Właściwości mechaniczne: Rodzaje odkształceń, odkształcenia statyczne i dynamiczne, zależność własności od czasu, szybkości deformacji i temperatury oraz struktury polimeru. Lepkosprężystość polimerów. Równoważność czasowo-temperaturowa. Procesy relaksacyjne w polimerach.
T-L-5Badania reologiczne stopów polimerów
T-L-2Określenie odkształcenia materiałów polimerowych w różnych stanach fizycznych
T-L-3Pomiar lepkości polimerów za pomocą wiskozymetru szklanego Ubbelohde’a
T-L-6Badania reowiskozymetryczne na aparacie Brookfielda
T-L-4Pomiar lepkości dynamicznej za pomocą wiskozymetru Höpplera
T-W-3Właściwości elektryczne: Własności dielektryczne, różne mechanizmy relaksacji dielektrycznej w polimerach. Zależność od częstości i temperatury. Przewodnictwo elektronowe i jonowe w polimerach.
T-W-1Właściwości roztworów i polimerów w stanie stopionym: właściwości roztworów stężonych, o wysokiej lepkości, właściwości reologiczne polimerów, nienewtonowskie i sprężyste własności płynów polimerowych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na koniec przedmiotu podsumowujące zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
S-2Ocena formująca: kolokwium pisemne
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić i objaśnić niektóre podstawowe definicje i zjawiska z zakresu reoligii i morfologii polimerów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D01-06_U01Student potrafi interpretować i ilościowo opisywać zjawiska reologiczne w roztworach i stopach makroczasteczek a także na podstawie wiedzy teoretycznej potrafi dobrać odpowiednie metody charakteryzowania właściwości reologicznych i morfologii polimerów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U04na podstawie danych literaturowych oraz własnych badań naukowych potrafi przygotować w języku polskim i angielskim publikację naukową z zakresu technologii chemicznej, zgodnie z wymogami wydawnictw, szczególnie w tematyce ukończonej specjalności
TCH_2A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i angielskim prezentacje ustne dotyczące zagadnień z technologii chemicznej w obrębie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Wykazanie związku pomiędzy budową chemiczną makrocząsteczek a ich właściwościami w różnych stanach skupienia.
C-1Zapoznanie studentów z morfologią oraz z podstawowymi właściwościami fizycznymi polimerów
Treści programoweT-L-6Badania reowiskozymetryczne na aparacie Brookfielda
T-L-5Badania reologiczne stopów polimerów
T-W-3Właściwości elektryczne: Własności dielektryczne, różne mechanizmy relaksacji dielektrycznej w polimerach. Zależność od częstości i temperatury. Przewodnictwo elektronowe i jonowe w polimerach.
T-L-4Pomiar lepkości dynamicznej za pomocą wiskozymetru Höpplera
T-L-1Określenie zmian właściwości reologicznych polimeru przy przejściu ze stanu szklistego do plastycznego
T-W-1Właściwości roztworów i polimerów w stanie stopionym: właściwości roztworów stężonych, o wysokiej lepkości, właściwości reologiczne polimerów, nienewtonowskie i sprężyste własności płynów polimerowych.
T-W-2Właściwości mechaniczne: Rodzaje odkształceń, odkształcenia statyczne i dynamiczne, zależność własności od czasu, szybkości deformacji i temperatury oraz struktury polimeru. Lepkosprężystość polimerów. Równoważność czasowo-temperaturowa. Procesy relaksacyjne w polimerach.
T-L-2Określenie odkształcenia materiałów polimerowych w różnych stanach fizycznych
T-L-3Pomiar lepkości polimerów za pomocą wiskozymetru szklanego Ubbelohde’a
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium pisemne
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na koniec przedmiotu podsumowujące zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić i objaśnić niektóre podstawowe definicje i zjawiska zachodzace w roztworachi stopach makroczasteczek omówione w trakcie wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D01-06_K01Student wykazuje aktywną postawę na wykładach i ćwiczeniach laboratoryjnych oraz dba o poprawność językowa zwiazaną z terminologią przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TCH_2A_K04prawidłowo identyfikuje, odpowiednio określa priorytety i potrafi roztrzygać dylematy związane z realizacją przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z morfologią oraz z podstawowymi właściwościami fizycznymi polimerów
C-2Wykazanie związku pomiędzy budową chemiczną makrocząsteczek a ich właściwościami w różnych stanach skupienia.
Treści programoweT-L-5Badania reologiczne stopów polimerów
T-L-6Badania reowiskozymetryczne na aparacie Brookfielda
T-W-2Właściwości mechaniczne: Rodzaje odkształceń, odkształcenia statyczne i dynamiczne, zależność własności od czasu, szybkości deformacji i temperatury oraz struktury polimeru. Lepkosprężystość polimerów. Równoważność czasowo-temperaturowa. Procesy relaksacyjne w polimerach.
T-W-3Właściwości elektryczne: Własności dielektryczne, różne mechanizmy relaksacji dielektrycznej w polimerach. Zależność od częstości i temperatury. Przewodnictwo elektronowe i jonowe w polimerach.
T-W-1Właściwości roztworów i polimerów w stanie stopionym: właściwości roztworów stężonych, o wysokiej lepkości, właściwości reologiczne polimerów, nienewtonowskie i sprężyste własności płynów polimerowych.
T-L-2Określenie odkształcenia materiałów polimerowych w różnych stanach fizycznych
T-L-4Pomiar lepkości dynamicznej za pomocą wiskozymetru Höpplera
T-L-1Określenie zmian właściwości reologicznych polimeru przy przejściu ze stanu szklistego do plastycznego
T-L-3Pomiar lepkości polimerów za pomocą wiskozymetru szklanego Ubbelohde’a
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: kolokwium pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na koniec przedmiotu podsumowujące zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje znikomą aktywność na wykładach oraz w trakcie realizacji zajęć laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0