Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia podstawowej syntezy organicznej
Sylabus przedmiotu Środki uszlachetniające w technologii chemicznej II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Środki uszlachetniające w technologii chemicznej II | ||
Specjalność | Technologia podstawowej syntezy organicznej | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Czech <psa_czech@wp.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia organiczna |
W-2 | chemia fizyczna |
W-3 | środki uszlachetniające w technologii chemicznej I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | student poszerza swoją wiedzę w dziedzinie substancji stosowanych do rozwiązywiania problemów technologicznych i polepszenia właściwości użytkowych wyrobów rynkowych |
C-2 | student potrafi nakreslać rozwiązania problemów technologicznych |
C-3 | ukształtowanie umiejętności doboru metod w celu scharakteryzowania określonej właściwości substancji |
C-4 | ukształtowanie umiejętności tworzenia określonej formulacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie temperatury zmętnienia niejonowych związków powierzchniowoczynnych. Porównianie wpływu struktury na temperaturę zmętnienia. | 5 |
T-L-2 | Oznaczanie napięcia powierzchniowego roztworów związków powierzchniowo czynnych. Wyznaczanie nadmiaru powierzchniowego i krytycznego stężenia micelizacji. | 5 |
T-L-3 | Oznaczanie punktu Krafta i rozpuszczalności jonowych środków powierzchniowo czynnych. | 5 |
T-L-4 | Oznaczanie zawartości substancji anionowo czynnych i kationowo czynnych w gotowych wyrobach. | 5 |
T-L-5 | Przygotowanie i pomiar adhezji powłok samoprzylepnych. | 5 |
T-L-6 | Badanie kohezji fotoreaktywnych materiałów samoprzylepnych po usieciowaniu promieniowaniem UV. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola i zastosowanie fotoinicjatorów w technologii chemicznej | 3 |
T-W-2 | Związki sieciujące, synteza i zastosowanie. | 3 |
T-W-3 | Substancje antyadhezyjne (abhezyjne) i ich zastosowanie w technologii wytwarzania podłóż dehezyjnych | 2 |
T-W-4 | Absorbery UV oraz stabilizatory optyczne chroniące substancje i produkty przed szkodliwym działaniem światła widzialnego | 2 |
T-W-5 | Zastosowanie dodatków antypalnych gwarantujących niepalność bądź zmniejszenie stopnia palności określonych produktów | 3 |
T-W-6 | Środki zapachowe stosowane w technologii chemicznej | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 21 |
A-L-2 | przygotowanie sprawozdania z ćwiczenia laboratoryjnego | 4 |
A-L-3 | konsultacje z prowadzącym | 1 |
A-L-4 | przygotowanie się do zaliczenia | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje z prowadzącym | 3 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 12 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacja multimedialną |
M-2 | wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych |
M-3 | materiały udostępniane przez prowadzącego wraz z instrukcja do ćwiczenia laboratoryjnego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na egzaminie pisemnym |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania z ćwiczenia laboratoryjnego |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy i umiejętności związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-08_W01 Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą rodzaju i budowy substancji stosowanych w róznych procesach i produktach jako substancje wspomagające te procesy i polepszające jakość wyrobów przemysłowych; definiuje i objaśnia procesy fizykochemiczne związane z działaniem tych substancji | TCH_2A_W11 | T2A_W04 | InzA2_W05 | C-2, C-1, C-3 | T-W-5, T-W-6, T-L-4, T-L-1, T-W-4, T-W-2, T-L-2, T-W-1, T-W-3, T-L-3, T-L-6, T-L-5 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-08_U01 student potrafi przeprowadzić analizy charakteryzujące własciwości substancji stosowanych w procesach technologicznych i wyrobach; potrafi otrzymać formę uzytkową z zastosowaniem substancji uszlachetniających | TCH_2A_U15 | T2A_U17 | InzA2_U07 | C-3, C-4, C-2 | T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-08_K01 rozumie potrzebę przekazywania informacji dotyczących najnowszych osiągnięć w dziedzinie substancji stosowanych do wspomagania procesów przemysłowych i polepszania jakości wyrobów; ma świadomość konieczności informowania o pozytywnych i negatywnych aspektach ich stosowania | TCH_2A_K02 | T2A_K07 | InzA2_K01 | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-08_W01 Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą rodzaju i budowy substancji stosowanych w róznych procesach i produktach jako substancje wspomagające te procesy i polepszające jakość wyrobów przemysłowych; definiuje i objaśnia procesy fizykochemiczne związane z działaniem tych substancji | 2,0 | student nie potrafi wymienić i nazwać substancji stosowanych do rozwiązywania określonych problemów technologicznych lub polepszenia jakości wyrobów. Nie definiuje i nie objaśnia procesów fizykochemicznych związanych z działaniem tych substancji. |
3,0 | student potrafi wymienić i nazwać substancje stosowane do rozwiązywania zaledwie kilku problemów technologicznych lub w celu polepszenia zaledwie kilku parametrów jakości wyrobów. Rozróżnia i w stopniu dostatecznym objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem niektórych substancji. | |
3,5 | student potrafi wymienić i nazwać substancje stosowane do rozwiązania większości problemów technologicznych lub w celu polepszenia większości parametrów jakości wyrobów. Rozróżnia i w stopniu dostatecznym objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem większości substancji | |
4,0 | student nie tylko wymienia i nazywa ale także podaje budowę chemiczną substancji stosowanych do rozwiązania każdego problemu technologicznego lub w celu polepszenia określonych parametrów jakości wyrobów. Rozróżnia, definiuje i objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem poszczególnych substancji. | |
4,5 | student nie tylko wymienia, nazywa, podaje budowę chemiczną substancji stosowanych do rozwiązania każdego problemu technologicznego lub w celu polepszenia określonych parametrów jakości wyrobów ale także potrafi porównać efektywność substancji w zależności od ich struktury. Rozróżnia, definiuje i objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem poszczególnych substancji. | |
5,0 | student nie tylko wymienia, nazywa, podaje budowę chemiczną substancji stosowanych do rozwiązania każdego problemu technologicznego lub w celu polepszenia określonych parametrów jakości wyrobów ale także potrafi porównać efektywność substancji w zależności od ich struktury i wybrać najlepsze rozwiązania. Nie tylko rozróznia, definiuje i objaśnia zjawiska fizykochemiczne związane z działaniem poszczególnych substancji ale umie powiązać ze sobą różne zjawiska fizykochemiczne. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-08_U01 student potrafi przeprowadzić analizy charakteryzujące własciwości substancji stosowanych w procesach technologicznych i wyrobach; potrafi otrzymać formę uzytkową z zastosowaniem substancji uszlachetniających | 2,0 | student nie potrafi dobrać ani przeprowadzić żadnej analizy służącej do scharakteryzowania jakiejkolwiek właściwości substancji uszlachetniających |
3,0 | student potrafi dobrać i przeprowadzić analizy służące do scharakteryzowania zaledwie kilku właściwości substancji uszlachetniających | |
3,5 | student potrafi dobrać i przeprowadzić analizy służące do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających | |
4,0 | student nie tylko potrafi dobrać i przeprowadzić analizy służące do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających ale także nakreśla zasady przeprowadzania analiz i dokonuje niezbędnych obliczeń | |
4,5 | student potrafi dobrać i przeprowadzić analizy służące do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających, nakreśla zasady przeprowadzania analiz oraz dokonuje niezbędnych obliczeń i interpretuje wyniki | |
5,0 | student potrafi dobrać i przeprowadzić analizy służące do scharakteryzowania każdej właściwości substancji uszlachetniających, nakreśla zasady przeprowadzania analiz oraz dokonuje niezbędnych obliczeń, samodzielnie interpretuje wyniki różnych analiz, przeprowadza ich dyskusję i wyszukuje korelacje między wynikami. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-08_K01 rozumie potrzebę przekazywania informacji dotyczących najnowszych osiągnięć w dziedzinie substancji stosowanych do wspomagania procesów przemysłowych i polepszania jakości wyrobów; ma świadomość konieczności informowania o pozytywnych i negatywnych aspektach ich stosowania | 2,0 | |
3,0 | student potrafi wskazać niektóre z pozytywnych oraz negatywnych aspektów stosowania najnowszych rozwiązań technologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Bieleman, Additives for coating, Wiley-VCH, 2001
- J. Florio, Handbook of coating additives, Marcel Dekker, New York, 2004
- L. L. Schramm, Emulsions, foams, and suspensions: fundamentals and applications, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KgaA, Weinheim, 2005