Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia podstawowej syntezy organicznej

Sylabus przedmiotu Ocena cyklu życia produktów przemysłowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ocena cyklu życia produktów przemysłowych
Specjalność Analiza techniczna procesów i produktów przemysłowych
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 45 2,00,38zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy ekonomii, zarządzania i marketingu
W-2Zarządzanie jakością
W-3Zarządzanie produkcją
W-4Podstawy informatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z oceną cyklu zycia jako techniką zarządzania środowiskowego
C-2Ukształtowanie umiejętności jakościowej i ilościowej oceny cyklu życia wybranego produktu chemicznego przy użyciu programu komputerowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykorzystanie programu komputerowego GaBi4 do oceny cyklu życia wybranego produktu syntezy chemicznej nieorganicznej45
45
wykłady
T-W-1Ocena cyklu życia (LCA) jako jedna z metod zarządzania środowiskowego1
T-W-2Definicja i struktura LCA2
T-W-3Cel i zakres ekologicznej oceny cyklu życia2
T-W-4Inwentaryzacja danych wejściowych i wyjściowych – alokacja, walidacja i analiza jakości danych1
T-W-5Ocena wpływu cyklu życia na środowisko1
T-W-6Kategorie wpływu, wskaźniki kategorii i modele charakteryzowania1
T-W-7Klasyfikacja, charakteryzowanie, normalizacja, grupowanie i wartościowanie wyników1
T-W-8Ekowskaźniki1
T-W-9Zasady wartościowania (ważenia) wyników1
T-W-10Interpretacja cyklu życia: analiza udziału, analiza zakłóceń, analiza wrażliwości niepewności4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Zapoznanie się z programem GaBi45
A-L-2Analiza danych dotyczących wybranego procesu chemicznego5
A-L-3Obliczenia z wykorzystaniem programu GaBi445
A-L-4Interpretacja i dyskusja wyników5
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca własna14
A-W-3zaliczenie pisemne2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną
M-2metoda programowana z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Kontrola wykonywanych zadań przy uzyciu programu komputerowego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanych zadań przy uzyciu programu komputerowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-05_W01
objaśnia podstawowe zasady oceny cyklu zycia jako metody zarządzania środowiskiem naturalnym
TCH_2A_W04, TCH_2A_W05, TCH_2A_W08, TCH_2A_W10, TCH_2A_W11, TCH_2A_W12T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-10, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-05_U01
potrafi dokonać jakościowej i ilościowej oceny cyklu życia produktu chemicznego przy użyciu programu komputerowego
TCH_2A_U01, TCH_2A_U11T2A_U01, T2A_U11, T2A_U15InzA2_U01C-2T-L-1M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-05_W01
objaśnia podstawowe zasady oceny cyklu zycia jako metody zarządzania środowiskiem naturalnym
2,0Student nie opanował wiedzy w zakresie zagadnien objętych programem przedmiotu
3,0Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objetego programem przedmiotu wynosi 55%
3,5Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objetego programem przedmiotu wynosi 65%
4,0Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objetego programem przedmiotu wynosi 75%
4,5Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objetego programem przedmiotu wynosi 85%
5,0Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objetego programem przedmiotu wynosi 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-05_U01
potrafi dokonać jakościowej i ilościowej oceny cyklu życia produktu chemicznego przy użyciu programu komputerowego
2,0Student nie potrafi przeprowadzić oceny cyklu życia przy użyciu programu komputerowego
3,0Student potrafi przeprowadzić ocenę cyklu życia w oparciu o najprostszy bilans materiałowy
3,5Student potrafi przeprowadzić ocenę cyklu życia w oparciu o najprostszy bilans materiałowy i energetyczny
4,0Student potrafi przeprowadzić ocenę cyklu życia w oparciu o rozbudowany bilans materiałowy
4,5Student potrafi przeprowadzić ocenę cyklu życia w oparciu o rozbudowany bilans materiałowy i energetyczny
5,0Student potrafi przeprowadzić ocenę cyklu życia w oparciu o rozbudowany bilans materiałowy i energetyczny, potrafi zinterpretowac otrzymane wyniki i wyciągnąć odpowiednie wnioski

Literatura podstawowa

  1. Kowalski Z., Kulczycka J., Góralczyk M., Ekologiczna ocena cyklu życia procesów wytwórczych, PWN, Warszawa, 2007
  2. Kulczycka J., Ekologiczna ocena cyklu życia (LCA) nową techniką zarządzania środowiskowego, Wydawnictwo Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN, Kraków, 2001
  3. Lewandowska A., Środowiskowa ocena cyklu życia produktu na przykładzie wybranych typów pomp przemysłowych, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań, 2006
  4. Strykowski W., Środowiskowa ocena cyklu życia (LCA) wyrobów drzewnych, Wydawnictwo Instytutu Technologii Drewna, Poznań, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykorzystanie programu komputerowego GaBi4 do oceny cyklu życia wybranego produktu syntezy chemicznej nieorganicznej45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ocena cyklu życia (LCA) jako jedna z metod zarządzania środowiskowego1
T-W-2Definicja i struktura LCA2
T-W-3Cel i zakres ekologicznej oceny cyklu życia2
T-W-4Inwentaryzacja danych wejściowych i wyjściowych – alokacja, walidacja i analiza jakości danych1
T-W-5Ocena wpływu cyklu życia na środowisko1
T-W-6Kategorie wpływu, wskaźniki kategorii i modele charakteryzowania1
T-W-7Klasyfikacja, charakteryzowanie, normalizacja, grupowanie i wartościowanie wyników1
T-W-8Ekowskaźniki1
T-W-9Zasady wartościowania (ważenia) wyników1
T-W-10Interpretacja cyklu życia: analiza udziału, analiza zakłóceń, analiza wrażliwości niepewności4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Zapoznanie się z programem GaBi45
A-L-2Analiza danych dotyczących wybranego procesu chemicznego5
A-L-3Obliczenia z wykorzystaniem programu GaBi445
A-L-4Interpretacja i dyskusja wyników5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca własna14
A-W-3zaliczenie pisemne2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-05_W01objaśnia podstawowe zasady oceny cyklu zycia jako metody zarządzania środowiskiem naturalnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W04ma rozszerzoną wiedzę w zakresie oddziaływania procesów technologicznych na środowisko, bezpieczeństwa produkcji przemysłowych, uwarunkowań prawnych w zakresie zagrożeń środowiska
TCH_2A_W05w zależności od ukończonej specjalności ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tą specjalnością
TCH_2A_W08ma uporządkowaną wiedzę z zakresu technik i metod wydzielania, identyfikacji i charakteryzowania produktów chemicznych, zagospodarowania odpadów uszlachetniania produktów, opracowywania technologii bezodpadowych
TCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
TCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
TCH_2A_W12ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z oceną cyklu zycia jako techniką zarządzania środowiskowego
Treści programoweT-W-4Inwentaryzacja danych wejściowych i wyjściowych – alokacja, walidacja i analiza jakości danych
T-W-6Kategorie wpływu, wskaźniki kategorii i modele charakteryzowania
T-W-5Ocena wpływu cyklu życia na środowisko
T-W-2Definicja i struktura LCA
T-W-10Interpretacja cyklu życia: analiza udziału, analiza zakłóceń, analiza wrażliwości niepewności
T-W-8Ekowskaźniki
T-W-7Klasyfikacja, charakteryzowanie, normalizacja, grupowanie i wartościowanie wyników
T-W-3Cel i zakres ekologicznej oceny cyklu życia
T-W-1Ocena cyklu życia (LCA) jako jedna z metod zarządzania środowiskowego
T-W-9Zasady wartościowania (ważenia) wyników
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy w zakresie zagadnien objętych programem przedmiotu
3,0Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objetego programem przedmiotu wynosi 55%
3,5Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objetego programem przedmiotu wynosi 65%
4,0Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objetego programem przedmiotu wynosi 75%
4,5Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objetego programem przedmiotu wynosi 85%
5,0Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objetego programem przedmiotu wynosi 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-05_U01potrafi dokonać jakościowej i ilościowej oceny cyklu życia produktu chemicznego przy użyciu programu komputerowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury polskiej i angielskojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z technologią chemiczną i naukami pokrewnymi
TCH_2A_U11potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności jakościowej i ilościowej oceny cyklu życia wybranego produktu chemicznego przy użyciu programu komputerowego
Treści programoweT-L-1Wykorzystanie programu komputerowego GaBi4 do oceny cyklu życia wybranego produktu syntezy chemicznej nieorganicznej
Metody nauczaniaM-2metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanych zadań przy uzyciu programu komputerowego
S-2Ocena formująca: Kontrola wykonywanych zadań przy uzyciu programu komputerowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić oceny cyklu życia przy użyciu programu komputerowego
3,0Student potrafi przeprowadzić ocenę cyklu życia w oparciu o najprostszy bilans materiałowy
3,5Student potrafi przeprowadzić ocenę cyklu życia w oparciu o najprostszy bilans materiałowy i energetyczny
4,0Student potrafi przeprowadzić ocenę cyklu życia w oparciu o rozbudowany bilans materiałowy
4,5Student potrafi przeprowadzić ocenę cyklu życia w oparciu o rozbudowany bilans materiałowy i energetyczny
5,0Student potrafi przeprowadzić ocenę cyklu życia w oparciu o rozbudowany bilans materiałowy i energetyczny, potrafi zinterpretowac otrzymane wyniki i wyciągnąć odpowiednie wnioski