Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TCH_2A_D15-01_K01 | Kreatywność w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii polimerów, nabycie świadomości szerokiego stosowania, wpływu i znaczenia materiałów polimerowych na co dzień. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TCH_2A_K01 | potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
---|
TCH_2A_K02 | rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_K02 | ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
---|
T2A_K06 | potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy |
T2A_K07 | ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_K01 | ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
---|
InzA2_K02 | potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy |
Cel przedmiotu | C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu otrzymywania i zastosowania podstawowych grup polimerów. |
---|
Treści programowe | T-W-4 | Polimeryzacja anionowa (inicjowanie, wzrost, zakończenie, polimery żyjące, kopolimeryzacja jonowa, polimeryzacja jonowa z otwarciem pierścienia); procesy polimeryzacji koordynacyjnej |
---|
T-W-6 | Polimeryzacja kondensacyjna – rodzaje monomerów, grup funkcyjnych, struktura produktu - zależność między punktem żelowania, stopniem postępu reakcji i funkcyjnością; polikondensacja heterofunkcyjna (typu „ii”, typu „i”) i homofunkcyjna; ciężar cząsteczkowy polimeru kondensacyjnego i stopień postępu reakcji, regulowanie ciężaru cząsteczkowego, odwracalność reakcji, stan równowagi (polikondensacja równowagowa i nierównowagowa), naruszenie stanu równowagi; funkcje rozkładu ciężarów cząsteczkowych: liczbowy i wagowy rozkład; średni stopień polikondensatu (liczbowo i wagowo średni), miara polidyspersyjności polimeru kondensacyjnego; reakcje konkurencyjne do reakcji wzrostu łańcucha – cyklizacja, zmiana charakteru grup funkcyjnych (procesy dehydratacji, dekarboksylacji, hydrolizy, r. między grupami aminowymi); r. z udziałem produktu ubocznego. Mechanizm, kinetyka, katalizatory polikondensacji. Metody prowadzenia polikondensacji: w stopionej masie, w roztworze, międzyfazowa, emulsyjna, w stanie stałym. Kopolikondensacja. Poliestry alifatyczne nasycone, nienasycone, alifatyczno-aromatyczne, aromatyczne; poliamidy; poliwęglany. |
T-W-2 | polimeryzacja rodnikowa: termodynamiczne uwarunkowania polimeryzacji, cechy polimeryzacji rodnikowej, etapy polimeryzacji (inicjowanie, wzrost łańcucha, reakcje zakończenia i przeniesienia łańcucha kinetycznego), autoinhibicja, inhibitowanie, kinetyka; techniki polimeryzacji: w masie, w roztworze, suspensyjna, emulsyjna; rodzaje izomerii w polimerach; kopolimeryzacja rodnikowa: równanie i diagramy kopolimeryzacji, współczynniki reaktywności. Polimery otrzymywane w polimeryzacji rodnikowej |
T-W-7 | Poliaddycja – różnice, podobieństwa, mechanizm procesu; poliuretany, polimoczniki; żywice epoksydowe. Polimery kondensacyjne: aminoplasty, fenoplasty, polisiloksany. Polirekombinacja. Porównanie procesów polikondensacji i poliaddycji z polimeryzacją rodnikową. |
T-W-1 | Podstawowe definicje (polimer, monomer, różnica między polimerem a tworzywem sztucznym, dodatki do tworzyw sztucznych, podział polimerów wg różnych kryteriów, rodzaje polireakcji, pojęcie ciężaru cząsteczkowego w odniesieniu do polimerów, rodzaje średnich ciężarów cz., polidyspersja i stopień polidyspersji, stopień polimeryzacji, depolimeryzacja, degradacja, destrukcja, nomenklatura; |
T-W-3 | polimeryzacja jonowa: kationowa (reakcje inicjowane przez przemieszczenie dwóch elektronów, jednego elektronu, wzrost łańcucha, zakończenie polimeryzacji, przykłady polimerów żyjących w polimeryzacji kationowej), kinetyka |
T-W-5 | Polimeryzacja inicjowana radiacyjnie: specyficzne cechy reakcji (polimeryzacja w fazie stałej, w układzie heterogenicznym, post-efekt), przykłady zastosowań.. Polimeryzacja rodnikowa z kontrolowanym wzrostem. Różne polireakcje (Polimeryzacja z przeniesieniem grupy, polirekombinacja, kondensacja Dielsa-Aldera, reakcje metatezy, polimeryzacja jonów obojnaczych) |
Metody nauczania | M-2 | wykład problemowy |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: określenie wiedzy studenta i zrozumienia materiału z poprzedniego wykładu (w formie dyskusji). |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie wykazuje się kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii polimerów. |
3,0 | Student wykazuje się ograniczoną kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii polimerów. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |