Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TCH_2A_D16-11_U01 | Student potrafi zaprojektować bazowy skład modelowego produktu chemii gospodarczej do określonych zastosowań, rozumiejąc właściwości składników i dążąc do uzyskania określonego efektu użytkowego. Potrafi przeprowadzić podstawowe analizy właściwości surfaktantów będących bazą dla większości artykułów chemii gospodarczej. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TCH_2A_U20 | potrafi dokonać analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
---|
TCH_2A_U02 | potrafi interpretować i analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, w zakresie ukończonej specjalności potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim i angielskim |
TCH_2A_U18 | potrafi zaprojektować i wykonać w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej stanowisko badawcze do realizacji zadania inżynierskiego w zakresie ukończonej specjalności |
TCH_2A_U17 | potrafi przedstawić koncepcje metod badawczych do realizacji nowych technologii i wykonać ją w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej w zakresie ukończonej specjalności |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie |
---|
T2A_U14 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich |
T2A_U18 | potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy |
T2A_U19 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
---|
InzA2_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA2_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-2 | Zapoznanie studentów z najważniejszymi metodami analizy związków powierzchniowo czynnych, określaniem ich właściwości użytkowych. |
---|
C-3 | Zapoznanie studentów z zastosowaniami związków powierzchniowo czynnych, oraz wyborem odpowiednich surfaktantów do konkretnych zastosowań z uwzględnieniem ich budowy chemicznej i właściwości użytkowych. |
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawamie chemii związków powierzchniowo czynnych, ich budową i właściwościami z niej wynikającymi. |
Treści programowe | T-W-3 | Proszki do prania, płyny piorące i myjące - zastosowanie we włókiennictwie, ochronie wyrobów przed drobnoustrojami (utrzymanie higieny, produkcja kosmetyków, ochrona drewna), |
---|
T-W-2 | Mydła. Toaletowe i specjalne. Ocena organoleptyczna mydeł. Wpływ zawartości kwasów tłuszczowych i żywicznych oraz alkaliów na jakość i przydatność mydeł. |
T-W-6 | Właściwości biologiczne i wpływ na środowisko naturalne. |
T-L-3 | Pomiar zdolności zwilżających |
T-L-2 | Określanie klasy surfaktanta metodami wskaźnikowymi |
T-L-1 | Pomiar napięcia powierzchniowego (metoda tensjometryczna) |
T-L-4 | Oznaczanie zdolności dyspergowania mydeł wapniowych |
T-W-5 | Właściwości użytkowe artykułów chemii gospodarczej: pH, własności pianotwórcze, zdolność piorąca, zdolność zwilżania, emulgowania, liczba rozmakania, odporność na wodę twardą, właściwości przeciwzbrylające, skład ziarnowy, gęstość nasypowa, zawartość aktywnego tlenu. |
T-W-1 | Surfaktanty- wiadomości ogólne, aktywność, rodzaje. |
T-L-5 | Oznaczanie zdolności emulgowania. |
T-W-4 | Surfaktanty - zastosowania w chemii organicznej: katalizatory i środowiska reakcyjne. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną. |
---|
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne połączone z dyskusją dot. analizy konkretnych problemów w kontroli jakości. |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów. |
---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki ćwiczeń laboratoryjnych. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Znajomość podstaw projektowania składu artykułów chemii gospodarczej, zrozumienie, jakie składniki dają określone właściowości użytkowe produktu finalnego. Znajomość podstaw metod analitycznych związanych z surfaktantami. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |