Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia środków pomocniczych i kosmetyków

Sylabus przedmiotu Analiza procesów przemysłowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza procesów przemysłowych
Specjalność Analiza techniczna procesów i produktów przemysłowych
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy technologii chemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętnośc analizowania przebiegu procesu technologicznego i poznanie możliwości jego sterowania oraz optymalizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Kategorie i metody analizy procesów, instrumenty kontroli, analiza w czasie rzeczywistym, parametry procesu, kryteria oceny przebiegu procesu, zasady doboru procesów i ich parametrów metody pomiarów i automatyki, analiza wykorzystania surowców, wykresy strumieniowe, organizacja procesów, ocena efektywności procesu, wizualizacja procesu, analiza modelowa.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2zapoznanie z literaturą przedmiotu11
A-W-3przygotowanie do kolokwium4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład i prezentacje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-08_W11
Zna materiały i spsooby realizacji technologii oraz potrafi ocenić przebieg jej realizacji
TCH_2A_W11, TCH_2A_W12, TCH_2A_W13T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-08_U01
Potrafi porównywać rózne rozwiązania technologiczne
TCH_2A_U12T2A_U16InzA2_U04C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-08_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny
TCH_2A_K01T2A_K02, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-08_W11
Zna materiały i spsooby realizacji technologii oraz potrafi ocenić przebieg jej realizacji
2,0mie potrafi zanalizowac przebiegiu procesu technologicznego
3,0rozumie kolejność procesu, rozpoznaje trudności w jego realizacji
3,5Potrafi zdefiniować zalety i wady procesu, wskazuje na mozliwości jego zoptymalizowania
4,0Potrafi podzielić proces technologiczny na etapy, rozumie ich podstawy
4,5Dobrze analizuje realizację procesów, wskazuje opcjonalnie mozliwe modyfikacje
5,0Bardzo dobrze analizuje proces, znajduje problemy i potrafi wskazać metody ich rozwiązania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-08_U01
Potrafi porównywać rózne rozwiązania technologiczne
2,0
3,0Zauważa i potrafi zefiniowac podstawoew różnice (wady i zalety) porównywanych rozwiązań technologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-08_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny
2,0
3,0Z kilku rozwiązń wskazuje lepsze i potrafi umotywawać ten wybór
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Schmidt – Szałowski K., Sentek J., Podstawy technologii chemicznej. Organizacja procesów produkcyjnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
  2. K. Peszyński, Pomiary i automatyka dla chemików, Wydawnictwo Akademi Techniczno-Rolniczej, Bydgoszcz, 1999
  3. J. Jeżowski, Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Karpiński T., Kozłowski M., Materiały do projektowania procesów technologicznych. Wzory dokumentacji technologicznej i dane ogólne” cz. 1, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2002
  2. K.J. Clevett, Process analyzer technology, Willey, New York, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kategorie i metody analizy procesów, instrumenty kontroli, analiza w czasie rzeczywistym, parametry procesu, kryteria oceny przebiegu procesu, zasady doboru procesów i ich parametrów metody pomiarów i automatyki, analiza wykorzystania surowców, wykresy strumieniowe, organizacja procesów, ocena efektywności procesu, wizualizacja procesu, analiza modelowa.15
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2zapoznanie z literaturą przedmiotu11
A-W-3przygotowanie do kolokwium4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-08_W11Zna materiały i spsooby realizacji technologii oraz potrafi ocenić przebieg jej realizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
TCH_2A_W12ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością
TCH_2A_W13ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętnośc analizowania przebiegu procesu technologicznego i poznanie możliwości jego sterowania oraz optymalizacji
Treści programoweT-W-1Kategorie i metody analizy procesów, instrumenty kontroli, analiza w czasie rzeczywistym, parametry procesu, kryteria oceny przebiegu procesu, zasady doboru procesów i ich parametrów metody pomiarów i automatyki, analiza wykorzystania surowców, wykresy strumieniowe, organizacja procesów, ocena efektywności procesu, wizualizacja procesu, analiza modelowa.
Metody nauczaniaM-1wykład i prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0mie potrafi zanalizowac przebiegiu procesu technologicznego
3,0rozumie kolejność procesu, rozpoznaje trudności w jego realizacji
3,5Potrafi zdefiniować zalety i wady procesu, wskazuje na mozliwości jego zoptymalizowania
4,0Potrafi podzielić proces technologiczny na etapy, rozumie ich podstawy
4,5Dobrze analizuje realizację procesów, wskazuje opcjonalnie mozliwe modyfikacje
5,0Bardzo dobrze analizuje proces, znajduje problemy i potrafi wskazać metody ich rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-08_U01Potrafi porównywać rózne rozwiązania technologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U12potrafi porównać różne rozwiązania technologiczne i zaproponować ich zmiany w celu zmniejszenia energochłonności, poprawy jakości produktu lub wydajności procesu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Umiejętnośc analizowania przebiegu procesu technologicznego i poznanie możliwości jego sterowania oraz optymalizacji
Treści programoweT-W-1Kategorie i metody analizy procesów, instrumenty kontroli, analiza w czasie rzeczywistym, parametry procesu, kryteria oceny przebiegu procesu, zasady doboru procesów i ich parametrów metody pomiarów i automatyki, analiza wykorzystania surowców, wykresy strumieniowe, organizacja procesów, ocena efektywności procesu, wizualizacja procesu, analiza modelowa.
Metody nauczaniaM-1wykład i prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zauważa i potrafi zefiniowac podstawoew różnice (wady i zalety) porównywanych rozwiązań technologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-08_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Umiejętnośc analizowania przebiegu procesu technologicznego i poznanie możliwości jego sterowania oraz optymalizacji
Treści programoweT-W-1Kategorie i metody analizy procesów, instrumenty kontroli, analiza w czasie rzeczywistym, parametry procesu, kryteria oceny przebiegu procesu, zasady doboru procesów i ich parametrów metody pomiarów i automatyki, analiza wykorzystania surowców, wykresy strumieniowe, organizacja procesów, ocena efektywności procesu, wizualizacja procesu, analiza modelowa.
Metody nauczaniaM-1wykład i prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Z kilku rozwiązń wskazuje lepsze i potrafi umotywawać ten wybór
3,5
4,0
4,5
5,0