Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia tworzyw sztucznych, włókien i elastomerów
Sylabus przedmiotu Chemia i technologia kosmetyków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia i technologia kosmetyków | ||
Specjalność | Technologia środków pomocniczych i kosmetyków | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | chemia organiczna i nieorganiczna |
W-2 | wiedza w zakresie technik chromatograficznych stosowanych do analizy związków organicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | student posiada wiedzę z zakresu substancji stosowanych w produkcji kosmetyków, ich budowy chemicznej, właściwości oraz nazewnictwa (nazewnictwo INCI, nazewnictwo funkcji surowca w wyrobie) |
C-2 | student opanował wiedzę z zakresu technologii otrzymywania różnych form kosmetycznych i pólfabrykatów |
C-3 | student opanował wiedzę w zakresie segmentacji wyrobów kosmetycznych |
C-4 | student posiada wiedzę dotyczącą sposobu wyszukiwania i korzystania z uregulowań prawnych obowiązujących w produkcji kosmetyków |
C-5 | ukształtowanie umiejętności sporządzania formulacji kosmetycznych i wpływania na fizykochemiczną postać kosmetyku oraz jego przeznaczenie |
C-6 | ukształtowanie umiejętności stosowania nazewnictwa kosmetycznego i sporządzania etykiety wyrobu |
C-7 | ukształtowanie umiejętności analizy wybranych surowców |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza wybranych surowców kosmetycznych - oznaczanie profilu kwasów tłuszczowych i wybranych liczb charakteryzujących tłuszcze; związki powierzchniowo czynne - oznaczanie punktu Kraffta, temperatury zmętnienia, krytycznego stężęnia micelizacji | 8 |
T-L-2 | Technologia otrzymywania różnych form kosmetycznych - składniki wpływające na postać kosmetyku i jego przeznaczenie. Otrzymywanie szamponu do włosów i płynu do kąpieli. Otrzymywanie płynów kosmetycznych - płyny micelarne, toniki, płyny do włosów. Otrzymywanie preparatów emulsyjnych - mleczka kosmetyczne i kremy. Dobór emulgatora. Sporządzanie preparatów o konsystencji żelu. | 20 |
T-L-3 | Tworzenie etykiety wyrobu (oznaczanie składu i tworzenie deklaracji marketingowych). | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu) | 2 |
T-W-2 | Surowce kosmetyczne i ich charakterystyka. Surowce tłuszczowe, związki powierzchniowo czynne, substancje nawilżające i higroskopijne, konserwanty, antyutleniacze, substancje zapachowe, substancje żelotwórcze, barwniki | 5 |
T-W-3 | Składniki czynne kosmetyków - składniki promieniochronne, substancje brązowiące i wybielające skórę, repelenty, składniki o działaniu przeciwpotowym, przeciwstarzeniowym. | 2 |
T-W-4 | segmentacja produktów do pielęgnacji jamy ustnej i zębów. segmentacja kosmetyków kolorowych - pudry, cienie do powiek, tusze, pomadki, lakiery i zmywacze do paznokci. | 2 |
T-W-5 | Technologia różnych form fizykochemicznych i półfabrykatów oraz ich konfekcjonowanie - wyroby emulsyjne, kosmetyki do makijażu, kompozycje zapachowe i perfumy, płynne preparaty myjące, wyroby aerozolowe i roll-on. Etapy produkcji kosmetyków - opracowywanie receptury i dokumentacji, badania specjalistyczne, elementy linii technologicznych. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 3 |
A-L-2 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-L-3 | opracowanie sprawozdania z laboratorium | 3 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie się do egzaminu | 13 |
A-W-3 | konsultacje z wykładowcą | 3 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | udostępniane studentowi przez prowadzącego, materiały wraz z instrukcją dotyczące ćwiczeń laboratoryjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na egzaminie pisemnym |
S-2 | Ocena formująca: ocena przygotowania studenta do poszczególnych zajęć laboratoryjnych (sprawdzian "wejściowy") |
S-3 | Ocena formująca: ocena sprawozdania z ćwiczenia laboratoryjnego |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy i umiejętności związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D05-08_W1 student charakteryzuje surowce kosmetyczne - podaje ich budowę chemiczną, najważniejsze właściwości i funkcje pełnione w kosmetyku; student rozpoznaje zależności między budową związku a posiadanymi właściwościami i pełnionymi funkcjami; Student wymienia i opisuje etapy produkcji kosmetyków Student wymienia i charakteryzuje podstawowe składniki stosowane przy produkcji określonego segmentu kosmetyków Student objaśnia technologię otrzymywania półfabrykatów | TCH_2A_W10 | T2A_W03 | InzA2_W02 | C-1, C-3, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_D05-08_W2 student wskazuje najważniejsze kierunki rozwoju w zakresie surowców i produktów kosmetycznych; student ma wiedzę z zakresu sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących prawa i bezpieczeństwa kosmetyków | TCH_2A_W12 | T2A_W05, T2A_W06 | InzA2_W01 | C-1, C-4, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D05-08_U1 student sporządza różne formulacje kosmetyczne (roztwory, emulsje, żele, zawiesiny) wykorzystując wiedzę na temat surowców i ich wpływu na postać fizykochemiczną kosmetyku; student potrafi ocenić i kontrolować jakość formulacji kosmetycznej i surowców kosmetycznych; student korzysta z przepisów i wymagań okreslonych przez prawo dotyczące kosmetyków | TCH_2A_U17, TCH_2A_U15 | T2A_U17, T2A_U18 | InzA2_U07 | C-7, C-6, C-5 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-3 | S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D05-08_K01 ma świadomość ważności aspektów prawnych i zdrowotnych związanych z recepturowaniem produktów kosmetycznych i konieczności poszerzania wiedzy w tej dziedzinie | TCH_2A_K01, TCH_2A_K02 | T2A_K02, T2A_K06, T2A_K07 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-6, C-4, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-L-3, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-4, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D05-08_W1 student charakteryzuje surowce kosmetyczne - podaje ich budowę chemiczną, najważniejsze właściwości i funkcje pełnione w kosmetyku; student rozpoznaje zależności między budową związku a posiadanymi właściwościami i pełnionymi funkcjami; Student wymienia i opisuje etapy produkcji kosmetyków Student wymienia i charakteryzuje podstawowe składniki stosowane przy produkcji określonego segmentu kosmetyków Student objaśnia technologię otrzymywania półfabrykatów | 2,0 | student nie potrafi dokonać podziału surowców ze względu na ich funkcje pełnione w kosmetyku. Nie podaje nazw ani nie przedstawia budowy związków i nie charakteryzuje właściwości związków pełniących określone funkcje. Nie potrafi prawidłowo wymienić składników okreslonego segmentu kosmetyków. Student nie potrafi wymienić etapów w technologii produkcji niektórych półfabrykatów i kosmetyków. |
3,0 | student dokonuje podziału surowców ze względu na ich funkcje pełnione w kosmetyku i podaje nazwy przykładowych związków pełniących określone funkcje. Potrafi wymienić niektóre składniki określonego segmentu kosmetyków. Student wymienia etapy w technologii produkcji niektórych półfabrykatów i kosmetyków. | |
3,5 | student dokonuje podziału surowców ze względu na ich funkcje pełnione w kosmetyku i podaje nazwy, budowę lub krótko charakteryzuje właściwości przykładowych związków pełniących określone funkcje. Potrafi wymienić podstawowe składniki określonego segmentu kosmetyków. Student wymienia i częściowo objaśnia etapy w technologii produkcji niektórych półfabrykatów i kosmetyków. | |
4,0 | student dokonuje podziału surowców ze względu na ich funkcje pełnione w kosmetyku i podaje nazwy, budowę lub charakteryzuje właściwości przykładowych związków pełniących określone funkcje. Potrafi wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe składniki określonego segmentu kosmetyków. Student wymienia i objaśnia etapy technologii produkcji niektórych półfabrykatów i gotowych wyrobów. | |
4,5 | student dokonuje dokładnego podziału surowców ze względu na ich funkcje pełnione w kosmetyku w zależności od segmentu kosmetyku i fizykochemicznej postaci kosmetyku i podaje nazwy, budowę i charakteryzuje właściwości związków pełniących określone funkcje. Potrafi wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe składniki określonego segmentu kosmetyków. Student wymienia i objaśnia etapy technologii produkcji półfabrykatów i gotowych wyrobów. | |
5,0 | student dokonuje szczegółowego podziału surowców ze względu na ich funkcje pełnione w kosmetyku w zależności od segmentu kosmetyku i fizykochemicznej postaci kosmetyku; podaje nazwy, budowę i charakteryzuje właściwości związków pełniących określone funkcje. Student rozpoznaje zależności między budową związku a posiadanymi właściwościami i pełnionymi funkcjami. Potrafi wymienić i w pełni scharakteryzować podstawowe składniki określonego segmentu kosmetyków. Student wymienia i objaśnia etapy technologii produkcji półfabrykatów i gotowych wyrobów. | |
TCH_2A_D05-08_W2 student wskazuje najważniejsze kierunki rozwoju w zakresie surowców i produktów kosmetycznych; student ma wiedzę z zakresu sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących prawa i bezpieczeństwa kosmetyków | 2,0 | student nie wymienia najnowszych rozwiązań w dziedzinie surowców i produktów kosmetycznych dla żadnej grupy surowców jak i segmentu kosmetyków. Nie ma wiedzy odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków |
3,0 | student wymienia niektóre najnowsze rozwiązania w dziedzinie surowców i produktów kosmetycznych dla okreslonych grup surowców lub okreslonego segmentu kosmetyków. Ma wybiórczą wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków | |
3,5 | student wymienia najważnejsze najnowsze rozwiązania w dziedzinie surowców i produktów kosmetycznych dla okreslonych grup surowców lub okreslonego segmentu kosmetyków. Ma niepełną wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków | |
4,0 | student wymienia i charakteryzuje najnowsze rozwiązania w dziedzinie surowców i produktów kosmetycznych dla określonych grup surowców i określonego segmentu kosmetyków. Dobrze orientuje się w sposobach wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków | |
4,5 | student posiada pełną wiedzę na temat najnowszych rozwiązań w dziedzinie surowców i produktów kosmetycznych dla określonych grup surowców i określonego segmentu kosmetyków. Dobrze orientuje się w sposobach wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków | |
5,0 | student posiada pełną wiedzę na temat najnowszych rozwiązań w dziedzinie surowców i produktów kosmetycznych dla określonych grup surowców i określonego segmentu kosmetyków. W pełni potrafi przedstawić ich wady i zalety, ograniczenia stosowania. Bardzo dobrze orientuje się w sposobach wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D05-08_U1 student sporządza różne formulacje kosmetyczne (roztwory, emulsje, żele, zawiesiny) wykorzystując wiedzę na temat surowców i ich wpływu na postać fizykochemiczną kosmetyku; student potrafi ocenić i kontrolować jakość formulacji kosmetycznej i surowców kosmetycznych; student korzysta z przepisów i wymagań okreslonych przez prawo dotyczące kosmetyków | 2,0 | student nie potrafi prawidłowo sporządzić żadnej formulacji kosmetycznej z dostępnych składników. Nie potrafi ocenić wyrobu, ani prawidłowo kontrolować jakości wyrobu. student nie sporządza opisu produktu i nie potrafi prawidłowo sporządzić etykiety produktu. |
3,0 | student potrafi prawidłowo sporządzić niektóre formulacje kosmetyczne z dostępnych składników. Potrafi częściowo ocenić wyrób. W niewielkim stopniu potrafi prawidłowo kontrolować jakość wyrobu. student sporządza niepełny opis produktu i tworzy niepełną etykietę produktu, spełniając przy tym niektóre wymogi określone przez prawo dotyczące produktów kosmetycznych. | |
3,5 | student potrafi prawidłowo sporządzić większość formulacji kosmetycznych z dostępnych składników. Potrafi częściowo ocenić wyrób. Tylko dla nielicznych formulacji potrafi prawidłowo zaproponować modyfikacje w recepturze w celu kontroli jej jakości. student sporządza niepełny opis produktu wraz z etykietą produktu, spełniając przy tym niektóre wymogi określone przez prawo dotyczące produktów kosmetycznych. | |
4,0 | student potrafi sporządzić prawidłowo formulacje kosmetyczne z dostępnych składników. Potrafi częściowo ocenić wyrób i dla większości formulacji potrafi prawidłowo zaproponować modyfikacje w recepturze w celu kontroli jej jakości. student potrafi sporządzić opis produktu wraz z etykietą produktu, korzystając przy tym z wymogów prawa dotyczącego produktów kosmetycznych. | |
4,5 | student potrafi sporządzić prawidłowo każdą formulację kosmetyczną z dostępnych składników. ocenia wyrób i potrafi w większości przypadków prawidłowo kontrolować jakość wyrobu proponując modyfikacje w recepturze i korzystając z wiedzy dotyczącej surowców . student prawidłowo sporządza opis produktu wraz z etykietą produktu, korzystając przy tym z wymogów prawa dotyczącego produktów kosmetycznych. | |
5,0 | Student potrafi sporządzić prawidłowo każdą formulację kosmetyczną z dostępnych składników. Potrafi ocenić każdy wyrób, umiejętnie wyciąga wnioski z tej oceny i kontroluje jakość wyrobu proponując modyfikacje w recepturze i korzystając umiejętnie z wiedzy dotyczącej surowców . Potrafi dobierać surowce w celu kontroli przeznaczenia wyrobu. student prawidłowo sporządza dokładny opis produktu wraz z etykietą produktu, korzystając przy tym z wymogów prawa dotyczącego produktów kosmetycznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D05-08_K01 ma świadomość ważności aspektów prawnych i zdrowotnych związanych z recepturowaniem produktów kosmetycznych i konieczności poszerzania wiedzy w tej dziedzinie | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi postepować zgodnie z niektórymi uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma częściową świadomość oddziaływania na bezpieczeństwo produktu kosmetycznego dla zdrowia człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Alicja Marzec, Chemia kosmetyków, surowce, półprodukty, preparatyka wyrobów, TNOiK, Toruń, 2005
- W. Malinka, Zarys chemii kosmetycznej, Volumed, Wrocław, 1999
- J. Marcinkiewicz-Salmonowiczowa, Zarys chemii i technologii kosmetyków, WPG, Gdańsk, 1999
- W.S. Brud, R. Glinka, Technologia kosmetyków, Łódź, 2001
Literatura dodatkowa
- Uri Zoller, Handbook and detergents. Part E: Applications, CRC Press Taylor&Francis Group, 2009, Surfactant Science Series:141
- L. D. Rhein, Surfactants in personal care products and decorative cosmetics, CRC Press Taylor&Francis Group, 2007, trzecie, Surfactant Science Series:135
- redaktor naczelny - Jacek Arct, SOFW-Journal Wydanie Polskie, Polskie Towarzystwo Kosmetologów, 2011, kwartalnik
- http://www.biotechnologia.pl/biotechnologia-portal, 2012, 29.05.2012
- http://ec.europa.eu/consumers/cosmetics/cosing/, 2012, 29.05.2012
- http://www.ifraorg.org/, 2012, 29.05.2012