Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TCH_2A_C02_W01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić wyjaśnić przyczyny i skutki efektu cieplarnianego w tym skutki klimatyczne, powinien wytłumaczyć przyczyny obniżania się stężenia ozonu stratosferycznego. Powinien wytłumaczyć skutki zanieczyszczenia powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów, zagrożenia w rozwoju niektórych gatunków roślin i zwierząt, problem deficytu wód. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TCH_2A_W04 | ma rozszerzoną wiedzę w zakresie oddziaływania procesów technologicznych na środowisko, bezpieczeństwa produkcji przemysłowych, uwarunkowań prawnych w zakresie zagrożeń środowiska |
---|
TCH_2A_W14 | ma pogłębioną wiedzę do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uzwzględniania w praktyce inżynierskiej i działalności gospodarczej |
TCH_2A_W13 | ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do ukończonej specjalności |
TCH_2A_W10 | ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością |
TCH_2A_W12 | ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_W02 | ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów |
---|
T2A_W03 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T2A_W05 | ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych |
T2A_W06 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
T2A_W07 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T2A_W08 | ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej |
T2A_W09 | ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej |
T2A_W11 | zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
InzA2_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
InzA2_W03 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
InzA2_W04 | ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z globalnymi zagrożeniami środowiska, wywołanymi przemysłową działalnością człowieka: efekt cieplarniany, obniżanie się stężenia ozonu stratosferycznego, skutkami zanieczyszczeń powietrza, wód, niszczenia gleb, masowej wycinki lasów, deficytem wody pitnej, zagrożeniami środowiska o znaczeniu lokalnym. |
---|
Treści programowe | T-L-4 | Oznaczanie jonów chlorkowych w wodzie z zastosowaniem elektrody jonoselektywnej. |
---|
T-L-5 | Chromatograficzne (GC) oznaczanie fenoli w sciekach koksochemicznych. |
T-L-3 | Ocena ryzyka zdrowotnego w następstwie kontaktu z substancjami chemicznymi. |
T-W-1 | Wpływ antropogenicznych, szkodliwych emisji na stan srodowiska naturalnego. Sposoby przeciwdziałania. |
T-L-2 | Oznaczanie związków organicznych w powietrzu metodą chromatografii gazowej ze wzbogacaniem próbki. |
T-W-7 | Deficyt wód |
T-W-2 | Efekt cieplarniany. |
T-L-1 | Wpływ substancji toksycznych na organizm człowieka. Analiza chromatograficzna dymu tytoniowego. |
T-W-8 | Inne zagrożenia środowiskowe o znaczeniu globalnym i lokalnym. |
T-W-5 | Niszczenie gleby, sposoby ochrony i rekultywacji gleb. |
T-W-6 | Niszczenie lasów i kwaśne deszcze. Zagrożenia w rozwoju niektórych gatunków roślin i zwierzat. |
T-W-3 | Obniżanie się ilości ozonu w stratosferze - dziura ozonowa. Zmiany w produkcji freonów, obniżenie emisji zwiazków chloru. |
T-W-4 | Skutki zanieczyszczeń powietrza, wód, gleby dla rozwoju cywilizacyjnego. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny. Dyskusja dydaktyczna na temat przedstawiony w ramach wykładu: efekt cieplarniany - za i przeciw. |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Egzamin pisemny po zakończeniu cyklu wykładów. Egzamin ustny w drugim terminie. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Nie posiada wiedzy na temat globalnych i lokalnych zagrożeń środowiska naturalnego. |
3,0 | Posiada wiedzę na temat antropogenicznych emisji do środowiska naturalnego i sposobom przeciwdziałania. |
3,5 | Posiada wiedzę o przeciwdziałaniu antropogenicznym emisjom do środowiska naturalnego, sposobom obniżania emisji ditlenku węgla, przeciwdziałaniu obniżaniu się stężenia ozonu stratosferycznego. |
4,0 | Posiada wiedzę o przeciwdziałaniu antropogenicznym emisjom do środowiska naturalnego, sposobom obniżania emisji ditlenku węgla, przeciwdziałaniu obniżaniu się stężenia ozonu stratosferycznego, niszczeniu gleb, lasów, deficytowi wód. |
4,5 | Posiada wiedzę o przeciwdziałaniu antropogenicznym emisjom do środowiska naturalnego, sposobom obniżania emisji ditlenku węgla, przeciwdziałaniu obniżaniu się stężenia ozonu stratosferycznego, występowaniu kwaśnych deszczów, niszczeniu gleb, lasów, deficytowi wód. |
5,0 | Posiada wiedzę o rodzajach emisji do środowiska, przeciwdziałaniu antropogenicznym emisjom do środowiska naturalnego, sposobom obniżania emisji ditlenku węgla, przeciwdziałaniu obniżaniu się stężenia ozonu stratosferycznego, występowaniu kwaśnych deszczów, niszczeniu gleb, lasów, deficytowi wód i sposobom przeciwdziałania tym zjawiskom. |