Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia wody i inżynierii środowiska

Sylabus przedmiotu Technologie nowych materiałów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie nowych materiałów
Specjalność Technologia nowych materiałów
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Lendzion-Bieluń <Zofia.Lendzion-Bielun@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 45 2,00,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 0,50,30zaliczenie
wykładyW1 15 0,50,44egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy technologii chemicznej
W-2Chemia fizyczna I i II
W-3Chemia ogólna i nieorganiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z technologiami nowych materiałów.
C-2pokazanie nowych trendów w badaniach nad nowymi materiałami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1ćwiczenia będą w formie prezentacji multimedialnych przygotowywanych przez studentów na temat osiągnięć naukowych w technologii nowych materiałów oraz dyskusji30
30
laboratoria
T-L-1preparatyka pigmentów, charakterystyka metodami fizykochemicznymi, określenie wielkości krystalitów.15
T-L-2badanie właściwości adsorpcyjnych nowych materiałów (adsorbentów)10
T-L-3Otrzymywanie materiałów cienkowarstwowych metodą napylania.10
T-L-4badanie składu chemicznego i struktury układów cienkowarstwowych (metoda profilowania wgłębnego)10
45
wykłady
T-W-1Technologie otrzymywania i zastosowanie grupy związków nieorganicznych o specyficznych właściwościach fizykochemicznych:- pigmenty nieorganiczne – pigmenty białe (np. ZnO, BaSO4 z ZnO, ZnS), czarne (czerń żelazowa, czerń żelazowo-chromowa), barwne (np. błękit kobaltowy, siarczek kadmu, żółcień chromowa . Pigmenty do magazynowania danych magnetycznych (tlenki żelaza, domieszkowane tlenki żelaza). Pigmenty interferencyjne (np. na bazie miki i ditlenku tytanu). Pigmenty fosforyzujące(np.. siarczki metali ziem alkalicznych).8
T-W-2materiały o dużej twardości (azotki, węgliki, borki i krzemki),3
T-W-3sorbenty nieorganiczne (krzemiany, glinokrzemiany, zeolity, węgle aktywne),2
T-W-4materiały cienkowarstwowe2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotownie się do zajęć (zaznajomienie się z instrukcjami do zajęć laboratoryjnych, przeczytanie literatury zwiazanej z tematem zajęć), przygotowanie sie do zaliczenia15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w formie prezentacji mulitimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematem prezentacji mulitimedialnej
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwia sprawdzające
S-2Ocena formująca: Ocena przedstawionej prezentacji oraz aktywności podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D09-01_W01
Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu technologii nowych mteriałów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych problemów z zakresu ukończonej specjalności
TCH_2A_W01, TCH_2A_W11, TCH_2A_W13T2A_W01, T2A_W04, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2M-3S-1
TCH_2A_D09-01_W011
ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii nowych materiałów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
TCH_2A_W11T2A_W04InzA2_W05C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1S-3
TCH_2A_D09-01_W012
ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii nowych materiałów, najistotniejszych nowościach związanych z ukończoną specjalnością
TCH_2A_W12T2A_W05, T2A_W06InzA2_W01C-2T-A-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D09-01_W01
Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu technologii nowych mteriałów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych problemów z zakresu ukończonej specjalności
2,0Student nie zna podstaw technologii wytwarzania nowych materiałów będących tematem zajęć laboratoryjnych. Wiedza studenta, na temat omowianych zagadnień, jest na poziomie poniżej 60%
3,0Student zna, w stopniu dostatecznym, podstawy technologii wytwarzania nowych materiałów będących tematem zajęć laboratoryjnych. Wiedza studenta, na temat omowianych zagadnień, jest na poziomie 60%.
3,5Student zna, w stopniu większym niż dostatecznym, podstawy technologii wytwarzania nowych materiałów będących tematem zajęć laboratoryjnych. Wiedza studenta, na temat omowianych zagadnień, jest na poziomie 70%.
4,0Student zna w stopniu dobrym podstawy technologii wytwarzania nowych materiałów będących tematem zajęć laboratoryjnych. Wiedza studenta, na temat omowianych zagadnień, jest na poziomie 80%.
4,5Student zna w stopniu większym niż dobrym podstawy technologii wytwarzania nowych materiałów będących tematem zajęć laboratoryjnych. Wiedza studenta, na temat omowianych zagadnień, jest na poziomie 90%.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym podstawy technologii wytwarzania nowych materiałów będących tematem zajęć laboratoryjnych. Wiedza studenta, na temat omowianych zagadnień, jest na poziomie 98%.
TCH_2A_D09-01_W011
ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii nowych materiałów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
2,0Student nie zna postawowych technologii nowych materiałów omawianych podczas wykładów. Wiedza studenta jest na poziomie poniżej 60%.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym podstawowe technologie nowych materiałów omawianych podczas wykładów. Wiedza studenta jest na poziomie 60%.
3,5Student zna w stopniu większym niż dostatecznym podstawowe technologie nowych materiałów omawianych podczas wykładów. Wiedza studenta jest na poziomie 70%.
4,0Student zna w stopniu dobrym podstawowe technologie nowych materiałów omawianych podczas wykładów. Wiedza studenta jest na poziomie 80%.
4,5Student zna w stopniu większym niż dobrym podstawowe technologie nowych materiałów omawianych podczas wykładów. Wiedza studenta jest na poziomie 90%.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym podstawowe technologie nowych materiałów omawianych podczas wykładów. Wiedza studenta jest na poziomie 98%.
TCH_2A_D09-01_W012
ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii nowych materiałów, najistotniejszych nowościach związanych z ukończoną specjalnością
2,0Student nie ma wiedzy na temat kierunków rozwoju technologii nowych materiałow, nie przygotował prezentacji
3,0Student ma wiedzę w stopniu dostatecznym na temat kierunków rozwoju technologii nowych materiałow, przygotował prezentację, nie brał udziału w dyskusji
3,5Student ma wiedzę w stopniu większym niż dostatecznym na temat kierunków rozwoju technologii nowych materiałow, przygotował prezentację, nie brał udziału w dyskusji.
4,0Student ma wiedzę w stopniu dobrym na temat kierunków rozwoju technologii nowych materiałow, przygotował prezentację, brał udziału w dyskusji.
4,5Student ma wiedzę w stopniu większym niż dobrym na temat kierunków rozwoju technologii nowych materiałow, przygotował prezentację, brał udziału w dyskusji formułował ciekawe wnioski.
5,0Student ma wiedzę w stopniu większym niż dobrym na temat kierunków rozwoju technologii nowych materiałow, przygotował prezentację, brał udziału w dyskusji formułował ciekawe wnioski.

Literatura podstawowa

  1. I. J. Nejmark, Syntetyczne adsorbenty mineralne, Wydawnictwo Naukowo-echniczne, Warszawa, 1988
  2. Z. Sarbak, Adsorpcja i adsorbenty. Teoria i zastosowanie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
  3. Najlepsze Dostępne Techniki BAT, Wytyczne dla branży chemicznej. Specjalne chemikalia Nieorganiczne, Ministerstwo Środowiska, warszawa, 2005
  4. R. R. Blakey, J. E. Hall, Titanium dioxide w Pigment Handbook, John Wiley&Sons, New York, 1988
  5. T. Ya. Kosolapova, Carbides. Properties, Plenum Press, New York - london, 1971

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1ćwiczenia będą w formie prezentacji multimedialnych przygotowywanych przez studentów na temat osiągnięć naukowych w technologii nowych materiałów oraz dyskusji30
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1preparatyka pigmentów, charakterystyka metodami fizykochemicznymi, określenie wielkości krystalitów.15
T-L-2badanie właściwości adsorpcyjnych nowych materiałów (adsorbentów)10
T-L-3Otrzymywanie materiałów cienkowarstwowych metodą napylania.10
T-L-4badanie składu chemicznego i struktury układów cienkowarstwowych (metoda profilowania wgłębnego)10
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Technologie otrzymywania i zastosowanie grupy związków nieorganicznych o specyficznych właściwościach fizykochemicznych:- pigmenty nieorganiczne – pigmenty białe (np. ZnO, BaSO4 z ZnO, ZnS), czarne (czerń żelazowa, czerń żelazowo-chromowa), barwne (np. błękit kobaltowy, siarczek kadmu, żółcień chromowa . Pigmenty do magazynowania danych magnetycznych (tlenki żelaza, domieszkowane tlenki żelaza). Pigmenty interferencyjne (np. na bazie miki i ditlenku tytanu). Pigmenty fosforyzujące(np.. siarczki metali ziem alkalicznych).8
T-W-2materiały o dużej twardości (azotki, węgliki, borki i krzemki),3
T-W-3sorbenty nieorganiczne (krzemiany, glinokrzemiany, zeolity, węgle aktywne),2
T-W-4materiały cienkowarstwowe2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotownie się do zajęć (zaznajomienie się z instrukcjami do zajęć laboratoryjnych, przeczytanie literatury zwiazanej z tematem zajęć), przygotowanie sie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D09-01_W01Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu technologii nowych mteriałów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych problemów z zakresu ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
TCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
TCH_2A_W13ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z technologiami nowych materiałów.
Treści programoweT-L-1preparatyka pigmentów, charakterystyka metodami fizykochemicznymi, określenie wielkości krystalitów.
T-L-4badanie składu chemicznego i struktury układów cienkowarstwowych (metoda profilowania wgłębnego)
T-L-3Otrzymywanie materiałów cienkowarstwowych metodą napylania.
T-L-2badanie właściwości adsorpcyjnych nowych materiałów (adsorbentów)
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia sprawdzające
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstaw technologii wytwarzania nowych materiałów będących tematem zajęć laboratoryjnych. Wiedza studenta, na temat omowianych zagadnień, jest na poziomie poniżej 60%
3,0Student zna, w stopniu dostatecznym, podstawy technologii wytwarzania nowych materiałów będących tematem zajęć laboratoryjnych. Wiedza studenta, na temat omowianych zagadnień, jest na poziomie 60%.
3,5Student zna, w stopniu większym niż dostatecznym, podstawy technologii wytwarzania nowych materiałów będących tematem zajęć laboratoryjnych. Wiedza studenta, na temat omowianych zagadnień, jest na poziomie 70%.
4,0Student zna w stopniu dobrym podstawy technologii wytwarzania nowych materiałów będących tematem zajęć laboratoryjnych. Wiedza studenta, na temat omowianych zagadnień, jest na poziomie 80%.
4,5Student zna w stopniu większym niż dobrym podstawy technologii wytwarzania nowych materiałów będących tematem zajęć laboratoryjnych. Wiedza studenta, na temat omowianych zagadnień, jest na poziomie 90%.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym podstawy technologii wytwarzania nowych materiałów będących tematem zajęć laboratoryjnych. Wiedza studenta, na temat omowianych zagadnień, jest na poziomie 98%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D09-01_W011ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii nowych materiałów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z technologiami nowych materiałów.
Treści programoweT-W-4materiały cienkowarstwowe
T-W-2materiały o dużej twardości (azotki, węgliki, borki i krzemki),
T-W-3sorbenty nieorganiczne (krzemiany, glinokrzemiany, zeolity, węgle aktywne),
T-W-1Technologie otrzymywania i zastosowanie grupy związków nieorganicznych o specyficznych właściwościach fizykochemicznych:- pigmenty nieorganiczne – pigmenty białe (np. ZnO, BaSO4 z ZnO, ZnS), czarne (czerń żelazowa, czerń żelazowo-chromowa), barwne (np. błękit kobaltowy, siarczek kadmu, żółcień chromowa . Pigmenty do magazynowania danych magnetycznych (tlenki żelaza, domieszkowane tlenki żelaza). Pigmenty interferencyjne (np. na bazie miki i ditlenku tytanu). Pigmenty fosforyzujące(np.. siarczki metali ziem alkalicznych).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w formie prezentacji mulitimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna postawowych technologii nowych materiałów omawianych podczas wykładów. Wiedza studenta jest na poziomie poniżej 60%.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym podstawowe technologie nowych materiałów omawianych podczas wykładów. Wiedza studenta jest na poziomie 60%.
3,5Student zna w stopniu większym niż dostatecznym podstawowe technologie nowych materiałów omawianych podczas wykładów. Wiedza studenta jest na poziomie 70%.
4,0Student zna w stopniu dobrym podstawowe technologie nowych materiałów omawianych podczas wykładów. Wiedza studenta jest na poziomie 80%.
4,5Student zna w stopniu większym niż dobrym podstawowe technologie nowych materiałów omawianych podczas wykładów. Wiedza studenta jest na poziomie 90%.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym podstawowe technologie nowych materiałów omawianych podczas wykładów. Wiedza studenta jest na poziomie 98%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D09-01_W012ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii nowych materiałów, najistotniejszych nowościach związanych z ukończoną specjalnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W12ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-2pokazanie nowych trendów w badaniach nad nowymi materiałami
Treści programoweT-A-1ćwiczenia będą w formie prezentacji multimedialnych przygotowywanych przez studentów na temat osiągnięć naukowych w technologii nowych materiałów oraz dyskusji
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z tematem prezentacji mulitimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przedstawionej prezentacji oraz aktywności podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat kierunków rozwoju technologii nowych materiałow, nie przygotował prezentacji
3,0Student ma wiedzę w stopniu dostatecznym na temat kierunków rozwoju technologii nowych materiałow, przygotował prezentację, nie brał udziału w dyskusji
3,5Student ma wiedzę w stopniu większym niż dostatecznym na temat kierunków rozwoju technologii nowych materiałow, przygotował prezentację, nie brał udziału w dyskusji.
4,0Student ma wiedzę w stopniu dobrym na temat kierunków rozwoju technologii nowych materiałow, przygotował prezentację, brał udziału w dyskusji.
4,5Student ma wiedzę w stopniu większym niż dobrym na temat kierunków rozwoju technologii nowych materiałow, przygotował prezentację, brał udziału w dyskusji formułował ciekawe wnioski.
5,0Student ma wiedzę w stopniu większym niż dobrym na temat kierunków rozwoju technologii nowych materiałow, przygotował prezentację, brał udziału w dyskusji formułował ciekawe wnioski.