Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
Sylabus przedmiotu Biochemia i związki biologicznie aktywne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biochemia i związki biologicznie aktywne | ||
Specjalność | Technologia podstawowej syntezy organicznej | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Swarcewicz <Maria.Swarcewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maria Swarcewicz <Maria.Swarcewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ukończony kurs Chemia Organiczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studentów do prowadzenia badań technologicznych z wybranymi procesami biochemicznymi i związkami biologicznie aktywnymi |
C-2 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień związanych z biochemią i związkami biologicznie aktywnymi |
C-3 | ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii i biochemii do rozwiazywania problemów występujących w kosmetykach, lekach, środkach ochrony roślin. |
C-4 | ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z roślinnymi metabolitami wtórnymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza budowy chemicznej cukrów, tłuszczy, aminokwasów i białek. Wlasności chemiczne i ich rola w organizmie. | 5 |
T-A-2 | Rozwiązywanie zagadnień zwiazanych z występowaniem nukleotydów, funkcjami DNA i RNA w organizmie, rolą enzymów w przemianach biochemicznych. | 3 |
T-A-3 | Wykorzystanie informacji z literatury do wyjaśnienia mechanizmu fotosyntezy, chemosyntezy i przemian biochemicznych cukrów, tłuszczy i białek w organizmie. | 4 |
T-A-4 | Analiza związków biologicznie aktywnych jako składników kosmetyków. Integrowanie wiedzy z zakresu chemii i biochemii w poszukiwaniu nowych potencjalnych składników w kosmetykach. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przegląd podstawowych składników chemicznych komórki. Poznanie podziału i współzależności przemian energii i materii w komórce. | 2 |
T-W-2 | Przegląd grup związków organicznych zaliczanych do metabolitów pierwotnych : cukry, tłuszcze, aminokwasy i białka. Budowa chemiczna, własności fizykochemiczne, izomeria. | 3 |
T-W-3 | Zapoznanie sie z rola nukleotydów i kwasów nukleinowych i z ich budową chemiczną. Budowa enzymów, ich podział, kinetyka enzymatyczna, typy inhibicji enzymów w reakcjach biochemicznych. | 3 |
T-W-4 | Zapoznanie się z fotosyntezą zachodzącą w roslinie, z metabolizmem pierwotnym występującym w roslinie, a w tym cyklem Celvina | 1 |
T-W-5 | Przegląd dróg przemian glukozy, powstawania acetylokoenzymu A, cyklu Krebsa, łańcuch oddechowego jako procesu oddychania komórkowego | 6 |
T-W-6 | Przegląd przemian katabolicznych i anabolicznych tłuszczy i białek. Rola aminokwasów w przemianach biochemicznych. | 4 |
T-W-7 | Zapoznanie się z budową błony komórkowej i skory. | 1 |
T-W-8 | Przegląd podziału witamin, ich budowy chemicznej, wlasności i roli w organizmie. | 4 |
T-W-9 | Zapoznanie się z zastosowaniem preparatów enzymatycznych w kosmetykach i analityce. Przegląd związków biologicznie aktywnych występujących w kosmetykach. Kosmeceutyki jako nowa forma kosmetyków. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji | 4 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwium i zajęć audytoryjnych | 7 |
A-A-5 | Praca w zespole | 2 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 30 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach. | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-4 | Studiowanie literatury | 7 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia z przerobionego materialu. Prezentacja multimedialna opracowanego tematu z zakresu biochemii i zwiazków biologicznie aktywnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-04_W08 potrafi scharakteryzować związki chemiczne występujące w przemianach biochemicznych i rolę tych przemian w organizmie | TCH_2A_W08 | T2A_W03 | InzA2_W02 | C-2, C-1, C-3, C-4 | T-W-2, T-A-3, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-A-1, T-W-9, T-W-1, T-W-4, T-A-4, T-A-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-04_U09 potrafi integrować wiedzę z zakresu biochemii w formułowaniu i rozwiazywaniu problemów związanych z jakościa produktów organicznych | TCH_2A_U09 | T2A_U07, T2A_U10 | InzA2_U01, InzA2_U03 | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-04_K03 ma świadomość kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe | TCH_2A_K03 | T2A_K01, T2A_K03 | — | C-4, C-1, C-3, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-04_W08 potrafi scharakteryzować związki chemiczne występujące w przemianach biochemicznych i rolę tych przemian w organizmie | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi wymienić wybrane grupy zwiazków chemicznych majacych znaczenie jako metabolity pierwotne i wtórne | |
3,5 | potrafi wymienić i krótko scharakteryzować wybrane grupy zwiazków chemicznych majacych znaczenie jako metabolity pierwotne i wtórne | |
4,0 | potrafi wymienić i krótko scharakteryzować większośćgrup zwiazków chemicznych majacych znaczenie jako metabolity pierwotne i wtórne oraz określić mechanizm przemian biochemicznych | |
4,5 | potrafi scharakteryzować i zidentyfikować zwiazki chemiczne jako metabolity pierwotne i wtórne, związki biologicznie czynne występujące w kosmetykach | |
5,0 | potrafi scharakteryzować i zidentyfikować zwiazki chemiczne jako metabolity pierwotne i wtórne, opisać wybrane procesy biochemiczne i związki biologicznie czynne występujące w kosmetykach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-04_U09 potrafi integrować wiedzę z zakresu biochemii w formułowaniu i rozwiazywaniu problemów związanych z jakościa produktów organicznych | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi integrować wiedzę z biochemii dla rozwiązywania wybranych problemów związanych z jakością produktów organicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-04_K03 ma świadomość kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | ma świadomość wpływu związków biologicznie aktywnych na organizm i znaczenie podstawowych przemian biochemicznych | |
3,5 | potrafi wykazać znaczenie podstawowych przemian biochemicznych na organizm, rozumie zagrożenie jakie mogą powodować substancje niebezpieczne | |
4,0 | ma świadomość jakie procesy biochemiczne mogą zostać wykorzystane w biosyntezie nowych zwiazków chemicznych | |
4,5 | aktywnie uzupełnia wiedzę o najnowsze informacje mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo wprowadzenia nowych związków chemicznych z wykorzystaniem przemian biochemicznych | |
5,0 | zna metody udostępniania własnej wiedzy mogącej mieć wpływ na jakość związków biologicznie aktywnych |
Literatura podstawowa
- Hames B.D., Hooper N.M., Houghton J.D., Krótkie wykłady - biochemia, PWN, Warszawa, 2001
- Kączkowski J, Podstawy Biochemii, WNT, Warszawa, 2004
- Hooper H, Biochemia, PWN, Warszawa, 2004
- Moszczyński H., Pyć K., Biochemia witamin, PWN, Warszawa, 1998
- Draelos Z.D., Kosmeceutyki, Urban & Partner, Wrocław, 2011
Literatura dodatkowa
- Kohlmunzer S., Farmakognozja, PZWL, Warszawa, 2003
- Clayden J., Greeve N., Warren S., Wothers P., Chemia organiczna, WNT, Warszawa, 2011