Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)

Sylabus przedmiotu Technologia elastomerów i włókien II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia elastomerów i włókien II
Specjalność Technologia tworzyw sztucznych, włókien i elastomerów
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Ukielski <Ryszard.Ukielski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Kozłowska <Agnieszka.Kozlowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 1,40,38zaliczenie
wykładyW2 30 1,60,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie kursu Technologia Elastomerów i Włókien I ze szczególnym uwzględnieniem Fizyki procesów formowania włókien
W-2laboratoria - zaliczenie wejściówki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z wiedzą o: 1. metodach i rodzajach modyfikacji włokien, 2. podstawowych typach włókien syntetycznych, 3. najnowszych sposobach otrzymywania włókien III generacji 4. kauczukach syntetycznych i naturalnych ich zastosowaniu i przetwórstwie
C-2laboratoria - zapoznanie studenta na ćwiczeniach z metodami przędzenia, barwienia i oceną właściwości włókien i elastomerów,

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Identyfikacja tworzyw, elastomerów i włókien5
T-L-2Oznaczanie ścieralności elastomerów (gumy)5
T-L-3Oznaczanie twardości elastomerów w zależności od temperatury5
T-L-4Przędzenie stopowe włokien5
T-L-5Przędzenie na mokro włókien PUE5
T-L-6Barwienie włókien barwnikami kwasowymi i zasadowymi5
30
wykłady
T-W-1Modyfikacja włókien syntetycznych2
T-W-2Włókna II i III generacji2
T-W-3Włókna poliestrowe Typy włókien poliestrowych. Włókna z poli(tereftalanu etylenu) - PET. Technologia otrzymywania poli(tereftalanu etylenu). Ciągłe metody wytwarzania polimeru i włókien z PET. Polikondensacja w fazie stałej. Technologia włókien z PET: formowanie włókien z PET (włókna cięte i jedwab), rozciąganie włókien, termiczna stabilizacja włókien, barwienie włókien. Charakterystyka, własności i zastosowanie włókien z poli(tereftalanu etylenu)5
T-W-4Włókna poliamidowe: Otrzymywanie poliamidu 6 i 66. Przygotowanie polimeru do przędzenia. Rozciąganie włókien. Termostabilizacja, ekstrakcja monomeru i preparacja przędz z poliamidu 6 i 66.Włókna cięte. Barwienie włókien. Właściwości i zastosowanie włókien z poliamidu 6 i66. Inne włókna z poliamidów : Włókna z poliamidu 2. Włókna z poliamidu 3. Włókna z poliamidu 4.Włókna z poliamidów alifatyczno-alicyklicznych. i alifatyczno-aromatycznych. Włókna z poliheksametylenotereftalamidu (poliamid 6T, PA-6T). Włókna z poliamidów aromatycznych (poliaramidowe). Włókna z poli-m-ienylenoizoftalamidu. Włókna Kevlar.6
T-W-5Włókna i włókniny poliolefinowe - Technologie tradycyjne i przez rozszczepienie folii, włókna tasiemkowe.2
T-W-6Wysokoelastyczne włókna poliuretanowe - wytwarzanie metodą reaktywną, na mokro i na sucho.1
T-W-7Włókna akrylowe i modakrylowe: formowanie, rozpuszczalniki, właściwości i zastosowanie2
T-W-8Kauczuk naturalny - przetwórstwo modyfikacje, właściwości i zastosowanie5
T-W-9Kauczuki syntetyczne - otrzymywanie,przetwórstwo, zastosowanie5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach laboratoryjnych- zaliczenie wejściówek30
A-L-2studia literaturowe6
A-L-3opracowanie sprawozdań6
42
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury fachowej4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu12
A-W-4Konsultacje3
49

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną, wykład problemowy - dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejściówek laboratoryjnych i aktywnego udziału na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Do wyboru egzamin pisemny (opisowy) lub ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D01-08_W01
W wyniku zajęć student powinien być w stanie omówić: 1. rodzaje i cele modyfikacji włókien, 2. parametry formowania włókien poliestrowych, poliamidowych, poliakrylonitrylowych, poliolefinowych i poliuretanowych. Rozróżniać, znać sposoby otrzymywania i barwienia oraz zastosowanie włókien syntetycznych tzw. "wielkiej czwórki". Posiadać wiedzę o podstawowych kauczukach,procesie wulkanizacji, przetwórstwie gumy.
TCH_2A_W01, TCH_2A_W03, TCH_2A_W05, TCH_2A_W10, TCH_2A_W12, TCH_2A_W13T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1, C-2T-W-5, T-L-2, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-L-1, T-W-2, T-L-3, T-W-1, T-L-4, T-L-6, T-W-8, T-L-5, T-W-3, T-W-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D01-08_U01
Student powinien umieć: posługiwać się literaturą specjalistyczną, umieć interpretować poruszane zagadnienia i przekazywane wyniki, rozpoznawać typy włókien, interpretować wyniki, podejmwać decyzje w zakresie doboru włókien, kauczuków.
TCH_2A_U01, TCH_2A_U02, TCH_2A_U08, TCH_2A_U15, TCH_2A_U16, TCH_2A_U17T2A_U01, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U07C-1, C-2T-W-5, T-L-2, T-W-3, T-L-5, T-W-7, T-W-4, T-L-4, T-L-1, T-W-8, T-L-6, T-W-1, T-L-3, T-W-9, T-W-2, T-W-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D01-08_K01
W wyniku zajęć student nabędzie: aktywną postawę wobec warunków i sposobów wytwarzania oraz przetwórstwa włókien i kauczuków, świadomośc zjawisk zachodzących podczas produkcji i eksploatacji włókien i kauczuków
TCH_2A_K01, TCH_2A_K02, TCH_2A_K03T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K06, T2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2T-W-4, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-W-8, T-W-3, T-L-2, T-W-6, T-W-9, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D01-08_W01
W wyniku zajęć student powinien być w stanie omówić: 1. rodzaje i cele modyfikacji włókien, 2. parametry formowania włókien poliestrowych, poliamidowych, poliakrylonitrylowych, poliolefinowych i poliuretanowych. Rozróżniać, znać sposoby otrzymywania i barwienia oraz zastosowanie włókien syntetycznych tzw. "wielkiej czwórki". Posiadać wiedzę o podstawowych kauczukach,procesie wulkanizacji, przetwórstwie gumy.
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Wiedza powierzchowna z zakresu przedmiotu - student wykazuje pamięć fotograficzną, brak praktycznej umiejętności wykorzystania wiedzy
3,5Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania
4,0Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania, z analizą procesów chemicznych danej technologii
4,5Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania, z analizą procesów inżynierskich i chemicznych danej technologii
5,0Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania, z analizą procesów inżynierskich i chemicznych oraz zjawisk fizycznych danej technologii

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D01-08_U01
Student powinien umieć: posługiwać się literaturą specjalistyczną, umieć interpretować poruszane zagadnienia i przekazywane wyniki, rozpoznawać typy włókien, interpretować wyniki, podejmwać decyzje w zakresie doboru włókien, kauczuków.
2,0Brak umiejętności posługiwania się przekazaną na wykładach wiedzą
3,0Powierzchowna znajomość z wykładanego przedmiotu
3,5Powierzchowna umiejętność przedstawienia i zrozumienie technologii z zakresu przedmiotu
4,0Dobra znajomość wiedzy z przedmiotu, zrozumienie technologicznego sensu wiedzy w zakresie przedmiotu
4,5Umiejętność przedstawienia technologii z zakresu przedmiotu
5,0Umiejętność przedstawienia technologii, bardzo dobra znajomość wiedzy z przedmiotu oraz umiejętność praktycznego wykorzystania tej wiedzy, zrozumienie technologii

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D01-08_K01
W wyniku zajęć student nabędzie: aktywną postawę wobec warunków i sposobów wytwarzania oraz przetwórstwa włókien i kauczuków, świadomośc zjawisk zachodzących podczas produkcji i eksploatacji włókien i kauczuków
2,0Nieobecność na wykładach, brak aktywności, brak udziału w konsultacjach
3,0Udział w wykładach
3,5udział w wykładach
4,0aktywny udział w wykładach
4,5bardzo aktywny udział w wykładach
5,0aktywny udział na wykładach i konsultacjach

Literatura podstawowa

  1. J.R. White, S.K. De, Poradnik technologa gumy, IPG Stomil Piastów, Graf-druk Ciechanów, 2003
  2. G. Włodarski, WŁÓKNA CHEMICZNE Poradnik inżyniera i technika., WNT, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Najnowsze artykuły dotyczące elastomerów, Czasopismo "FIBRES & TEXTILES in Eastern Europe, Instytut Włókien Chemicznych Łódź, 2011, roczniki 2005-2011
  2. P.A Koch, Tabele Włókien Chemicznych, Institut fur Textiltechnik Aachen, 2002
  3. Najnowsze artykuły dotyczące elastomerów, czasopismo: " ELASTOMERY", IIMPiB w Toruniu o. Elastom. i Tech. Gumy, Gliwice, 2011, roczniki 2002 - 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Identyfikacja tworzyw, elastomerów i włókien5
T-L-2Oznaczanie ścieralności elastomerów (gumy)5
T-L-3Oznaczanie twardości elastomerów w zależności od temperatury5
T-L-4Przędzenie stopowe włokien5
T-L-5Przędzenie na mokro włókien PUE5
T-L-6Barwienie włókien barwnikami kwasowymi i zasadowymi5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modyfikacja włókien syntetycznych2
T-W-2Włókna II i III generacji2
T-W-3Włókna poliestrowe Typy włókien poliestrowych. Włókna z poli(tereftalanu etylenu) - PET. Technologia otrzymywania poli(tereftalanu etylenu). Ciągłe metody wytwarzania polimeru i włókien z PET. Polikondensacja w fazie stałej. Technologia włókien z PET: formowanie włókien z PET (włókna cięte i jedwab), rozciąganie włókien, termiczna stabilizacja włókien, barwienie włókien. Charakterystyka, własności i zastosowanie włókien z poli(tereftalanu etylenu)5
T-W-4Włókna poliamidowe: Otrzymywanie poliamidu 6 i 66. Przygotowanie polimeru do przędzenia. Rozciąganie włókien. Termostabilizacja, ekstrakcja monomeru i preparacja przędz z poliamidu 6 i 66.Włókna cięte. Barwienie włókien. Właściwości i zastosowanie włókien z poliamidu 6 i66. Inne włókna z poliamidów : Włókna z poliamidu 2. Włókna z poliamidu 3. Włókna z poliamidu 4.Włókna z poliamidów alifatyczno-alicyklicznych. i alifatyczno-aromatycznych. Włókna z poliheksametylenotereftalamidu (poliamid 6T, PA-6T). Włókna z poliamidów aromatycznych (poliaramidowe). Włókna z poli-m-ienylenoizoftalamidu. Włókna Kevlar.6
T-W-5Włókna i włókniny poliolefinowe - Technologie tradycyjne i przez rozszczepienie folii, włókna tasiemkowe.2
T-W-6Wysokoelastyczne włókna poliuretanowe - wytwarzanie metodą reaktywną, na mokro i na sucho.1
T-W-7Włókna akrylowe i modakrylowe: formowanie, rozpuszczalniki, właściwości i zastosowanie2
T-W-8Kauczuk naturalny - przetwórstwo modyfikacje, właściwości i zastosowanie5
T-W-9Kauczuki syntetyczne - otrzymywanie,przetwórstwo, zastosowanie5
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach laboratoryjnych- zaliczenie wejściówek30
A-L-2studia literaturowe6
A-L-3opracowanie sprawozdań6
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury fachowej4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu12
A-W-4Konsultacje3
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D01-08_W01W wyniku zajęć student powinien być w stanie omówić: 1. rodzaje i cele modyfikacji włókien, 2. parametry formowania włókien poliestrowych, poliamidowych, poliakrylonitrylowych, poliolefinowych i poliuretanowych. Rozróżniać, znać sposoby otrzymywania i barwienia oraz zastosowanie włókien syntetycznych tzw. "wielkiej czwórki". Posiadać wiedzę o podstawowych kauczukach,procesie wulkanizacji, przetwórstwie gumy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
TCH_2A_W03ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień powiązanych z technologią chemiczną, zwłaszcza takich jak: reaktory chemiczne, własność intelektualna
TCH_2A_W05w zależności od ukończonej specjalności ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tą specjalnością
TCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
TCH_2A_W12ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością
TCH_2A_W13ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wiedzą o: 1. metodach i rodzajach modyfikacji włokien, 2. podstawowych typach włókien syntetycznych, 3. najnowszych sposobach otrzymywania włókien III generacji 4. kauczukach syntetycznych i naturalnych ich zastosowaniu i przetwórstwie
C-2laboratoria - zapoznanie studenta na ćwiczeniach z metodami przędzenia, barwienia i oceną właściwości włókien i elastomerów,
Treści programoweT-W-5Włókna i włókniny poliolefinowe - Technologie tradycyjne i przez rozszczepienie folii, włókna tasiemkowe.
T-L-2Oznaczanie ścieralności elastomerów (gumy)
T-W-4Włókna poliamidowe: Otrzymywanie poliamidu 6 i 66. Przygotowanie polimeru do przędzenia. Rozciąganie włókien. Termostabilizacja, ekstrakcja monomeru i preparacja przędz z poliamidu 6 i 66.Włókna cięte. Barwienie włókien. Właściwości i zastosowanie włókien z poliamidu 6 i66. Inne włókna z poliamidów : Włókna z poliamidu 2. Włókna z poliamidu 3. Włókna z poliamidu 4.Włókna z poliamidów alifatyczno-alicyklicznych. i alifatyczno-aromatycznych. Włókna z poliheksametylenotereftalamidu (poliamid 6T, PA-6T). Włókna z poliamidów aromatycznych (poliaramidowe). Włókna z poli-m-ienylenoizoftalamidu. Włókna Kevlar.
T-W-7Włókna akrylowe i modakrylowe: formowanie, rozpuszczalniki, właściwości i zastosowanie
T-W-9Kauczuki syntetyczne - otrzymywanie,przetwórstwo, zastosowanie
T-L-1Identyfikacja tworzyw, elastomerów i włókien
T-W-2Włókna II i III generacji
T-L-3Oznaczanie twardości elastomerów w zależności od temperatury
T-W-1Modyfikacja włókien syntetycznych
T-L-4Przędzenie stopowe włokien
T-L-6Barwienie włókien barwnikami kwasowymi i zasadowymi
T-W-8Kauczuk naturalny - przetwórstwo modyfikacje, właściwości i zastosowanie
T-L-5Przędzenie na mokro włókien PUE
T-W-3Włókna poliestrowe Typy włókien poliestrowych. Włókna z poli(tereftalanu etylenu) - PET. Technologia otrzymywania poli(tereftalanu etylenu). Ciągłe metody wytwarzania polimeru i włókien z PET. Polikondensacja w fazie stałej. Technologia włókien z PET: formowanie włókien z PET (włókna cięte i jedwab), rozciąganie włókien, termiczna stabilizacja włókien, barwienie włókien. Charakterystyka, własności i zastosowanie włókien z poli(tereftalanu etylenu)
T-W-6Wysokoelastyczne włókna poliuretanowe - wytwarzanie metodą reaktywną, na mokro i na sucho.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną, wykład problemowy - dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejściówek laboratoryjnych i aktywnego udziału na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Do wyboru egzamin pisemny (opisowy) lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Wiedza powierzchowna z zakresu przedmiotu - student wykazuje pamięć fotograficzną, brak praktycznej umiejętności wykorzystania wiedzy
3,5Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania
4,0Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania, z analizą procesów chemicznych danej technologii
4,5Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania, z analizą procesów inżynierskich i chemicznych danej technologii
5,0Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania, z analizą procesów inżynierskich i chemicznych oraz zjawisk fizycznych danej technologii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D01-08_U01Student powinien umieć: posługiwać się literaturą specjalistyczną, umieć interpretować poruszane zagadnienia i przekazywane wyniki, rozpoznawać typy włókien, interpretować wyniki, podejmwać decyzje w zakresie doboru włókien, kauczuków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury polskiej i angielskojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z technologią chemiczną i naukami pokrewnymi
TCH_2A_U02potrafi interpretować i analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, w zakresie ukończonej specjalności potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim i angielskim
TCH_2A_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U15potrafi nadać związkowi określoną formę użytkową i wykonać formulację do innych form użytkowych, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U16posiada umiejętność doboru technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji zadań zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U17potrafi przedstawić koncepcje metod badawczych do realizacji nowych technologii i wykonać ją w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wiedzą o: 1. metodach i rodzajach modyfikacji włokien, 2. podstawowych typach włókien syntetycznych, 3. najnowszych sposobach otrzymywania włókien III generacji 4. kauczukach syntetycznych i naturalnych ich zastosowaniu i przetwórstwie
C-2laboratoria - zapoznanie studenta na ćwiczeniach z metodami przędzenia, barwienia i oceną właściwości włókien i elastomerów,
Treści programoweT-W-5Włókna i włókniny poliolefinowe - Technologie tradycyjne i przez rozszczepienie folii, włókna tasiemkowe.
T-L-2Oznaczanie ścieralności elastomerów (gumy)
T-W-3Włókna poliestrowe Typy włókien poliestrowych. Włókna z poli(tereftalanu etylenu) - PET. Technologia otrzymywania poli(tereftalanu etylenu). Ciągłe metody wytwarzania polimeru i włókien z PET. Polikondensacja w fazie stałej. Technologia włókien z PET: formowanie włókien z PET (włókna cięte i jedwab), rozciąganie włókien, termiczna stabilizacja włókien, barwienie włókien. Charakterystyka, własności i zastosowanie włókien z poli(tereftalanu etylenu)
T-L-5Przędzenie na mokro włókien PUE
T-W-7Włókna akrylowe i modakrylowe: formowanie, rozpuszczalniki, właściwości i zastosowanie
T-W-4Włókna poliamidowe: Otrzymywanie poliamidu 6 i 66. Przygotowanie polimeru do przędzenia. Rozciąganie włókien. Termostabilizacja, ekstrakcja monomeru i preparacja przędz z poliamidu 6 i 66.Włókna cięte. Barwienie włókien. Właściwości i zastosowanie włókien z poliamidu 6 i66. Inne włókna z poliamidów : Włókna z poliamidu 2. Włókna z poliamidu 3. Włókna z poliamidu 4.Włókna z poliamidów alifatyczno-alicyklicznych. i alifatyczno-aromatycznych. Włókna z poliheksametylenotereftalamidu (poliamid 6T, PA-6T). Włókna z poliamidów aromatycznych (poliaramidowe). Włókna z poli-m-ienylenoizoftalamidu. Włókna Kevlar.
T-L-4Przędzenie stopowe włokien
T-L-1Identyfikacja tworzyw, elastomerów i włókien
T-W-8Kauczuk naturalny - przetwórstwo modyfikacje, właściwości i zastosowanie
T-L-6Barwienie włókien barwnikami kwasowymi i zasadowymi
T-W-1Modyfikacja włókien syntetycznych
T-L-3Oznaczanie twardości elastomerów w zależności od temperatury
T-W-9Kauczuki syntetyczne - otrzymywanie,przetwórstwo, zastosowanie
T-W-2Włókna II i III generacji
T-W-6Wysokoelastyczne włókna poliuretanowe - wytwarzanie metodą reaktywną, na mokro i na sucho.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną, wykład problemowy - dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejściówek laboratoryjnych i aktywnego udziału na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Do wyboru egzamin pisemny (opisowy) lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności posługiwania się przekazaną na wykładach wiedzą
3,0Powierzchowna znajomość z wykładanego przedmiotu
3,5Powierzchowna umiejętność przedstawienia i zrozumienie technologii z zakresu przedmiotu
4,0Dobra znajomość wiedzy z przedmiotu, zrozumienie technologicznego sensu wiedzy w zakresie przedmiotu
4,5Umiejętność przedstawienia technologii z zakresu przedmiotu
5,0Umiejętność przedstawienia technologii, bardzo dobra znajomość wiedzy z przedmiotu oraz umiejętność praktycznego wykorzystania tej wiedzy, zrozumienie technologii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D01-08_K01W wyniku zajęć student nabędzie: aktywną postawę wobec warunków i sposobów wytwarzania oraz przetwórstwa włókien i kauczuków, świadomośc zjawisk zachodzących podczas produkcji i eksploatacji włókien i kauczuków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
TCH_2A_K03rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wiedzą o: 1. metodach i rodzajach modyfikacji włokien, 2. podstawowych typach włókien syntetycznych, 3. najnowszych sposobach otrzymywania włókien III generacji 4. kauczukach syntetycznych i naturalnych ich zastosowaniu i przetwórstwie
C-2laboratoria - zapoznanie studenta na ćwiczeniach z metodami przędzenia, barwienia i oceną właściwości włókien i elastomerów,
Treści programoweT-W-4Włókna poliamidowe: Otrzymywanie poliamidu 6 i 66. Przygotowanie polimeru do przędzenia. Rozciąganie włókien. Termostabilizacja, ekstrakcja monomeru i preparacja przędz z poliamidu 6 i 66.Włókna cięte. Barwienie włókien. Właściwości i zastosowanie włókien z poliamidu 6 i66. Inne włókna z poliamidów : Włókna z poliamidu 2. Włókna z poliamidu 3. Włókna z poliamidu 4.Włókna z poliamidów alifatyczno-alicyklicznych. i alifatyczno-aromatycznych. Włókna z poliheksametylenotereftalamidu (poliamid 6T, PA-6T). Włókna z poliamidów aromatycznych (poliaramidowe). Włókna z poli-m-ienylenoizoftalamidu. Włókna Kevlar.
T-L-3Oznaczanie twardości elastomerów w zależności od temperatury
T-L-4Przędzenie stopowe włokien
T-L-5Przędzenie na mokro włókien PUE
T-L-1Identyfikacja tworzyw, elastomerów i włókien
T-W-8Kauczuk naturalny - przetwórstwo modyfikacje, właściwości i zastosowanie
T-W-3Włókna poliestrowe Typy włókien poliestrowych. Włókna z poli(tereftalanu etylenu) - PET. Technologia otrzymywania poli(tereftalanu etylenu). Ciągłe metody wytwarzania polimeru i włókien z PET. Polikondensacja w fazie stałej. Technologia włókien z PET: formowanie włókien z PET (włókna cięte i jedwab), rozciąganie włókien, termiczna stabilizacja włókien, barwienie włókien. Charakterystyka, własności i zastosowanie włókien z poli(tereftalanu etylenu)
T-L-2Oznaczanie ścieralności elastomerów (gumy)
T-W-6Wysokoelastyczne włókna poliuretanowe - wytwarzanie metodą reaktywną, na mokro i na sucho.
T-W-9Kauczuki syntetyczne - otrzymywanie,przetwórstwo, zastosowanie
T-W-2Włókna II i III generacji
T-W-7Włókna akrylowe i modakrylowe: formowanie, rozpuszczalniki, właściwości i zastosowanie
T-W-5Włókna i włókniny poliolefinowe - Technologie tradycyjne i przez rozszczepienie folii, włókna tasiemkowe.
T-W-1Modyfikacja włókien syntetycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną, wykład problemowy - dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejściówek laboratoryjnych i aktywnego udziału na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieobecność na wykładach, brak aktywności, brak udziału w konsultacjach
3,0Udział w wykładach
3,5udział w wykładach
4,0aktywny udział w wykładach
4,5bardzo aktywny udział w wykładach
5,0aktywny udział na wykładach i konsultacjach