Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii
Sylabus przedmiotu Języki znaczników:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Języki znaczników | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Poliwoda <Maciej.Poliwoda@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy z zabresu struktur danych |
W-2 | Podstawy programowania |
W-3 | Podstawy języków znaczników |
W-4 | Podstawy informatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania dokumentów XML w procesie wymiany danych. |
C-2 | Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w celu prezentacji danych |
C-3 | Przygotowanie do wykorzystania XML do opisu typów danych |
C-4 | Przygotowanie do kreatywnego wykorzystania XML w procesie transformacji dokumentów |
C-5 | Budowanie treści WWW z wykorzystaniem HTML |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XLink | 2 |
T-L-2 | Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XPointer | 2 |
T-L-3 | Implementacja aplikacji z wykorzystaniem XPath | 2 |
T-L-4 | Transformacje dokumentów w formacie XML do innych formatów | 3 |
T-L-5 | Tworzenie dokumentów DTD | 2 |
T-L-6 | HTML: Budowanie treści WWW z wykorzystaniem znaczników HTML | 2 |
T-L-7 | HTML: Kontrola prezentacji za pomocą języka CSS | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | XML: Podstawy języków znaczników | 1 |
T-W-2 | XML: DTD - charakterystyka i techniki | 1 |
T-W-3 | XML: Przestrzenie nazw | 1 |
T-W-4 | XML: Łącza XLink | 1 |
T-W-5 | XML: Wskaźniki XPointer | 2 |
T-W-6 | XML: Język ścieżek XPath | 1 |
T-W-7 | XML: Schematy XSchema | 2 |
T-W-8 | XML: Programowe przetwarzanie XML - SAX | 1 |
T-W-9 | XML: Programowe przetwarzanie XML - DOM | 1 |
T-W-10 | XML: Przekształcenia XML - XSLT | 1 |
T-W-11 | HTML: Budowanie treści WWW z wykorzystaniem znaczników HTML | 2 |
T-W-12 | HTML: Kontrola prezentacji za pomocą języka CSS | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Praca w domu -> przygotowanie do zaliczenia zajęć | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podajaca -> wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta. |
S-2 | Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O4.1_W01 Zna budowę dokumentu XML | BI_1A_W09, BI_1A_W10, BI_1A_W15 | P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1 | T-L-5, T-W-1 | M-1 | S-2 |
BI_1A_BI-S-O4.1_W02 Zna zasady tworzenia dokumentów XML | BI_1A_W09, BI_1A_W10, BI_1A_W15 | P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
BI_1A_BI-S-O4.1_W03 Zna sposoby wykorzystania dokumentów XML | BI_1A_W09, BI_1A_W10, BI_1A_W15 | P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-2, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O4.1_U01 Tworzy dokumenty XML | BI_1A_U09, BI_1A_U10 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U11, P1A_U12, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-L-5, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
BI_1A_BI-S-O4.1_U02 Wykorzystuje dokumenty XML w aplikacjach | BI_1A_U09, BI_1A_U10 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U11, P1A_U12, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
BI_1A_BI-S-O4.1_U03 Potrafi dokonać transformacji dokumentów XML | BI_1A_U09, BI_1A_U10 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U11, P1A_U12, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U07, InzA_U08 | C-4 | T-L-4, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1 |
BI_1A_BI-S-O4.1_U04 Potrafi prezentować dane zawarte w dokumencie XML | BI_1A_U09, BI_1A_U10 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U11, P1A_U12, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O4.1_K01 Posługuje się dokumentami XML w celu prezentacji danych | BI_1A_K03 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K02 | C-2, C-4 | T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
BI_1A_BI-S-O4.1_K02 Wykorzystuje XML w aplikacjach w celu wymiany danych | BI_1A_K03 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K02 | C-1, C-3 | T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O4.1_W01 Zna budowę dokumentu XML | 2,0 | Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej |
3,0 | Umie analizować dokumenty XML. | |
3,5 | Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML | |
4,0 | Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML | |
4,5 | Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML | |
5,0 | Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML | |
BI_1A_BI-S-O4.1_W02 Zna zasady tworzenia dokumentów XML | 2,0 | Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej |
3,0 | Umie analizować dokumenty XML. | |
3,5 | Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML | |
4,0 | Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML | |
4,5 | Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML | |
5,0 | Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML | |
BI_1A_BI-S-O4.1_W03 Zna sposoby wykorzystania dokumentów XML | 2,0 | Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej |
3,0 | Umie wykorzystać mechanizmy XML przy tworzeniu aplikacji | |
3,5 | Na ocenę dostateczną + Umie implementować struktury na podstewie dokumentów definicji XML | |
4,0 | Na ocenę dostateczną plus + Umie przetwarzać i prezentować dane zawarte w dokumentach XML | |
4,5 | Na ocenę dobry + Umie generować i przetwarzać dokumenty XML | |
5,0 | Na ocenę dobry plus + Umie wykorzystać posiadaną wiedzę do implementacji aplikacji przetwarzających dokumenty XML |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O4.1_U01 Tworzy dokumenty XML | 2,0 | Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej |
3,0 | Umie analizować dokumenty XML. | |
3,5 | Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML | |
4,0 | Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML | |
4,5 | Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML | |
5,0 | Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML | |
BI_1A_BI-S-O4.1_U02 Wykorzystuje dokumenty XML w aplikacjach | 2,0 | Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej |
3,0 | Umie analizować dokumenty XML. | |
3,5 | Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML | |
4,0 | Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML | |
4,5 | Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML | |
5,0 | Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML | |
BI_1A_BI-S-O4.1_U03 Potrafi dokonać transformacji dokumentów XML | 2,0 | Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej |
3,0 | Umie analizować dokumenty XML. | |
3,5 | Na ocenę dostatecaną + Umie walidować dokumenty XML | |
4,0 | Na ocenę dostateczny plus + Umie poprawić błędy na podstawie wyników walidacji dokumentu XML | |
4,5 | Na ocenę dobry + Umie tworzyć dokumenty definicji XML | |
5,0 | Na ocenę dobry plus + Umie samodzielnie definiować strukturę dokumentów XML | |
BI_1A_BI-S-O4.1_U04 Potrafi prezentować dane zawarte w dokumencie XML | 2,0 | Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej |
3,0 | Umie wykorzystać mechanizmy XML przy tworzeniu aplikacji | |
3,5 | Na ocenę dostateczną + Umie implementować struktury na podstewie dokumentów definicji XML | |
4,0 | Na ocenę dostateczną plus + Umie przetwarzać i prezentować dane zawarte w dokumentach XML | |
4,5 | Na ocenę dobry + Umie generować i przetwarzać dokumenty XML | |
5,0 | Na ocenę dobry plus + Umie wykorzystać posiadaną wiedzę do implementacji aplikacji przetwarzających dokumenty XML |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O4.1_K01 Posługuje się dokumentami XML w celu prezentacji danych | 2,0 | Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej |
3,0 | Umie wykorzystać mechanizmy XML przy tworzeniu aplikacji | |
3,5 | Na ocenę dostateczną + Umie implementować struktury na podstewie dokumentów definicji XML | |
4,0 | Na ocenę dostateczną plus + Umie przetwarzać i prezentować dane zawarte w dokumentach XML | |
4,5 | Na ocenę dobry + Umie generować i przetwarzać dokumenty XML | |
5,0 | Na ocenę dobry plus + Umie wykorzystać posiadaną wiedzę do implementacji aplikacji przetwarzających dokumenty XML | |
BI_1A_BI-S-O4.1_K02 Wykorzystuje XML w aplikacjach w celu wymiany danych | 2,0 | Ne spełnia kryteriów oceny dostatecznej |
3,0 | Umie wykorzystać mechanizmy XML przy tworzeniu aplikacji | |
3,5 | Na ocenę dostateczną + Umie implementować struktury na podstewie dokumentów definicji XML | |
4,0 | Na ocenę dostateczną plus + Umie przetwarzać i prezentować dane zawarte w dokumentach XML | |
4,5 | Na ocenę dobry + Umie generować i przetwarzać dokumenty XML | |
5,0 | Na ocenę dobry plus + Umie wykorzystać posiadaną wiedzę do implementacji aplikacji przetwarzających dokumenty XML |
Literatura podstawowa
- Arciniegas F, XML. Kompendium programisty, Helion, 2002
- B.Pfaffenberger, HTML, XHTML i CSS. Biblia, Wydawnictwo HELION, 2005
- Schafer S., TML, XHTML i CSS. Biblia, Helion, 2010, 5