Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii

Sylabus przedmiotu Migracje zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Migracje zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomości z zakresu biologii (poziom szkoły średniej)
W-2wiadomości z zakresu przedmiotu - wstęp do biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów ze zjawiskiem migracji, jej przyczynami i mechanizmami
C-2zapoznanie studentów z gatunkami zaliczanymi do migrantów (stałych, okresowych, przypadkowych)
C-3zapoznanie studentów z ewolucyjnym znaczeniem i skutkami migracji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Typy migracji: podział i omówienie z podaniem przykładów1
T-A-2Orientacja przestrzenna – odnajdywanie dróg i rola zmysłów w wędrówkach2
T-A-3Zależność między rozmieszczeniem i liczebnością organizmów i jej wpływ na podejmowanie wędrówek1
T-A-4Badania wędrówek migracyjnych zwierząt (stacje badawcze, znakowanie, obserwacja, liczenie – inwentaryzacja i inne badania migracji zwierząt)1
T-A-5Gatunki obce w Polsce, które przywędrowały lub zostały zawleczone i zadomowiły się na naszym terenie3
T-A-6Migracje zwierząt latających (owady, ptaki i nietoperze), zwierząt środowiska wodnego (bezkręgowce, ryby, gady i ssaki), zwierząt środowiska lądowego (płazy i gady, drobne ssaki, drapieżniki i ssaki kopytne)4
T-A-7Migranci z przeszłości – początki i historia migracji zwierząt. Sprawdzian z części ćwiczeniowej, zaliczenie i zakończenie zajęć3
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z rozmieszczeniem i wędrówkami zwierząt oraz przyczyny migracji i behawior migracyjny3
T-W-2Kolonizacja nowych obszarów i zanik populacji; ewolucyjne znaczenie migracji; przesiedlenia celowe i eksperymentalne (introdukcja i reintrodukcja) oraz migracje przypadkowe (zawleczenia)3
T-W-3Czynniki ograniczające przemieszczanie się i rozmieszczenie organizmów cz. I: selekcja i fragmentacja siedlisk (naturalne i powodowane działalnością człowieka) oraz oddziaływania między organizmami (drapieżnictwo, choroby i pasożyty, allelopatia i inne oddziaływania o charakterze konkurencyjnym)3
T-W-4Czynniki ograniczające przemieszczanie się i rozmieszczenie organizmów cz.II: temperatura i wilgotność; rozmieszczenie gatunków a zmiany klimatyczne; inne czynniki fizyczne i chemiczne (światło, gleba, woda, chemizm środowiska, ukształtowanie terenu, pożary itp.)3
T-W-5Historia, etapy i zasięgi wędrówek człowieka; powody tych wędrówek i ich efekty. Sprawdzian z części wykładowej, zaliczenie i zakończenie zajęć3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2czytanie wskazanej literatury2
A-A-3przygotowanie do zajęć3
A-A-4konsultacje1
A-A-5przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego9
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury3
A-W-3przygotowanie do zajęć2
A-W-4konsultacje1
A-W-5przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opis
M-3prelekcja
M-4objaśnienie/wyjaśnienie
M-5wykład konwersatoryjny
M-6film

Sposoby oceny

dla tego przedmiotu nie są określone sposoby oceny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O1.2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować i charakteryzować zjawisko migracji zwierząt i różne jej rodzaje (w przeszłości i obecnie); wymieniać i charakteryzować gatunki zwierząt zaliczanych do migrantów, pod kątem ich przystosowań i zachowań migracyjnych (w tym migracje człowieka)
BI_1A_W05, BI_1A_W06, BI_1A_W07P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O1.2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: odpowiednio sklasyfikować i zinterpretować konkretne zjawiska migracji (w tym migracje ludzkie) oraz weryfikować i charakteryzować spotykane gatunki zwierząt pod kątem ich ewentualnej migracyjności
BI_1A_U03, BI_1A_U06, BI_1A_U07, BI_1A_U24P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U10, P1A_U11, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U10, T1A_U14InzA_U01, InzA_U07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O1.2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna, otwarta i poszukująca postawa oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne
BI_1A_K02, BI_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O1.2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować i charakteryzować zjawisko migracji zwierząt i różne jej rodzaje (w przeszłości i obecnie); wymieniać i charakteryzować gatunki zwierząt zaliczanych do migrantów, pod kątem ich przystosowań i zachowań migracyjnych (w tym migracje człowieka)
2,0
3,0Student zna podstawowe rodzaje migracji i potrafi podać przykłady zwierząt, które takie migracje podejmują.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O1.2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: odpowiednio sklasyfikować i zinterpretować konkretne zjawiska migracji (w tym migracje ludzkie) oraz weryfikować i charakteryzować spotykane gatunki zwierząt pod kątem ich ewentualnej migracyjności
2,0
3,0Student potrafi zaliczyć do odpowiedniej grupy synantropów zwierzęta występujące w środowisku człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O1.2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna, otwarta i poszukująca postawa oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady etycznego postępowania ze zwierzętami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Attenborough D., Na ścieżkach życia, Wydawnictwo Wilga, Polska (Warszawa), 1993
  2. Baker R.R. (red.), Niezwykłe wędrówki zwierząt, Wydawnictwo Muza SA, Polska (Warszawa), 1994
  3. Zwierzchowski L. (red.), Jaszczak K., Modliński J.A., Biotechnologia zwierząt, Wydawnictwo PWN, Polska (Warszawa), 1997
  4. Jura R.D., Biologia zwierząt, Wydawnictwo PWN, Polska (Warszawa), 2007
  5. Strzałko J., Mossor-Pietraszewska T., Kompendium wiedzy o ekologii, Wydawnictwo PWN, Polska (Warszawa-Poznań), 1999
  6. Krebs C.J., Ekologia, Wydawnictwo PWN, Polska (Warszawa), 1996
  7. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, Wydawnictwo PWN, Polska (Warszawa), 1999

Literatura dodatkowa

  1. Elphick J. (red.), Atlas wędrówek ptaków, Wydawnictwo PWRiL, Polska (Warszawa), 1996
  2. Pęczalska A., Wędrówki zwierząt morskich, Wydawnictwo Morskie, Polska (Gdańsk), 1981
  3. Wolański N., Ekologia człowieka, Wydawnictwo PWN, Polska (Warszawa), 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Typy migracji: podział i omówienie z podaniem przykładów1
T-A-2Orientacja przestrzenna – odnajdywanie dróg i rola zmysłów w wędrówkach2
T-A-3Zależność między rozmieszczeniem i liczebnością organizmów i jej wpływ na podejmowanie wędrówek1
T-A-4Badania wędrówek migracyjnych zwierząt (stacje badawcze, znakowanie, obserwacja, liczenie – inwentaryzacja i inne badania migracji zwierząt)1
T-A-5Gatunki obce w Polsce, które przywędrowały lub zostały zawleczone i zadomowiły się na naszym terenie3
T-A-6Migracje zwierząt latających (owady, ptaki i nietoperze), zwierząt środowiska wodnego (bezkręgowce, ryby, gady i ssaki), zwierząt środowiska lądowego (płazy i gady, drobne ssaki, drapieżniki i ssaki kopytne)4
T-A-7Migranci z przeszłości – początki i historia migracji zwierząt. Sprawdzian z części ćwiczeniowej, zaliczenie i zakończenie zajęć3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z rozmieszczeniem i wędrówkami zwierząt oraz przyczyny migracji i behawior migracyjny3
T-W-2Kolonizacja nowych obszarów i zanik populacji; ewolucyjne znaczenie migracji; przesiedlenia celowe i eksperymentalne (introdukcja i reintrodukcja) oraz migracje przypadkowe (zawleczenia)3
T-W-3Czynniki ograniczające przemieszczanie się i rozmieszczenie organizmów cz. I: selekcja i fragmentacja siedlisk (naturalne i powodowane działalnością człowieka) oraz oddziaływania między organizmami (drapieżnictwo, choroby i pasożyty, allelopatia i inne oddziaływania o charakterze konkurencyjnym)3
T-W-4Czynniki ograniczające przemieszczanie się i rozmieszczenie organizmów cz.II: temperatura i wilgotność; rozmieszczenie gatunków a zmiany klimatyczne; inne czynniki fizyczne i chemiczne (światło, gleba, woda, chemizm środowiska, ukształtowanie terenu, pożary itp.)3
T-W-5Historia, etapy i zasięgi wędrówek człowieka; powody tych wędrówek i ich efekty. Sprawdzian z części wykładowej, zaliczenie i zakończenie zajęć3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2czytanie wskazanej literatury2
A-A-3przygotowanie do zajęć3
A-A-4konsultacje1
A-A-5przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury3
A-W-3przygotowanie do zajęć2
A-W-4konsultacje1
A-W-5przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O1.2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować i charakteryzować zjawisko migracji zwierząt i różne jej rodzaje (w przeszłości i obecnie); wymieniać i charakteryzować gatunki zwierząt zaliczanych do migrantów, pod kątem ich przystosowań i zachowań migracyjnych (w tym migracje człowieka)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W05opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji
BI_1A_W06zna systematykę i klasyfikację organizmów, w tym mikroorganizmów, zależność między budową i funkcjami życiowymi oraz ich rolę w ekosystemie
BI_1A_W07objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze zjawiskiem migracji, jej przyczynami i mechanizmami
C-2zapoznanie studentów z gatunkami zaliczanymi do migrantów (stałych, okresowych, przypadkowych)
C-3zapoznanie studentów z ewolucyjnym znaczeniem i skutkami migracji
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia związane z rozmieszczeniem i wędrówkami zwierząt oraz przyczyny migracji i behawior migracyjny
T-W-2Kolonizacja nowych obszarów i zanik populacji; ewolucyjne znaczenie migracji; przesiedlenia celowe i eksperymentalne (introdukcja i reintrodukcja) oraz migracje przypadkowe (zawleczenia)
T-W-3Czynniki ograniczające przemieszczanie się i rozmieszczenie organizmów cz. I: selekcja i fragmentacja siedlisk (naturalne i powodowane działalnością człowieka) oraz oddziaływania między organizmami (drapieżnictwo, choroby i pasożyty, allelopatia i inne oddziaływania o charakterze konkurencyjnym)
T-W-4Czynniki ograniczające przemieszczanie się i rozmieszczenie organizmów cz.II: temperatura i wilgotność; rozmieszczenie gatunków a zmiany klimatyczne; inne czynniki fizyczne i chemiczne (światło, gleba, woda, chemizm środowiska, ukształtowanie terenu, pożary itp.)
T-W-5Historia, etapy i zasięgi wędrówek człowieka; powody tych wędrówek i ich efekty. Sprawdzian z części wykładowej, zaliczenie i zakończenie zajęć
T-A-1Typy migracji: podział i omówienie z podaniem przykładów
T-A-2Orientacja przestrzenna – odnajdywanie dróg i rola zmysłów w wędrówkach
T-A-3Zależność między rozmieszczeniem i liczebnością organizmów i jej wpływ na podejmowanie wędrówek
T-A-4Badania wędrówek migracyjnych zwierząt (stacje badawcze, znakowanie, obserwacja, liczenie – inwentaryzacja i inne badania migracji zwierząt)
T-A-5Gatunki obce w Polsce, które przywędrowały lub zostały zawleczone i zadomowiły się na naszym terenie
T-A-7Migranci z przeszłości – początki i historia migracji zwierząt. Sprawdzian z części ćwiczeniowej, zaliczenie i zakończenie zajęć
T-A-6Migracje zwierząt latających (owady, ptaki i nietoperze), zwierząt środowiska wodnego (bezkręgowce, ryby, gady i ssaki), zwierząt środowiska lądowego (płazy i gady, drobne ssaki, drapieżniki i ssaki kopytne)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis
M-3prelekcja
M-4objaśnienie/wyjaśnienie
M-5wykład konwersatoryjny
M-6film
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe rodzaje migracji i potrafi podać przykłady zwierząt, które takie migracje podejmują.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O1.2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: odpowiednio sklasyfikować i zinterpretować konkretne zjawiska migracji (w tym migracje ludzkie) oraz weryfikować i charakteryzować spotykane gatunki zwierząt pod kątem ich ewentualnej migracyjności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U03wiedzę o złożoności systemów biologicznych wykorzystuje w badaniach i analizie procesów zachodzących na każdym poziomie organizacji żywej materii, umiejętnie dobiera metody badawcze do rodzaju badanego materiału biologicznego
BI_1A_U06analizuje budowę i funkcje życiowe mikroorganizmów, roślin i zwierząt, potrafi wykazać wpływ czynników wewnątrz i zewnątrz ustrojowych na metabolizm
BI_1A_U07analizuje złożoność systemów otaczającego środowiska, interpretuje wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na funkcjonowanie ekosystemów, łączy posiadaną wiedzę z odpowiedzialnością za stan środowiska
BI_1A_U24na podstawie znajomości procesów ewolucyjnych oraz rozwoju filo- i ontogenetycznego interpretuje i wyjaśnia podobieństwa oraz zróżnicowanie między organizmami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze zjawiskiem migracji, jej przyczynami i mechanizmami
C-2zapoznanie studentów z gatunkami zaliczanymi do migrantów (stałych, okresowych, przypadkowych)
C-3zapoznanie studentów z ewolucyjnym znaczeniem i skutkami migracji
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia związane z rozmieszczeniem i wędrówkami zwierząt oraz przyczyny migracji i behawior migracyjny
T-W-2Kolonizacja nowych obszarów i zanik populacji; ewolucyjne znaczenie migracji; przesiedlenia celowe i eksperymentalne (introdukcja i reintrodukcja) oraz migracje przypadkowe (zawleczenia)
T-W-3Czynniki ograniczające przemieszczanie się i rozmieszczenie organizmów cz. I: selekcja i fragmentacja siedlisk (naturalne i powodowane działalnością człowieka) oraz oddziaływania między organizmami (drapieżnictwo, choroby i pasożyty, allelopatia i inne oddziaływania o charakterze konkurencyjnym)
T-W-4Czynniki ograniczające przemieszczanie się i rozmieszczenie organizmów cz.II: temperatura i wilgotność; rozmieszczenie gatunków a zmiany klimatyczne; inne czynniki fizyczne i chemiczne (światło, gleba, woda, chemizm środowiska, ukształtowanie terenu, pożary itp.)
T-W-5Historia, etapy i zasięgi wędrówek człowieka; powody tych wędrówek i ich efekty. Sprawdzian z części wykładowej, zaliczenie i zakończenie zajęć
T-A-1Typy migracji: podział i omówienie z podaniem przykładów
T-A-2Orientacja przestrzenna – odnajdywanie dróg i rola zmysłów w wędrówkach
T-A-3Zależność między rozmieszczeniem i liczebnością organizmów i jej wpływ na podejmowanie wędrówek
T-A-4Badania wędrówek migracyjnych zwierząt (stacje badawcze, znakowanie, obserwacja, liczenie – inwentaryzacja i inne badania migracji zwierząt)
T-A-5Gatunki obce w Polsce, które przywędrowały lub zostały zawleczone i zadomowiły się na naszym terenie
T-A-7Migranci z przeszłości – początki i historia migracji zwierząt. Sprawdzian z części ćwiczeniowej, zaliczenie i zakończenie zajęć
T-A-6Migracje zwierząt latających (owady, ptaki i nietoperze), zwierząt środowiska wodnego (bezkręgowce, ryby, gady i ssaki), zwierząt środowiska lądowego (płazy i gady, drobne ssaki, drapieżniki i ssaki kopytne)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis
M-3prelekcja
M-4objaśnienie/wyjaśnienie
M-5wykład konwersatoryjny
M-6film
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaliczyć do odpowiedniej grupy synantropów zwierzęta występujące w środowisku człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O1.2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna, otwarta i poszukująca postawa oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K02wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych, a przy ich interpretacji opiera się na podstawach empirycznych dostrzegając rolę metod matematycznych i statystycznych
BI_1A_K07wykazuje pozytywne nastawienie oraz wrażliwość wobec otaczających go ludzi, przyrody ożywionej i nieożywionej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze zjawiskiem migracji, jej przyczynami i mechanizmami
C-2zapoznanie studentów z gatunkami zaliczanymi do migrantów (stałych, okresowych, przypadkowych)
C-3zapoznanie studentów z ewolucyjnym znaczeniem i skutkami migracji
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia związane z rozmieszczeniem i wędrówkami zwierząt oraz przyczyny migracji i behawior migracyjny
T-W-2Kolonizacja nowych obszarów i zanik populacji; ewolucyjne znaczenie migracji; przesiedlenia celowe i eksperymentalne (introdukcja i reintrodukcja) oraz migracje przypadkowe (zawleczenia)
T-W-3Czynniki ograniczające przemieszczanie się i rozmieszczenie organizmów cz. I: selekcja i fragmentacja siedlisk (naturalne i powodowane działalnością człowieka) oraz oddziaływania między organizmami (drapieżnictwo, choroby i pasożyty, allelopatia i inne oddziaływania o charakterze konkurencyjnym)
T-W-4Czynniki ograniczające przemieszczanie się i rozmieszczenie organizmów cz.II: temperatura i wilgotność; rozmieszczenie gatunków a zmiany klimatyczne; inne czynniki fizyczne i chemiczne (światło, gleba, woda, chemizm środowiska, ukształtowanie terenu, pożary itp.)
T-W-5Historia, etapy i zasięgi wędrówek człowieka; powody tych wędrówek i ich efekty. Sprawdzian z części wykładowej, zaliczenie i zakończenie zajęć
T-A-1Typy migracji: podział i omówienie z podaniem przykładów
T-A-2Orientacja przestrzenna – odnajdywanie dróg i rola zmysłów w wędrówkach
T-A-3Zależność między rozmieszczeniem i liczebnością organizmów i jej wpływ na podejmowanie wędrówek
T-A-4Badania wędrówek migracyjnych zwierząt (stacje badawcze, znakowanie, obserwacja, liczenie – inwentaryzacja i inne badania migracji zwierząt)
T-A-5Gatunki obce w Polsce, które przywędrowały lub zostały zawleczone i zadomowiły się na naszym terenie
T-A-7Migranci z przeszłości – początki i historia migracji zwierząt. Sprawdzian z części ćwiczeniowej, zaliczenie i zakończenie zajęć
T-A-6Migracje zwierząt latających (owady, ptaki i nietoperze), zwierząt środowiska wodnego (bezkręgowce, ryby, gady i ssaki), zwierząt środowiska lądowego (płazy i gady, drobne ssaki, drapieżniki i ssaki kopytne)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis
M-3prelekcja
M-4objaśnienie/wyjaśnienie
M-5wykład konwersatoryjny
M-6film
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady etycznego postępowania ze zwierzętami.
3,5
4,0
4,5
5,0