Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BI_1A_BI-S-O7.3_W01 | Studentzna i definiuje podstawowe pojęcia związane kinetyką ksenobiotyków w organizmie zwierzęcym. Opisuje podstawowe etapy metabolizmu ksenobiotyków w ujęciu ogólnoustrojowym oraz etapy biotransformacji watrobowej. Zna główne bariery i mechanizmy oporności komórek na toksyczne działanie ksenobiotyków. Rozróznia rodzaje toksyczności ksenobiotyków i potrafi scharakteryzowac metody jej ich oceny. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BI_1A_W07 | objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony |
---|
BI_1A_W08 | posiada wiedzę o metodach i narzędziach diagnostycznych wykorzystywanych w analizach i doświadczeniach biologicznych, a także o sposobach interpretacji uzyskanych wyników |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_W01 | rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze |
---|
P1A_W02 | w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych |
P1A_W04 | ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi |
P1A_W05 | ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych |
P1A_W06 | ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych |
P1A_W07 | ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
P1A_W08 | rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej |
T1A_W02 | ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów |
T1A_W04 | ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W05 | ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_W07 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Nabycie przez studentów podstawowej wiedzy na temat ksenobiotyków jako substancji szkodliwych dla zdrowia człowieka i zwierzat, losów ksenobiotyków w organizmie, mechanizmów ich działania oraz czynników od jakich zalezy ich toksyczne działanie. Zapoznanie z podstawowymi metodami oceny toksyczności ksenobiotyków. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Substancje biologicznie czynne, ksenobiotyki, substancje toksyczne i trucizny. Kategorie i mechanizmy wybiórczości substancji biologicznie czynnych. Definicja trucizn, dawki, rodzaje, przyczyny i struktura zatruć. |
---|
T-W-2 | Czynniki wpływajace na toksyczność ksenobiotyków, zależne od ksenobiotyku, organizmu i srodowiska. |
T-W-3 | Mechanizmy działania tosycznego ksenobiotyków. |
T-W-4 | Losy ksebobiotyków w organizmie - wprowadzenie: absorpcja, dystrybucja, biotransformacja i wydalanie. |
T-W-5 | Podstawy toksykometrii: Kierunki badań. Ocena toksyczności związku na podstawie zalezności między jego budową chemiczną a aktywnością biologiczną. Zwierzęta doświadczalne i drogi narażenia. Ocena toksyczności ostrej, podprzewlekłej i przewlekłej, ocena efektów odległych. |
T-A-1 | Pojęcia podstawowe, rola i zadania współczesnej toksykologii. podstawowe parametry toksykokinetyki i toksykometrii. |
T-A-2 | Transport ksenobiotyków przez błony biologiczne |
T-A-3 | Dystrybucja i wiąznie tkankowe ksenobiotyków |
T-A-4 | Biotransformacja ksenobiotyków. Charakterystyka ogólna. Reakcje I fazy i cytochrom P-450. Reakcje II fazy - sprzęganie metabolitów. |
T-A-5 | Toksyczność leków i substancji uzależniających - wybrane przykłady. Toksykomanie i doping |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych |
---|
M-2 | Prezentacja mulimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna i problemowa |
M-4 | Konsultacje z prowadzącymi zajęcia |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udziału studenta w jej przestawieniu i omówieniu |
---|
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego zaliczenia materiału objętego programem wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składają się ocena aktywności na wszystkich ćwiczeniach, ocena przedstawionej prezentacji i ocena z zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student w miernym stopniu zna i posługuje się podstawowymi pojęciemi z zakresu toksykokinetyki i toksykodynamiki. Wymienia, ale tylko bardzo pobieznie opisuje podstawowe miejśca i etapy metabolizmu ksenobiotyków w organizmie, podobnie jak mechanizmy oporności komórek na ich toksyczne działanie. W niewielkim stopniu rozróznia rodzaje toksyczności substancji obcych i metody jej oceny. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |