Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii

Sylabus przedmiotu Podstawy transkryptomiki i epigenetyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy transkryptomiki i epigenetyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw z zakresu genetyki i biologii molekularnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zjawisk epigenetycznych i analizy transkryptomu.
C-2Przedstawienie powiązań epigenetyki i transkryptomiki z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizmy modelowe oraz metody i techniki molekularne wykorzystywane w badaniach transkryptomu i epigenomu.3
T-A-2Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym oraz znaczenie badań epigenetycznych w terapii chorób i w innych obszarach życia człowieka.6
T-A-3Praktyczne aspekty badań transkryptomicznych w różnych obszarach życia i działalności człowieka.6
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do transkryptomiki i epigenetyki, powiązanie z innymi naukami, przyszłość i perspektywy badań transkryptomicznych i epigenetycznych.3
T-W-2Struktura chromatyny jako nośnika pamięci epigenetycznej, dynamika chromatyny.2
T-W-3Przykłady zjawisk i procesów o podłożu epigenetycznym (paramutacje, wernalizacja, wyciszanie genów, inaktywacja chromosomu X, rodzicielskie piętno genomowe) w aspekcie funkcjonowania organizmu.4
T-W-4RNA niekodujące (konstytutywne i regulatorowe) w aspekcie aktywności transkryptomu.6
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2przygotowanie prezentacji tematycznej18
A-A-3konsultacje8
A-A-4zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych4
45
wykłady
A-W-1uczestniczenie w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia treści wykładów17
A-W-3konsultacje8
A-W-4zaliczenie treści wykładów i omówienie wyników4
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O9.3_W01
student charakteryzuje transkryptom i zjawiska epigenetyczne w powiązaniu z procesami zachodzącymi w organizmie oraz metody badania transkryptomu i epigenomu
BI_1A_W19P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1
BI_1A_BI-S-O9.3_W02
student wskazuje możliwości wykorzystania badań epigenetycznych i transkryptomicznych w różnych obszarach życia człowieka
BI_1A_W19P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W05C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O9.3_U01
student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania analizy transkryptomu i zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka
BI_1A_U07, BI_1A_U19P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, P1A_U09, P1A_U11, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U10, T1A_U11InzA_U01, InzA_U07C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O9.3_K01
wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
BI_1A_K03P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O9.3_W01
student charakteryzuje transkryptom i zjawiska epigenetyczne w powiązaniu z procesami zachodzącymi w organizmie oraz metody badania transkryptomu i epigenomu
2,0student nie potrafi scharakteryzować transkryptomu , nie zna żadnych zjawisk epigenetycznych oraz metod badania transkryptomu i epigenomu
3,0student pobieżnie charakteryzuje transkryptom, wymienia i opisuje niektóre poznane zjawiska epigenetyczne, wymienia niektóre metody badania transkryptomu i epigenomu
3,5student pobieżnie charakteryzuje transkryptom, wymienia i opisuje niektóre poznane zjawiska epigenetyczne oraz wymienia i charakteryzuje wybrane metody badania transkryptomu i epigenomu
4,0student dość szczegółowo charakteryzuje transkryptom, wymienia większość poznanych zjawisk epigenetycznych, opisuje niektóre z nich oraz wymienia wszystkie metody badania transkryptomu i epigenomu i charakteryzuje wybrane z nich
4,5student szczegółowo charakteryzuje transkryptom, wymienia wszystkie poznane zjawiska epigenetyczne szczegółowo opisując większość z nich oraz wymienia wszystkie metody badania transkryptomu i epigenomu i charakteryzuje większość z nich
5,0student szczegółowo charakteryzuje transkryptom, wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane zjawiska epigenetyczne oraz wymienia i charakteryzuje wszystkie poznane metody badania transkryptomu i epigenomu
BI_1A_BI-S-O9.3_W02
student wskazuje możliwości wykorzystania badań epigenetycznych i transkryptomicznych w różnych obszarach życia człowieka
2,0student nie zna możliwości wykorzystania badań epigenetycznych i transkryptomicznych w różnych dziedzinach życia człowieka
3,0student wymienia niektóre poznane możliwości wykorzystania badań epigenetycznych i transkryptomicznych w różnych dziedzinach życia człowieka i opisuje wybrany przykład
3,5student wymienia i opisuje niektóre poznane możliwości wykorzystania badań epigenetycznych i transkryptomicznych w różnych dziedzinach życia człowieka
4,0student wymienia wszystkie poznane możliwości wykorzystania badań epigenetycznych i transkryptomicznych w różnych dziedzinach życia człowieka oraz opisuje niektóre z nich
4,5student wymienia wszystkie poznane możliwości wykorzystania badań epigenetycznych i transkryptomicznych w różnych dziedzinach życia człowieka oraz opisuje większość z nich
5,0student wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane możliwości wykorzystania badań epigenetycznych i transkryptomicznych w różnych dziedzinach życia człowieka

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O9.3_U01
student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania analizy transkryptomu i zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka
2,0student nie prezentuje samodzielnie zdobytej wiedzy z zakresu możliwości wykorzystania analizy transkryptomu i zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka
3,0student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania analizy transkryptomu i zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka w sposób mało komunikatywny i pobieżnie
3,5student prezentuje samodzielnie zdobytą, lecz niepełną, wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania analizy transkryptomu i zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka dość komunikatywnie
4,0student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania analizy transkryptomu i zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka w sposób dość jasny i komunikatywny lecz nie wyczerpując tematu
4,5student potrafi jasno i dość szczegółowo zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania analizy transkryptomu i zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka
5,0student potrafi jasno i szczegółowo, w ciekawy sposób zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania analizy transkryptomu i zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O9.3_K01
wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
2,0student nie wykonuje powierzonego zadania wymagającego potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
3,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany ubogi materiał źródłowy, głównie podręcznikowy i w języku polskim
3,5student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany przeciętny materiał źródłowy, głównie w języku polskim
4,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, głównie w języku polskim
4,5student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, w tym obcojęzyczny
5,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany bogaty materiał źródłowy, w tym najnowszy oryginalny i obcojęzyczny

Literatura podstawowa

  1. Rogalska S.M., Achrem M., Wojciechowski A., Chromatyna. Molekularne mechanizmy epigenetyczne., Wyd. UP w Poznaniu, Poznań, 2010
  2. Spork P., Drugi kod., Wyd. W.A.B., 2011
  3. White R.J., Gene Trancription, Blackwell Science, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Korf B.R., Genetyka człowieka. Rozwiązywanie problemów medycznych., PWN, Warszawa, 2003
  2. Węgleński P. (red.), Genetyka molekularna., PWN, Warszawa, 2006
  3. Tyczewska A., Marek Figlerowicz M., Nowe oblicze „świata RNA”, NAUKA, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizmy modelowe oraz metody i techniki molekularne wykorzystywane w badaniach transkryptomu i epigenomu.3
T-A-2Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym oraz znaczenie badań epigenetycznych w terapii chorób i w innych obszarach życia człowieka.6
T-A-3Praktyczne aspekty badań transkryptomicznych w różnych obszarach życia i działalności człowieka.6
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do transkryptomiki i epigenetyki, powiązanie z innymi naukami, przyszłość i perspektywy badań transkryptomicznych i epigenetycznych.3
T-W-2Struktura chromatyny jako nośnika pamięci epigenetycznej, dynamika chromatyny.2
T-W-3Przykłady zjawisk i procesów o podłożu epigenetycznym (paramutacje, wernalizacja, wyciszanie genów, inaktywacja chromosomu X, rodzicielskie piętno genomowe) w aspekcie funkcjonowania organizmu.4
T-W-4RNA niekodujące (konstytutywne i regulatorowe) w aspekcie aktywności transkryptomu.6
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2przygotowanie prezentacji tematycznej18
A-A-3konsultacje8
A-A-4zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia treści wykładów17
A-W-3konsultacje8
A-W-4zaliczenie treści wykładów i omówienie wyników4
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O9.3_W01student charakteryzuje transkryptom i zjawiska epigenetyczne w powiązaniu z procesami zachodzącymi w organizmie oraz metody badania transkryptomu i epigenomu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W19wskazuje możliwości i znaczenie bezpiecznego stosowania procesów biologicznych i biotechnologicznych w różnych obszarach działalności człowieka i wykorzystanie w nich narzędzi informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zjawisk epigenetycznych i analizy transkryptomu.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do transkryptomiki i epigenetyki, powiązanie z innymi naukami, przyszłość i perspektywy badań transkryptomicznych i epigenetycznych.
T-W-2Struktura chromatyny jako nośnika pamięci epigenetycznej, dynamika chromatyny.
T-W-3Przykłady zjawisk i procesów o podłożu epigenetycznym (paramutacje, wernalizacja, wyciszanie genów, inaktywacja chromosomu X, rodzicielskie piętno genomowe) w aspekcie funkcjonowania organizmu.
T-W-4RNA niekodujące (konstytutywne i regulatorowe) w aspekcie aktywności transkryptomu.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi scharakteryzować transkryptomu , nie zna żadnych zjawisk epigenetycznych oraz metod badania transkryptomu i epigenomu
3,0student pobieżnie charakteryzuje transkryptom, wymienia i opisuje niektóre poznane zjawiska epigenetyczne, wymienia niektóre metody badania transkryptomu i epigenomu
3,5student pobieżnie charakteryzuje transkryptom, wymienia i opisuje niektóre poznane zjawiska epigenetyczne oraz wymienia i charakteryzuje wybrane metody badania transkryptomu i epigenomu
4,0student dość szczegółowo charakteryzuje transkryptom, wymienia większość poznanych zjawisk epigenetycznych, opisuje niektóre z nich oraz wymienia wszystkie metody badania transkryptomu i epigenomu i charakteryzuje wybrane z nich
4,5student szczegółowo charakteryzuje transkryptom, wymienia wszystkie poznane zjawiska epigenetyczne szczegółowo opisując większość z nich oraz wymienia wszystkie metody badania transkryptomu i epigenomu i charakteryzuje większość z nich
5,0student szczegółowo charakteryzuje transkryptom, wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane zjawiska epigenetyczne oraz wymienia i charakteryzuje wszystkie poznane metody badania transkryptomu i epigenomu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O9.3_W02student wskazuje możliwości wykorzystania badań epigenetycznych i transkryptomicznych w różnych obszarach życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W19wskazuje możliwości i znaczenie bezpiecznego stosowania procesów biologicznych i biotechnologicznych w różnych obszarach działalności człowieka i wykorzystanie w nich narzędzi informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie powiązań epigenetyki i transkryptomiki z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka.
Treści programoweT-A-1Organizmy modelowe oraz metody i techniki molekularne wykorzystywane w badaniach transkryptomu i epigenomu.
T-A-2Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym oraz znaczenie badań epigenetycznych w terapii chorób i w innych obszarach życia człowieka.
T-A-3Praktyczne aspekty badań transkryptomicznych w różnych obszarach życia i działalności człowieka.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna możliwości wykorzystania badań epigenetycznych i transkryptomicznych w różnych dziedzinach życia człowieka
3,0student wymienia niektóre poznane możliwości wykorzystania badań epigenetycznych i transkryptomicznych w różnych dziedzinach życia człowieka i opisuje wybrany przykład
3,5student wymienia i opisuje niektóre poznane możliwości wykorzystania badań epigenetycznych i transkryptomicznych w różnych dziedzinach życia człowieka
4,0student wymienia wszystkie poznane możliwości wykorzystania badań epigenetycznych i transkryptomicznych w różnych dziedzinach życia człowieka oraz opisuje niektóre z nich
4,5student wymienia wszystkie poznane możliwości wykorzystania badań epigenetycznych i transkryptomicznych w różnych dziedzinach życia człowieka oraz opisuje większość z nich
5,0student wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane możliwości wykorzystania badań epigenetycznych i transkryptomicznych w różnych dziedzinach życia człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O9.3_U01student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania analizy transkryptomu i zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U07analizuje złożoność systemów otaczającego środowiska, interpretuje wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na funkcjonowanie ekosystemów, łączy posiadaną wiedzę z odpowiedzialnością za stan środowiska
BI_1A_U19wdraża wiedzę z zakresu biotechnologii i metodologii badań w środowisku odpowiadającym przyszłemu stanowisku pracy zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie powiązań epigenetyki i transkryptomiki z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka.
Treści programoweT-A-1Organizmy modelowe oraz metody i techniki molekularne wykorzystywane w badaniach transkryptomu i epigenomu.
T-A-2Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym oraz znaczenie badań epigenetycznych w terapii chorób i w innych obszarach życia człowieka.
T-A-3Praktyczne aspekty badań transkryptomicznych w różnych obszarach życia i działalności człowieka.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie prezentuje samodzielnie zdobytej wiedzy z zakresu możliwości wykorzystania analizy transkryptomu i zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka
3,0student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania analizy transkryptomu i zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka w sposób mało komunikatywny i pobieżnie
3,5student prezentuje samodzielnie zdobytą, lecz niepełną, wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania analizy transkryptomu i zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka dość komunikatywnie
4,0student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania analizy transkryptomu i zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka w sposób dość jasny i komunikatywny lecz nie wyczerpując tematu
4,5student potrafi jasno i dość szczegółowo zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania analizy transkryptomu i zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka
5,0student potrafi jasno i szczegółowo, w ciekawy sposób zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu możliwości wykorzystania analizy transkryptomu i zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach życia człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O9.3_K01wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie powiązań epigenetyki i transkryptomiki z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie i możliwościami wykorzystania w różnych dziedzinach życia człowieka.
Treści programoweT-A-1Organizmy modelowe oraz metody i techniki molekularne wykorzystywane w badaniach transkryptomu i epigenomu.
T-A-2Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym oraz znaczenie badań epigenetycznych w terapii chorób i w innych obszarach życia człowieka.
T-A-3Praktyczne aspekty badań transkryptomicznych w różnych obszarach życia i działalności człowieka.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykonuje powierzonego zadania wymagającego potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
3,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany ubogi materiał źródłowy, głównie podręcznikowy i w języku polskim
3,5student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany przeciętny materiał źródłowy, głównie w języku polskim
4,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, głównie w języku polskim
4,5student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, w tym obcojęzyczny
5,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany bogaty materiał źródłowy, w tym najnowszy oryginalny i obcojęzyczny