Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii

Sylabus przedmiotu Podstawy biotechnologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy biotechnologii
Specjalność Systemy informatyczne w biologii
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z głównymi obszarami działalności biotechnologii i jej uwarunkowaniami prawnymi i etycznymi
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi procesach biotechnologicznych i bezpieczeństwem ich zastosowania
C-3Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia i potrzeby wykorzystania osiągnięć biotechnologicznych we współczesnym świecie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizacja laboratorium kultur in vitro. Metody biologii molekularnej wykorzystywane w pracy biotechnologa.2
T-A-2Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro. Biosynteza metabolitów wtórnych w kulturach in vitro. Zabiegi technologiczne zwiększające sekrecję metabolitów wtórnych.2
T-A-3Metody analizy DNA wykorzystywane w hodowli roślin i zwierząt. Metody oznaczania żywności GM.3
T-A-4Bioreaktory-zwierzeta gospodarskie jako żywe bioreaktory.2
T-A-5Klonowanie i transgeneza, zapłodnienie in vitro u ludzi i zwierząt-nadzieje i obawy, opinie własne.2
T-A-6Pozytywne i negatywne aspekty współłczesnej biotechnologii.2
T-A-7Opinia publiczna a biotechnologia-przygotowanie ankiet, przeprowadzenie i ich analiza.2
15
wykłady
T-W-1Rozwój współczesnej biotechnologii i nauki wchodzące w jej zakres. Biotechnologia i czynniki warunkujące jej rozwój.2
T-W-2Biotechnologia w medycynie i farmacji, ochronie środowiska, przemysle, hodowli zwierząt, biogeotechnologia.4
T-W-3Biobezpieczeństwo-stosowanie, transport i wykorzystanie żywych modyfikowanych organizmów (LMO). Zasady bezpiecznej pracy z GMO.2
T-W-4Biokatalizatory - źródła i doskonaloenie biokatalizatorów. Konwencjonalne i niekonwencjonalne procesy biotechnologiczne.2
T-W-5Wybrane zagadnienia z zakresu działań legislacyjnych i regulacji prawnych w biotechnologii.2
T-W-6Zastosowanie biotechnologii w procesie uzyskiwania surowców ze źródeł odnawialnych2
T-W-7Nanotechnologie i nanobiotechnologie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie prezentacji5
A-A-3Zaliczenie końcowe ćwiczeń1
A-A-4Konsultacje1
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
A-A-6Przygotowanie się do zajęć3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów10
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metoda przypadków i dyskusja panelowa
M-3pokaz z objaśnieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: - kontrola aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: - kolokwium cząstkowe i końcowe z treści programowych ćwiczeń audytoryjnych w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
S-3Ocena podsumowująca: - zaliczenie końcowe wykładów podsumowujące treści programowe w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-D21_W01
Zna mozliwości wykorzystania podstawowych metod konwencjonalnych i biologii moolekularnej w biotechnologii oraz przygotowania i przebiegu procesu biotechnologicznego
BI_1A_W19P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
BI_1A_BII-S-D21_W02
Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, główne obszary jej działalności oraz wyjaśnia wpływ osiągnięć z zakresu biotechnologii na rozwój nauki, społeczeństwa i gospodarki
BI_1A_W19P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-D21_U01
Student potrafi przedstawić źródła i metody doskonalenia biokatalizatorów oraz inerpretować przygotowanie i przebieg procesu biotechnologicznego
BI_1A_U19P1A_U06, P1A_U09, P1A_U11, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U11InzA_U07C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
BI_1A_BII-S-D21_U02
Student potrafi weryfikować i oceniać znaczenie osiągnięć metod biotechnologicznych w rozwoju poszczególnych działów gospodarki i obszarów nauki
BI_1A_U19P1A_U06, P1A_U09, P1A_U11, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U11InzA_U07C-1, C-3T-W-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-D21_K01
Student ma świadomość wpływu pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania biotechnologii na rozwój gospodarki, nauki i społeczeństwa
BI_1A_K02, BI_1A_K03P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-3T-W-2, T-W-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-2S-1
BI_1A_BII-S-D21_K02
Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej i ma świadomość jej wpływu na wyniki pracy całej grupy
BI_1A_K03, BI_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-D21_W01
Zna mozliwości wykorzystania podstawowych metod konwencjonalnych i biologii moolekularnej w biotechnologii oraz przygotowania i przebiegu procesu biotechnologicznego
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu biologii molekularnej i biotechnologii; prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych; w zakresie stosunku do wiedzy biotechnologicznej wykazuje obojętność; nie zna podstawowych pozycji piśmiennictwa dotyczącego studiowanego przedmiotu.
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod konwencjonalnych w biotechnologii; zna zasadnicze etapy procesu biotechnologicznego i częściowo je objaśnia,, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne, podstawowe zainteresowanie.
3,5Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod konwencjonalnych i niekonwencjonalnych w biotechnologii zna etapy procesu biotechnologicznego i niektóre z nich potrafi omówić, niemniej przy prezentacji wiedzy popełnia błędy.
4,0Student posiada szeroki, ponadprzeciętny zakres wiedzy dotyczący stosowanych metod w biotechnologii; rozumie podstawowe zjawiska zachodzące na etapie przygotowania proces biotechnologicznego; przy wyrażaniu wiedzy sporadycznie popełnia błędy.
4,5Student posiada wiedzę dotyczącą metod konwencjonalnych i niekonwencjonalnych w biotechnologii; rozumie zjawiska zachodzące na różnych etapach procesu biotechnologicznego, ma podstawową wiedzę o biokatalizatorach; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia większych błędów.
5,0Student posiada wiedzę dotyczącą metod konwencjonalnych i niekonwencjonalnych w biotechnologii; rozumie zjawiska zachodzące na różnych etapach procesu biotechnologicznego, ma dużą wiedzę o biokatalizatorach i zna źródła ich poszukiwania; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów.
BI_1A_BII-S-D21_W02
Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, główne obszary jej działalności oraz wyjaśnia wpływ osiągnięć z zakresu biotechnologii na rozwój nauki, społeczeństwa i gospodarki
2,0Student nie potrafi przedstawić najważniejszych osiągnięć jakie miały wpływ na rozwój biotechnologii, nie zna obszarów jej działalności, nie potrafi przedstawić jej wpływu na rozwój nauki i społeczeństwa.
3,0Student zna najważniejsze osiągnięcia jakie miały wpływ na rozwój biotechnologii, zna jej główne obszary działalności, wie jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój różnych sfer życia i działalności człowieka.
3,5Student zna historię współczesnej biotechnologii, najważniejsze osiągnięcia jakie miały wpływ na jej rozwój, zna jej główne obszary działalności, wie jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój nauki i różnych sfer życia i działalności człowieka.
4,0Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, najważniejsze osiągnięcia jakie miały wpływ na jej rozwój, zna jej główne obszary działalności, wie jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój nauki i różnych sfer życia i działalności człowieka oraz potrafi częściowo je wyjaśnić.
4,5Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, najważniejsze osiągnięcia jakie miały wpływ na jej rozwój, zna jej obszary działalności, wie i potrafi objaśnić jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój nauki, społeczeństwa i gospodarki.
5,0Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, osiągnięcia jakie miały wpływ na jej rozwój, zna jej obszary działalności, wie i potrafi objaśnić jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój nauki, społeczeństwa i gospodarki; potrafi przekonać i obronić swoje stanowisko.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-D21_U01
Student potrafi przedstawić źródła i metody doskonalenia biokatalizatorów oraz inerpretować przygotowanie i przebieg procesu biotechnologicznego
2,0Student nie potrafi wyjaśnić znaczenia procesu biotechnologicznego, nie potrafi kojarzyć faktów.
3,0Student potrafi wyjaśnić znaczenie procesu biotechnologicznego, przy pomocy prowadzącego analizuje i kojarzy fakty dotyczące źródeł biokatalizatorów.
3,5Student potrafi wyjaśnić znaczenie procesu biotechnologicznego, interpretuje samodzielnie pojęcie i łączy fakty dotyczące biokatalizatorów oraz metod ich doskonalenia. Potrafi formułować najważniejsze założenia przy przygotowywaniu procesu biotechnologicznego.
4,0Student potrafi wskazać najważniejsze obszary i działy gospodarki w których można wykorzystać biokatalizatory, potrafi wskazać możliwości wykorzystania osiągnięć biotechnologii w ochronie środowiska i pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych.
4,5W oparciu o posiadana wiedzę i nieznacznej pomocy prowadzącego student potrafi przedstawić szczególną złożoność procesów biotechnologicznych oraz zinterpretować możliwości biotechnologicznego wykorzystania zwierząt.
5,0W oparciu o posiadaną wiedzę student potrafi przedstawić szczególną złożoność procesów biotechnologicznych oraz zinterpretować możliwości biotechnologicznego wykorzystania zwierząt, jak również wskazać nowe obszary wykorzystania biotechnologii w produkcji zwierzęcej, roślinnej i ochronie środowiska.
BI_1A_BII-S-D21_U02
Student potrafi weryfikować i oceniać znaczenie osiągnięć metod biotechnologicznych w rozwoju poszczególnych działów gospodarki i obszarów nauki
2,0Student nie potrafi zinterpretować znaczenia i korzyści wynikających z osiągnięć współczesnej biotechnologii.
3,0Student potrafi ocenić znaczenie niektórych odkryć z zakresu biologii molekularnej ii wykazać przy ukierunkowaniu prowadzącego, ich wpływ na rozwój niektórych obszarów biotechnologii.
3,5Przy pomocy prowadzącego student potrafi ocenić znaczenie metod biotechnologicznych w niektórych działach gospodarki.
4,0Student potrafi ocenić i wyjaśnić znaczenie osiągnięć biotechnologii dla rozwoju społeczeństwa i gospodarki oraz niektórych obszarów nauki.
4,5Poza oceną i interpretacją znaczenia osiągnięć biotechnologii dla społeczeństwa i gospodarki, student potrafi zinterpretować znaczenie najnowszych osiągnięć naukowych i wynikające z nich wnioski.
5,0Student swobodnie łączy fakty dotyczące znaczenia osiągnięć biotechnologii dla rozwoju społeczeństwa, gospodarki, nauki oraz wskazuje na możliwości wykorzystania metod biotechnologicznych w różnych sferach życia i działalności człowieka w przyszłości.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-D21_K01
Student ma świadomość wpływu pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania biotechnologii na rozwój gospodarki, nauki i społeczeństwa
2,0Student nie zdaje sobie sprawy z możliwości oddziaływania współczesnych osiągnięć biotechnologii na rozwój społeczeństwa i gospodarki, przejawia postawę negującą i dezaprobatę we wszelkich działaniach
3,0Student zdaje sobie sprawę z możliwości oddziaływania biotechnologii na niektóre aspekty sfery życia społecznego i gospodarczego ale nie potrafi objaśnić na czym ten wpływ polega
3,5Student ma świadomość oddziaływania osiągnięć biotechnologii na większość sfer życia społecznego i gospodarczego ale ma trudności z wyjaśnieniem na czym on polega
4,0Student ma świadomość wpływu pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania biotechnologii na różne sfery życia społecznego i gospodarczego ale ma trudności z wyjaśnieniem na czym on polega i nie potrafi podać przykładów
4,5Student ma pełną świadomość znaczenia osiągnięć współczesnej biotechnologii i możliwości jej oddziaływania na różne sfery życia i otaczające środowisko ale wymaga pomocy i ukierunkowania w toku myślenia i interpretacji faktów
5,0Student ma pełną świadomość znaczenia osiągnięć współczesnej biotechnologii i możliwości jej oddziaływania na różne sfery życia i otaczające środowisko, potrafi doskonale kojarzyć i podawać fakty, przekonać do swoich racji
BI_1A_BII-S-D21_K02
Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej i ma świadomość jej wpływu na wyniki pracy całej grupy
2,0Student nie przejawia żadnej aktywności i unika podejmowania działań samodzielnych jak również na forum grupy
3,0Student przejawia zainteresowanie i nie unika pracy ale robi to w sposób nieudolny, przy planowaniu zadań wymaga pomocy prowadzącego
3,5Student wykazuje zainteresowanie i chęć przy podejmowaniu wspólnych działań w grupie ale sam nie przedstawia pomysłów i nie wnosi twórczego wkładu do wspólnego dorobku
4,0Student podejmuje działania z własnej woli, pomaga organizować pracę i rozdzielać zadania wśród członków grupy, dostosowuje się do danej sytuacji mając świadomość znaczenia pracy kolektywnej
4,5Student potrafi samodzielnie podjąć działania i podzielić zadania wśród członków grupy, dostosowuje się do danej sytuacji mając świadomość znaczenia pracy kolektywnej
5,0Student potrafi samodzielnie podjąć działania i podzielić zadania wśród członków grupy oraz ocenić efekty i wyciągnąć wnioski ze wspólnych przedsięwzięć

Literatura podstawowa

  1. Bednarski W., Repsa A. (red), Biotechnologia Żywności, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  2. Zwierzchowski L., Jaszczak K., Modliński A., Biotechnologia Zwierząt, PWN, Warszawa, 1997
  3. Bielański A., Tischner M., Biotechnologia rozrodu zwierząt udomowionych, Drukol s.c., Kraków, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, PWN, Warszawa, 2000
  2. Twardowski T (red.)., Biotechnologia - kwartalnik, Instytut Chemii Bioorganicznej PAN, Poznań, 2011, również lata poprzednie

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizacja laboratorium kultur in vitro. Metody biologii molekularnej wykorzystywane w pracy biotechnologa.2
T-A-2Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro. Biosynteza metabolitów wtórnych w kulturach in vitro. Zabiegi technologiczne zwiększające sekrecję metabolitów wtórnych.2
T-A-3Metody analizy DNA wykorzystywane w hodowli roślin i zwierząt. Metody oznaczania żywności GM.3
T-A-4Bioreaktory-zwierzeta gospodarskie jako żywe bioreaktory.2
T-A-5Klonowanie i transgeneza, zapłodnienie in vitro u ludzi i zwierząt-nadzieje i obawy, opinie własne.2
T-A-6Pozytywne i negatywne aspekty współłczesnej biotechnologii.2
T-A-7Opinia publiczna a biotechnologia-przygotowanie ankiet, przeprowadzenie i ich analiza.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój współczesnej biotechnologii i nauki wchodzące w jej zakres. Biotechnologia i czynniki warunkujące jej rozwój.2
T-W-2Biotechnologia w medycynie i farmacji, ochronie środowiska, przemysle, hodowli zwierząt, biogeotechnologia.4
T-W-3Biobezpieczeństwo-stosowanie, transport i wykorzystanie żywych modyfikowanych organizmów (LMO). Zasady bezpiecznej pracy z GMO.2
T-W-4Biokatalizatory - źródła i doskonaloenie biokatalizatorów. Konwencjonalne i niekonwencjonalne procesy biotechnologiczne.2
T-W-5Wybrane zagadnienia z zakresu działań legislacyjnych i regulacji prawnych w biotechnologii.2
T-W-6Zastosowanie biotechnologii w procesie uzyskiwania surowców ze źródeł odnawialnych2
T-W-7Nanotechnologie i nanobiotechnologie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie prezentacji5
A-A-3Zaliczenie końcowe ćwiczeń1
A-A-4Konsultacje1
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
A-A-6Przygotowanie się do zajęć3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów10
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D21_W01Zna mozliwości wykorzystania podstawowych metod konwencjonalnych i biologii moolekularnej w biotechnologii oraz przygotowania i przebiegu procesu biotechnologicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W19wskazuje możliwości i znaczenie bezpiecznego stosowania procesów biologicznych i biotechnologicznych w różnych obszarach działalności człowieka i wykorzystanie w nich narzędzi informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z głównymi obszarami działalności biotechnologii i jej uwarunkowaniami prawnymi i etycznymi
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi procesach biotechnologicznych i bezpieczeństwem ich zastosowania
C-3Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia i potrzeby wykorzystania osiągnięć biotechnologicznych we współczesnym świecie
Treści programoweT-A-1Organizacja laboratorium kultur in vitro. Metody biologii molekularnej wykorzystywane w pracy biotechnologa.
T-A-2Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro. Biosynteza metabolitów wtórnych w kulturach in vitro. Zabiegi technologiczne zwiększające sekrecję metabolitów wtórnych.
T-A-3Metody analizy DNA wykorzystywane w hodowli roślin i zwierząt. Metody oznaczania żywności GM.
T-A-4Bioreaktory-zwierzeta gospodarskie jako żywe bioreaktory.
T-W-2Biotechnologia w medycynie i farmacji, ochronie środowiska, przemysle, hodowli zwierząt, biogeotechnologia.
T-W-4Biokatalizatory - źródła i doskonaloenie biokatalizatorów. Konwencjonalne i niekonwencjonalne procesy biotechnologiczne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metoda przypadków i dyskusja panelowa
M-3pokaz z objaśnieniem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: - kontrola aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: - kolokwium cząstkowe i końcowe z treści programowych ćwiczeń audytoryjnych w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
S-3Ocena podsumowująca: - zaliczenie końcowe wykładów podsumowujące treści programowe w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu biologii molekularnej i biotechnologii; prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych; w zakresie stosunku do wiedzy biotechnologicznej wykazuje obojętność; nie zna podstawowych pozycji piśmiennictwa dotyczącego studiowanego przedmiotu.
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod konwencjonalnych w biotechnologii; zna zasadnicze etapy procesu biotechnologicznego i częściowo je objaśnia,, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne, podstawowe zainteresowanie.
3,5Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod konwencjonalnych i niekonwencjonalnych w biotechnologii zna etapy procesu biotechnologicznego i niektóre z nich potrafi omówić, niemniej przy prezentacji wiedzy popełnia błędy.
4,0Student posiada szeroki, ponadprzeciętny zakres wiedzy dotyczący stosowanych metod w biotechnologii; rozumie podstawowe zjawiska zachodzące na etapie przygotowania proces biotechnologicznego; przy wyrażaniu wiedzy sporadycznie popełnia błędy.
4,5Student posiada wiedzę dotyczącą metod konwencjonalnych i niekonwencjonalnych w biotechnologii; rozumie zjawiska zachodzące na różnych etapach procesu biotechnologicznego, ma podstawową wiedzę o biokatalizatorach; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia większych błędów.
5,0Student posiada wiedzę dotyczącą metod konwencjonalnych i niekonwencjonalnych w biotechnologii; rozumie zjawiska zachodzące na różnych etapach procesu biotechnologicznego, ma dużą wiedzę o biokatalizatorach i zna źródła ich poszukiwania; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D21_W02Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, główne obszary jej działalności oraz wyjaśnia wpływ osiągnięć z zakresu biotechnologii na rozwój nauki, społeczeństwa i gospodarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W19wskazuje możliwości i znaczenie bezpiecznego stosowania procesów biologicznych i biotechnologicznych w różnych obszarach działalności człowieka i wykorzystanie w nich narzędzi informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z głównymi obszarami działalności biotechnologii i jej uwarunkowaniami prawnymi i etycznymi
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi procesach biotechnologicznych i bezpieczeństwem ich zastosowania
C-3Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia i potrzeby wykorzystania osiągnięć biotechnologicznych we współczesnym świecie
Treści programoweT-A-5Klonowanie i transgeneza, zapłodnienie in vitro u ludzi i zwierząt-nadzieje i obawy, opinie własne.
T-A-6Pozytywne i negatywne aspekty współłczesnej biotechnologii.
T-A-7Opinia publiczna a biotechnologia-przygotowanie ankiet, przeprowadzenie i ich analiza.
T-W-1Rozwój współczesnej biotechnologii i nauki wchodzące w jej zakres. Biotechnologia i czynniki warunkujące jej rozwój.
T-W-3Biobezpieczeństwo-stosowanie, transport i wykorzystanie żywych modyfikowanych organizmów (LMO). Zasady bezpiecznej pracy z GMO.
T-W-5Wybrane zagadnienia z zakresu działań legislacyjnych i regulacji prawnych w biotechnologii.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metoda przypadków i dyskusja panelowa
M-3pokaz z objaśnieniem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: - kontrola aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: - kolokwium cząstkowe i końcowe z treści programowych ćwiczeń audytoryjnych w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
S-3Ocena podsumowująca: - zaliczenie końcowe wykładów podsumowujące treści programowe w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić najważniejszych osiągnięć jakie miały wpływ na rozwój biotechnologii, nie zna obszarów jej działalności, nie potrafi przedstawić jej wpływu na rozwój nauki i społeczeństwa.
3,0Student zna najważniejsze osiągnięcia jakie miały wpływ na rozwój biotechnologii, zna jej główne obszary działalności, wie jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój różnych sfer życia i działalności człowieka.
3,5Student zna historię współczesnej biotechnologii, najważniejsze osiągnięcia jakie miały wpływ na jej rozwój, zna jej główne obszary działalności, wie jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój nauki i różnych sfer życia i działalności człowieka.
4,0Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, najważniejsze osiągnięcia jakie miały wpływ na jej rozwój, zna jej główne obszary działalności, wie jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój nauki i różnych sfer życia i działalności człowieka oraz potrafi częściowo je wyjaśnić.
4,5Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, najważniejsze osiągnięcia jakie miały wpływ na jej rozwój, zna jej obszary działalności, wie i potrafi objaśnić jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój nauki, społeczeństwa i gospodarki.
5,0Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, osiągnięcia jakie miały wpływ na jej rozwój, zna jej obszary działalności, wie i potrafi objaśnić jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój nauki, społeczeństwa i gospodarki; potrafi przekonać i obronić swoje stanowisko.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D21_U01Student potrafi przedstawić źródła i metody doskonalenia biokatalizatorów oraz inerpretować przygotowanie i przebieg procesu biotechnologicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U19wdraża wiedzę z zakresu biotechnologii i metodologii badań w środowisku odpowiadającym przyszłemu stanowisku pracy zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z głównymi obszarami działalności biotechnologii i jej uwarunkowaniami prawnymi i etycznymi
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi procesach biotechnologicznych i bezpieczeństwem ich zastosowania
C-3Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia i potrzeby wykorzystania osiągnięć biotechnologicznych we współczesnym świecie
Treści programoweT-A-1Organizacja laboratorium kultur in vitro. Metody biologii molekularnej wykorzystywane w pracy biotechnologa.
T-A-2Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro. Biosynteza metabolitów wtórnych w kulturach in vitro. Zabiegi technologiczne zwiększające sekrecję metabolitów wtórnych.
T-A-3Metody analizy DNA wykorzystywane w hodowli roślin i zwierząt. Metody oznaczania żywności GM.
T-A-4Bioreaktory-zwierzeta gospodarskie jako żywe bioreaktory.
T-W-4Biokatalizatory - źródła i doskonaloenie biokatalizatorów. Konwencjonalne i niekonwencjonalne procesy biotechnologiczne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metoda przypadków i dyskusja panelowa
M-3pokaz z objaśnieniem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: - kontrola aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: - kolokwium cząstkowe i końcowe z treści programowych ćwiczeń audytoryjnych w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
S-3Ocena podsumowująca: - zaliczenie końcowe wykładów podsumowujące treści programowe w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyjaśnić znaczenia procesu biotechnologicznego, nie potrafi kojarzyć faktów.
3,0Student potrafi wyjaśnić znaczenie procesu biotechnologicznego, przy pomocy prowadzącego analizuje i kojarzy fakty dotyczące źródeł biokatalizatorów.
3,5Student potrafi wyjaśnić znaczenie procesu biotechnologicznego, interpretuje samodzielnie pojęcie i łączy fakty dotyczące biokatalizatorów oraz metod ich doskonalenia. Potrafi formułować najważniejsze założenia przy przygotowywaniu procesu biotechnologicznego.
4,0Student potrafi wskazać najważniejsze obszary i działy gospodarki w których można wykorzystać biokatalizatory, potrafi wskazać możliwości wykorzystania osiągnięć biotechnologii w ochronie środowiska i pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych.
4,5W oparciu o posiadana wiedzę i nieznacznej pomocy prowadzącego student potrafi przedstawić szczególną złożoność procesów biotechnologicznych oraz zinterpretować możliwości biotechnologicznego wykorzystania zwierząt.
5,0W oparciu o posiadaną wiedzę student potrafi przedstawić szczególną złożoność procesów biotechnologicznych oraz zinterpretować możliwości biotechnologicznego wykorzystania zwierząt, jak również wskazać nowe obszary wykorzystania biotechnologii w produkcji zwierzęcej, roślinnej i ochronie środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D21_U02Student potrafi weryfikować i oceniać znaczenie osiągnięć metod biotechnologicznych w rozwoju poszczególnych działów gospodarki i obszarów nauki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U19wdraża wiedzę z zakresu biotechnologii i metodologii badań w środowisku odpowiadającym przyszłemu stanowisku pracy zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z głównymi obszarami działalności biotechnologii i jej uwarunkowaniami prawnymi i etycznymi
C-3Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia i potrzeby wykorzystania osiągnięć biotechnologicznych we współczesnym świecie
Treści programoweT-W-2Biotechnologia w medycynie i farmacji, ochronie środowiska, przemysle, hodowli zwierząt, biogeotechnologia.
T-A-5Klonowanie i transgeneza, zapłodnienie in vitro u ludzi i zwierząt-nadzieje i obawy, opinie własne.
T-A-6Pozytywne i negatywne aspekty współłczesnej biotechnologii.
T-A-7Opinia publiczna a biotechnologia-przygotowanie ankiet, przeprowadzenie i ich analiza.
T-W-1Rozwój współczesnej biotechnologii i nauki wchodzące w jej zakres. Biotechnologia i czynniki warunkujące jej rozwój.
T-W-3Biobezpieczeństwo-stosowanie, transport i wykorzystanie żywych modyfikowanych organizmów (LMO). Zasady bezpiecznej pracy z GMO.
T-W-5Wybrane zagadnienia z zakresu działań legislacyjnych i regulacji prawnych w biotechnologii.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metoda przypadków i dyskusja panelowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: - kontrola aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: - kolokwium cząstkowe i końcowe z treści programowych ćwiczeń audytoryjnych w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
S-3Ocena podsumowująca: - zaliczenie końcowe wykładów podsumowujące treści programowe w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zinterpretować znaczenia i korzyści wynikających z osiągnięć współczesnej biotechnologii.
3,0Student potrafi ocenić znaczenie niektórych odkryć z zakresu biologii molekularnej ii wykazać przy ukierunkowaniu prowadzącego, ich wpływ na rozwój niektórych obszarów biotechnologii.
3,5Przy pomocy prowadzącego student potrafi ocenić znaczenie metod biotechnologicznych w niektórych działach gospodarki.
4,0Student potrafi ocenić i wyjaśnić znaczenie osiągnięć biotechnologii dla rozwoju społeczeństwa i gospodarki oraz niektórych obszarów nauki.
4,5Poza oceną i interpretacją znaczenia osiągnięć biotechnologii dla społeczeństwa i gospodarki, student potrafi zinterpretować znaczenie najnowszych osiągnięć naukowych i wynikające z nich wnioski.
5,0Student swobodnie łączy fakty dotyczące znaczenia osiągnięć biotechnologii dla rozwoju społeczeństwa, gospodarki, nauki oraz wskazuje na możliwości wykorzystania metod biotechnologicznych w różnych sferach życia i działalności człowieka w przyszłości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D21_K01Student ma świadomość wpływu pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania biotechnologii na rozwój gospodarki, nauki i społeczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K02wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych, a przy ich interpretacji opiera się na podstawach empirycznych dostrzegając rolę metod matematycznych i statystycznych
BI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia i potrzeby wykorzystania osiągnięć biotechnologicznych we współczesnym świecie
Treści programoweT-W-2Biotechnologia w medycynie i farmacji, ochronie środowiska, przemysle, hodowli zwierząt, biogeotechnologia.
T-W-4Biokatalizatory - źródła i doskonaloenie biokatalizatorów. Konwencjonalne i niekonwencjonalne procesy biotechnologiczne.
T-A-5Klonowanie i transgeneza, zapłodnienie in vitro u ludzi i zwierząt-nadzieje i obawy, opinie własne.
T-A-6Pozytywne i negatywne aspekty współłczesnej biotechnologii.
T-A-7Opinia publiczna a biotechnologia-przygotowanie ankiet, przeprowadzenie i ich analiza.
T-W-1Rozwój współczesnej biotechnologii i nauki wchodzące w jej zakres. Biotechnologia i czynniki warunkujące jej rozwój.
T-W-3Biobezpieczeństwo-stosowanie, transport i wykorzystanie żywych modyfikowanych organizmów (LMO). Zasady bezpiecznej pracy z GMO.
T-W-5Wybrane zagadnienia z zakresu działań legislacyjnych i regulacji prawnych w biotechnologii.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków i dyskusja panelowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: - kontrola aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zdaje sobie sprawy z możliwości oddziaływania współczesnych osiągnięć biotechnologii na rozwój społeczeństwa i gospodarki, przejawia postawę negującą i dezaprobatę we wszelkich działaniach
3,0Student zdaje sobie sprawę z możliwości oddziaływania biotechnologii na niektóre aspekty sfery życia społecznego i gospodarczego ale nie potrafi objaśnić na czym ten wpływ polega
3,5Student ma świadomość oddziaływania osiągnięć biotechnologii na większość sfer życia społecznego i gospodarczego ale ma trudności z wyjaśnieniem na czym on polega
4,0Student ma świadomość wpływu pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania biotechnologii na różne sfery życia społecznego i gospodarczego ale ma trudności z wyjaśnieniem na czym on polega i nie potrafi podać przykładów
4,5Student ma pełną świadomość znaczenia osiągnięć współczesnej biotechnologii i możliwości jej oddziaływania na różne sfery życia i otaczające środowisko ale wymaga pomocy i ukierunkowania w toku myślenia i interpretacji faktów
5,0Student ma pełną świadomość znaczenia osiągnięć współczesnej biotechnologii i możliwości jej oddziaływania na różne sfery życia i otaczające środowisko, potrafi doskonale kojarzyć i podawać fakty, przekonać do swoich racji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D21_K02Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej i ma świadomość jej wpływu na wyniki pracy całej grupy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
BI_1A_K07wykazuje pozytywne nastawienie oraz wrażliwość wobec otaczających go ludzi, przyrody ożywionej i nieożywionej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia i potrzeby wykorzystania osiągnięć biotechnologicznych we współczesnym świecie
Treści programoweT-A-1Organizacja laboratorium kultur in vitro. Metody biologii molekularnej wykorzystywane w pracy biotechnologa.
T-A-2Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro. Biosynteza metabolitów wtórnych w kulturach in vitro. Zabiegi technologiczne zwiększające sekrecję metabolitów wtórnych.
T-A-3Metody analizy DNA wykorzystywane w hodowli roślin i zwierząt. Metody oznaczania żywności GM.
T-A-4Bioreaktory-zwierzeta gospodarskie jako żywe bioreaktory.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków i dyskusja panelowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: - kontrola aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia żadnej aktywności i unika podejmowania działań samodzielnych jak również na forum grupy
3,0Student przejawia zainteresowanie i nie unika pracy ale robi to w sposób nieudolny, przy planowaniu zadań wymaga pomocy prowadzącego
3,5Student wykazuje zainteresowanie i chęć przy podejmowaniu wspólnych działań w grupie ale sam nie przedstawia pomysłów i nie wnosi twórczego wkładu do wspólnego dorobku
4,0Student podejmuje działania z własnej woli, pomaga organizować pracę i rozdzielać zadania wśród członków grupy, dostosowuje się do danej sytuacji mając świadomość znaczenia pracy kolektywnej
4,5Student potrafi samodzielnie podjąć działania i podzielić zadania wśród członków grupy, dostosowuje się do danej sytuacji mając świadomość znaczenia pracy kolektywnej
5,0Student potrafi samodzielnie podjąć działania i podzielić zadania wśród członków grupy oraz ocenić efekty i wyciągnąć wnioski ze wspólnych przedsięwzięć