Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BI_1A_BII-S-C5_W01 | Student potrafi opisać biologię i środowisko życia najważniejszych grup systematycznych królestwa Metazoa |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BI_1A_W05 | opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji |
---|
BI_1A_W06 | zna systematykę i klasyfikację organizmów, w tym mikroorganizmów, zależność między budową i funkcjami życiowymi oraz ich rolę w ekosystemie |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_W01 | rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze |
---|
P1A_W02 | w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych |
P1A_W04 | ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi |
P1A_W05 | ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych |
P1A_W06 | ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych |
P1A_W07 | ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_W02 | ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów |
T1A_W04 | ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W05 | ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_W07 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Celem kursu jest zapoznanie studentów z wybranymi elementami biologii przedstawicieli królestwa Metazoa |
---|
C-2 | Przekazanie praktycznych wskazówek dotyczących obserwacji zwierząt w ich naturalnym i antropogenicznie zmienionym środowisku |
Treści programowe | T-A-1 | Ciało zwierzęcia - budowa i funkcje. Sekcja stałocieplnego kręgowca na przykładzie ptaka |
---|
T-A-2 | Wpływ genów i środowiska na zachowanie zwierząt. Uczenie się u zwierząt, imprinting, wpływ rytmów biologicznych na zachowanie, furażowanie |
T-A-3 | Ekologia populacji i zgrupowania zwierząt wolno żyjących |
T-A-4 | Ekologia pasożytów |
T-A-5 | Przystosowanie zwierząt do środowiska - dyskusja panelowa |
T-T-2 | Zwierzęta środowiska wodnego i wodno-błotnego - zasady i sposoby obserwacji |
T-T-3 | Zwierzęta środowiska lądowego - zasady i sposoby obserwacji |
T-T-4 | Zwierzęta synantropijne i synurbijne - obserwacja w terenie zabudowanym |
T-W-1 | Interdyscyplinarność biologii zwierząt.
Miejsce zwierząt w systemie świata istot żywych. Drzewo filogenetyczne Metazoa.
Filogeneza. Specjacja i wymieranie. |
T-W-2 | Systemy klasyfikacji; nomenklatura binominalna i trinominalna.
Czy pantofelek jest zwierzęciem? Bioróżnorodność królestwa Metazoa. |
T-W-3 | Budowa i procesy życiowe zwierząt cz. 1 (rozmnażanie płciowe i bezpłciowe, ontogeneza). |
T-W-4 | Budowa i procesy życiowe zwierząt cz. 2 (odżywianie i trawienie, regulacja dokrewna, sygnalizacja nerwowa) |
T-W-5 | Budowa i procesy życiowe zwierząt cz. 3 (oddychanie i wymiana gazowa, osmoregulacja i wydalanie, układ dokrewny) |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
---|
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne z zastosowaniem technik multimedialnych, preparatów, pokazu, planszy barwnych i filmów |
M-3 | Pokaz sekcji stałocieplnego kręgowca z mozliwością czynnego udziału studentów |
M-4 | Ćwiczenia terenowe w lesie, na polanie, nad zbiornikiem wodnym oraz na terenie zurbanizowanym (miasto) |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji na zadany temat oraz dyskusji panelowej |
---|
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń terenowych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części ćwiczeniowej |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie zna biologii żadnej grupy zwierząt |
3,0 | Student zna biologię 1-2 wskazanych grup systematycznych |
3,5 | Student zna i opisuje biologię 1-2 wskazanych grup systematycznych |
4,0 | Student zna i opisuje biologię 3-4 wskazanych grup systematycznych |
4,5 | Student zna i opisuje biologię 5-6 wskazanych grup systematycznych |
5,0 | Student opisuje środowisko życia i biologię wszystkich poznanych grup zwierząt |