Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii
Sylabus przedmiotu Serwisowanie i utrzymanie oprogramowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Serwisowanie i utrzymanie oprogramowania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Błaszyński <Piotr.Blaszynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa umiejętność programowania w dowolnym języku proceduralnym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z procesem produkcji i utrzymania oprogramowania |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności określenia specyfikacji projektu |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności przygotowania środowiska testowego |
C-4 | Uświadomienie ciągłości procesu utrzymania oprogramowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z nowoczesnymi narzędziami wspomagającymi produkcje oprogramowania. | 2 |
T-L-2 | Przedstawienie metod podwyższania jakości kodu źródłowego produkowanych programów. | 2 |
T-L-3 | Przedstawienie metod podwyższania jakości kodu źródłowego produkowanych programów. | 2 |
T-L-4 | Wykonanie testów akceptacyjnych i funkcjonalnych dla oprogramowania (narzędzia wspomagające). | 3 |
T-L-5 | Narzędzia do pomiarów jakości i złożoności kodu źródłowego. | 2 |
T-L-6 | Narzędzia wspomagające zarządzanie wersjami oprogramowania. | 2 |
T-L-7 | Prezentacja i analiza obecnych trendów w wytwarzaniu aplikacji. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nowoczesne metody produkcji oprogramowania | 1 |
T-W-2 | Określenie kryteriów oceny łatwości utrzymania i serwisowania oprogramowania. | 1 |
T-W-3 | Metody testowania i zapewnienia jakości aplikacji. | 1 |
T-W-4 | Automatyzacja pomiarów jakości kodu źródłowego. | 2 |
T-W-5 | Serwis zdalny i lokalny oprogramowania. | 1 |
T-W-6 | Zasady dotyczące produkcji nowych wersji oprogramowania. | 2 |
T-W-7 | Kontakty z klientami. | 1 |
T-W-8 | Różnice w serwisowaniu oprogramowania implementowanego na zamówienie a oprogramowania produkowanego do szerszej grupy odbiorców. | 2 |
T-W-9 | Metody pracy zespołowej i zagadnienia związane z podziałem kompetencji przy produkcji złożonych systemów. | 2 |
T-W-10 | Baza zgłoszeń problemów serwisowych. | 1 |
T-W-11 | Baza wiedzy dotycząca utrzymywanych systemów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 8 |
A-L-3 | Praca samodzielna | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna nad przygotowaniem poszerzonych materiałów wykładowych, analiza przykładów przedstawianych na wykładach | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Gra dydaktyczna |
M-4 | Pokaz |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian przygotowania do zajęć laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena udziału w dyskusji nad rozwiązaniami przedstawionych problemów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z pytaniami otwartymi oraz dyskusją na temat rozwiązań postawionych problemów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O4.4_W01 Zna zagadnienia związane z procesem produkcji oprogramowania, na wszystkich etapach, od określenia specyfikacji, poprzez przygotowanie i modyfikowanie projektu, określanie ram czasowych projektu, proces pisania kodu, przygotowania środowiska testowego. | BI_1A_W16, BI_1A_W09, BI_1A_W10, BI_1A_W15 | P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1, C-2, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O4.4_U01 Student umie przygotować środowisko testowania aplikacji | BI_1A_U22 | P1A_U03, T1A_U11 | — | C-2, C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-5 | S-2, S-3 |
BI_1A_BI-S-O4.4_U02 Student umie ocenić złożoność procesu i produkcji oprogramowania, przygotować specyfikacje tego procesu oraz ocenić stopień realizacji projektu. | BI_1A_U10 | P1A_U03, P1A_U11, P1A_U12, T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U16 | — | C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-7 | M-5 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O4.4_K01 Student jest zdolny do pracy w zespole | BI_1A_K04 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2, C-3 | T-W-9 | M-5 | S-2, S-3 |
BI_1A_BI-S-O4.4_K02 Student zna obecne trendy w wytwarzaniu aplikacji | BI_1A_K03 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K02 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-5 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O4.4_W01 Zna zagadnienia związane z procesem produkcji oprogramowania, na wszystkich etapach, od określenia specyfikacji, poprzez przygotowanie i modyfikowanie projektu, określanie ram czasowych projektu, proces pisania kodu, przygotowania środowiska testowego. | 2,0 | nie rozumie podstawowych pojęć z dziedziny wytwarzania oprogramowania |
3,0 | - rozumie co to jest cykl życia - zna podstawowe pojęcia związane z produkcją oprogramowania - zna i rozumie podstawowe klasy systemów informatycznych - zna podstawowe metody testowania i zapewnienia jakości aplikacji | |
3,5 | wymagania na ocenę 3,0 oraz dodatkowo: - zna zasady utrzymania oprogramowania - zna i rozumie wiekszość klas systemów informatycznych - zna i potrafi stosować złożone techniki jakości aplikacji | |
4,0 | wymagania na ocenę 3,5 oraz dodatkowo zna i potrafi przeanalizować odpowiednie rozwiązanie postawionego problemu z dziedziny projektowania systemów informatycznych | |
4,5 | wymagania na ocenę 4,0 oraz dodatkowo potrafi uzasadnić wybór określonego rozwiązania z dziedziny utrzymania i serwisowania aplikacji | |
5,0 | wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi porównać i dobrać prawidłowe rozwiązanie z dziedziny utrzymania i serwisowania aplikacji |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O4.4_U01 Student umie przygotować środowisko testowania aplikacji | 2,0 | nie potrafi przygotować prostego środowiska do testowania aplikacji |
3,0 | potrafi przygotować proste środowisko do testowania aplikacji | |
3,5 | wymagania na ocenę 3,0 oraz potrafi rozbudować środowisko testowe | |
4,0 | wymagania na ocenę 3,5 oraz potrafi analizować własne programy w celu przygotowania testów | |
4,5 | wymagania na ocenę 4,0 oraz potrafi analizować złożone programy w celu przygotowania testów i znalezienia warunków granicznych | |
5,0 | wymagania na ocenę 4,5 oraz potrafi potrafi wyszukać i przedyskutować możliwe niedociągnięcia w środowisku testowym | |
BI_1A_BI-S-O4.4_U02 Student umie ocenić złożoność procesu i produkcji oprogramowania, przygotować specyfikacje tego procesu oraz ocenić stopień realizacji projektu. | 2,0 | nie potrafi określić i zweryfikować specyfikacji nie potrafi określić ram czasowych realizowanego projektu |
3,0 | potrafi określić i zweryfikować specyfikacji dla protego projektu potrafi w przybliżeniu określić ramy czasowe dla realizowanego projektu | |
3,5 | wymagania na ocenę 3,0 oraz potrafi w prosty sposób modyfikować oprogramowanie i jego specyfikacje w trakcie realizacji | |
4,0 | wymagania na ocenę 3,5 oraz potrafi rozpoznać zagrożenia dotyczące prowadzonego projektu w trakcie realizacji | |
4,5 | wymagania na ocenę 4,0 oraz potrafi wyjaśniać przyczyny zagrożeń dotyczących prowadzonego projektu i eliminować je w trakcie realizacji | |
5,0 | wymagania na ocenę 4,5 oraz potrafi przewidywać z wyprzedzeniem zagrożenia dotyczące prowadzonego projektu (rownież w fazie testowania aplikacji) |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O4.4_K01 Student jest zdolny do pracy w zespole | 2,0 | nie rozumie podstawowych zagadnien i nie jest w stanie uczestniczyc w pracach zespołu przygotowujacym specyfikacje i środowisko testowe |
3,0 | rozumie samodzielnie wybrane podstawowe zagadnienia i potrafi uczestniczyc w zespole przygotowujacym specyfikacje i środowisko testowe | |
3,5 | rozumie samodzielnie wszystkie podstawowe zagadnienia i potrafi aktywnie uczestniczyc w zespole przygotowujacym specyfikacje i środowisko testowe | |
4,0 | rozumie samodzielnie wszystkie podstawowe zagadnienia i potrafi je stosowac w trakcie aktywnego uczestnictwa w zespole przygotowujacym specyfikacje i środowisko testowe | |
4,5 | rozumie samodzielnie wszystkie zagadnienia i potrafi analizowac proponowane rozwiazania i dodawac istotne propozycje w trakcie aktywnego uczestnictwa w zespole przygotowujacym specyfikacje i środowisko testowe | |
5,0 | rozumie samodzielnie wszystkie zagadnienia i potrafi ocenic ich przydatnosc oraz wyjasnic innym studentom zagadnienia dotyczace przygotowania specyfikacji i środowiska testowego | |
BI_1A_BI-S-O4.4_K02 Student zna obecne trendy w wytwarzaniu aplikacji | 2,0 | brak wiedzy dotyczącej trendów w wytwarzaniu aplikacji |
3,0 | ma podstawowa wiedzę dotyczącą trendów w wytwarzaniu prostych aplikacji | |
3,5 | ma podstawowa wiedzę dotyczącą trendów w wytwarzaniu złożonych aplikacji | |
4,0 | ma szczegółową wiedzę dotyczącą trendów w wytwarzaniu aplikacji oraz wie jak zastosowac wiedze do budowania prostych rozwiązań | |
4,5 | ma szczegółową wiedzę dotyczącą trendów w wytwarzaniu aplikacji oraz wie jak zastosowac wiedze do budowania kompletnych rozwiązań | |
5,0 | ma szczegółową wiedzę dotyczącą trendów w wytwarzaniu aplikacji oraz wie jak zastosowac wiedze do budowania kompletnych rozwiązań oraz potrafi obronić proponowane rozwiązania |
Literatura podstawowa
- Andrzej Jaszkiewicz, Inżynieria oprogramowania, Helion, Warszawa, 1997
- S. Wrycza, Analiza i projektowanie systemów informatycznych zarządzania, PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Martin Fowler, Kent Beck, John Brant, William Opdyke, Don Roberts, Refactoring: Improving the Design of Existing Code, Addison-Wesley, Boston, 2003