Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Ekologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 10 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii, fizyki i chemii na poziomie szkoły średniej, na bieżąco - akademickie podstawy statystyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem i relacjami pomiędzy przyrodą ożywioną i nieożywioną na poziomie lokalnym, regionalnym i globalnym
C-2Przedstawienie zagrożeń w funkcjonowaniu środowiska przyrodniczego - lądowego i wodnego w oparciu o monitoring
C-3Unaocznienie studentom skutków antropopresji i roli indywidualnego człowieka oraz społeczności ludzkich w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Kryteria rozróżniania gatunków. Typy krzywych populacji. Krzywe śmiertelności populacji, typy piramid demograficznych.Metody określania liczebności i zagęszczenia populacji. Prawo Liebiega i Shelforda1
T-L-2Nisza ekologiczna. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych (interakcje miedzygatunkowe) na rozmieszczenie organizmów.1
T-L-3Strefowość i pietrowość życia na lądzie i w wodzie. Metody oceny produkcji pierwotnej. Wskaźniki biocenotyczne (dominacji, różnorodności gatunkowej) - obliczanie i interpretacja.1
T-L-4Podobieństwo stanowisk - metody porównywania pod względem składu taksonomicznego. Gatunki obce i inwazyjne. Konstruowanie sieci i łańcuchów troficznych w różnych ekosystemach1
T-L-5Sukcesja ekosystemów lądowych i wodnych, klimaks. Bioindykatory - charakterystyka, podziały, przykłady, zastosowanie1
5
wykłady
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia, prawa i zasady ekologiczne1
T-W-2Poziomy organizacji życia na Ziemi1
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy1
T-W-4Biomy lądowe i wodne1
T-W-5Bioróżnorodność.1
T-W-6Relacje miedzy biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).1
T-W-7Ekologia człowieka.1
T-W-8Ekologia stosowana.1
T-W-9Ochrona przyrody i jej formy na świecie i w Polsce2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach5
A-L-2Studiowanie literatury zaproponowanej przez prowadzącego przedmiot.15
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.10
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu.20
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.18
A-W-5Pisemne zaliczenie wykladów.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne/praktyczne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania organizmów wodnych oraz sprzętu optycznego ułatwiające zrozumienie poruszanych na zajęciach zagadnień; praca indywidualna i w grupach.
M-4Film dydaktyczny informujący o zagrożeniach i skutkach pojawniania sie gatunków obcych i inwazyjnych w wodach bałtyckich.
M-5Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Zakładzie preparaty suche i mokre.
M-6Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem narzędzi do poboru prób organizmów z toni wodnej i dna morskiego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i obecności studenta na wykładach
S-3Ocena formująca: Ocena za wykonanie ćwiczenia praktycznego, sprawdzająca stopień przyswojenia bieżącego zagadnienia przez studenta
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C16_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.)
BL_1A_W01, BL_1A_W05P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05C-1T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-5S-1, S-3, S-4, S-5
BL_1A_BL-S-C16_W02
Student potrafi objaśnić podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery
BL_1A_W05, BL_1A_W11, BL_1A_W12P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-3T-L-1, T-L-5, T-W-7, T-W-9M-1, M-2, M-4S-1, S-3, S-4, S-5
BL_1A_BL-S-C16_W03
Student potrafi formułować wnioski na podstawie samodzielnie przeprowadzonych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych (analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe)
BL_1A_W02, BL_1A_W05, BL_1A_W11, BL_1A_W14P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-2T-L-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C16_U01
Student potrafi wykonać inwentaryzację wybranych składników środowiska przyrodniczego
BL_1A_U03, BL_1A_U08P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-1T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-5S-1, S-3, S-4
BL_1A_BL-S-C16_U02
Potrafi posługiwać się kluczem do oznaczania wybranych hydrobiontów (słodkowodnych i morskich)
BL_1A_U18P1A_U06, P1A_U07, P1A_U11C-1T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-5S-1, S-3
BL_1A_BL-S-C16_U03
Student potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do poboru prób biologicznych podczas przeprowadzania monitoringu środowiskowego oraz zna sposoby zabezpieczania i przygotowania materiału biologicznego do dalszych procedur w laboratorium
BL_1A_U08, BL_1A_U11P1A_U02, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11, P1A_U12C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-4, T-W-5M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C16_K01
Student potrafi ocenić wpływ działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej
BL_1A_K01, BL_1A_K03, BL_1A_K05, BL_1A_K06P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08C-3T-W-6, T-W-7, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C16_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.)
2,0Student nie potrafi zdefiniować żadnych podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnego biosystemu
3,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie dowolnego biosystemu
4,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia na poziomie dowolnego biosystemu w skali lokalnej
4,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie biosfery w skali regionalnej
5,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnych biosystemów w skali globalnej
BL_1A_BL-S-C16_W02
Student potrafi objaśnić podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery
2,0student nie potrafi wyjaśnić żadnych procesów ekologicznych zachodzacych na poziomie populacji
3,0Student potrafi wyjaśnić podstawowe procesy ekologiczne zachodzące na poziomie populacji
3,5Student potrafi wyjaśnić niektóre procesy ekologiczne zachodzace na poziomie ekosystemu
4,0Student potrafi wyjaśnić większość procesów ekologicznych zachodzacych na poziomie ekosystemu
4,5Student potrafi wyjaśnić niektóre procesy ekologiczne na poziomie biosfery
5,0Student potrafi wyjaśnić wszystkie procesy ekologiczne zachodzace na biosfery
BL_1A_BL-S-C16_W03
Student potrafi formułować wnioski na podstawie samodzielnie przeprowadzonych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych (analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe)
2,0Student nie zna żadnych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych ani podstawowych pojęć biologicznych czy procesów w przyrodzie
3,0Student zna niektóre analizy matematyczno-statystyczne wykorzystywane do opisu zjawisk przyrodniczych i kojarzy podstawowe pojęcia biologiczne i ekologiczne
3,5Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych abiotycznych i biotycznych nie sprawia mu trudności określenie funkcjonowania dowolnego biosystemu
4,0Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych abiotycznych a także biotycznych, ma rozeznanie co do celowości tworzenia modeli biosystemów i potrafi samodzielnie formułować wnioski ze zjawisk przyrodniczych
4,5Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych biotycznych i na ich podstawie formułować wnioski w skali lokalnej, regionalnej i globalnej
5,0Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych biotycznych (MDS, CLUSTER, DiVERSE) i abiotycznych (PCA) i potrafi samodzielnie formułować na ich podstawie wnioski, zna cele monitoringu i procesy ekologiczne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C16_U01
Student potrafi wykonać inwentaryzację wybranych składników środowiska przyrodniczego
2,0Nie rozróżnia elementów środowiska ożywionego i nie potrafi określić roli środowiska nieożywionego
3,0Rozróżnia niektóre elementy środowiska ożywionego i potrafi je określić
3,5Rozróżnia kluczowe elementy środowiska ożywionego, potrafi je określić, umie określić ich rolę w środowisku nieożywionym
4,0Układa proste łańcuchy funkcjonalne biosystemów ekologicznych - troficzne, energetyczne, demograficzne etc.
4,5Tworzy podstawowe modele funkcjonalne biosystemów ekologicznych w mikroskali
5,0Tworzy dowolne modele funkcjonalne biosystemów ekologicznych - troficzne, energetyczne, demograficzne etc.
BL_1A_BL-S-C16_U02
Potrafi posługiwać się kluczem do oznaczania wybranych hydrobiontów (słodkowodnych i morskich)
2,0Student nie potrafi korzystać z klucza do oznaczania hydrobiontów (słodkowodnych i morskich)
3,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do typu
3,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do gromady
4,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodziny
4,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodzaju
5,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczać wybrany organizm do gatunku
BL_1A_BL-S-C16_U03
Student potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do poboru prób biologicznych podczas przeprowadzania monitoringu środowiskowego oraz zna sposoby zabezpieczania i przygotowania materiału biologicznego do dalszych procedur w laboratorium
2,0Nie potrafi uzasadnić celowości prowadzenia monitoringu ani metod czy stosownych narzędzi
3,0Potrafi uzasadnić celowość prowadzenia monitoringu
3,5Zna zasady monitoringu środowiska wodnego, metody i stosowane narzędzia
4,0Zna zasady monitoringu środowiska lądowego i wodnego, metody i stosowane narzędzia
4,5Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami
5,0Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami, wyciąga prawidłowe wnioski i proponuje rozwiązania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C16_K01
Student potrafi ocenić wpływ działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej
2,0Student nie ma świadomości zagrożeń wynikających z działalności człowieka
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi ocenić i zapobiegać zagrożeniom dla przyrody wynikającym z działalności człowieka

Literatura podstawowa

  1. Odum E.P., Podstawy ekologii., PWRiL, Warszawa, 1977, s. 678
  2. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2005, s. 609
  3. Mackenzie A., ball A. Virdee S.R., Ekologia. Krótkie wykłady., PWN, Warszawa, 2000, s. 396
  4. Begon M., Mortimer M., Thompson D.J., Ekologia populacji, Wyd. Nauk PWN, Warszawa, 1999, s. 362
  5. Chojnacki J.C., Podstawy ekologii wód, Wyd. Akad. Roln., Szczecin, 1998, s. 177
  6. Krebs C.J., Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1996, s. 734
  7. Karaczun Zbigniew M., Indeka Leonard G., Ochrona środowiska, Agencja Wydawnicza Aries, Warszawa, 1986, 1, s.431

Literatura dodatkowa

  1. Allan D.J., Ekologia wód płynacych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1998, s. 450
  2. Chojnacki Juliusz C., Podstawy ekologii i ochrony środowiska, www.wnozir.zut.edu.pl/fileadmin/plik/wnozir/jednostki/KEMiOS_miniskrypt.pdf, miniskrypt ZUT w Szczecinie, 2005
  3. Chojnacki J. C., Raczyńska M., Leksykon przyrodniczo-ekologiczny, Wyd. Akad. Roln., Szczecin, 2006, 1, s.148
  4. Falińska K., Ekologia roślin, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1997, s.453
  5. Kurnatowska Alicja, Ekologia. Jej związki z róznymi dziedzinami wiedzy, PWN, Warszawa-Łódź, 1997, 1, s.291
  6. Smith Robert Leo, Ecology and field biology, Harper&Row, Publishers, New York, Evanston, San Francisco, London, 1974, 2, s.850
  7. Brown Lester R., Gospodarka ekologiczna. Na miarę Ziemi, Książka i Wiedza, Warszawa, 2003, 1, s.322
  8. Pleijel Haken, Księga ekologii. Wprowadzenie do podstaw ekologii, CCB Bałtycki Sekretariat w Polsce, Gdańsk, 1991, 1, s.94

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Kryteria rozróżniania gatunków. Typy krzywych populacji. Krzywe śmiertelności populacji, typy piramid demograficznych.Metody określania liczebności i zagęszczenia populacji. Prawo Liebiega i Shelforda1
T-L-2Nisza ekologiczna. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych (interakcje miedzygatunkowe) na rozmieszczenie organizmów.1
T-L-3Strefowość i pietrowość życia na lądzie i w wodzie. Metody oceny produkcji pierwotnej. Wskaźniki biocenotyczne (dominacji, różnorodności gatunkowej) - obliczanie i interpretacja.1
T-L-4Podobieństwo stanowisk - metody porównywania pod względem składu taksonomicznego. Gatunki obce i inwazyjne. Konstruowanie sieci i łańcuchów troficznych w różnych ekosystemach1
T-L-5Sukcesja ekosystemów lądowych i wodnych, klimaks. Bioindykatory - charakterystyka, podziały, przykłady, zastosowanie1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia, prawa i zasady ekologiczne1
T-W-2Poziomy organizacji życia na Ziemi1
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy1
T-W-4Biomy lądowe i wodne1
T-W-5Bioróżnorodność.1
T-W-6Relacje miedzy biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).1
T-W-7Ekologia człowieka.1
T-W-8Ekologia stosowana.1
T-W-9Ochrona przyrody i jej formy na świecie i w Polsce2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach5
A-L-2Studiowanie literatury zaproponowanej przez prowadzącego przedmiot.15
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.10
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu.20
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.18
A-W-5Pisemne zaliczenie wykladów.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C16_W01Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
BL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem i relacjami pomiędzy przyrodą ożywioną i nieożywioną na poziomie lokalnym, regionalnym i globalnym
Treści programoweT-L-2Nisza ekologiczna. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych (interakcje miedzygatunkowe) na rozmieszczenie organizmów.
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia, prawa i zasady ekologiczne
T-W-2Poziomy organizacji życia na Ziemi
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy
T-W-4Biomy lądowe i wodne
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne/praktyczne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania organizmów wodnych oraz sprzętu optycznego ułatwiające zrozumienie poruszanych na zajęciach zagadnień; praca indywidualna i w grupach.
M-5Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Zakładzie preparaty suche i mokre.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Ocena za wykonanie ćwiczenia praktycznego, sprawdzająca stopień przyswojenia bieżącego zagadnienia przez studenta
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować żadnych podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnego biosystemu
3,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie dowolnego biosystemu
4,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia na poziomie dowolnego biosystemu w skali lokalnej
4,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie biosfery w skali regionalnej
5,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnych biosystemów w skali globalnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C16_W02Student potrafi objaśnić podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
BL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
BL_1A_W12ma znajomość anatomicznych i fizjologicznych przystosowań organizmów żywych lub biocenoz do środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-3Unaocznienie studentom skutków antropopresji i roli indywidualnego człowieka oraz społeczności ludzkich w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości
Treści programoweT-L-1Kryteria rozróżniania gatunków. Typy krzywych populacji. Krzywe śmiertelności populacji, typy piramid demograficznych.Metody określania liczebności i zagęszczenia populacji. Prawo Liebiega i Shelforda
T-L-5Sukcesja ekosystemów lądowych i wodnych, klimaks. Bioindykatory - charakterystyka, podziały, przykłady, zastosowanie
T-W-7Ekologia człowieka.
T-W-9Ochrona przyrody i jej formy na świecie i w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-4Film dydaktyczny informujący o zagrożeniach i skutkach pojawniania sie gatunków obcych i inwazyjnych w wodach bałtyckich.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Ocena za wykonanie ćwiczenia praktycznego, sprawdzająca stopień przyswojenia bieżącego zagadnienia przez studenta
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wyjaśnić żadnych procesów ekologicznych zachodzacych na poziomie populacji
3,0Student potrafi wyjaśnić podstawowe procesy ekologiczne zachodzące na poziomie populacji
3,5Student potrafi wyjaśnić niektóre procesy ekologiczne zachodzace na poziomie ekosystemu
4,0Student potrafi wyjaśnić większość procesów ekologicznych zachodzacych na poziomie ekosystemu
4,5Student potrafi wyjaśnić niektóre procesy ekologiczne na poziomie biosfery
5,0Student potrafi wyjaśnić wszystkie procesy ekologiczne zachodzace na biosfery
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C16_W03Student potrafi formułować wnioski na podstawie samodzielnie przeprowadzonych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych (analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W02opisuje matematyczne zjawiska i procesy fizyczne i chemiczne w przyrodzie
BL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
BL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
BL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie zagrożeń w funkcjonowaniu środowiska przyrodniczego - lądowego i wodnego w oparciu o monitoring
Treści programoweT-L-4Podobieństwo stanowisk - metody porównywania pod względem składu taksonomicznego. Gatunki obce i inwazyjne. Konstruowanie sieci i łańcuchów troficznych w różnych ekosystemach
T-W-5Bioróżnorodność.
T-W-6Relacje miedzy biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).
T-W-8Ekologia stosowana.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne/praktyczne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania organizmów wodnych oraz sprzętu optycznego ułatwiające zrozumienie poruszanych na zajęciach zagadnień; praca indywidualna i w grupach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Ocena za wykonanie ćwiczenia praktycznego, sprawdzająca stopień przyswojenia bieżącego zagadnienia przez studenta
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych ani podstawowych pojęć biologicznych czy procesów w przyrodzie
3,0Student zna niektóre analizy matematyczno-statystyczne wykorzystywane do opisu zjawisk przyrodniczych i kojarzy podstawowe pojęcia biologiczne i ekologiczne
3,5Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych abiotycznych i biotycznych nie sprawia mu trudności określenie funkcjonowania dowolnego biosystemu
4,0Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych abiotycznych a także biotycznych, ma rozeznanie co do celowości tworzenia modeli biosystemów i potrafi samodzielnie formułować wnioski ze zjawisk przyrodniczych
4,5Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych biotycznych i na ich podstawie formułować wnioski w skali lokalnej, regionalnej i globalnej
5,0Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych biotycznych (MDS, CLUSTER, DiVERSE) i abiotycznych (PCA) i potrafi samodzielnie formułować na ich podstawie wnioski, zna cele monitoringu i procesy ekologiczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C16_U01Student potrafi wykonać inwentaryzację wybranych składników środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
BL_1A_U08ma umiejętność rozumienia podstawowych procesów i praw ekologicznych; wykonuje samodzielnie lub w zespole proste zadania badawcze; potrafi nakreślić problemy dotyczące ochrony środowiska i przyrody; zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmami a środowiskiem atmosferycznym; interpretuje pojęcie bioróżnorodności; potrafi na podstawie analizy dostępnych materiałów ocenić wartość przyrodniczą określonych terenów; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi; specyfikę i metodykę badań z zakresu etologii, badań zachowań zwierząt pojedynczych i w grupie, w warunkach naturalnych, zwierząt udomowionych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem i relacjami pomiędzy przyrodą ożywioną i nieożywioną na poziomie lokalnym, regionalnym i globalnym
Treści programoweT-L-3Strefowość i pietrowość życia na lądzie i w wodzie. Metody oceny produkcji pierwotnej. Wskaźniki biocenotyczne (dominacji, różnorodności gatunkowej) - obliczanie i interpretacja.
T-L-4Podobieństwo stanowisk - metody porównywania pod względem składu taksonomicznego. Gatunki obce i inwazyjne. Konstruowanie sieci i łańcuchów troficznych w różnych ekosystemach
T-W-2Poziomy organizacji życia na Ziemi
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy
T-W-4Biomy lądowe i wodne
T-W-5Bioróżnorodność.
T-W-8Ekologia stosowana.
T-W-9Ochrona przyrody i jej formy na świecie i w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-5Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Zakładzie preparaty suche i mokre.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Ocena za wykonanie ćwiczenia praktycznego, sprawdzająca stopień przyswojenia bieżącego zagadnienia przez studenta
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozróżnia elementów środowiska ożywionego i nie potrafi określić roli środowiska nieożywionego
3,0Rozróżnia niektóre elementy środowiska ożywionego i potrafi je określić
3,5Rozróżnia kluczowe elementy środowiska ożywionego, potrafi je określić, umie określić ich rolę w środowisku nieożywionym
4,0Układa proste łańcuchy funkcjonalne biosystemów ekologicznych - troficzne, energetyczne, demograficzne etc.
4,5Tworzy podstawowe modele funkcjonalne biosystemów ekologicznych w mikroskali
5,0Tworzy dowolne modele funkcjonalne biosystemów ekologicznych - troficzne, energetyczne, demograficzne etc.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C16_U02Potrafi posługiwać się kluczem do oznaczania wybranych hydrobiontów (słodkowodnych i morskich)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U18potrafi określić możliwości utrzymania zwierząt w różnych systemach ekologicznych; umie ocenić dobrostan zwierząt; umie scharakteryzować i zinterpretować podstawowe zasady i typy zachowań zwierząt;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem i relacjami pomiędzy przyrodą ożywioną i nieożywioną na poziomie lokalnym, regionalnym i globalnym
Treści programoweT-L-1Kryteria rozróżniania gatunków. Typy krzywych populacji. Krzywe śmiertelności populacji, typy piramid demograficznych.Metody określania liczebności i zagęszczenia populacji. Prawo Liebiega i Shelforda
T-W-2Poziomy organizacji życia na Ziemi
T-W-4Biomy lądowe i wodne
T-W-5Bioróżnorodność.
T-W-8Ekologia stosowana.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne/praktyczne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania organizmów wodnych oraz sprzętu optycznego ułatwiające zrozumienie poruszanych na zajęciach zagadnień; praca indywidualna i w grupach.
M-5Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Zakładzie preparaty suche i mokre.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Ocena za wykonanie ćwiczenia praktycznego, sprawdzająca stopień przyswojenia bieżącego zagadnienia przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi korzystać z klucza do oznaczania hydrobiontów (słodkowodnych i morskich)
3,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do typu
3,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do gromady
4,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodziny
4,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodzaju
5,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczać wybrany organizm do gatunku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C16_U03Student potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do poboru prób biologicznych podczas przeprowadzania monitoringu środowiskowego oraz zna sposoby zabezpieczania i przygotowania materiału biologicznego do dalszych procedur w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U08ma umiejętność rozumienia podstawowych procesów i praw ekologicznych; wykonuje samodzielnie lub w zespole proste zadania badawcze; potrafi nakreślić problemy dotyczące ochrony środowiska i przyrody; zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmami a środowiskiem atmosferycznym; interpretuje pojęcie bioróżnorodności; potrafi na podstawie analizy dostępnych materiałów ocenić wartość przyrodniczą określonych terenów; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi; specyfikę i metodykę badań z zakresu etologii, badań zachowań zwierząt pojedynczych i w grupie, w warunkach naturalnych, zwierząt udomowionych;
BL_1A_U11potrafi poszukiwać i gromadzić materiały dotyczące zagadnień problemowych, w tym związanych z realizacją tematu pracy dyplomowej oraz dokonywać ich selekcji pod kątem wartości merytorycznej. Nabywa umiejętności dotyczących wyboru i określania celu pracy, problemów badawczych, opracowania i zaprezentowania swoich wniosków na szerszym forum. Nabywa umiejętności redagowania tekstu pod względem edytorskim, korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym na poziomie B2
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
P1A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem i relacjami pomiędzy przyrodą ożywioną i nieożywioną na poziomie lokalnym, regionalnym i globalnym
C-2Przedstawienie zagrożeń w funkcjonowaniu środowiska przyrodniczego - lądowego i wodnego w oparciu o monitoring
C-3Unaocznienie studentom skutków antropopresji i roli indywidualnego człowieka oraz społeczności ludzkich w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości
Treści programoweT-L-1Kryteria rozróżniania gatunków. Typy krzywych populacji. Krzywe śmiertelności populacji, typy piramid demograficznych.Metody określania liczebności i zagęszczenia populacji. Prawo Liebiega i Shelforda
T-L-4Podobieństwo stanowisk - metody porównywania pod względem składu taksonomicznego. Gatunki obce i inwazyjne. Konstruowanie sieci i łańcuchów troficznych w różnych ekosystemach
T-W-5Bioróżnorodność.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-4Film dydaktyczny informujący o zagrożeniach i skutkach pojawniania sie gatunków obcych i inwazyjnych w wodach bałtyckich.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i obecności studenta na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi uzasadnić celowości prowadzenia monitoringu ani metod czy stosownych narzędzi
3,0Potrafi uzasadnić celowość prowadzenia monitoringu
3,5Zna zasady monitoringu środowiska wodnego, metody i stosowane narzędzia
4,0Zna zasady monitoringu środowiska lądowego i wodnego, metody i stosowane narzędzia
4,5Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami
5,0Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami, wyciąga prawidłowe wnioski i proponuje rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C16_K01Student potrafi ocenić wpływ działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
BL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Unaocznienie studentom skutków antropopresji i roli indywidualnego człowieka oraz społeczności ludzkich w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości
Treści programoweT-W-6Relacje miedzy biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).
T-W-7Ekologia człowieka.
T-W-9Ochrona przyrody i jej formy na świecie i w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i obecności studenta na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości zagrożeń wynikających z działalności człowieka
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi ocenić i zapobiegać zagrożeniom dla przyrody wynikającym z działalności człowieka