Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
Sylabus przedmiotu Ćwiczenia terenowe z botaniki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ćwiczenia terenowe z botaniki | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Korchak <Magdalena.Korchak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość treści przedmiotu "Botanika". |
W-2 | Znajomość podstaw systematyki roślin, stanowiących treść przedmiotu "Botanika systematyczna". |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie praktycznych umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania oraz umiejętności oznaczania i rozpoznawania ważniejszych gatunków rodzimej flory. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Typy trwałości pędów roślin i formy biologiczne roślin. | 1 |
T-T-2 | Przystosowania roślin do warunków ekologicznych. | 1 |
T-T-3 | Cechy diagnostyczne wybranych gatunków, rodzajów i rodzin roślin okrytonasiennych. Oznaczanie roślin przy użyciu atlasów i kluczy do oznaczania. | 2 |
T-T-4 | Skład systematyczny i ekologiczny wybranych zbiorowisk roślinnych. | 1 |
T-T-5 | Zaliczenie znajomości gatunków roślin. | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-T-2 | Analiza materiału zebranego podczas zajęć | 24 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Samodzielne i kierowane obserwacje roślin w terenie. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin, oznaczanie, rozpoznawanie roślin w terenie) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z ćwiczeń terenowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktyczny (rozpoznawanie gatunków roślin na podstawie zielnika) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C7_W01 Potrafi rozpoznawać i scharakteryzować wybrane gatunki roślin różnych siedlisk. | BL_1A_W11, BL_1A_W14 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08 | C-1 | T-T-2, T-T-1, T-T-4, T-T-5, T-T-3 | M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C7_U01 Potrafi posługiwać się atlasami i kluczami do oznaczania roślin, wyszukując charakterystyczne cechy oznaczanych roślin. | BL_1A_U03 | P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10 | C-1 | T-T-5, T-T-3 | M-1 | S-3, S-1 |
BL_1A_BL-S-C7_U02 Potrafi uporządkować wskazane gatunki roślin wg kryteriów morfologicznych, biologicznych i ekologicznych. | BL_1A_U03 | P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10 | C-1 | T-T-2, T-T-1, T-T-4 | M-1 | S-2 |
BL_1A_BL-S-C7_U03 Posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych w terenie oraz w materiałach zielnikowych | BL_1A_U03 | P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10 | C-1 | T-T-4, T-T-3 | M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C7_K01 Jest świadomy zróżnicowania świata roślin oraz zależności między szatą roślinną a siedliskiem (warunkami abiotycznymi). | BL_1A_K01 | P1A_K01, P1A_K04 | C-1 | T-T-2, T-T-1, T-T-4, T-T-3 | M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C7_W01 Potrafi rozpoznawać i scharakteryzować wybrane gatunki roślin różnych siedlisk. | 2,0 | uzyska poniżej 25 punktów za sprawozdanie z ćwiczeń terenowych w postaci 5 wypełnionych tabel tematycznych, dotyczących poszczególnych zagadnień omawianych w trakcie zajęć |
3,0 | uzyska 25-29 punktów za sprawozdanie z ćwiczeń terenowych w postaci 5 wypełnionych tabel tematycznych, dotyczących poszczególnych zagadnień omawianych w trakcie zajęć | |
3,5 | uzyska 30-34 punkty za sprawozdanie z ćwiczeń terenowych w postaci 5 wypełnionych tabel tematycznych, dotyczących poszczególnych zagadnień omawianych w trakcie zajęć | |
4,0 | uzyska 35-39 punktów za sprawozdanie z ćwiczeń terenowych w postaci 5 wypełnionych tabel tematycznych, dotyczących poszczególnych zagadnień omawianych w trakcie zajęć | |
4,5 | uzyska 40-44 punkty za sprawozdanie z ćwiczeń terenowych w postaci 5 wypełnionych tabel tematycznych, dotyczących poszczególnych zagadnień omawianych w trakcie zajęć | |
5,0 | uzyska 45-50 punktów za sprawozdanie z ćwiczeń terenowych w postaci 5 wypełnionych tabel tematycznych, dotyczących poszczególnych zagadnień omawianych w trakcie zajęć |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C7_U01 Potrafi posługiwać się atlasami i kluczami do oznaczania roślin, wyszukując charakterystyczne cechy oznaczanych roślin. | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | z pomocą prowadzącego oznaczy prawidłowo przy pomocy klucza do oznaczania roślin 2 gatunki roślin w terenie | |
3,5 | samodzielnie oznaczy prawidłowo przy pomocy klucza do oznaczania roślin 1 gatunek rośliny w terenie | |
4,0 | samodzielnie oznaczy prawidłowo przy pomocy klucza do oznaczania roślin 2 gatunki roślin w terenie | |
4,5 | samodzielnie oznaczy prawidłowo przy pomocy klucza do oznaczania roślin 3 gatunki roślin w terenie | |
5,0 | samodzielnie oznaczy prawidłowo przy pomocy klucza do oznaczania roślin 4 gatunki roślin w terenie | |
BL_1A_BL-S-C7_U02 Potrafi uporządkować wskazane gatunki roślin wg kryteriów morfologicznych, biologicznych i ekologicznych. | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | przedstawi niepełną pełną charakterystykę systematyczną, biocenotyczną oraz pojedyncze cechy diagnostyczne 2 gatunków roślin oznaczonych w terenie | |
3,5 | przedstawi pełną charakterystykę systematyczną, biocenotyczną oraz najważniejsze cechy diagnostyczne 1 gatunku rośliny oznaczonego w terenie | |
4,0 | przedstawi pełną charakterystykę systematyczną, biocenotyczną oraz najważniejsze cechy diagnostyczne 2 gatunków roślin oznaczonych w terenie | |
4,5 | przedstawi pełną charakterystykę systematyczną, biocenotyczną oraz najważniejsze cechy diagnostyczne 3 gatunków roślin oznaczonych w terenie | |
5,0 | przedstawi pełną charakterystykę systematyczną, biocenotyczną oraz najważniejsze cechy diagnostyczne 4 gatunków roślin oznaczonych w terenie | |
BL_1A_BL-S-C7_U03 Posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych w terenie oraz w materiałach zielnikowych | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocene dostateczną (3,0) |
3,0 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 50-60 gatunków, nazwać je po polsku, a przynajmniej połowę z nich również po łacinie oraz przynajmniej połowę rozpoznanych gatunków zaliczyć do rodziny (po polsku) | |
3,5 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 61-70 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie) | |
4,0 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 71-80 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie) | |
4,5 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 81-100 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie) | |
5,0 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać ponad 100 gatunków, nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny (również po polsku i po łacinie) |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C7_K01 Jest świadomy zróżnicowania świata roślin oraz zależności między szatą roślinną a siedliskiem (warunkami abiotycznymi). | 2,0 | uzyska poniżej 25 punktów za sprawozdanie z ćwiczeń terenowych w postaci 5 wypełnionych tabel tematycznych, dotyczących poszczególnych zagadnień omawianych w trakcie zajęć |
3,0 | uzyska 25-29 punktów za sprawozdanie z ćwiczeń terenowych w postaci 5 wypełnionych tabel tematycznych, dotyczących poszczególnych zagadnień omawianych w trakcie zajęć | |
3,5 | uzyska 30-34 punkty za sprawozdanie z ćwiczeń terenowych w postaci 5 wypełnionych tabel tematycznych, dotyczących poszczególnych zagadnień omawianych w trakcie zajęć | |
4,0 | uzyska 35-39 punktów za sprawozdanie z ćwiczeń terenowych w postaci 5 wypełnionych tabel tematycznych, dotyczących poszczególnych zagadnień omawianych w trakcie zajęć | |
4,5 | uzyska 40-44 punkty za sprawozdanie z ćwiczeń terenowych w postaci 5 wypełnionych tabel tematycznych, dotyczących poszczególnych zagadnień omawianych w trakcie zajęć | |
5,0 | uzyska 45-50 punktów za sprawozdanie z ćwiczeń terenowych w postaci 5 wypełnionych tabel tematycznych, dotyczących poszczególnych zagadnień omawianych w trakcie zajęć |
Literatura podstawowa
- Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika. Systematyka, PWN, Warszawa, 1996
Literatura dodatkowa
- Jaskowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
- Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005
- Szafer W., Kulczyński S., Pawłowski B., Rośliny polskie, PWN, Warszawa, 1976