Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Chemia bioorganiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia bioorganiczna
Specjalność Biologia
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 10 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chemii organicznej na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej
W-2Zaliczony przedmiot "Chemia ogólna" z 1-go semestru

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie kluczowych pojęć z zakresu chemii organicznej i zasad przewidywania przebiegu reakcji związków organicznych, zrozumienie wpływu grup funkcyjnych na właściwości związków organicznych, poznanie wybranych metod analizy analizy klasycznej stosowanej w chemii organicznej, planowanie i realizacja eksperymentu oraz umiejętność pracy zespołowej.
C-2Umiejętność klasyfikowania biomolekuł do odpowiedniej klasy związków organicznych i przewidywania na tej podstawie ich własciwości.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie zasad bezpieczeństwa pracy i możliwych zagrożeń w pracowni chemicznej. Prezentacja aparatury i zasad posługiwania się dronym sprzętem labotatoryjnym. Przedstawienie kryteriów zaliczenia ćwiczeń1
T-L-2Rozpoznawanie rodzaju wiązań chemicznych i typów reakcji chemicznych cząsteczek organicznych1
T-L-3Alkany, alkeny, alkiny i areny: badanie wybranych włąsciwości fizykochemicznych, reakcje charakterystyczyne dla poszczególnych klas weglowodorów, reakcja izomeryzacji.1
T-L-4Rozpoznawanie rzędowości alkoholi, Utlenianie alkoholi. Reakcja alkoholu metylowego z kwasem borowym. Utlenianie gliceryny. Reakcja fenoli z chlorkiem żelaza (III).1
T-L-5Związki karbonylowe: Właściwości fizykochemiczne aldehydów, ketonów i kwasów karboksylowych. Wybrane metody analizy jakościowej związków karbonylowych. reakcje charakterysyczne dla aldehydów, ketonow i kwasów karboksylowych i wybrane metody ich otrzymywania. Otrzynywanie pochodnych kwasów karboksylowych.2
T-L-6Wykazanie właściwości redukujących cukrów (próba Benedicta i Trommera). Odróżnianie ketoz od aldoz oraz monosacharydów od disacharydów1
T-L-7Lecytyny i cholesterol z żółtka jaja kurzego – izolacja i wykrywanie. Badanie składu chemicznego lecytyny.1
T-L-8Wykrywanie składników kwasów nukleinowych w roztworze hydrolizatu DNA. Zakończenie ćwiczeń.1
T-L-9Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
10
wykłady
T-W-1Elementy chemii ogólnej istotne dla zrozumienia budowy związków organicznych: konfiguguracja elektronowa orbitale atomowe najwazniejszych pierwiastków tworzących czasteczki organiczne. Wewnatrzczasteczkowe i międzyczasteczkowe wiązania chemiczne w chemii organicznej. Wzbudzenie i rodzaje hybrydyzacji atomu wynikający z nich typ wiazań między atomami węgla.Rodzaje izomerii czasteczek organicznych. Mechanizmy i klasyfikacja reakcji w chemii organicznej, reagenty i odczynniki, elektrofile i nukleofile. Ogólna klasyfikacja związków organicznych. Grupy funkcyjne.Kwasy i zasady w chemii organicznej.1
T-W-2Węglowodory: Alkany i cykloalkany, alkeny alkiny i areny. Budowa i wlaściwości fizyczne, nazewnictwo, wlaściwości chemiczne.1
T-W-3Aklohole, fenole i tiole. Klasyfikacja i nomenklatura alkoholi, nazewnictwo systematyczne, zwyczajowe i rzędowość alkoholi. Struktura grupy hydroksylowej a właściwości alkoholi: wiązania wodorowe a właściwości fizyczne, alkohole jako słabe kwasy i słabe zasady. Estry alkoholi i utlenianie alkoholi. Porównanie właściwości chemicznych alkoholi i fenoli. Chemia tioli (merkaptanów).1
T-W-4Aldehydy i ketony: Właściwości grupy karbonylowej. Nazewnictwo aldehydów i ketonów. Budowa grupy karbonylowej i jej wpływ na właściwości fizyczne i reaktywność aldehydów i ketonów. Reakcje utleniania i redukcji aldehydów i ketonów. Reakcje addycji nukleofilowej do grupy karbonylowej. Reakcje na węglu α.1
T-W-5Kwasy karboksylowe i ich pochodne: Nazewnictwo zwyczajowe, systematyczne i struktura kwasów karboksylowych. Budowa, właściwości fizyczne i reaktywność. Struktura grupy karboksylowej i jej wpływ na właściwości kwasów. Czynniki wpływające na moc kwasów karboksylowych. Podstawienie grupy hydroksylowej i inne reakcje kwasów karboksylowych. Główne typy pochodnych kwasów karboksylowych i ich otrzymywanie. Wpływ struktury na reaktywność pochodnych kwasów. karboksylowych.1
T-W-6Aminy: Rzędowość amin. Aminy alifatyczne i aromatyczne. Nomenklatura zwyczajowa i systematyczna amin. Tiaminy i poliaminy. Wpływ struktury grupy aminowej na właściwości fizyczne i chemiczne. Zasadowość amin. Otrzymywanie amin. Reakcje z kwasem azotowym (III). Alkilowanie i arylowanie amin. Diazowanie amin aromatycznych. Właściwości soli diazoniowych i ich wykorzystanie. Biologiczne znaczenie niektórych amin.2
T-W-7Aminokwasy, peptydy i bałka:Ogólna budowa i klasyfikacja aminokwasów. Właściwości optyczne i amfoteryczne aminokwasów, punkt izoelektryczny. Synteza aminokwasów. Reakcje aminokwasów. Wiązanie peptydowe. Nazewnictwo, sekwencjonowanie i synteza peptydów. Rodzaje wiązań chemicznych występujących w białkach. Struktura i konformacja białek. Właściwości fizykochemiczne białek: masa cząsteczkowa, białka jako elektrolity, roztwory koloidowe białek. Denaturacja i renaturacja białek.1
T-W-8Węglowodany: Klasyfikacja cukrów. Konfiguracja i nomenklatura monosacharydów. Cykliczne formy cukrów prostych, amomery. Reakcje charakterystyczne dla formy łańcuchowej i form cyklicznych cukrów. Ważniejsze pochodne monosacharydów. Wiązanie glikozydowe. Disacharydy, oligosacharydy i polisacharydy.1
T-W-9Lipidy, nulkeozydy i nukleotydy: Klasyfikacja i podział lipidów. Woski, tłuszcze. fosfolipidy. steroidy. Lipoproteidy – budowa i klasyfikacja. Zasady purynowe i pirymidynowe. Struktura nukleozydów i nukleotydów. Nazewnictwo. Nukleotydy mono-, di- i trifosforanowe. Polinukleotydy.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-L-2Konsultacje z prowadzacym ćwiczenia4
A-L-3Przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń16
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Bieżące analizowanie i utrwalanie treści wykładów16
A-W-3Uzupełnianie brakująch wiadomości niezbędnych do zrozumienia i opanowania treści podanych na wykładach z zalecanej literatury10
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia wykladów20
A-W-6Pisemne zaliczenie wykładów2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w formie prezenetacji multimedialnej
M-2Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych poszczególnych klas cząsteczek organicznych
M-3Analiza i interpretacja pod kontrolą prowadzącego ćwiczenia otrzymanych wyników, a w przypadku ich nieprawidłowości ustalenie przyczyny niepowodzenia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wyjściówka - ocena przez prowadzacego ćwiczenia wyników pracy grupy, stopnia zaangażowania poszczególnych studentów oraz prezentowanej wiedzy wyniesionej z ćwiczeń. Ocena w skali punktowej 0-5
S-2Ocena formująca: Wejściówka - sprawdzenie przez prowadzacego ćwiczenia znajomości wybranych zagadnień teoretycznych i praktycznych zwiazanych z tematyką aktualnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: W ocenie końcowej części ćwiczeniowej bierze się pod uwagę ocenę części praktycznej (ocena pozytywna to minimum zdobycie 60% wszystkich możliwych punktów) i teoretycznej - ocena na podstawie testu przeprowadzonego po zrealizowaniu treści programowych ćwiczeń. Wagi obu częci to odpowiednio 0,6 i 04.
S-4Ocena podsumowująca: Zaiczenie wykładów w formie testu wyboru składającego się z 75 pytań obejmujących wszystkie zagadnienia objęte programem wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-B6_W01
Student zna najważniejsze grupy funkcyjne związków organicznych i na tej podstawie systematykę najważniejszych klas związków organicznych
BL_1A_W01, BL_1A_W02P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03
BL_1A_BL-S-B6_W02
Zna podstawowe rodzaje wiązań wewnątrzcząsteczkowych i międzycząsteczkowych wiązań chemicznych występujących w związakach organicznych i na tej podstawie potrafi określić ich trwałość
BL_1A_W01, BL_1A_W02P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03
BL_1A_BL-S-B6_W03
Zna podstawowe typy i mechanizmy reakcji występujące w związkac organicznych i reakcje charakterystczne dla poszczególnych klas cząsteczek. Zna różnice w reaktywności najważniejszych klas związków organicznych.
BL_1A_W01, BL_1A_W19P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-B6_U01
Na podstawie budowy i przynalezności cząsteczki organicznej do danej klasy potrafi okreslic jej podstawowe własciwości fizykochemiczne
BL_1A_U02, BL_1A_U12P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11
BL_1A_BL-S-B6_U02
Na podstawie budowy cząsteczki organicznej lub reagenta i odczynnka potrafi przewidzieć przebieg oraz prodkty reakcji
BL_1A_U02, BL_1A_U12P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11
BL_1A_BL-S-B6_U03
Potrafi przeprowadzić proste doświadczenie chemiczne pozwalające na odróżnenie cząsteczek od siebie czasteczek organiczych należących do różnych klas, wykrycie obecności czasteczek o określonej grupie funkcyjnej i wybranych monosacharydów, disacharydów oraz aminokwasów.
BL_1A_U02, BL_1A_U12P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-B6_K01
Ma świadomość niebezpieczeństwa wynikającego z kontaktu oraz nieostrożnego i nieodpowiedzialnego obchodzenia się z wybranymi związkami organicznymi
BL_1A_K04P1A_K06
BL_1A_BL-S-B6_K02
Uczy się współpracy w zespole, rozdziału zadań. Czuje się współodpowiedzialny za efekty pracy zespołu i osiągniętą przez niego ocenę.
BL_1A_K02, BL_1A_K03P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08
BL_1A_BL-S-B6_K03
Student na podstawie dynamicznego, wielozakresowego rozwoju dyscypliny jaka jest chemia organiczna oraz świadomości, że jej wybrane ale liczne "elementy" są podstawą wszystkich procesów życiowych dba o ciągłe uzupełnianie wiedzy z tego zakresu.
BL_1A_K01, BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07

Literatura podstawowa

  1. Masztalerz P, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 2000
  2. Patrick G, Chemia organiczna - krótkie wykłady, Wydzawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  3. Fisher J., Arnold J.R.P, Chemia dla biologów – krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. McMurry J, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  2. Galasiński W, Chemia medyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie zasad bezpieczeństwa pracy i możliwych zagrożeń w pracowni chemicznej. Prezentacja aparatury i zasad posługiwania się dronym sprzętem labotatoryjnym. Przedstawienie kryteriów zaliczenia ćwiczeń1
T-L-2Rozpoznawanie rodzaju wiązań chemicznych i typów reakcji chemicznych cząsteczek organicznych1
T-L-3Alkany, alkeny, alkiny i areny: badanie wybranych włąsciwości fizykochemicznych, reakcje charakterystyczyne dla poszczególnych klas weglowodorów, reakcja izomeryzacji.1
T-L-4Rozpoznawanie rzędowości alkoholi, Utlenianie alkoholi. Reakcja alkoholu metylowego z kwasem borowym. Utlenianie gliceryny. Reakcja fenoli z chlorkiem żelaza (III).1
T-L-5Związki karbonylowe: Właściwości fizykochemiczne aldehydów, ketonów i kwasów karboksylowych. Wybrane metody analizy jakościowej związków karbonylowych. reakcje charakterysyczne dla aldehydów, ketonow i kwasów karboksylowych i wybrane metody ich otrzymywania. Otrzynywanie pochodnych kwasów karboksylowych.2
T-L-6Wykazanie właściwości redukujących cukrów (próba Benedicta i Trommera). Odróżnianie ketoz od aldoz oraz monosacharydów od disacharydów1
T-L-7Lecytyny i cholesterol z żółtka jaja kurzego – izolacja i wykrywanie. Badanie składu chemicznego lecytyny.1
T-L-8Wykrywanie składników kwasów nukleinowych w roztworze hydrolizatu DNA. Zakończenie ćwiczeń.1
T-L-9Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy chemii ogólnej istotne dla zrozumienia budowy związków organicznych: konfiguguracja elektronowa orbitale atomowe najwazniejszych pierwiastków tworzących czasteczki organiczne. Wewnatrzczasteczkowe i międzyczasteczkowe wiązania chemiczne w chemii organicznej. Wzbudzenie i rodzaje hybrydyzacji atomu wynikający z nich typ wiazań między atomami węgla.Rodzaje izomerii czasteczek organicznych. Mechanizmy i klasyfikacja reakcji w chemii organicznej, reagenty i odczynniki, elektrofile i nukleofile. Ogólna klasyfikacja związków organicznych. Grupy funkcyjne.Kwasy i zasady w chemii organicznej.1
T-W-2Węglowodory: Alkany i cykloalkany, alkeny alkiny i areny. Budowa i wlaściwości fizyczne, nazewnictwo, wlaściwości chemiczne.1
T-W-3Aklohole, fenole i tiole. Klasyfikacja i nomenklatura alkoholi, nazewnictwo systematyczne, zwyczajowe i rzędowość alkoholi. Struktura grupy hydroksylowej a właściwości alkoholi: wiązania wodorowe a właściwości fizyczne, alkohole jako słabe kwasy i słabe zasady. Estry alkoholi i utlenianie alkoholi. Porównanie właściwości chemicznych alkoholi i fenoli. Chemia tioli (merkaptanów).1
T-W-4Aldehydy i ketony: Właściwości grupy karbonylowej. Nazewnictwo aldehydów i ketonów. Budowa grupy karbonylowej i jej wpływ na właściwości fizyczne i reaktywność aldehydów i ketonów. Reakcje utleniania i redukcji aldehydów i ketonów. Reakcje addycji nukleofilowej do grupy karbonylowej. Reakcje na węglu α.1
T-W-5Kwasy karboksylowe i ich pochodne: Nazewnictwo zwyczajowe, systematyczne i struktura kwasów karboksylowych. Budowa, właściwości fizyczne i reaktywność. Struktura grupy karboksylowej i jej wpływ na właściwości kwasów. Czynniki wpływające na moc kwasów karboksylowych. Podstawienie grupy hydroksylowej i inne reakcje kwasów karboksylowych. Główne typy pochodnych kwasów karboksylowych i ich otrzymywanie. Wpływ struktury na reaktywność pochodnych kwasów. karboksylowych.1
T-W-6Aminy: Rzędowość amin. Aminy alifatyczne i aromatyczne. Nomenklatura zwyczajowa i systematyczna amin. Tiaminy i poliaminy. Wpływ struktury grupy aminowej na właściwości fizyczne i chemiczne. Zasadowość amin. Otrzymywanie amin. Reakcje z kwasem azotowym (III). Alkilowanie i arylowanie amin. Diazowanie amin aromatycznych. Właściwości soli diazoniowych i ich wykorzystanie. Biologiczne znaczenie niektórych amin.2
T-W-7Aminokwasy, peptydy i bałka:Ogólna budowa i klasyfikacja aminokwasów. Właściwości optyczne i amfoteryczne aminokwasów, punkt izoelektryczny. Synteza aminokwasów. Reakcje aminokwasów. Wiązanie peptydowe. Nazewnictwo, sekwencjonowanie i synteza peptydów. Rodzaje wiązań chemicznych występujących w białkach. Struktura i konformacja białek. Właściwości fizykochemiczne białek: masa cząsteczkowa, białka jako elektrolity, roztwory koloidowe białek. Denaturacja i renaturacja białek.1
T-W-8Węglowodany: Klasyfikacja cukrów. Konfiguracja i nomenklatura monosacharydów. Cykliczne formy cukrów prostych, amomery. Reakcje charakterystyczne dla formy łańcuchowej i form cyklicznych cukrów. Ważniejsze pochodne monosacharydów. Wiązanie glikozydowe. Disacharydy, oligosacharydy i polisacharydy.1
T-W-9Lipidy, nulkeozydy i nukleotydy: Klasyfikacja i podział lipidów. Woski, tłuszcze. fosfolipidy. steroidy. Lipoproteidy – budowa i klasyfikacja. Zasady purynowe i pirymidynowe. Struktura nukleozydów i nukleotydów. Nazewnictwo. Nukleotydy mono-, di- i trifosforanowe. Polinukleotydy.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-L-2Konsultacje z prowadzacym ćwiczenia4
A-L-3Przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń16
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Bieżące analizowanie i utrwalanie treści wykładów16
A-W-3Uzupełnianie brakująch wiadomości niezbędnych do zrozumienia i opanowania treści podanych na wykładach z zalecanej literatury10
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia wykladów20
A-W-6Pisemne zaliczenie wykładów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B6_W01Student zna najważniejsze grupy funkcyjne związków organicznych i na tej podstawie systematykę najważniejszych klas związków organicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
BL_1A_W02opisuje matematyczne zjawiska i procesy fizyczne i chemiczne w przyrodzie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B6_W02Zna podstawowe rodzaje wiązań wewnątrzcząsteczkowych i międzycząsteczkowych wiązań chemicznych występujących w związakach organicznych i na tej podstawie potrafi określić ich trwałość
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
BL_1A_W02opisuje matematyczne zjawiska i procesy fizyczne i chemiczne w przyrodzie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B6_W03Zna podstawowe typy i mechanizmy reakcji występujące w związkac organicznych i reakcje charakterystczne dla poszczególnych klas cząsteczek. Zna różnice w reaktywności najważniejszych klas związków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
BL_1A_W19nazywa mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B6_U01Na podstawie budowy i przynalezności cząsteczki organicznej do danej klasy potrafi okreslic jej podstawowe własciwości fizykochemiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U02umie określić zjawiska i procesy fizyczne, chemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; dokonuje pomiarów i określa podstawowe wielkości fizyczne i chemiczne; przeprowadza proste doświadczenia z fizyki i chemii; potrafi określić ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk;
BL_1A_U12posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu chemii bioorganicznej; umie przewidywać przebieg reakcji związków organicznych; wykorzystuje metody analizy instrumentalnej stosowanej w chemii organicznej i biochemicznej; analizuje informacje wynikające z różnic w profilach białkowych; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; analizuje zmiany w organizmie powstające przy zażywaniu wybranych substancji;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B6_U02Na podstawie budowy cząsteczki organicznej lub reagenta i odczynnka potrafi przewidzieć przebieg oraz prodkty reakcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U02umie określić zjawiska i procesy fizyczne, chemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; dokonuje pomiarów i określa podstawowe wielkości fizyczne i chemiczne; przeprowadza proste doświadczenia z fizyki i chemii; potrafi określić ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk;
BL_1A_U12posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu chemii bioorganicznej; umie przewidywać przebieg reakcji związków organicznych; wykorzystuje metody analizy instrumentalnej stosowanej w chemii organicznej i biochemicznej; analizuje informacje wynikające z różnic w profilach białkowych; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; analizuje zmiany w organizmie powstające przy zażywaniu wybranych substancji;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B6_U03Potrafi przeprowadzić proste doświadczenie chemiczne pozwalające na odróżnenie cząsteczek od siebie czasteczek organiczych należących do różnych klas, wykrycie obecności czasteczek o określonej grupie funkcyjnej i wybranych monosacharydów, disacharydów oraz aminokwasów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U02umie określić zjawiska i procesy fizyczne, chemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; dokonuje pomiarów i określa podstawowe wielkości fizyczne i chemiczne; przeprowadza proste doświadczenia z fizyki i chemii; potrafi określić ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk;
BL_1A_U12posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu chemii bioorganicznej; umie przewidywać przebieg reakcji związków organicznych; wykorzystuje metody analizy instrumentalnej stosowanej w chemii organicznej i biochemicznej; analizuje informacje wynikające z różnic w profilach białkowych; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; analizuje zmiany w organizmie powstające przy zażywaniu wybranych substancji;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B6_K01Ma świadomość niebezpieczeństwa wynikającego z kontaktu oraz nieostrożnego i nieodpowiedzialnego obchodzenia się z wybranymi związkami organicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B6_K02Uczy się współpracy w zespole, rozdziału zadań. Czuje się współodpowiedzialny za efekty pracy zespołu i osiągniętą przez niego ocenę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K02rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
BL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B6_K03Student na podstawie dynamicznego, wielozakresowego rozwoju dyscypliny jaka jest chemia organiczna oraz świadomości, że jej wybrane ale liczne "elementy" są podstawą wszystkich procesów życiowych dba o ciągłe uzupełnianie wiedzy z tego zakresu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej