Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
Sylabus przedmiotu Ekologiczne użytkowanie wybranych gatunków przeżuwaczy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologiczne użytkowanie wybranych gatunków przeżuwaczy | ||
Specjalność | Biologia | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu zoologii kręgowców |
W-2 | Wiedza z zakresu etologii i ekologii zwierząt |
W-3 | Wiedza ogólna dotycząca biologii ssaków |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z systematyką w obrębie podrzędu przeżuwacze oraz bogactwem i różnorodnością gatunkową w tym podrzędzie. |
C-2 | Zapoznanie studentów z występowanie, bytowaniem i zachowaniem w różnych warunkach środowiskowych wybranych gatunków przeżuwaczy |
C-3 | Ukształtowanie poglądu na rolę zwierząt przeżuwających dla naturalnego środowiska, zagrożeniach wynikających z działalności człowieka i przyczyn wymierania gatunkowego przeżuwaczy. |
C-4 | Przygotowanie i rozwijanie u studentów zdolności i umiejętności w podejmowaniu działań zmierzających do reintrodukcji, indrodukcji i ochrony wolnożyjących gatunków przeżuwaczy w różnych systemach ekologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Reintrodukcja żubra i bizona - przykład korzystnej działalności człowieka w ochronie gatunkowej przeżuwaczy. | 1 |
T-A-2 | Gatunki przeżuwaczy zasiedlające górzyste tereny na przykładzie biologii muflona i kozicy | 1 |
T-A-3 | Wykorzystanie hodowlane wolno żyjących gatunków przeżuwaczy (biologia łosia i renifera) | 1 |
T-A-4 | Bilogiczne i ekologiczne znaczenie podatwowych gatunków przeżuwaczy zasiedlających ekosytemy umiarkowanej strefy klimatycznej. | 1 |
T-A-5 | Zdolności przystosowania różnych gatunków przeżuwaczy do skrajnych warunków klimatycznych na przykładzie piżmowoła i wielbłąda. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Możliwości zachowania różnorodności gatunkowej u przeżuwaczy. Przyczyny wymierania różnych gatunków przeżuwaczy | 1 |
T-W-2 | Charaktrystyka systematyki podrzętu Ruminatia | 2 |
T-W-3 | Możliwości wykorzystania w ekologii różnych gatunków przeżuwaczy na wybranych przykładach. | 1 |
T-W-4 | Ustawodawstwo oraz przepisy prawne regulujące ochronę środowiska i gospodarkę zasobami przyrodniczymi | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | wypełnić | 25 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 5 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Wykład prelekcyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem metaplanu. |
M-4 | Metoda projektów na podstawie wcześniej ustalonych założeń. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena prezentacji projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O5.1_W01 W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojecia z zakresu hodowli i biologii zwierząt przeżuwających oraz wskazuje, wyjaśnia i umie wytłumaczyć celowość prowadzenia ich ochrony gatunkowej. | BL_1A_W01, BL_1A_W11, BL_1A_W15 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O5.1_U01 Umie określić możliwości utrzymania różnych gatunków przeżuwaczy w systemach ekologicznych; umie rozpoznać typy, gromady, gatunki przeżuwaczy i przyporządkować jej do określonych ekosystemów; potrafi dokonać oceny dobrostanu w warunkach naturalnych oraz zagrodach ekologicznych dla tych zwierząt; potrafi opracować założenia do projektu w celu ochrony gatunkowej przeżuwaczy | BL_1A_U03, BL_1A_U18 | P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U10, P1A_U11 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O5.1_K01 Student jest świadomy o roli zwierząt przeżuwających w różnych ekosystemach; jest zdolny do przewidywania zagrożeń dla wolno żyjących przeżuwaczy wynikających z działalności człowieka; jest kompetenty w celu poprawy warunków bytowania zwierząt przeżuwających | BL_1A_K06, BL_1A_K07 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08 | — | — | — | — |
Literatura podstawowa
- Komosińska H., Podsiadło E., Ssaki kopytne, PWN, Warszawa, 2002
- Praca zbiorowa pod red. Nicolle C., Świat dzikich zwierząt - encyklopedia Larousse, Ediciones Altaya, Warszawa, 2000
- Praca zbiorowa, Czerwona Księga Gatunków Zagrożonych, IUCN, 2011
Literatura dodatkowa
- Wilson E., Reeder M., Species of the World. A Taxomic and Geographic Reference, Johns Hopkins University Press, 2005