Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy immunologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy immunologii | ||
Specjalność | Biologia | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu mikrobiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt. |
C-2 | Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce |
C-3 | Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie do układu immunologicznego | 1 |
T-A-2 | Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego | 1 |
T-A-3 | Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt | 1 |
T-A-4 | Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał Białka ostrej fazy | 1 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego Budowa przeciwciał | 1 |
T-W-2 | Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz | 1 |
T-W-3 | Odporność komórkowa niespecyficzna Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym | 1 |
T-W-4 | Rozpoznawanie antygenu Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 4 |
A-A-2 | Konsultacje | 2 |
A-A-3 | samodzielne studiowanie pismiennictwa | 24 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 4 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 14 |
A-W-3 | Konsultacje | 4 |
A-W-4 | Samodzielne studiowanie materiału z wykładów | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O7.1_W01 W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego. | BL_1A_W09, BL_1A_W16 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BL_1A_BL-S-O7.1_W02 Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami | BL_1A_W16 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O7.1_U01 Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | BL_1A_U04 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10, P1A_U11 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BL_1A_BL-S-O7.1_U02 Potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi | BL_1A_U04 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10, P1A_U11 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BL_1A_BL-S-O7.1_U03 Potrafi nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu | BL_1A_U04 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10, P1A_U11 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O7.1_K01 Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie. | BL_1A_K05 | P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
BL_1A_BL-S-O7.1_K02 Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt | BL_1A_K06 | P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O7.1_W01 W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego. | 2,0 | Student nie nazywa, nie rozróżnia oraz nie charakteryzuje składowych układu immunologicznego. |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat nazywania, rozróżniania oraz opisu składowych układu immunologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego.w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego w stopniu zadowalającym; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat nazywania, rozróżniania oraz opisu składowych układu immunologicznego; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. | |
BL_1A_BL-S-O7.1_W02 Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami | 2,0 | Student nie definiuje wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej, nie objaśnia mechanizmów obronnych w zakażeniach wybranymi patogenami |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej, objaśniania mechanizmów obronnych w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student objaśnia wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej, objaśniania mechanizmów obronnych w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O7.1_U01 Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | 2,0 | Nie umie scharakteryzować najważniejszych funkcji układu odpornościowego |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | |
4,5 | Student potrafi dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | |
BL_1A_BL-S-O7.1_U02 Potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi | 2,0 | Nie potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi | |
4,5 | Student potrafi dobrze posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi | |
BL_1A_BL-S-O7.1_U03 Potrafi nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu | 2,0 | Nie potrafi nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu | |
4,5 | Student potrafi dobrze nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O7.1_K01 Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie. | 2,0 | Nie uznaje immunologicznych podłóż procesów odpornościowych w żywym organizmie. |
3,0 | Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie. | |
BL_1A_BL-S-O7.1_K02 Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt | 2,0 | Nie ma świadomości wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt |
3,0 | Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt |
Literatura podstawowa
- Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydawnictwo Medyczne Słotwinski Verlag, Brema, 1998
- Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Kowalski M.L., Immunologia kliniczna, Mediton Oficyna Wydawnicza, Łódź, 2000