Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Badania in vivo i in vitro:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Badania in vivo i in vitro | ||
Specjalność | Biologia | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>, Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu fizjologii oraz biologii komórki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z mechanizmami podziałów komórkowych. |
C-2 | Zapoznanie studenta z różnymi aspektami badań in vivo i in vitro. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do technik w badaniach in vivo i in vitro. | 2 |
T-L-2 | Zjawisko genotoksyczności – etap 1. Założenie hodowli limfocytów T. | 2 |
T-L-3 | Zjawisko genotoksyczności – etap 2. Przeprowadzenie testu kometowego. | 2 |
T-L-4 | Wpływ czynników na stabilność materiału genetycznego. Test mikrojąder. | 2 |
T-L-5 | Analiza ekspresji genów metodą real-time PCR. | 2 |
T-L-6 | Przygotowanie pożywek agarowych w celu badania reakcji roślin na stres wywołany zasoleniem i niedoborami pokarmowymi. | 2 |
T-L-7 | Inicjacja kultur kalusowych różnych genotypów pomidora w celu określenia ich reakcji na stres wywołany zasoleniem. | 2 |
T-L-8 | Preparowanie zarodków żyta i ich wykładanie na pożywki z niedoborami pokarmowymi w celu określenia ich reakcji na wywołany stres abiotyczny. | 2 |
T-L-9 | Ocena reakcji wybranych genotypów pomidora oraz żyta w oparciu o założone doświadczenie laboratoryjne. | 2 |
T-L-10 | Obserwacje. Przeprowadzenie pomiarów biometrycznych. Opracowanie i omówienie wyników przeprowadzonych eksperymentów. Dyskusja i wnioski. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Modele zwierzęce w badaniach in vivo a modele tkankowe i komórkowe in vitro. Dynamika proliferacyjna różnych typów komórek w cyklu generacyjnym w warunkach in vivo i in vitro oraz czynniki wzrostowe wspomagające ten proces. | 2 |
T-W-2 | Modelowe badania in vitro w uzyskiwaniu prostych i złożonych substytutów tkankowych - sztuczna skóra i jej wykorzystanie w różnych aspektach badawczych i w medycynie regeneracyjnej. | 2 |
T-W-3 | Modelowe badania in vitro i ex vivo w tworzeniu zaawansowanych substytutów narządowych - sztuczna chrząstka, sztuczna rogówka, drukowanie organów. Wady, zalety oraz interpretacja badań w warunkach in vivo i in vitro. | 1 |
T-W-4 | Technika SNaPshot i jej wykorzystanie w identyfikacji markerów molekularnych. | 3 |
T-W-5 | Rekombinowanie DNA oraz konstrukcja markerów CAPS na przykładzie markerów molekularnych. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia materiału. | 1 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo studenta w wykładach. | 9 |
9 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-5 | Pokaz. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie pisemnej - test. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-C23_W01 Objaśnia mechanizmy podziałów komórkowych in vivo i in vitro. | BL_1A_W05 | P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1 | M-1 | S-1 |
BL_1A_BL-S-C23_W02 Definiuje zjawisko genotoksyczności. | BL_1A_W17 | P1A_W02, P1A_W05, P1A_W07 | C-2 | T-L-4 | M-1, M-2 | S-1 |
BL_1A_BL-S-C23_W03 Definiuje różnice w profilach ekspresyjnych komórek in vivo i in vitro. | BL_1A_W04 | P1A_W01, P1A_W06 | C-1 | T-L-5, T-W-4, T-W-5 | M-4, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C23_U01 Dobiera warunki hodowli in vitro komórek roślinnych i zwierzęcych. | BL_1A_U05 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-2 | T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-4 | S-1 |
BL_1A_BL-S-C23_U02 Interpretuje wyniki testu genotoksyczności. | BL_1A_U05 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-4, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C23_K01 Student ma świadomość istniejących różnic pomiędzy badaniami in vivo i in vitro. | BL_1A_K01 | P1A_K01, P1A_K04 | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-C23_W01 Objaśnia mechanizmy podziałów komórkowych in vivo i in vitro. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje wiedzę z zakresu mechanizmów podziałów komórkowych in vivo i in vitro | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_1A_BL-S-C23_W02 Definiuje zjawisko genotoksyczności. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie definiuje zjawisko genotoksyczności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_1A_BL-S-C23_W03 Definiuje różnice w profilach ekspresyjnych komórek in vivo i in vitro. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie opisuje najważniejsze różnice w profilach ekspresyjnych komórek in vivo i in vitro | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C23_U01 Dobiera warunki hodowli in vitro komórek roślinnych i zwierzęcych. | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje warunki hodowli in vitro komórek roślinnych i zwierzęcych, bez umiejętności ich efektywnej analizy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_1A_BL-S-C23_U02 Interpretuje wyniki testu genotoksyczności. | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje suche wyniki testu genotoksyczności bez umiejętności ich efektywnej analizy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Stokłosowa S., Hodowla komórek i tkanek., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- Słomski R. (red.), Analiza DNA. Teoria i praktyka., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2011
Literatura dodatkowa
- Drewa T., Kultury komórkowe zwierząt i człowieka., Wydawnictwo CM UMK, Bydgoszcz, 2007