Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Biologia
Sylabus przedmiotu Ćwiczenia terenowe z ekologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ćwiczenia terenowe z ekologii | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>, Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>, Zofia Tarasewicz <Zofia.Tarasewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu botaniki i zoologii oraz z biogeografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami obserwacji zwierząt w róznych środowiskach |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami odławiania zwierząt z różnych ekosystemów oraz ze sprzętem i narzędziami do odłowu i przenoszenia zwierząt |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Przedstawienie harmonogramu i organizacji zajęć terenowych. Zapoznanie studentów z zasadami zaliczenia przedmiotu oraz zasadami postępowania w terenie. | 1 |
T-T-2 | Abiotyczne i biotyczne elementy ekosystemów naturalnych i antropogenicznie zmienionych. Struktura troficzna. Przepływ energii i obieg materii. Równowaga biologiczna ekosystemów | 3 |
T-T-3 | Typy i przykłady zbiorowisk roślinnych. Uwarunkowania łączenia się roślin w zbiorowiska | 4 |
T-T-4 | Analiza zbiorowisk roślinnych w ekosystemch naturalnych (zbiorowiska łąkowe i kserotermiczne, zbiorowiska leśne i zaroślowe) i antropogenicznie zmienionych (pastwisko, pole uprawne, park i trawnik miejski). Zbiorowiska synantropijne | 5 |
T-T-5 | Zasady i i sposoby obserwacji, odławiania i konserwacji zwierząt z różnych ekosystemów ze szczególnym uwzględnieniem gatunków chronionych. Sprzęt i narzędzia do odłowu, prznoszenia i konserwacji zwierząt | 2 |
T-T-6 | Obserwacja zwierząt w różnych ekosystemach oraz odławianie zwierząt bezkręgowych nie podlegających ochronie. Oznaczanie zebranych zwierzat z wykorzystaniem kluczy | 4 |
T-T-7 | Obserwacja zwierząt kręgowych i bezkręgowych w środowisku wodnym. Metody poboru prób i oznaczanie zwierząt | 5 |
T-T-8 | Analiza abiotycznych i biotycznych elementów naturalnego ekosystemu na przykładzie Wolińskiego Parku Narodowego. Sposoby ochrony czynnej roślin i zwierząt. | 10 |
T-T-9 | Praktyczne określanie interakcji międzygatunkowych; antagonistycznych i nieantagonistycznych. Teoria długotrwałych wzajemnych interakcji Clauda Combesa w praktyce | 4 |
T-T-10 | Gleba i jej zasobność. Właściwości fizyczne i chemiczne gleby. Rodzaje, gatunki i systemy glebowe. Rozpoznawanie gleb | 2 |
40 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 40 |
A-T-2 | opracowanie wyników obserwacji wykonanych podczas zajęć terenowych, opracowanie sprawozdań w formie prezentacji | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia terenowe z wykorzystaniem odpowiednich metod |
M-2 | Pokaz z wyjaśnieniem |
M-3 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie trwania zajęć |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z poszczególnych zajęć terenowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-C17_W04 Student zna sposoby obserwacji prowadzonych w róznych środowiskach oraz ma wiedzę dotyczacą zasad, metod i narzędzi służących do poboru prób roślin i zwierząt | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-C17_U03 Student potrafi posługiwać się sprzętem do obserwacji i odławiania zwierząt.Umie posługiwać się podstawowymi metodami obserwacji i badań ekologicznych | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-C17_K03 Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, postępuje zgodnie z zasadmi etyki i z zaangażowaniem prowadzi obserwacje i analizy ekologiczne | BL_1A_K03 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08 | — | T-T-1 | — | — |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-C17_K03 Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, postępuje zgodnie z zasadmi etyki i z zaangażowaniem prowadzi obserwacje i analizy ekologiczne | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje zdyscyplinowanie i zaangażowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Odum E.P., Podstawy ekologii., PWRiL, Warszawa, 1977, s. 678
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa pod red. Alicji Kurnatowskiej, Ekologia i jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1997
- czasopismo, Eko i My, MEDIAtor, Szczecin, 2014
- czasopismo, Aura, Wydawnictwo czasopism i książek SIGMA-Not, Warszawa, 2014
- Strzałko J., Mossor- Pietrzakowska, Kompendium wiedzy o ekologii, PWN, Poznań - Warszawa, 1999