Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Biologia

Sylabus przedmiotu Bromatologia i edukacja żywieniowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bromatologia i edukacja żywieniowa
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy żywienia człowieka na poziomie szkoły sredniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z trendami żywieniowymi, z podstawową wiedzą w zakresie racjonalnego żywienia; zyskuje wiedzę z zakresu wpływu zachowań żywieniowych na stan zdrowia jednostki; potrafi ocenić sposób odżywiania jednostki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Edukacja żywieniowa – definicja, cele, metody, grupy docelowe. Fast-food, slow-food, raw-food, makrobiotyka, breatharianizm – założenia, skutki zdrowotne.3
T-W-2Dieta optymalna, dieta Montignaca, dieta wegetariańska, proteinowa, kopenhaska, frutarianizm, dieta zgodna z grupą krwi – założenia i skutki zdrowotne ich stosowania. Choroby dietozależne (choroby układu sercowo-naczyniowego, otyłość, cukrzyca, nadciśnienie, nowotwory) oraz ich profilaktyka.6
T-W-3Nomenklatura zaburzeń odżywiania, cechy charakterystyczne. Czynniki ekonomiczne i środowiskowe wpływające na zachowania żywieniowe.4
T-W-4Suplementacja, popularne suplementy – legislacja w Polsce, ich skuteczność i szkodliwość. Fortyfikacja – definicja, założenia, legislacja.3
T-W-5Żywność ekologiczna, żywność specjalnego przeznaczenia, żywność modyfikowana genetycznie – definicje, grupy odbiorców, legislacja.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2studiowanie piśmiennictwa tematu przedmiotu13
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedniotu20
A-W-4zaliczenie przedmiotu3
A-W-5poprawa zaliczenia przedmiotu4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Film dydaktyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywnosci studenta na zajeciach
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O3.1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie ocenić sposób odżywiania jednostki; umie ocenić jadłospis i wskazać popełniane przez pacjenta błędy żywieniowe; umie zastosować w praktyce zasady racjonalnego żywienia; umie omówić czynniki wpływające na zachowania żywieniowe; umie sklasyfikować zaburzenia odżywiania
BL_1A_W24P1A_W01, P1A_W05C-1T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O3.1_U01
Student potrafi ocenić jadłospis, zastosować w praktyce zasady racjonalnego żywienia
BL_1A_U20, BL_1A_U19P1A_U01, P1A_U06, P1A_U07

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O3.1_K01
student postępuje zgodnie z zasadami etyki
BL_1A_K02P1A_K03, P1A_K04

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O3.1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie ocenić sposób odżywiania jednostki; umie ocenić jadłospis i wskazać popełniane przez pacjenta błędy żywieniowe; umie zastosować w praktyce zasady racjonalnego żywienia; umie omówić czynniki wpływające na zachowania żywieniowe; umie sklasyfikować zaburzenia odżywiania
2,0
3,0student potrafi wskazać popełniane błędy żywieniowe; omówić czynniki wpływające na zachowania żywieniowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O3.1_U01
Student potrafi ocenić jadłospis, zastosować w praktyce zasady racjonalnego żywienia
2,0
3,0student umie omówić czynniki wpływające na zachowania żywieniowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki, J., Hryniewiecki, L., Żywienie człowieka. T. I. Podstawy nauki o żywieniu., PWN, Warszawa, 1998
  2. Gawęcki, J., Jeszka, J, Żywienie ludzi - ćwiczenia, PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Edukacja żywieniowa – definicja, cele, metody, grupy docelowe. Fast-food, slow-food, raw-food, makrobiotyka, breatharianizm – założenia, skutki zdrowotne.3
T-W-2Dieta optymalna, dieta Montignaca, dieta wegetariańska, proteinowa, kopenhaska, frutarianizm, dieta zgodna z grupą krwi – założenia i skutki zdrowotne ich stosowania. Choroby dietozależne (choroby układu sercowo-naczyniowego, otyłość, cukrzyca, nadciśnienie, nowotwory) oraz ich profilaktyka.6
T-W-3Nomenklatura zaburzeń odżywiania, cechy charakterystyczne. Czynniki ekonomiczne i środowiskowe wpływające na zachowania żywieniowe.4
T-W-4Suplementacja, popularne suplementy – legislacja w Polsce, ich skuteczność i szkodliwość. Fortyfikacja – definicja, założenia, legislacja.3
T-W-5Żywność ekologiczna, żywność specjalnego przeznaczenia, żywność modyfikowana genetycznie – definicje, grupy odbiorców, legislacja.4
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2studiowanie piśmiennictwa tematu przedmiotu13
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedniotu20
A-W-4zaliczenie przedmiotu3
A-W-5poprawa zaliczenia przedmiotu4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O3.1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie ocenić sposób odżywiania jednostki; umie ocenić jadłospis i wskazać popełniane przez pacjenta błędy żywieniowe; umie zastosować w praktyce zasady racjonalnego żywienia; umie omówić czynniki wpływające na zachowania żywieniowe; umie sklasyfikować zaburzenia odżywiania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W24wykazuje znajomość aspektu społeczno-humanistycznego koncepcji żywności funkcjonalnej oraz podstaw dietetyki i technologi żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z trendami żywieniowymi, z podstawową wiedzą w zakresie racjonalnego żywienia; zyskuje wiedzę z zakresu wpływu zachowań żywieniowych na stan zdrowia jednostki; potrafi ocenić sposób odżywiania jednostki
Treści programoweT-W-5Żywność ekologiczna, żywność specjalnego przeznaczenia, żywność modyfikowana genetycznie – definicje, grupy odbiorców, legislacja.
T-W-4Suplementacja, popularne suplementy – legislacja w Polsce, ich skuteczność i szkodliwość. Fortyfikacja – definicja, założenia, legislacja.
T-W-1Edukacja żywieniowa – definicja, cele, metody, grupy docelowe. Fast-food, slow-food, raw-food, makrobiotyka, breatharianizm – założenia, skutki zdrowotne.
T-W-3Nomenklatura zaburzeń odżywiania, cechy charakterystyczne. Czynniki ekonomiczne i środowiskowe wpływające na zachowania żywieniowe.
T-W-2Dieta optymalna, dieta Montignaca, dieta wegetariańska, proteinowa, kopenhaska, frutarianizm, dieta zgodna z grupą krwi – założenia i skutki zdrowotne ich stosowania. Choroby dietozależne (choroby układu sercowo-naczyniowego, otyłość, cukrzyca, nadciśnienie, nowotwory) oraz ich profilaktyka.
Metody nauczaniaM-3Film dydaktyczny
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: ocena aktywnosci studenta na zajeciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wskazać popełniane błędy żywieniowe; omówić czynniki wpływające na zachowania żywieniowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O3.1_U01Student potrafi ocenić jadłospis, zastosować w praktyce zasady racjonalnego żywienia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U20posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia;
BL_1A_U19umie ocenić jakość surowców oraz ich bezpieczeństwo; zna procedury i etapy pozyskiwania różnych produktów żywnościowych; rozważa wpływ czynników abiotycznych na jakość produktów żywnościowych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student umie omówić czynniki wpływające na zachowania żywieniowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O3.1_K01student postępuje zgodnie z zasadami etyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K02rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu