Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Biologia

Sylabus przedmiotu Ćwiczenia terenowe z ekologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ćwiczenia terenowe z ekologii
Specjalność Biologia
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>, Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>, Zofia Tarasewicz <Zofia.Tarasewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT4 40 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie ogólnej wiedzy z zakresu botaniki i zoologii oraz biogeografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami obserwacji zwierząt w róznych środowiskach
C-2Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami odławiania zwierząt z różnych ekosystemów oraz ze sprzętem i narzędziami do odłowu i przenoszenia zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Przedstawienie harmonogramu i organizacji zajęć terenowych. Zapoznanie studentów z zasadami zaliczenia przedmiotu oraz zasadami postępowania w terenie.1
T-T-2Abiotyczne i biotyczne elementy ekosystemów naturalnych i antropogenicznie zmienionych. Struktura troficzna. Przepływ energii i obieg materii. Równowaga biologiczna ekosystemów3
T-T-3Typy i przykłady zbiorowisk roślinnych. Uwarunkowania łączenia się roślin w zbiorowiska4
T-T-4Analiza zbiorowisk roślinnych w ekosystemch naturalnych (zbiorowiska łąkowe i kserotermiczne, zbiorowiska leśne i zaroślowe) i antropogenicznie zmienionych (pastwisko, pole uprawne, park i trawnik miejski). Zbiorowiska synantropijne5
T-T-5Zasady i i sposoby obserwacji, odławiania i konserwacji zwierząt z różnych ekosystemów ze szczególnym uwzględnieniem gatunków chronionych. Sprzęt i narzędzia do odłowu, prznoszenia i konserwacji zwierząt2
T-T-6Obserwacja zwierząt w różnych ekosystemach oraz odławianie zwierząt bezkręgowych nie podlegających ochronie. Oznaczanie zebranych zwierzat z wykorzystaniem kluczy4
T-T-7Obserwacja zwierząt kręgowych i bezkręgowych w środowisku wodnym. Metody poboru prób i oznaczanie zwierząt5
T-T-8Analiza abiotycznych i biotycznych elementów naturalnego ekosystemu na przykładzie Wolińskiego Parku Narodowego. Sposoby ochrony czynnej roślin i zwierząt.10
T-T-9Praktyczne określanie interakcji międzygatunkowych; antagonistycznych i nieantagonistycznych. Teoria długotrwałych wzajemnych interakcji Clauda Combesa w praktyce4
T-T-10Gleba i jej zasobność. Właściwości fizyczne i chemiczne gleby. Rodzaje, gatunki i systemy glebowe. Rozpoznawanie gleb2
40

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach40
A-T-2opracowanie wyników obserwacji wykonanych podczas zajęć terenowych, opracowanie sprawozdań w formie prezentacji multimedialnej20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia terenowe z wykorzystaniem odpowiednich metod
M-2Pokaz z wyjaśnieniem
M-3Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie trwania zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z poszczególnych zajęć terenowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C17_W05
Student zna sposoby obserwacji prowadzonych w róznych środowiskach oraz ma wiedzę dotyczacą zasad, sposobu i narzędzi służących do poboru prób roślin i zwierząt
BL_1A_W17P1A_W02, P1A_W05, P1A_W07T-T-5, T-T-7M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C17_U04
Student potrafi posługiwać się sprzętem do obserwacji i odławiania zwierząt.Umie posługiwać się podstawowymi metodami obserwacji i badań ekologicznych

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C17_K04
Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, postępuje zgodnie z zasadmi etyki i z zaangażowaniem prowadzi obserwacje i analizy ekologiczne
BL_1A_K04P1A_K06T-T-1M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C17_W05
Student zna sposoby obserwacji prowadzonych w róznych środowiskach oraz ma wiedzę dotyczacą zasad, sposobu i narzędzi służących do poboru prób roślin i zwierząt
2,0
3,0Student ma wiedzę dotyczacą zasad, sposobu i narzędzi służących do poboru prób roślin i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C17_K04
Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, postępuje zgodnie z zasadmi etyki i z zaangażowaniem prowadzi obserwacje i analizy ekologiczne
2,0
3,0Student zna i respektuje przepisy dotyczące bezpieczeństwa swojego i innych w czasie zajęć terenowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa, 1999
  2. Egene P. Odum, Podstawy ekologii, PWRiL, Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. praza zbiorowa pod red. Alicji Kurnatowskiej, Ekologia i jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1997
  2. Strzałko J., Mossor- Pietrzakowska, Kompendium wiedzy o ekologii, PWN, Poznań - Warszawa, 1999
  3. czasopismo, Eko i My, MEDIAtor, Szczecin, 2014
  4. czasopismo, Aura, Wydawnictwo czasopism i książek SIGMA-Not, Warszawa, 2014

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Przedstawienie harmonogramu i organizacji zajęć terenowych. Zapoznanie studentów z zasadami zaliczenia przedmiotu oraz zasadami postępowania w terenie.1
T-T-2Abiotyczne i biotyczne elementy ekosystemów naturalnych i antropogenicznie zmienionych. Struktura troficzna. Przepływ energii i obieg materii. Równowaga biologiczna ekosystemów3
T-T-3Typy i przykłady zbiorowisk roślinnych. Uwarunkowania łączenia się roślin w zbiorowiska4
T-T-4Analiza zbiorowisk roślinnych w ekosystemch naturalnych (zbiorowiska łąkowe i kserotermiczne, zbiorowiska leśne i zaroślowe) i antropogenicznie zmienionych (pastwisko, pole uprawne, park i trawnik miejski). Zbiorowiska synantropijne5
T-T-5Zasady i i sposoby obserwacji, odławiania i konserwacji zwierząt z różnych ekosystemów ze szczególnym uwzględnieniem gatunków chronionych. Sprzęt i narzędzia do odłowu, prznoszenia i konserwacji zwierząt2
T-T-6Obserwacja zwierząt w różnych ekosystemach oraz odławianie zwierząt bezkręgowych nie podlegających ochronie. Oznaczanie zebranych zwierzat z wykorzystaniem kluczy4
T-T-7Obserwacja zwierząt kręgowych i bezkręgowych w środowisku wodnym. Metody poboru prób i oznaczanie zwierząt5
T-T-8Analiza abiotycznych i biotycznych elementów naturalnego ekosystemu na przykładzie Wolińskiego Parku Narodowego. Sposoby ochrony czynnej roślin i zwierząt.10
T-T-9Praktyczne określanie interakcji międzygatunkowych; antagonistycznych i nieantagonistycznych. Teoria długotrwałych wzajemnych interakcji Clauda Combesa w praktyce4
T-T-10Gleba i jej zasobność. Właściwości fizyczne i chemiczne gleby. Rodzaje, gatunki i systemy glebowe. Rozpoznawanie gleb2
40

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach40
A-T-2opracowanie wyników obserwacji wykonanych podczas zajęć terenowych, opracowanie sprawozdań w formie prezentacji multimedialnej20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C17_W05Student zna sposoby obserwacji prowadzonych w róznych środowiskach oraz ma wiedzę dotyczacą zasad, sposobu i narzędzi służących do poboru prób roślin i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W17zna zasady przygotowania i przebiegu procesu biotechnologicznego oraz zna możliwości wykorzystania materiału biologicznego w różnych dziedzinach powiązanych z naukami przyrodniczymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Treści programoweT-T-5Zasady i i sposoby obserwacji, odławiania i konserwacji zwierząt z różnych ekosystemów ze szczególnym uwzględnieniem gatunków chronionych. Sprzęt i narzędzia do odłowu, prznoszenia i konserwacji zwierząt
T-T-7Obserwacja zwierząt kręgowych i bezkręgowych w środowisku wodnym. Metody poboru prób i oznaczanie zwierząt
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia terenowe z wykorzystaniem odpowiednich metod
M-2Pokaz z wyjaśnieniem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę dotyczacą zasad, sposobu i narzędzi służących do poboru prób roślin i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C17_U04Student potrafi posługiwać się sprzętem do obserwacji i odławiania zwierząt.Umie posługiwać się podstawowymi metodami obserwacji i badań ekologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C17_K04Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, postępuje zgodnie z zasadmi etyki i z zaangażowaniem prowadzi obserwacje i analizy ekologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Treści programoweT-T-1Przedstawienie harmonogramu i organizacji zajęć terenowych. Zapoznanie studentów z zasadami zaliczenia przedmiotu oraz zasadami postępowania w terenie.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia terenowe z wykorzystaniem odpowiednich metod
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie trwania zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z poszczególnych zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i respektuje przepisy dotyczące bezpieczeństwa swojego i innych w czasie zajęć terenowych
3,5
4,0
4,5
5,0