Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Biologia

Sylabus przedmiotu Ekologiczne użytkowanie wybranych gatunków przeżuwaczy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologiczne użytkowanie wybranych gatunków przeżuwaczy
Specjalność Biologia
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 0,00,29zaliczenie
laboratoriaL4 10 1,00,29zaliczenie
wykładyW4 10 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zoologii kręgowców
W-2Wiedza z zakresu etologii i ekologii zwierząt
W-3Wiedza ogólna dotycząca biologii ssaków

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z systematyką w obrębie podrzędu przeżuwacze oraz bogactwem i różnorodnością gatunkową w tym podrzędzie.
C-2Zapoznanie studentów z występowanie, bytowaniem i zachowaniem w różnych warunkach środowiskowych wybranych gatunków przeżuwaczy
C-3Ukształtowanie poglądu na rolę zwierząt przeżuwających dla naturalnego środowiska, zagrożeniach wynikających z działalności człowieka i przyczyn wymierania gatunkowego przeżuwaczy.
C-4Przygotowanie i rozwijanie u studentów zdolności i umiejętności w podejmowaniu działań zmierzających do reintrodukcji, indrodukcji i ochrony wolnożyjących gatunków przeżuwaczy w różnych systemach ekologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Reintrodukcja żubra i bizona - przykład korzystnej działalności człowieka w ochronie gatunkowej przeżuwaczy.2
T-A-2Gatunki przeżuwaczy zasiedlające górzyste tereny na przykładzie biologii muflona i kozicy2
T-A-3Wykorzystanie hodowlane wolno żyjących gatunków przeżuwaczy (biologia łosia i renifera)2
T-A-4Bilogiczne i ekologiczne znaczenie podatwowych gatunków przeżuwaczy zasiedlających ekosytemy umiarkowanej strefy klimatycznej.2
T-A-5Zdolności przystosowania różnych gatunków przeżuwaczy do skrajnych warunków klimatycznych na przykładzie piżmowoła i wielbłąda.2
10
laboratoria
T-L-1Przeżuwacze jako element bioróżnorodności i możliwości ich wykorzystania w różnych ekosytemach.2
T-L-2Zasady zakładania i wyposażania zagród ekologicznych oraz podstawowe normy utrzymania różnych przeżuwaczy w tych zagrodach2
T-L-3Opracowanie założeń do projektu założenia zagrody ekologicznej dla wybranego gatunku przeżuwacza.2
T-L-4Przygotowanie projektu zagrody ekologicznej dla wybranej grupy przeżuwaczy.4
10
wykłady
T-W-1Możliwości zachowania różnorodności gatunkowej u przeżuwaczy. Przyczyny wymierania różnych gatunków przeżuwaczy2
T-W-2Charaktrystyka systematyki podrzętu Ruminatia4
T-W-3Możliwości wykorzystania w ekologii różnych gatunków przeżuwaczy na wybranych przykładach.2
T-W-4Ustawodawstwo oraz przepisy prawne regulujące ochronę środowiska i gospodarkę zasobami przyrodniczymi2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat.6
A-L-3Samodzielne studiowanie tematyki zajęć.10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń4
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30
ćwiczenia audytoryjne
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład prelekcyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem metaplanu.
M-4Metoda projektów na podstawie wcześniej ustalonych założeń.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: ocena prezentacji projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O5.1_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojecia z zakresu hodowli i biologii zwierząt przeżuwających oraz wskazuje, wyjaśnia i umie wytłumaczyć celowość prowadzenia ich ochrony gatunkowej.
BL_1A_W01, BL_1A_W11, BL_1A_W15P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O5.1_U01
Umie określić możliwości utrzymania różnych gatunków przeżuwaczy w systemach ekologicznych; umie rozpoznać typy, gromady, gatunki przeżuwaczy i przyporządkować jej do określonych ekosystemów; potrafi dokonać oceny dobrostanu w warunkach naturalnych oraz zagrodach ekologicznych dla tych zwierząt; potrafi opracować założenia do projektu w celu ochrony gatunkowej przeżuwaczy
BL_1A_U03, BL_1A_U18P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U10, P1A_U11C-3, C-4T-W-2, T-L-3, T-L-4M-3, M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O5.1_K01
Student jest świadomy o roli zwierząt przeżuwających w różnych ekosystemach; jest zdolny do przewidywania zagrożeń dla wolno żyjących przeżuwaczy wynikających z działalności człowieka; jest kompetenty w celu poprawy warunków bytowania zwierząt przeżuwających
BL_1A_K06, BL_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O5.1_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojecia z zakresu hodowli i biologii zwierząt przeżuwających oraz wskazuje, wyjaśnia i umie wytłumaczyć celowość prowadzenia ich ochrony gatunkowej.
2,0
3,0zna minimalne podstawy z zakresu hodowli i biologii zwierząt przeżuwających w różnych sytemach biologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O5.1_U01
Umie określić możliwości utrzymania różnych gatunków przeżuwaczy w systemach ekologicznych; umie rozpoznać typy, gromady, gatunki przeżuwaczy i przyporządkować jej do określonych ekosystemów; potrafi dokonać oceny dobrostanu w warunkach naturalnych oraz zagrodach ekologicznych dla tych zwierząt; potrafi opracować założenia do projektu w celu ochrony gatunkowej przeżuwaczy
2,0
3,0Umie rozpoznać podstawowych przedtsawicieli zwierząt przeżuwających i przyporządkować je do określonych ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Komosińska H., Podsiadło E., Ssaki kopytne, PWN, Warszawa, 2002
  2. Praca zbiorowa pod red. Nicolle C., Świat dzikich zwierząt - encyklopedia Larousse, Ediciones Altaya, Warszawa, 2000
  3. Praca zbiorowa, Czerwona Księga Gatunków Zagrożonych, IUCN, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Wilson E., Reeder M., Species of the World. A Taxomic and Geographic Reference, Johns Hopkins University Press, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Reintrodukcja żubra i bizona - przykład korzystnej działalności człowieka w ochronie gatunkowej przeżuwaczy.2
T-A-2Gatunki przeżuwaczy zasiedlające górzyste tereny na przykładzie biologii muflona i kozicy2
T-A-3Wykorzystanie hodowlane wolno żyjących gatunków przeżuwaczy (biologia łosia i renifera)2
T-A-4Bilogiczne i ekologiczne znaczenie podatwowych gatunków przeżuwaczy zasiedlających ekosytemy umiarkowanej strefy klimatycznej.2
T-A-5Zdolności przystosowania różnych gatunków przeżuwaczy do skrajnych warunków klimatycznych na przykładzie piżmowoła i wielbłąda.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przeżuwacze jako element bioróżnorodności i możliwości ich wykorzystania w różnych ekosytemach.2
T-L-2Zasady zakładania i wyposażania zagród ekologicznych oraz podstawowe normy utrzymania różnych przeżuwaczy w tych zagrodach2
T-L-3Opracowanie założeń do projektu założenia zagrody ekologicznej dla wybranego gatunku przeżuwacza.2
T-L-4Przygotowanie projektu zagrody ekologicznej dla wybranej grupy przeżuwaczy.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Możliwości zachowania różnorodności gatunkowej u przeżuwaczy. Przyczyny wymierania różnych gatunków przeżuwaczy2
T-W-2Charaktrystyka systematyki podrzętu Ruminatia4
T-W-3Możliwości wykorzystania w ekologii różnych gatunków przeżuwaczy na wybranych przykładach.2
T-W-4Ustawodawstwo oraz przepisy prawne regulujące ochronę środowiska i gospodarkę zasobami przyrodniczymi2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat.6
A-L-3Samodzielne studiowanie tematyki zajęć.10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O5.1_W01W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojecia z zakresu hodowli i biologii zwierząt przeżuwających oraz wskazuje, wyjaśnia i umie wytłumaczyć celowość prowadzenia ich ochrony gatunkowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
BL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
BL_1A_W15zna biologię organizmów żywych powiązanych z człowiekiem i wykorzystywanych przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systematyką w obrębie podrzędu przeżuwacze oraz bogactwem i różnorodnością gatunkową w tym podrzędzie.
C-2Zapoznanie studentów z występowanie, bytowaniem i zachowaniem w różnych warunkach środowiskowych wybranych gatunków przeżuwaczy
C-3Ukształtowanie poglądu na rolę zwierząt przeżuwających dla naturalnego środowiska, zagrożeniach wynikających z działalności człowieka i przyczyn wymierania gatunkowego przeżuwaczy.
Treści programoweT-W-2Charaktrystyka systematyki podrzętu Ruminatia
T-W-3Możliwości wykorzystania w ekologii różnych gatunków przeżuwaczy na wybranych przykładach.
T-W-4Ustawodawstwo oraz przepisy prawne regulujące ochronę środowiska i gospodarkę zasobami przyrodniczymi
T-A-1Reintrodukcja żubra i bizona - przykład korzystnej działalności człowieka w ochronie gatunkowej przeżuwaczy.
T-A-2Gatunki przeżuwaczy zasiedlające górzyste tereny na przykładzie biologii muflona i kozicy
T-A-3Wykorzystanie hodowlane wolno żyjących gatunków przeżuwaczy (biologia łosia i renifera)
T-A-4Bilogiczne i ekologiczne znaczenie podatwowych gatunków przeżuwaczy zasiedlających ekosytemy umiarkowanej strefy klimatycznej.
T-A-5Zdolności przystosowania różnych gatunków przeżuwaczy do skrajnych warunków klimatycznych na przykładzie piżmowoła i wielbłąda.
T-L-1Przeżuwacze jako element bioróżnorodności i możliwości ich wykorzystania w różnych ekosytemach.
T-L-2Zasady zakładania i wyposażania zagród ekologicznych oraz podstawowe normy utrzymania różnych przeżuwaczy w tych zagrodach
T-L-3Opracowanie założeń do projektu założenia zagrody ekologicznej dla wybranego gatunku przeżuwacza.
T-L-4Przygotowanie projektu zagrody ekologicznej dla wybranej grupy przeżuwaczy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład prelekcyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3Dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem metaplanu.
M-4Metoda projektów na podstawie wcześniej ustalonych założeń.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: ocena prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna minimalne podstawy z zakresu hodowli i biologii zwierząt przeżuwających w różnych sytemach biologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O5.1_U01Umie określić możliwości utrzymania różnych gatunków przeżuwaczy w systemach ekologicznych; umie rozpoznać typy, gromady, gatunki przeżuwaczy i przyporządkować jej do określonych ekosystemów; potrafi dokonać oceny dobrostanu w warunkach naturalnych oraz zagrodach ekologicznych dla tych zwierząt; potrafi opracować założenia do projektu w celu ochrony gatunkowej przeżuwaczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
BL_1A_U18potrafi określić możliwości utrzymania zwierząt w różnych systemach ekologicznych; umie ocenić dobrostan zwierząt; umie scharakteryzować i zinterpretować podstawowe zasady i typy zachowań zwierząt;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie poglądu na rolę zwierząt przeżuwających dla naturalnego środowiska, zagrożeniach wynikających z działalności człowieka i przyczyn wymierania gatunkowego przeżuwaczy.
C-4Przygotowanie i rozwijanie u studentów zdolności i umiejętności w podejmowaniu działań zmierzających do reintrodukcji, indrodukcji i ochrony wolnożyjących gatunków przeżuwaczy w różnych systemach ekologicznych.
Treści programoweT-W-2Charaktrystyka systematyki podrzętu Ruminatia
T-L-3Opracowanie założeń do projektu założenia zagrody ekologicznej dla wybranego gatunku przeżuwacza.
T-L-4Przygotowanie projektu zagrody ekologicznej dla wybranej grupy przeżuwaczy.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem metaplanu.
M-4Metoda projektów na podstawie wcześniej ustalonych założeń.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie rozpoznać podstawowych przedtsawicieli zwierząt przeżuwających i przyporządkować je do określonych ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O5.1_K01Student jest świadomy o roli zwierząt przeżuwających w różnych ekosystemach; jest zdolny do przewidywania zagrożeń dla wolno żyjących przeżuwaczy wynikających z działalności człowieka; jest kompetenty w celu poprawy warunków bytowania zwierząt przeżuwających
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
BL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy