Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia ogólna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zanajomość podstaw z przedmiotu chemia na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych związków nieorganicznych i organicznych. Uzyskania umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawami analizy jakościowej oraz ilościowj. Zapoznanie z przyrządami pomiarowymi stosowanymi do pomiarów podstawowych wielkości chemicznych. |
C-3 | Opanowanie przez studentów podstaw obliczeń stechiometrycznych. Opanowanie przez studentów umiejętności wykonywania podstawowych analiz chemicznych i zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz umiejętności interpretacji i oceny dokładności uzyskanych wyników. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wzory związków chemicznych | 3 |
T-A-2 | Reakcja chemiczne | 3 |
T-A-3 | Obliczenia stechiometryczne | 4 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza jakościowa | 4 |
T-L-2 | Analiza ilościowa | 6 |
T-L-3 | Wybrane zagadnienia z analizy instrumentalnej | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa atomu - Cząstki elementarne występujące w atomach. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych - Charakterystyka okresów, grup i bloków układu okresowego. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Własciwosci pierwiastków na podstawie układu okresowego. Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne | 3 |
T-W-2 | Zasady nazewnictwa zwiazków nieorganicznych - Nazwy tlenków, wodorotlenków, kwasów i soli. Wzory sumaryczne i strukturalne. Wiązania chemiczne - Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne i metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - Siły van der Waalsa. Wiązania wodorowe. | 4 |
T-W-3 | Reakcje chemiczne - Rodzaje reakcji chemicznych – reakcje syntezy, analizy, wymiany, substytucji, addycji, eliminacji, polimeryzacji, przekształcenia tutomerycznego. Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Rzad reakcji. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory, enzymy. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna). | 4 |
T-W-4 | Roztwory - Mieszaniny heterogeniczne, mieszaniny homgeniczne. Podział roztworów i charakterystyka roztworów wodnych. Sposoby wyrażania stężeń. Zjawiska zachodzące w roztworach - Rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda. | 5 |
T-W-5 | Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów c d. - Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalnosci. | 3 |
T-W-6 | Wstęp do elektrochemii - Reakcje utleniania i redukcji. Utleniacz i reduktor. Reakcje dysproporcjonowania. Przewodniki I i II rodzaju. Ogniwa galwaniczne - Ogniwo Daniela. Potencjał elektrody. Szereg napięciowy metali. Elektroliza - I i II prawo elektrolizy Faraday´a. Przemysłowe zastosowanie elektrolizy. Korozja - Czynniki powodujące korozję. Korozja chemiczna. Korozja elektrochemiczna. Ochrona przed korozja. | 6 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
A-A-3 | Wykonywanie podstawowych obliczeń stechiometrycznych | 12 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 6 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Zaliczenie omawianych zagadnień | 2 |
A-L-3 | Konsultacje | 3 |
A-L-4 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo studenta w wykładach | 25 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie materiału wykładowego | 35 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia materiału | 28 |
A-W-4 | PIsemne zaliczenie wykładów | 2 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych |
M-3 | Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych poprzez wejściówki |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wyników analiz wykonywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-B1_W01 Student posiada umiejętność opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań. | BL_1A_W01 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03 | C-1, C-3 | T-W-2, T-A-1, T-A-3, T-L-3 | M-1, M-2 | S-3 |
BL_1A_BL-S-B1_W02 Student powinien umieć zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie | BL_1A_W02 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03 | C-2 | T-W-4, T-A-2, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BL_1A_BL-S-B1_W03 Student posiada odpowiednie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych | BL_1A_W05 | P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1 | M-1, M-2 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-B1_U01 Student opanował podstawy obliczeń stechiometrycznych i potrafi je zastosować do interpretacji omawianych zjawisk chemicznych | BL_1A_U01, BL_1A_U02 | P1A_U04, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-3 |
BL_1A_BL-S-B1_U02 Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosowac podczas wykonywania analiz chemicznych. | BL_1A_U02 | P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-2, C-3 | T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-2 |
BL_1A_BL-S-B1_U03 Student opanował umiejętność obsługi aparatury pomiarowej stosowanej w laboratorium chemicznym | BL_1A_U02 | P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-2, C-3 | T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-B1_K01 Student nabył umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz | BL_1A_K01 | P1A_K01, P1A_K04 | C-2 | T-A-3, T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-2, S-3, S-4 |
BL_1A_BL-S-B1_K02 Student utrwalił umiejętności postępowania zgodnie z zasadami etyki | BL_1A_K03, BL_1A_K04 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08 | C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-1, S-2 |
BL_1A_BL-S-B1_K03 Student utrwalił umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz. | BL_1A_K05 | P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07 | C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-B1_W01 Student posiada umiejętność opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań. | 2,0 | Niedostateczna umiejętność w zakresie opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań. |
3,0 | Dostateczna umiejętność w zakresie opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań z pewnymi niedociągnięciami | |
3,5 | Dostateczna umiejętność w zakresie opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań. | |
4,0 | Dobra umiejętność w zakresie opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań. | |
4,5 | Bardzo dobra umiejętność w zakresie opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań z bardzo niewielkimi niedociągnięciami | |
5,0 | Bardzo dobra umiejętność w zakresie opisu zachodzących w przyrodzie reakcji chemicznych za pomocą równań. | |
BL_1A_BL-S-B1_W02 Student powinien umieć zinterpretować i wytłumaczyć zachodzący proces chemiczny w przyrodzie | 2,0 | Niedostateczna umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych w przyrodzie. |
3,0 | Dostateczna umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych w przyrodzie z pewnymi niedociągnięciami. | |
3,5 | Dostateczna umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych w przyrodzie. | |
4,0 | Dobra umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych w przyrodzie. | |
4,5 | Bardzo dobra umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych w przyrodzie z bardzo niewielkimi niedociągnięciami. | |
5,0 | Bardzo dobra umiejętność interpretacji zachodzących procesów chemicznych w przyrodzie. | |
BL_1A_BL-S-B1_W03 Student posiada odpowiednie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych | 2,0 | Niedostateczne opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznychznajomość. |
3,0 | Dostateczne opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych z pewnymi niedociągnięciami. | |
3,5 | Dostateczne opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych. | |
4,0 | Dobre opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych. | |
4,5 | Bardzo dobre opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych z bardzo niewielkimi niedociągnięciami. | |
5,0 | Bardzo dobre opanowanie wiadomości pozwalające na ogólną charakterystykę związków nieorganicznych i organicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-B1_U01 Student opanował podstawy obliczeń stechiometrycznych i potrafi je zastosować do interpretacji omawianych zjawisk chemicznych | 2,0 | Brak umiejętności wykonywania obliczeń stechiometrycznych. |
3,0 | Umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych z pewnymi niedociągnięciami. | |
3,5 | Poprawna umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych. | |
4,0 | Dobra umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych. | |
4,5 | Bardzo dobra umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych z niewielkimii niedociągnięciami. | |
5,0 | Bardzo dobra umiejętność wykonywania obliczeń stechiometrycznych. | |
BL_1A_BL-S-B1_U02 Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosowac podczas wykonywania analiz chemicznych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych. |
3,0 | Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych z pewnymi niedociągnięciami. | |
3,5 | Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych. | |
4,0 | Student dobrze opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych. | |
4,5 | Student bardzo dobrze opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych z niewielkimi niedociągnięciami. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie je stosować podczas wykonywania analiz chemicznych. | |
BL_1A_BL-S-B1_U03 Student opanował umiejętność obsługi aparatury pomiarowej stosowanej w laboratorium chemicznym | 2,0 | Brak umiejętności obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym. |
3,0 | Umiejętnośći obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym z niewielkimi niedociągnięciami. | |
3,5 | Umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym. | |
4,0 | Dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym. | |
4,5 | Bardzo dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym z niewielkimi niedociągnięciami. | |
5,0 | Bardzo dobra umiejętność obsługi aparatury pomiarowej w laboratorium chemicznym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-B1_K01 Student nabył umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz | 2,0 | Student nie nabył umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz. |
3,0 | Student nabył umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz z pewnymi niedociągnięciami. | |
3,5 | Student nabył umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz. | |
4,0 | Student nabył na dobrym poziomie umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz. | |
4,5 | Student nabył na dobrym poziomie umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz z bardzo niewielkimi niedociągnięciami. | |
5,0 | Student nabył na bardzo dobrym poziomie umiejętności do wnikliwego analizowania otrzymanych wyników wykonanych analiz. | |
BL_1A_BL-S-B1_K02 Student utrwalił umiejętności postępowania zgodnie z zasadami etyki | 2,0 | Zupełny brak zdyscyplinowania w czasie pracy w laboratorium. Nie słuchanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Brak współpracy w zespole. |
3,0 | Dostateczne zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dostateczna współpraca w zespole. | |
3,5 | Dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dobra współpraca w zespole z niewielkimi niedociągnięciami. | |
4,0 | Dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Dobra współpraca w zespole. | |
4,5 | Bardzo dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Bardzo dobra współpraca w zespole z niewielkimi niedociągnięciami. | |
5,0 | Bardzo dobre zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie poleceń osób prowadzących zajęcia. Bardzo dobra współpraca w zespole.. | |
BL_1A_BL-S-B1_K03 Student utrwalił umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz. | 2,0 | Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz w stopniu niedostatecznym. |
3,0 | Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz w stopniu dostatecznym ale z pewnymi niedociągnięciami. | |
3,5 | Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz na dobrym poziomie. | |
4,5 | Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz na bardzo dobrym poziomie ale z pewnymi niedociągnięciami. | |
5,0 | Student nabył umiejętności do wyrażania oceny jakości otrzymywanych wyników analiz na bardzo dobrym poziomie. |
Literatura podstawowa
- Jones L., Atkins P.W., Chemia ogólna. T. 1 i 2, PWN, Warszawa, 9011, 1
- Fisher J., Arnold J.R.P., Chemia dla biologów. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2008, 1
- Cox P.A., Chemia nieorganiczna. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2006, 1
- Morrison R.T., Boyd R.N., Chemia organiczna. T. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2009, 4
- Patrick G., Chemia organiczna. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2008, 1
Literatura dodatkowa
- Czub P., Bończa-Tomaszewski Z., Penczek P., Pielichowski J, Chemia i technologia żywic epoksydowych, PWN, Warszawa, 2011, 1
- Doonan S., Białka i peptydy, PWN, Warszawa, 2008