Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,10,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 0,30,29zaliczenie
wykładyW2 30 1,60,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii ogólnej, chemii i fizyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie
C-2Poznanie wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych (środowiskowych) na przebieg procesów fizjologicznych w roślinie
C-3Nabycie umiejętności pomiaru pdstawowych procesów fizjologicznych zachodzącyh w roślinie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach5
5
laboratoria
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy oraz intensywność transpiracji2
T-L-2Intensywność fotosyntezy i oddychania. Barwniki asymilacyjne4
T-L-3Pierwiastki niezbędne dla roślin (makro i mikroskładniki). Antagonizm jonowy4
T-L-4Stymulatory i inhibitory wzrostu i rozwoju roślin4
T-L-5Rodzaje ruchów roślin1
15
wykłady
T-W-1Gospodarka wodna komórki roślinnej i rośliny6
T-W-2Wymiana gazowa u roślin (fotosynteza roślin typu C3, C4, CAM, oddychanie, fotooddychanie)6
T-W-3Gospodarka mineralna roślin6
T-W-4Regulacja hormonalna procesów wzrostu i rozwoju roślin6
T-W-5Charakterystyka procesów wzrostu i rozwoju roślin4
T-W-6Mechanizmy ruchów roślinnych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych4
9
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje4
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych6
A-L-4Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń labolatoryjnych6
A-L-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń labolatoryjnych2
33
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów10
A-W-3pisemne zaliczenie wykładów2
A-W-4przygotowanie eseju na wybrany temat6
48

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Pokaz, demonstracja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemna praca opisowa na wybrany temat
S-2Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z tematyka wykładów
S-4Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C4_W01
zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
BL_1A_W01, BL_1A_W05P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05C-1, C-3T-W-2, T-W-1, T-A-1, T-L-1M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4
BL_1A_BL-S-C4_W02
zna wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych (środowiskowych) na procesy fizjologiczne roślin
BL_1A_W12, BL_1A_W14P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-3, M-4S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C4_U01
Przeprowadza pomiary i analizuje wyniki pomiaru różnych cech i procesów fizjologicznych u roślin
BL_1A_U02P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-3T-W-1, T-L-2M-1, M-3, M-4S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C4_K01
Zdolny do wykorzystania swojej wiedzy oraz umiejętności pracy w grupie do kreowania właściwych postaw w życiu zawodowym
BL_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K08C-1, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-2, M-3, M-4S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C4_W01
zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
2,0Student nie zna i nie definiuje procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzących w roślinach
3,0Student zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5Student zna i definiuje wiekszość procesów fizycznych i fizjologicznych w roślinach, potrafi też je rozróżnić
4,0Student zna i definiuje wszystkie omawiane na zajęciach procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach, rozróżnia je i potrafi wyjaśnić podstawowe między nimi różnice
4,5Student zna i definiuje bez problemu wszystkie omawiane na zajęciach procesy fizyczne i fizjologiczne, potrafi je roróżnić i wyjaśnić różnice, a także podaje znaczenie tych procesów
5,0Student zna, definiuje i rozróżnia bez problemu wszystkie procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach, podaje ich znaczenie, a także wyjaśnia między nimi różnice. Ponadto potrafi ptrzedstawić przebieg tych procesów.
BL_1A_BL-S-C4_W02
zna wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych (środowiskowych) na procesy fizjologiczne roślin
2,0Student nie zna podstawowych czynników oraz ich wpływu na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,0Student w stopniu zadawalającym zna podstawowe czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz ich wpływ na procesy fizjologiczne
3,5Student zna większość czynników zewnęrznych i wewnętrznych wpływających na procesy fizjologiczne oraz umie wyjaśnić ich wpływ na te procesy
4,0Student zna dobrze czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz potrafi wyjaśnić ich wpływ na procesy fizjologiczne. Zna ogólne zależności miedzy czynnikami a procesami fizjologicznymi
4,5Student nie tylko wymienia oraz objaśnia wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także ich wzajemną zależność, ale potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu podstawowych procesów fizjologicznych pod wpływem określonych czynników.
5,0Student nie tylko wymienia oraz objaśnia wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także ich wzajemną zależność, ale potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu wszystkich omawianaych na zajęciach procesów fizjologicznych pod wpływem różnych czynników.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C4_U01
Przeprowadza pomiary i analizuje wyniki pomiaru różnych cech i procesów fizjologicznych u roślin
2,0Student nie potrafi w dostatecznym stopniu przeprowadzić pomiarów podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz zanalizować wyniki tych pomiarów
3,0Student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów
3,5Student poprawnie przeprowadza pomiary większości cech i procesów fizjologicznych oraz dość efektywnie analizuje wyniki tych pomiarów
4,0Student dość sprawnie przeprowadza pomiary analizowanych wszystkich cech i procesów fizjologicznych oraz efektywnie analizuje wyniki tych pomiarów
4,5Student sprawnie przeprowadza pomiary wszystkich badanych na zajęciach cech i procesów fizjologicznych oraz efektywnie analizuje wyniki tych pomiarów. Potrafi zinterpretować wyniki tych badań
5,0Student bardzo sprawnie przeprowadza, zarówno pomiary wszystkich badanych na zajęciach cech i procesów fizjologicznych, jak i dokonuje sprawnej i prawidłowej analizy uzyskanych wyników. Potrafi wyciągnąć prawidłowe wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C4_K01
Zdolny do wykorzystania swojej wiedzy oraz umiejętności pracy w grupie do kreowania właściwych postaw w życiu zawodowym
2,0nie umie współpracować w grupie i nie potrafi wykorzystać swojej wiedzy i umiejętności
3,0stara się współpracować z grupą w czasie zajęć i korzystać z nabytej wiedzy i umiejętności
3,5współpracuje z grupą w czasie zajęć i korzysta z nabytej wiedzy i u miejętności
4,0sprawnie współpracuje z grupą w czasie zajęć i korzysta z nabytej wiedzy i u miejętności, dzieli się swoją wiedzą z innymi
4,5sprawnie współpracuje z grupą w czasie zajęć , korzysta z nabytej wiedzy i u miejętności, dzieli się swoją wiedzą z innymi, wyjaśnia sparwy problematyczne
5,0bez problemu współpracuje z grupą w czasie zajęć , korzysta z nabytej wiedzy i u miejętności, dzieli się swoją wiedzą z innymi, wyjaśnia sparwy problematyczne, prowadzi dyskusje, jest dominująca

Literatura podstawowa

  1. Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
  2. Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roslin. Przewodnik do ćwiczeń, AR, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A., Fizjologia roslin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
  2. Gregorczyk A., Ćwiczenia rachunkowe z gospodarki wodnej roślin, Wydawnictwo AR, Szczecin, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach5
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy oraz intensywność transpiracji2
T-L-2Intensywność fotosyntezy i oddychania. Barwniki asymilacyjne4
T-L-3Pierwiastki niezbędne dla roślin (makro i mikroskładniki). Antagonizm jonowy4
T-L-4Stymulatory i inhibitory wzrostu i rozwoju roślin4
T-L-5Rodzaje ruchów roślin1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka wodna komórki roślinnej i rośliny6
T-W-2Wymiana gazowa u roślin (fotosynteza roślin typu C3, C4, CAM, oddychanie, fotooddychanie)6
T-W-3Gospodarka mineralna roślin6
T-W-4Regulacja hormonalna procesów wzrostu i rozwoju roślin6
T-W-5Charakterystyka procesów wzrostu i rozwoju roślin4
T-W-6Mechanizmy ruchów roślinnych2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych4
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje4
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych6
A-L-4Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń labolatoryjnych6
A-L-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń labolatoryjnych2
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów10
A-W-3pisemne zaliczenie wykładów2
A-W-4przygotowanie eseju na wybrany temat6
48
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C4_W01zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
BL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie
C-3Nabycie umiejętności pomiaru pdstawowych procesów fizjologicznych zachodzącyh w roślinie
Treści programoweT-W-2Wymiana gazowa u roślin (fotosynteza roślin typu C3, C4, CAM, oddychanie, fotooddychanie)
T-W-1Gospodarka wodna komórki roślinnej i rośliny
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy oraz intensywność transpiracji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z tematyka wykładów
S-4Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie definiuje procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzących w roślinach
3,0Student zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5Student zna i definiuje wiekszość procesów fizycznych i fizjologicznych w roślinach, potrafi też je rozróżnić
4,0Student zna i definiuje wszystkie omawiane na zajęciach procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach, rozróżnia je i potrafi wyjaśnić podstawowe między nimi różnice
4,5Student zna i definiuje bez problemu wszystkie omawiane na zajęciach procesy fizyczne i fizjologiczne, potrafi je roróżnić i wyjaśnić różnice, a także podaje znaczenie tych procesów
5,0Student zna, definiuje i rozróżnia bez problemu wszystkie procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach, podaje ich znaczenie, a także wyjaśnia między nimi różnice. Ponadto potrafi ptrzedstawić przebieg tych procesów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C4_W02zna wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych (środowiskowych) na procesy fizjologiczne roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W12ma znajomość anatomicznych i fizjologicznych przystosowań organizmów żywych lub biocenoz do środowiska przyrodniczego
BL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-2Poznanie wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych (środowiskowych) na przebieg procesów fizjologicznych w roślinie
Treści programoweT-W-2Wymiana gazowa u roślin (fotosynteza roślin typu C3, C4, CAM, oddychanie, fotooddychanie)
T-W-1Gospodarka wodna komórki roślinnej i rośliny
T-W-3Gospodarka mineralna roślin
T-W-4Regulacja hormonalna procesów wzrostu i rozwoju roślin
T-W-5Charakterystyka procesów wzrostu i rozwoju roślin
T-W-6Mechanizmy ruchów roślinnych
T-L-3Pierwiastki niezbędne dla roślin (makro i mikroskładniki). Antagonizm jonowy
T-L-4Stymulatory i inhibitory wzrostu i rozwoju roślin
T-L-5Rodzaje ruchów roślin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Pokaz, demonstracja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemna praca opisowa na wybrany temat
S-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z tematyka wykładów
S-4Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych czynników oraz ich wpływu na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,0Student w stopniu zadawalającym zna podstawowe czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz ich wpływ na procesy fizjologiczne
3,5Student zna większość czynników zewnęrznych i wewnętrznych wpływających na procesy fizjologiczne oraz umie wyjaśnić ich wpływ na te procesy
4,0Student zna dobrze czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz potrafi wyjaśnić ich wpływ na procesy fizjologiczne. Zna ogólne zależności miedzy czynnikami a procesami fizjologicznymi
4,5Student nie tylko wymienia oraz objaśnia wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także ich wzajemną zależność, ale potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu podstawowych procesów fizjologicznych pod wpływem określonych czynników.
5,0Student nie tylko wymienia oraz objaśnia wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne, a także ich wzajemną zależność, ale potrafi przewidzieć zmiany w przebiegu wszystkich omawianaych na zajęciach procesów fizjologicznych pod wpływem różnych czynników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C4_U01Przeprowadza pomiary i analizuje wyniki pomiaru różnych cech i procesów fizjologicznych u roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U02umie określić zjawiska i procesy fizyczne, chemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; dokonuje pomiarów i określa podstawowe wielkości fizyczne i chemiczne; przeprowadza proste doświadczenia z fizyki i chemii; potrafi określić ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności pomiaru pdstawowych procesów fizjologicznych zachodzącyh w roślinie
Treści programoweT-W-1Gospodarka wodna komórki roślinnej i rośliny
T-L-2Intensywność fotosyntezy i oddychania. Barwniki asymilacyjne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Pokaz, demonstracja
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z tematyka wykładów
S-4Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w dostatecznym stopniu przeprowadzić pomiarów podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz zanalizować wyniki tych pomiarów
3,0Student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów
3,5Student poprawnie przeprowadza pomiary większości cech i procesów fizjologicznych oraz dość efektywnie analizuje wyniki tych pomiarów
4,0Student dość sprawnie przeprowadza pomiary analizowanych wszystkich cech i procesów fizjologicznych oraz efektywnie analizuje wyniki tych pomiarów
4,5Student sprawnie przeprowadza pomiary wszystkich badanych na zajęciach cech i procesów fizjologicznych oraz efektywnie analizuje wyniki tych pomiarów. Potrafi zinterpretować wyniki tych badań
5,0Student bardzo sprawnie przeprowadza, zarówno pomiary wszystkich badanych na zajęciach cech i procesów fizjologicznych, jak i dokonuje sprawnej i prawidłowej analizy uzyskanych wyników. Potrafi wyciągnąć prawidłowe wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C4_K01Zdolny do wykorzystania swojej wiedzy oraz umiejętności pracy w grupie do kreowania właściwych postaw w życiu zawodowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie
C-3Nabycie umiejętności pomiaru pdstawowych procesów fizjologicznych zachodzącyh w roślinie
Treści programoweT-L-1Procesy dyfuzji, pęcznienia, osmozy oraz intensywność transpiracji
T-L-2Intensywność fotosyntezy i oddychania. Barwniki asymilacyjne
T-L-4Stymulatory i inhibitory wzrostu i rozwoju roślin
T-L-5Rodzaje ruchów roślin
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Pokaz, demonstracja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie współpracować w grupie i nie potrafi wykorzystać swojej wiedzy i umiejętności
3,0stara się współpracować z grupą w czasie zajęć i korzystać z nabytej wiedzy i umiejętności
3,5współpracuje z grupą w czasie zajęć i korzysta z nabytej wiedzy i u miejętności
4,0sprawnie współpracuje z grupą w czasie zajęć i korzysta z nabytej wiedzy i u miejętności, dzieli się swoją wiedzą z innymi
4,5sprawnie współpracuje z grupą w czasie zajęć , korzysta z nabytej wiedzy i u miejętności, dzieli się swoją wiedzą z innymi, wyjaśnia sparwy problematyczne
5,0bez problemu współpracuje z grupą w czasie zajęć , korzysta z nabytej wiedzy i u miejętności, dzieli się swoją wiedzą z innymi, wyjaśnia sparwy problematyczne, prowadzi dyskusje, jest dominująca