Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Przyrodnicze inspiracje w sztuce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przyrodnicze inspiracje w sztuce | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z historii, literatury i muzyki na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie podstaw wiedzy z zakresu działalności artystycznej człowieka inspirowanej przyrodą w zakresie sztuk plastycznych |
C-2 | Opanowanie podstaw wiedzy z zakresu działalności artystycznej człowieka inspirowanej przyrodą w zakresie poezji |
C-3 | Opanowanie podstaw wiedzy z zakresu działalności artystycznej człowieka inspirowanej przyrodą w zakresie muzyki |
C-4 | Indywidualna analiza dzieła sztuki w zakresie inspiracji przyrodniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Motywy przyrodnicze w kulturach prehistorycznych paleolityczne malowidła naskalne. Wczesna starożytność – sztuka Mezopotamii i starożytnego Egiptu, krąg kultury egejskiej. | 2 |
T-W-2 | Starożytność rozwinięta i późna – przyroda w sztuce starożytnej Grecji i Rzymu. | 2 |
T-W-3 | Przyroda w sztuce bizntyńskiej, romańskiej i gotyckiej. | 1 |
T-W-4 | Odwzorowania przyrody w sztuce renesansu i baroku. | 2 |
T-W-5 | Klasycystyczne i romantyczne wizje przyrody. | 2 |
T-W-6 | Elementy przyrodnicze w sztuce impresjonistycznej i ekspresjonistycznej. | 2 |
T-W-7 | Inspiracje przyrodnicze w sztuce eklektycznej, modernistycznej i współczesnej. | 1 |
T-W-8 | Inspiracje przyrodnicze w muzyce instrumentalnej. | 1 |
T-W-9 | Inspiracje przyrodnicze w muzyce wokalnej. | 1 |
T-W-10 | Zwierzęta, rośliny i krajobrazy w poezji. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | samodzielne przygotowanie eseju na zadany temat | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do sprawdzianu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z zastosowaniem sprzętu audiowizualnego |
M-2 | analiza wybranych dzieł sztuki |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca znajomość zagadnień wykładowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena pracy indywidualnej studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-A6.1_W01 Student powinien rozpoznawać elementy przyrody, które inspirowały artystów różnych epok | BL_1A_W22 | P1A_W01, P1A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-A6.1_U01 Student powinien nabyć umiejętność analizowania dzieł sztuki pod kątem powiązania ich treści i formy z przyrodą | BL_1A_U10, BL_1A_U15 | P1A_U07, P1A_U08, P1A_U10, P1A_U11 | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-A6.1_K01 Student analizując indywidualnie wybrane dzieło w formie eseju wykaże się zdolnością poszukiwania źródeł wiedzy i własną ich interpretacją | BL_1A_K05 | P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07 | C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-A6.1_W01 Student powinien rozpoznawać elementy przyrody, które inspirowały artystów różnych epok | 2,0 | brak znajomości elementów przyrody w omawianych dziełach, brak znajomości epok |
3,0 | pobieżna znajomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, słaba znajomość epok, dzieł sztuki i twórców | |
3,5 | wystarczająca znajomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, słaba znajomość epok, dzieł sztuki i twórców | |
4,0 | dobra znajomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, wystarczająca znajomość epok, dzieł sztuki i twórców | |
4,5 | więcej niż dobra znajomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, dobra znajomość epok, dzieł sztuki i twórców | |
5,0 | bardzo dobra znajomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, bardzo dobra znajomość epok, dzieł sztuki i twórców |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-A6.1_U01 Student powinien nabyć umiejętność analizowania dzieł sztuki pod kątem powiązania ich treści i formy z przyrodą | 2,0 | brak skojarzeń treści dzieł z formami przyrody |
3,0 | wystarczające skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i dostateczna ich analiza | |
3,5 | wystarczające skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i ponad dostateczna ich analiza | |
4,0 | głębsze skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i dobra ich analiza | |
4,5 | pełne skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i więcej niż dobra ich analiza | |
5,0 | doskonałe skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i wyjątkowa ich analiza |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-A6.1_K01 Student analizując indywidualnie wybrane dzieło w formie eseju wykaże się zdolnością poszukiwania źródeł wiedzy i własną ich interpretacją | 2,0 | brak eseju, esej napisany nie na temat, na podstwie niezweryfikowanej literatury |
3,0 | esej poprawny formalnie napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, z małym udziałem przemyśleń własnych | |
3,5 | esej poprawny formalnie napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, z małym udziałem przemyśleń własnych i pobieżną analizą formalną dzieła | |
4,0 | esej poprawny formalnie napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, ze średnim udziałem przemyśleń własnych i pobieżną analizą formalną dzieła | |
4,5 | esej poprawny formalnie napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, z dużym udziałem przemyśleń własnych i pobieżną analizą formalną dzieła | |
5,0 | esej poprawny formalnie napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, z dużym udziałem przemyśleń własnych i dużyą zawartością analizy formalnej dzieła |
Literatura podstawowa
- Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, PWN, Warszawa, 1969
- Chylińska T., Haraschin S., Schaffer B., Przewodnik koncertowy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków, 1973
- Meyer P., Historia sztuki europejskiej. Tom 1, 2, PWN, Warszawa, 1973
- Piwocki K., Dzieje sztuki w zarysie. Tom 1, 2, 3., Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 1988
Literatura dodatkowa
- Chomiński J. Wilkowska – Chomińska K., Historia muzyki, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków, 1990
- Kański J., Przewodnik operowy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków, 1973
- Kębłowski J., Dzieje sztuki polskiej, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 1987
- Klubówna A., Krajobraz z tęczą, Książka i Wiedza, Warszawa, 1976
- Kłosińska J., Sztuka bizntyńska, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1975
- Kolbuszewski J., Strofy o górach, antologia, Wydawnictwo Iskry, Wydawnictwo Iskry, 1981
- Ligocki A., Sztuka renesansu, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1973
- Rewald J., Historia Impresjonizmu, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1985
- Schaffer B., Muzyka XX wieku, Wydawnictwo Literackie, Warszawa, 1975
- Stiller R., Strofy o zwierzętach. Antologia, Wydawnictwo Iskry, Warszawa, 1982
- Tomkiewicz W., Piękno wielorakie, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1971