Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona bioróżnorodności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona bioróżnorodności | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość botaniki, zoologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z obowiązującymi krajowymi i wybranymi międzynarodowymi aktami prawnymi dotyczącymi ochrony bioróżnorodności |
C-2 | Nabycie umiejętności oceny stanu bioróżnorodności i jej ochrony |
C-3 | Przygotowanie do prezentacji stanu ochrony bioróżnorodności na terenie Polski i regionu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa roślin, mikroorganizmów i grzybów | 3 |
T-A-2 | Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa zwierząt | 2 |
T-A-3 | Bioróżnorodność Polski - różnorodność zbiorowisk roślinnych | 4 |
T-A-4 | Bioróżnorodność Polski - różnorodność krajobrazów | 3 |
T-A-5 | Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa roślin dziko żyjących | 1 |
T-A-6 | Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa zwierząt dziko żyjących | 1 |
T-A-7 | Natura 2000 - realizacja w Europie | 1 |
T-A-8 | Natura 2000 - realizacja w Polsce | 1 |
T-A-9 | Natura 2000 - realizacja na Pomorzu Zachodnim | 1 |
T-A-10 | Bałtyk - zagrożenia, ochrona bioróżnorodności | 1 |
T-A-11 | Nizinne Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności | 1 |
T-A-12 | Górskie Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności | 1 |
20 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Obserwacja terenowa bioróżnorodności okolic Szczecina | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bioróżnorodność - podstawowe pojęcia i definicje. Konferencja o różnorodności biologicznej z 1992 roku. GBIF - Światowa Sieć Informacji o Bioróżnorodności. | 2 |
T-W-2 | Ochrona przyrody a bioróżnorodność. Tempo wymierania gatunków. "Hotspots" najbogatsze w gatunki i jednocześnie najbardziej zagrożone obszary na Ziemi. | 1 |
T-W-3 | Kryteria uznawania gatunków za zagrożone wyginięciem (IUCN/WCU). | 1 |
T-W-4 | Zagrożone gatunki roślin i zwierząt na świecie. Ochrona in situ i ex situ. | 1 |
T-W-5 | Różnorodność zwierząt i roślin Polski - Polskie Czerwone Księgi Zwierząt. | 1 |
T-W-6 | Międzynarodowe akty prawne dotyczące ochrony przyrody ożywionej, ratyfikowane przez Polskę. | 2 |
T-W-7 | Polskie akty prawne dotyczące ochrony przyrody. | 1 |
T-W-8 | Krajowa strategia ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji przez studentów | 15 |
A-A-3 | Studiowanie zalecanej literatury | 9 |
A-A-4 | Przygotowanie się do sprawdzianów | 7 |
51 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-T-2 | Przygotowanie sprawozdań z zajęć terenowych | 4 |
9 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie zalecanej literatury | 8 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjne |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | prezentacje z użyciem komputera |
M-4 | praca w grupach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test podsumowujący część wykładową przedmiotu |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny podsumowujący moduł prezentacji bioróżnorodności organizmów i zespołów organizmów w Polsce |
S-3 | Ocena podsumowująca: wykonanie i przedstawienie prezentacji w grupach |
S-4 | Ocena podsumowująca: Wykonanie sprawozdania z zajęć terenowych |
S-5 | Ocena formująca: ocena zrozumienia celów i form ochrony bioróżnorodności |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C22_W01 Student potrafi scharakteryzować obowiązujące w Polsce i na świecie akty prawne dotyczące zagadnień ochrony bioróżnorodności. | BL_1A_W18 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
BL_1A_BL-S-C22_W02 Student rozpoznaje rośliny, zwierzęta, zespoły roślin, krajobrazy, których występowanie w różnych środowiskach abiotycznych przyrody polskiej stanowi o jej różnorodności. | BL_1A_W14 | P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08 | C-2, C-3 | T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-7, T-A-8, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-1 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
BL_1A_BL-S-C22_W03 Student potrafi rozpoznać zespoły roślinne w różnorodnym pod względem abiotycznym terenie | BL_1A_W14 | P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08 | C-2 | T-T-1 | M-2 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C22_U01 Student potrafi rozpoznawać i oceniać stan zagrożenia organizmów i planować sposób ich ochrony. | BL_1A_U03, BL_1A_U08 | P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-2 | T-A-9, T-A-7, T-A-8, T-A-10, T-A-11, T-A-12 | M-2 | S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C22_K01 Student będzie pracować indywidualnie i w grupach przez co nabędzie świadomy odpowiedzialności zarówno za opinie indywidualne jak i podejmowane wspólnie. Poznanie skali zagrożenia bioróżnorodności rozwinie wrażliwość na potrzeby różnych organizmów. | BL_1A_K03, BL_1A_K06 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08 | C-3 | T-A-9, T-A-7, T-A-8, T-A-10, T-A-11, T-A-12 | M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C22_W01 Student potrafi scharakteryzować obowiązujące w Polsce i na świecie akty prawne dotyczące zagadnień ochrony bioróżnorodności. | 2,0 | brak znajomości aktów prawnych (ustaw, rozporządzeń, konwencji międzynarodowych) |
3,0 | znajomość aktów prawnych (ustawy, rozporządzenia, konwencje międzynarodowe), znajomość statusu zagrożenia gatunków | |
3,5 | znajomość aktów prawnych (ustawy, rozporządzenia, konwencje międzynarodowe) i ich załączników, znajomość statusu zagrożenia gatunków | |
4,0 | znajomość aktów prawnych (ustawy, rozporządzenia, konwencje międzynarodowe) i ich załączników, znajomość niektórych organizmów chronionych, znajomość statusu zagrożenia gatunków | |
4,5 | znajomość aktów prawnych (ustawy, rozporządzenia, konwencje międzynarodowe) i ich załączników, znajomość organizmów chronionych i terytoium objętego ochroną, znajomość statusu zagrożenia gatunków | |
5,0 | znajomość aktów prawnych (ustawy, rozporządzenia, konwencje międzynarodowe) i ich załączników, znajomość organizmów chronionych i terytorium objętego ochroną; znajomość statusu zagrożenia gatunków, znajomość kryterium oceny zagraożenia bioróżnorodności | |
BL_1A_BL-S-C22_W02 Student rozpoznaje rośliny, zwierzęta, zespoły roślin, krajobrazy, których występowanie w różnych środowiskach abiotycznych przyrody polskiej stanowi o jej różnorodności. | 2,0 | brak prezentacji sprawdzian: niedostateczna znajomość wybranych gatunków zwierząt, roślin, grzybów Polski, zagrożeń bioróżnorodności, sposobów ochrony różnorodności; znajomość klas zbiorowisk roślinnych; znajomość wyższych jednostek systematycznych krajobrazów Polski; znajomość różnorodności wewnątrzgatunkowej roślin i zwierząt dziko żyjących |
3,0 | prezentacja ppt nie w pełni wyczerpująca zadany temat, nieestetyczna, przedstawiona w sposób niekomunikatywny sprawdzian: mierna znajomość wybranych gatunków zwierząt, roślin, grzybów Polski, zagrożeń bioróżnorodności, sposobów ochrony różnorodności; znajomość klas zbiorowisk roślinnych; znajomość wyższych jednostek systematycznych krajobrazów Polski; znajomość różnorodności wewnątrzgatunkowej roślin i zwierząt dziko żyjących | |
3,5 | prezentacja ppt nie w pełni wyczerpująca zadany temat, mało estetyczna, przedstawiona w sposób mało komunikatywny sprawdzian: wystarczająca znajomość wybranych gatunków zwierząt, roślin, grzybów Polski, zagrożeń bioróżnorodności, sposobów ochrony różnorodności; znajomość klas zbiorowisk roślinnych; znajomość wyższych jednostek systematycznych krajobrazów Polski; znajomość różnorodności wewnątrzgatunkowej roślin i zwierząt dziko żyjących | |
4,0 | prezentacja ppt w pełni wyczerpująca zadany temat, mało estetyczna, przedstawiona w sposób wystarczająco komunikatywny sprawdzian: znajomość wybranych gatunków zwierząt, roślin, grzybów Polski, liczebności wyższych taksonów w przyrodzie, zagrożeń bioróżnorodności, sposobów ochrony różnorodności; znajomość klas zbiorowisk roślinnych; znajomość wyższych jednostek systematycznych krajobrazów Polski; znajomość różnorodności wewnątrzgatunkowej roślin i zwierząt dziko żyjących | |
4,5 | prezentacja ppt w pełni wyczerpująca zadany temat, estetyczna, przedstawiona w sposób komunikatywny sprawdzian: znajomość wybranych gatunków zwierząt, roślin, grzybów Polski, liczebności wyższych taksonów w przyrodzie, zagrożeńa bioróżnorodności, sposobów ochrony różnorodności; znajomość klas zbiorowisk roślinnych i roślin charakterystycznych; znajomość wyższych jednostek systematycznych krajobrazów Polski i miejsc ich występowania; znajomość różnorodności wewnątrzgatunkowej roślin i zwierząt dziko żyjących | |
5,0 | prezentacja ppt w pełni wyczerpująca zadany temat, wysoce estetyczna, przedstawiona w sposób bardzo komunikatywny sprawdzian: znajomość wybranych gatunków zwierząt, roślin, grzybów Polski, liczebności gatunków i wyższych taksonów w przyrodzie, zagrożeń bioróżnorodności, sposobów ochrony różnorodności; znajomość klas zbiorowisk roślinnych i roślin charakterystycznych; znajomość wszystkich jednostek systematycznych krajobrazów Polski i miejsc ich występowania; znajomość różnorodności wewnątrzgatunkowej roślin i zwierząt dziko żyjących i metody jej badania | |
BL_1A_BL-S-C22_W03 Student potrafi rozpoznać zespoły roślinne w różnorodnym pod względem abiotycznym terenie | 2,0 | Brak opisu geograficzno - przyrodniczego obserwowanego terenu |
3,0 | Ogólny opis geograficzno - przyrodniczy | |
3,5 | Opis geograficzno - geologiczny obserwowanego terenu, opis zespołów roślinnych, | |
4,0 | Opis geograficzno - geologiczny obserwowanego terenu, opis zespołów roślinnych, opis gatunków dominujących | |
4,5 | Opis geograficzno - geologiczny obserwowanego terenu, opis zespołów roślinnych, opis gatunków dominujących i charakterystycznych dla zespołu | |
5,0 | Opis geograficzno - geologiczny obserwowanego terenu, opis zespołów roślinnych, opis gatunków dominujących i charakterystycznych dla zespołu, nazwy zespołów i roślin w języku łacińskim, praca z fotografiami |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C22_U01 Student potrafi rozpoznawać i oceniać stan zagrożenia organizmów i planować sposób ich ochrony. | 2,0 | brak aktywności |
3,0 | aktywność wymuszona | |
3,5 | aktywność samodzielna z małym zrozumieniem tematu z ukierunkowaniem przez prowadzącego | |
4,0 | aktywność samodzielna z dobrym zrozumieniem tematu z ukierunkowaniem przez prowadzącego | |
4,5 | aktywność samodzielna z dobrym zrozumieniem tematu w szerszym ujęciu ogólnym | |
5,0 | aktywność samodzielna z bardzo dobrym zrozumieniem tematu w szerokim ujęciu ujęciu ogólnym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C22_K01 Student będzie pracować indywidualnie i w grupach przez co nabędzie świadomy odpowiedzialności zarówno za opinie indywidualne jak i podejmowane wspólnie. Poznanie skali zagrożenia bioróżnorodności rozwinie wrażliwość na potrzeby różnych organizmów. | 2,0 | brak zaangażowania w pracy zespołowej |
3,0 | słabe zaangażowanie w pracy zespołowej | |
3,5 | dostateczne zaangażowanie w pracy zespołowej, opinie indywidualne | |
4,0 | dobre zaangażowanie w pracy zespołowej, kompatybilne z grupą, wyrażanie własnych opinii | |
4,5 | bardzo dobre zaangażowanie w pracy zespołowej, kompatybilne z grupą, słabe wyrażanie opinii własnych | |
5,0 | wybitne zaangażowanie w pracy zespołowej, wyraźne cechy przywódcze, bardzo dobre wyrażanie opinii własnych |
Literatura podstawowa
- Andrzejewski R., Weigle A. (red.), Różnorodność biologiczna Polski, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, Warszawa, 2003
- Głowaciński Z. (red.), Polska czerwona księga zwierząt. Kręgowce, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2001
- Głowaciński Z., Nowacki J. (red.), Polska czerwona księga zwierząt. Bezkręgowce, Instytut Ochrony Przyrody PAN, Kraków, 2004
- Kaźmierczakowa R, Zarzycki K. (red.), Polska czerwona księga roślin, Instytut Botaniki im. W. Szafera PAN, Kraków, 2001
Literatura dodatkowa
- Olaczek M., Warcholińska A. U. (red.), Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1999
- Paulin A. S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- Wilson E.O., Różnorodność życia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1999
- Weiner J, Życie i ewolucja biosfery, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999