Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Spożywanie mięsa - historia, religia, etyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Spożywanie mięsa - historia, religia, etyka | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 5 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna z zakresu historii, religioznawstwa i etyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu historii spożywania mięsa przez człowieka, zasad i dopuszczalności spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt w najważniejszych religiach świata, a także problemami etycznymi dotyczącymi praw zwierząt. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Historia spożywania mięsa od czasów najdawniejszych do współczesności. Zabijanie i spożywanie zwierząt przez ludy pierwotne. Spożywania mięsa przez ludy starożytne. Historia spożywania mięsa w Polsce od średniowiecza do końca XIX wieku. | 2 |
T-W-2 | Zasady i dopuszczalność spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt w najważniejszych religiach świata. Jedzenie mięsa a buddyjskie pierwsze przykazanie. Dopuszczalność jedzenia mięsa w buddyzmie: wersja therawady i mahajany. Indyjska doktryna ahinsy. Kanon palijski na temat spożywania mięsa. Hinduistyczny zakaz zabijania bydła domowego i spożywania wołowiny. Kaszrut - zasady koszerności w judaizmie. Żywność haram i halal w islamie. Post w chrześcijaństwie. | 6 |
T-W-3 | Etyczne problemy spożywanie mięsa. Historia i idea wegetarianizmu. Religijne podstawy wegetarianizmu. „Wegetariańskie” religie. Dieta bezmięsna jako element „etyki środowiskowej i ekologicznej”. | 2 |
T-W-4 | Prawa zwierząt. Biocentryzm etyczny. | 2 |
T-W-5 | Geneza ruchu na rzecz praw zwierząt. Działalność ugrupowań animalistycznych. | 4 |
T-W-6 | Ideologia ruchu wyzwolenia zwierząt. Filozofia „wyzwolenia zwierząt” Petera Singera i zasada równego poszanowania interesów. Filozofia praw zwierząt i moralne podstawy wegetarianizmu Toma Regana. | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie referatu na wskazany temat. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy użyciu komputera i laptopa. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Referat. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie referatu i aktywności na zajęciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O3.4_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna historię i tradycję spożywania mięsa przez człowieka, potrafi wymienić i opisać zasady i dopuszczalność spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt gospodarskich w najważniejszcych religiach świata, a także scharakteryzować etyczne problemy dotyczące spożywania mięsa, w tym prawa zwierząt oraz genezę i ideologię ruchu na na rzecz praw zwierząt. | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O3.4_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zaprezentować swój pogląd na temat etycznych problemów dotyczących spożywania mięsa przez człowieka i związanych z tym praw zwierząt. | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O3.4_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł oraz postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w chowiei i użytkowaniu zwierząt. | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O3.4_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna historię i tradycję spożywania mięsa przez człowieka, potrafi wymienić i opisać zasady i dopuszczalność spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt gospodarskich w najważniejszcych religiach świata, a także scharakteryzować etyczne problemy dotyczące spożywania mięsa, w tym prawa zwierząt oraz genezę i ideologię ruchu na na rzecz praw zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student zna historię i tradycję spożywania mięsa przez człowieka, potrafi wymienić i opisać zasady i dopuszczalność spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt gospodarskich w najważniejszcych religiach świata, a także scharakteryzować etyczne problemy dotyczące spożywania mięsa, w tym prawa zwierząt oraz genezę i ideologię ruchu na na rzecz praw zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O3.4_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zaprezentować swój pogląd na temat etycznych problemów dotyczących spożywania mięsa przez człowieka i związanych z tym praw zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student umie zaprezentować swój pogląd na temat etycznych problemów dotyczących spożywania mięsa przez człowieka i związanych z tym praw zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O3.4_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł oraz postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w chowiei i użytkowaniu zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł oraz postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w chowiei i użytkowaniu zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Harris M., Krowy, świnie, wojny i czarownice. Zagadki kultury., Wyd. PIW., Warszawa, 1985
- Kapleau P., Ochraniać wszelkie życie. Buddyjski przyczynek do wegetarianizmu., Wyd. Pusty Obłok., Warszawa, 1985
- Pietrzykowski T., Spór o prawa zwierząt., Wyd. Sonia Draga., Katowice., 2007
- Zwoliński A., Wielkie Religie Wschodu., Wyd. PETRUS., Kraków., 2008
Literatura dodatkowa
- Zin M., Rys historyczny spożywania mięsa., Gospodarka mięsna 3, 22-25., 2007
- Jędrzejewski P., Judaizm bez tajemnic., Tora Pardes., Kraków, 2009
- Viva, Zeszyty Praw Zwierząt, Wyd. Viva, Warszawa, 2010
- Pluhar E. B., Meat and Morality: Alternatives to Factory Farming., J Agric Environ Ethics 23:455–468., 2010