Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Mięso i przetwory ze zwierząt łownych w żywieniu człowieka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mięso i przetwory ze zwierząt łownych w żywieniu człowieka | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii i fizjologii zwierząt. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom ogólnej wiedzy na temat przydatności mięsa zwierząt łownych w żywieniu człowieka z uwzględnieniem czynników wpływających na jego jakość i jakość produkowanych z niego wyrobów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wykorzystanie różnych gatunków dziczyzny w przygotowaniu potraw tradycyjnych i regionalnych. | 3 |
T-A-2 | Mięso zwierząt łownych jako potencjalne źródło surowca do produkcji wyrobów tradycyjnych i regionalnych. | 3 |
T-A-3 | Przygotowanie propozycji potrawy lub wyrobu (prezentacje) z wykorzystaniem mięsa zwierząt łownych. | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie gospodarcze łowiectwa. Miejsce dziczyzny w tradycji kulinarnej w Polsce w różnych okresach historycznych. | 2 |
T-W-2 | Cechy charakterystyczne oraz przydatność dziczyzny (zwierzyna drobna i gruba) do produkcji mięsa kulinarnego i wyrobów mięsnych. | 3 |
T-W-3 | Postępowanie z ubitą zwierzyną w łowisku oraz w czasie transportu. Patroszenie, studzenie i przygotowanie do transportu. Odcinanie trofeum. Przechowywanie tusz. Organizacja skupu. | 2 |
T-W-4 | Badanie lub oględziny oraz ocena sanitarno-weterynaryjna dziczyzny. Wady tuszy. Choroby zwierząt łownych i ich wpływ na jakość dziczyzny. | 2 |
T-W-5 | Skórowanie lub obielanie zwierzyny. Rozbiór tusz zwierzyny grubej. Sposoby konserwacji mięsa. | 2 |
T-W-6 | Wytwarzanie mięsa i produktów mięsnych w zakładach o małej zdolności produkcyjnej. Regulacje krajowe, kontrola i przejrzystość łańcucha produkcyjnego | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Czytanie wskazanej literatury. | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy użyciu komputera i laptopa. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Prezentacja. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie kolokwium, prezentacji i oceny aktywności na zajęciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O9.2_W24 Student zna gatunki i rodzaje mięsa zwierząt łownych, wymagania sanitarne i jakościowe tusz zwierzyny drobnej i grubej, potrafi wymienić i scharakteryzować kolejne etapy postępowania od pozyskania do wykorzystania kulinarnego tuszy. | BL_1A_W24, BL_1A_W15 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-A-2, T-A-1, T-W-5 | M-3, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O9.2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zorganizować i wykonać kolejne etapy postępowania ze zwierzyną łowną, od pozyskania do wykorzystania kulinarnego. Posiada umiejętność oceny jakości poszczególnych gatunków i rodzajów mięsa w celu prawidłowego wykorzystania kulinarnego. | BL_1A_U19 | P1A_U06, P1A_U07 | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-A-3 | M-3, M-1 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O9.2_K05 Ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat postępowania z dziczyzną oraz możliwości jej przetwarzania i wykorzystania w żywieniu człowieka w oparciu o różne naukowe źródła informacji. Jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia i pozytywnego wpływu spożywania dziczyzny na zdrowie człowieka. | BL_1A_K05, BL_1A_K07 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08 | C-1 | T-W-4, T-A-2, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-W-1, T-W-3 | M-3, M-1 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O9.2_W24 Student zna gatunki i rodzaje mięsa zwierząt łownych, wymagania sanitarne i jakościowe tusz zwierzyny drobnej i grubej, potrafi wymienić i scharakteryzować kolejne etapy postępowania od pozyskania do wykorzystania kulinarnego tuszy. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić gatunki i rodzaje mięsa zwierząt łownych, zna podstawowe wymagania sanitarne i jakościowe tusz zwierzyny drobnej i grubej, potrafi wymienić kolejne etapy postępowania od pozyskania do wykorzystania kulinarnego tuszy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O9.2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zorganizować i wykonać kolejne etapy postępowania ze zwierzyną łowną, od pozyskania do wykorzystania kulinarnego. Posiada umiejętność oceny jakości poszczególnych gatunków i rodzajów mięsa w celu prawidłowego wykorzystania kulinarnego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi ocenić jakość poszczególnych gatunków i rodzajów mięsa w celu prawidłowego wykorzystania kulinarnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O9.2_K05 Ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat postępowania z dziczyzną oraz możliwości jej przetwarzania i wykorzystania w żywieniu człowieka w oparciu o różne naukowe źródła informacji. Jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia i pozytywnego wpływu spożywania dziczyzny na zdrowie człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Ma poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat postępowania z dziczyzną oraz możliwości jej przetwarzania i wykorzystania w żywieniu człowieka w oparciu o różne naukowe źródła informacji. Jest zdolny do propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia i pozytywnego wpływu spożywania dziczyzny na zdrowie człowieka. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tropiło J., Kiszczak L., Badanie i ocena sanitarno-weterynaryjna zwierząt łownych i dziczyzny., Wieś Jutra, Warszawa, 2008, II
- Nüßlein F., Łowiectwo, Galaktyka, Łódź, 2005
- Pod red. Prof. dr hab. Franciszka Świderskiego, Towaroznawstwo żywności przetworzonej., SGGW, Warszawa, 2003