Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Biologia molekularna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia molekularna
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 25 2,00,41zaliczenie
wykładyW3 20 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z biochemii i genetyki ogólnej oraz na temat budowy komórki i mechanizmu jej podziału.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat mechanizmów procesów molekularnych, zachodzących w komórce z udziałem DNA, RNA i białek, które leżą u podstaw wszelkich procesów życiowych.
C-2Zrozumienie struktury i organizacji genomu Prokaryota i Eukaryota.
C-3Nabycie wiedzy na temat molekularnego podłoża złożonych procesów morfogenezy, determinacji płci, odpowiedzi immunologicznej i nowotworzenia
C-4Nabycie umiejętności pracy w laboratorium molekularnym. Zapoznanie się z podstawowym wyposażeniem laboratorium i jego obsługą. Zapoznanie z podstawowymi technikami molekularnymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Izolacja kwasów nukleinowych przy użyciu metody chlorofomowo fenolowej lub kolumienkowej4
T-L-2Reakcja łańcuchowa polimerazy, zasada, rodzaje reakcji.4
T-L-3Techniki elektroforetycznego rozdziału kwasów nukleinowych. Elektrofereza w żelu agarozowym produktów amplifikacji.4
T-L-4Metody transferu molekuł na membrany. Techniki hybrydyzacyjne. Enzymy stosowane w biologii molekularnej.4
T-L-5Izolacja i podstawowe techniki rozdziału białek. Analiza polimorfizmu izoenzymów.4
T-L-6Metody sekwencjonowania kwasów nukleinowych. Analiza ekspresji genów.4
T-L-7Sprawdzian zaliczeniowy.1
25
wykłady
T-W-1Relacje między funkcją molekularną i genetyczną a budową DNA i RNA: DNA jako nośnik kodu genetycznego, zjawisko hybrydyzacji cząsteczek DNA, oddziaływania DNA z białkami, specyficzne funkcje różnych rodzajów cząsteczek RNA w mechanizmach molekularnych, struktury molekularne złożone z RNA i białek i ich funkcje, rybozymy.2
T-W-2Struktura genomu Prokaryota: budowa chromosomu bakteryjnego, budowa i funkcje plazmidów, struktura genów u Prokaryota, mechanizmy molekularne przekazu informacji genetycznej w drodze koniugacji, mechanizmy molekularne infekcji fagowej, mechanizmy molekularne obrony bakterii przed fagami, mechanizm molekularny transformacji bakterii, mechanizm molekularny transdukcji.2
T-W-3Struktura genomu Eukaryota: struktura chromosomu, nukleosomy, kod histonowy, sekwencje kodujące i niekodujące, sekwencje powtarzalne, elementy ruchome, mozaikowa budowa genów, struktura genu, rodziny genów, pseudogeny, DNA pozajądrowy.2
T-W-4Mechanizmy molekularne replikacji DNA: inicjacja replikacji, replikony, rola poszczególnych enzymów i białek uczestniczących w mechanizmie replikacji, nić wiodąca i nić opóźniona, fragmenty Okazaki, różnice w mechanizmach replikacji Prokaryota i Eukaryota, polimerazy DNA-budowa funkcje w replikacji i naprawie DNA.1
T-W-5Mechanizmy molekularne rekombinacji DNA, naprawy DNA i transpozycji: rekombinacja między chromatydami, rekombinacja przy integracji plazmidu do chromosomu bakteryjnego, rekombinacja przy integracji faga do DNA gospodarza, systemy naprawcze DNA, rodzaje transpozonów i mechanizmy ich przemieszczania.2
T-W-6Mechanizmy molekularne w procesie transkrypcji: budowa elementów regulatorowych i promotora w aspekcie inicjacji transkrypcji, polimerazy RNA i związane z nimi mechanizmy transkrypcji, nić sensowna i nić antysensowna, terminacja transkrypcji, obróbka RNA po transkrypcji, sekwencje styku intron-egzon, mechanizmy wycinania intronów, alternatywny splicing, rola capu i ogonka poli-A w mRNA Eukaryota, redagowanie mRNA.2
T-W-7Mechanizmy molekularne translacji: mechanizm molekularny biosyntezy białka, rola syntetaz aminoacylo-tRNA w przyporządkowaniu aminokwasu do sekwencji kodonowej, znaczenie właściwości kodu genetycznego dla przebiegu procesu translacji, przemiany prowadzące do przekształcenia polipeptydu w funkcjonalne białko, rola peptydu sygnałowego, mechanizm molekularny działania proteasomu.2
T-W-8Mechanizmy molekularne regulacji ekspresji genów: operony, regulony, mechanizmy molekularne udostępniania obszarów chromatyny do transkrypcji, znaczenie histonów i mechanizmów epigenetycznych, budowa białek regulatorowych i mechanizmy ich oddziaływania z promotorem genu, kinazy, kaskady sygnałowe, regulacja na poziomie potranskrypcyjnym, rola micro-RNA, mechanizm wyciszania RNAi.2
T-W-9Mechanizmy molekularne morfogenezy i determinacji płci: geny kierujące morfogenezą kwiatu i organów roślinnych, geny sterujące segmentacją ciała owadów i ssaków, geny homeotyczne, hierarchiczne uporządkowanie genów morfogenezy i płci, mechanizm działania genu Sry, zaburzenia w morfogenezie i rozwoju płci wynikające z mutacji genów regulatorowych.1
T-W-10Struktura i funkcjonowanie genów sterujących podłożem odpowiedzi immunologicznej: mechanizmy molekularne prowadzące do kombinatorycznego składania produktu mRNA w genach kodujących immunoglobuliny wytwarzane w limfocytach B i w limfocytach T, obecność wielokrotnych alleli w genach kodujących białka zgodności tkankowej, mechanizmy molekularne reakcji immunologicznej na infekcje wirusowe i bakteryjne.2
T-W-11Teoretyczne podstawy metod analizy DNA stosowanych w biologii molekularnej: wykorzystanie hybrydyzacji DNA do identyfikacjii genetycznej na przykładzie metody RFLP, wykorzystanie metody western blotting do identyfikacji genetycznej na podstawie składu białek, wykorzystanie metod generowania markerów molekularnych z użyciem metody PCR do identyfikacji materiału genetycznego, zastosowania analiz DNA do ustalania różnic na poziomie gatunków i na poziomie populacyjnym.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych25
A-L-2Samodzielne przygotowanie studenta do ćwiczeń.20
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego15
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2samodzielne studiowanie wykładów25
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia13
A-W-4Zaliczenie wykładów2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny przedstawiający wiedzę teoretyczną
M-2prezentacja multimedialne z użyciem komputera i rzutnika
M-3dyskusja panelowa nad wybranym problemem ilustrującym zagadnienia poruszane na wykładach
M-4ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Po zakończeniu cyklu wykładów przeprowadzany jest test pisemny złożony z 30 pytań szczegółowych, wymagających konkretnych lecz krótkich odpowiedzi.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy o teoretycznych podstawach technik molekularnych w formie testu sprawdzającego.
S-3Ocena podsumowująca: Obserwacja opanowania wykonywanych podczas zajęć technik.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_..._W01
Objaśnia podstawowe procesy biologii molekularnej jak replikacja, transkrypcja, translacja, zachodzące z udziałem DNA, RNA i białek.
BL_1A_W01P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1
BL_1A_..._W02
Charakteryzuje strukturę genomu Prokaryota i Eukaryota oraz objaśnia mozaikową budowę genu Eukaryota.
BL_1A_W04P1A_W01, P1A_W06C-2T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1
BL_1A_..._W03
Tłumaczy molekularne podstawy organogenezy, determinacji płci, działania układu odpornościowego i procesu nowotworzenia.
BL_1A_W04P1A_W01, P1A_W06C-3T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1
BL_1A_..._W04
Student potrafi opisać i wyjaśnić zasady podstawowych technik stosowanych w biologii molekularnej.
BL_1A_W17P1A_W02, P1A_W05, P1A_W07C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_..._U01
Potrafi analizować podstawowe procesy biologii molekularnej jako efekt działania wyspecjalizowanych białek.
BL_1A_U06P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1
BL_1A_..._U02
Potrafi rozróżniać elementy budowy genomu Prokaryota i Eukaryota oraz przypisywać im określone właściwości.
BL_1A_U06P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-2T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1
BL_1A_..._U03
Potrafi interpretować złożone procesy molekularne leżące u podstaw morfogenezy, determinacji płci, układu odpornościowego i procesu nowotworzenia
BL_1A_U06P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-1, C-2, C-3T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1
BL_1A_..._U04
Student potrafi wykorzystać teoretyczną wiedzę w pracy laboratoryjnej. Umie obsługiwać podstawowe urządzenia stosowane w laboratorium. Umie przygotować i wykonać analizy molekularne.
BL_1A_U06P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_..._K01
Nabywa świadomość ogromnej złożoności mechanizmów molekularnych i specyficzności oddziaływań międzycząsteczkowych jako podstawy prawidłowego przebiegu procesów życiowych
BL_1A_K01P1A_K01, P1A_K04C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2
BL_1A_..._K02
Nabywa zdolność do omawiania struktury i funkcjonowania genomu Prokaryota i Eukaryota.
BL_1A_K01P1A_K01, P1A_K04C-1, C-2T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2
BL_1A_..._K03
Postrzega relacje między oddziaływaniami molekularnymi cząsteczek DNA z białkami a procesami: morfogenezy, determinacji płci, odpornościowym i nowotworowym.
BL_1A_K01P1A_K01, P1A_K04C-1, C-2, C-3T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2
BL_1A_..._K04
Student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej współdziałając z innymi członkami zespołu.
BL_1A_K03P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_..._W01
Objaśnia podstawowe procesy biologii molekularnej jak replikacja, transkrypcja, translacja, zachodzące z udziałem DNA, RNA i białek.
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić podstawowych procesów biologii molekularnej
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat podstawowych procesów biologii molekularnej
3,5Student objaśnia podstawowe procesy biologii molekularnej w stopniu zadowalającym
4,0Student szczegółowo objaśnia podstawowe procesy biologii molekularnej
4,5Student wyczerpująco objaśnia podstawowe procesy biologii molekularnej
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat podstawowych procesów biologii molekularnej
BL_1A_..._W02
Charakteryzuje strukturę genomu Prokaryota i Eukaryota oraz objaśnia mozaikową budowę genu Eukaryota.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób charakteryzować struktury genomu Prokaryota i Eukaryota
3,0Student potrafi w najprostszy sposób charakteryzować strukturę genomu Prokaryota i Eukaryota
3,5Student potrafi w zadowalający sposób charakteryzować strukturę genomu Prokaryota i Eukaryota
4,0Student obejmuje wiedzą większość omawianych zagadnień związanych ze strukturą genomu Prokaryota i Eukaryota
4,5Student wykazuje głęboką wiedzę z zagadnień związanych ze strukturą genomu Prokaryota i Eukaryota
5,0Student w pełni io dogłębnie rozumie i charakteryzuje wszystkie omawiane zagadnienia związane ze strukturą genomu Prokaryota i Eukaryota
BL_1A_..._W03
Tłumaczy molekularne podstawy organogenezy, determinacji płci, działania układu odpornościowego i procesu nowotworzenia.
2,0Student nie posiada jakiejkolwiek wiedzy na temat mechanizmów molekularnych organogenezy, odporności i nowotworzenia
3,0Student posiada w stopniu minimalnym wiedzę na temat mechanizmów molekularnych organogenezy, determinacji płci, odporności i nowotworzenia
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę na temat mechanizmów molekularnych organogenezy, determinacji płci, odporności i nowotworzenia
4,0Student posiada szczegółową wiedzę na temat większości zagadnień związanych z molekularnymi podstawami organogenezy, determinacji płci, odporności i nowotworzenia
4,5Student posiada biegle opanowaną wiedzę na temat większości zagadnień związanych z molekularnymi podstawami organogenezy, determinacji płci, odorności i nowotworzenia
5,0Student biegle opanował wiedzę z całości zakresu mechanizmów molekularnych organogenezy, determinacji płci odporności i nowotworzenia
BL_1A_..._W04
Student potrafi opisać i wyjaśnić zasady podstawowych technik stosowanych w biologii molekularnej.
2,0Student nie umie wymienić, opisać ani wyjaśnić zasad podstawowych technik molekularnych.
3,0Student umie wymienić i krótko opisać tylko kilka podstawowych technik molekularnych.
3,5Student umie wymienić i krótko opisać wiekszość podstawowych technik molekularnych.
4,0Student umie wymienić i krótko opisać wszystkie podstawowe techniki molekularne.
4,5Student umie wymienić i opisać wszystkie podstawowe techniki molekularne.
5,0Student umie wymienić, opisać ponadprzeciętnie scharakteryzować wszystkie podstawowe techniki molekularne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_..._U01
Potrafi analizować podstawowe procesy biologii molekularnej jako efekt działania wyspecjalizowanych białek.
2,0nie potrafi powiązać żadnego procesu molekularnego z wyspecjalizowanymi białkami
3,0potrafi powiązać przynajmniej trzy procesy molekularne z działaniem wyspecjalizowanych białek
3,5potrafi powiązać przynajmniej cztery procesy molekularne z działaniem wyspecjalizowanych białek
4,0potrafi powiązć co najmniej pięć procesów molekularnych z działaniem wyspecjalizowanych białek
4,5potrafi powiązać wiele procesów molekularnych z działaniem wyspecjalizowanych białek
5,0potrafi powiązać wszystkie omawiane procesy molekul;arne z działaniem wyspecjalizowanych białek
BL_1A_..._U02
Potrafi rozróżniać elementy budowy genomu Prokaryota i Eukaryota oraz przypisywać im określone właściwości.
2,0nie rozróżnia elementów budowy genomu
3,0rozróżnia kilka elementów genomu
3,5rozróżnia wiele elementów genomu
4,0rozróżnia wiele elementów genomu i potrafi przypisać im właściwości
4,5rozróżnia prawie wszystkie omawiane na wykładach elementy genomu i potrafi przypisać im właściwości
5,0biegle przypisuje właściwości poszczególnym elementom genomu
BL_1A_..._U03
Potrafi interpretować złożone procesy molekularne leżące u podstaw morfogenezy, determinacji płci, układu odpornościowego i procesu nowotworzenia
2,0nie potrafi interpretować żadnego z omawianych mechanizmu molekularnego
3,0interpretuje przynajmniej jeden z omawianych mechanizmów molekularnych
3,5interpretuje przynajmniej dwa z omawianych mechanizmów molekularnych
4,0interpretuje przynajmniej trzy z omawianych mechanizmów molekularnych
4,5interpretuje przynajmniej cztery z omawianych mechanizmów molekularnych
5,0biegle interpretuje wszystkie omawiane mechanizmy molekularne
BL_1A_..._U04
Student potrafi wykorzystać teoretyczną wiedzę w pracy laboratoryjnej. Umie obsługiwać podstawowe urządzenia stosowane w laboratorium. Umie przygotować i wykonać analizy molekularne.
2,0Nie uczestniczy w pracach laboratoryjnych
3,0Uczestniczy w pracach z małym zaangażowniem
3,5Uczestniczy w pracach z zaangażowniem
4,0Uczestniczy w pracach z dużym zaangażowniem
4,5Uczestniczy w pracach z bardzo dużym zaangażowniem
5,0Uczestniczy w pracach z bardzo dużym zaangażowniem i potrafi pokierować pracą w zespole

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_..._K01
Nabywa świadomość ogromnej złożoności mechanizmów molekularnych i specyficzności oddziaływań międzycząsteczkowych jako podstawy prawidłowego przebiegu procesów życiowych
2,0nie umie wytłumaczyć złożoności procesów molekularnych
3,0ma częściową świadomość złożoności i specyfiki procesów molekularnych
3,5umie na podstawowym poziomie wytłumaczyć złożoność i specyfikę procesów molekularnych
4,0dobrze uświadomił sobie i tłumaczy złożonośc i specyfikę procesów molekularnych
4,5wykazuje ponadprzeciętną świadomość złożoności i specyfiki procesów molekularnych
5,0wykazuje dogłębnąświadomośc złożoności i specyfiki procesów molekularnych
BL_1A_..._K02
Nabywa zdolność do omawiania struktury i funkcjonowania genomu Prokaryota i Eukaryota.
2,0nie potrafi omawiać złożoności genomu
3,0omawia złożoność genomu na niskim poziomie szczegółowości
3,5omawia złożoność genomu na przeciętnym poziomie szczegółowości
4,0dobrze tłumaczy złożoność genomu
4,5wyczerpująco tłumaczy złożoność genomu
5,0wnikliwie tłumaczy złożóność genomu
BL_1A_..._K03
Postrzega relacje między oddziaływaniami molekularnymi cząsteczek DNA z białkami a procesami: morfogenezy, determinacji płci, odpornościowym i nowotworowym.
2,0Nie postrzega interakcji DNA z białkami w omawianych procesach
3,0tłumaczy interakcje między białakmi a DNA w przynajmniewj jednym procesie
3,5tłumaczy interakcje między białkami a DNA w przynajmniej dwóch procesach
4,0tłumaczy interakcje między białkami a DNA w przynajmniej trzech procesach
4,5tłumaczy interakcje między DNA a białkami w przynajmniej czterech procesach
5,0tłumaczy interakcje między DNA a białkami we wszystkich omawianych procesach
BL_1A_..._K04
Student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej współdziałając z innymi członkami zespołu.
2,0student nie nabył kompetencji współpracy w ramach zespołu
3,0ma ledwo zauważalną kompetencję do pracy w zespole
3,5ma zauważalną kompetencję do pracy w zespole
4,0ma wyraźną kompetencje do pracy w zespole
4,5ma ponadprzeciętna kompetencję do pracy w zespole
5,0ma wybitną kompetencje do pracy w zespole

Literatura podstawowa

  1. Brown T.A., Genomy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, wydanie II zmienione
  2. Turner P.C., McLennan A.G., Bates A.D., White M.R.H., Biologia molekularna. Krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004, wydanie II

Literatura dodatkowa

  1. Węgleński P., Genetyka molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006, Wydanie nowe

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Izolacja kwasów nukleinowych przy użyciu metody chlorofomowo fenolowej lub kolumienkowej4
T-L-2Reakcja łańcuchowa polimerazy, zasada, rodzaje reakcji.4
T-L-3Techniki elektroforetycznego rozdziału kwasów nukleinowych. Elektrofereza w żelu agarozowym produktów amplifikacji.4
T-L-4Metody transferu molekuł na membrany. Techniki hybrydyzacyjne. Enzymy stosowane w biologii molekularnej.4
T-L-5Izolacja i podstawowe techniki rozdziału białek. Analiza polimorfizmu izoenzymów.4
T-L-6Metody sekwencjonowania kwasów nukleinowych. Analiza ekspresji genów.4
T-L-7Sprawdzian zaliczeniowy.1
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Relacje między funkcją molekularną i genetyczną a budową DNA i RNA: DNA jako nośnik kodu genetycznego, zjawisko hybrydyzacji cząsteczek DNA, oddziaływania DNA z białkami, specyficzne funkcje różnych rodzajów cząsteczek RNA w mechanizmach molekularnych, struktury molekularne złożone z RNA i białek i ich funkcje, rybozymy.2
T-W-2Struktura genomu Prokaryota: budowa chromosomu bakteryjnego, budowa i funkcje plazmidów, struktura genów u Prokaryota, mechanizmy molekularne przekazu informacji genetycznej w drodze koniugacji, mechanizmy molekularne infekcji fagowej, mechanizmy molekularne obrony bakterii przed fagami, mechanizm molekularny transformacji bakterii, mechanizm molekularny transdukcji.2
T-W-3Struktura genomu Eukaryota: struktura chromosomu, nukleosomy, kod histonowy, sekwencje kodujące i niekodujące, sekwencje powtarzalne, elementy ruchome, mozaikowa budowa genów, struktura genu, rodziny genów, pseudogeny, DNA pozajądrowy.2
T-W-4Mechanizmy molekularne replikacji DNA: inicjacja replikacji, replikony, rola poszczególnych enzymów i białek uczestniczących w mechanizmie replikacji, nić wiodąca i nić opóźniona, fragmenty Okazaki, różnice w mechanizmach replikacji Prokaryota i Eukaryota, polimerazy DNA-budowa funkcje w replikacji i naprawie DNA.1
T-W-5Mechanizmy molekularne rekombinacji DNA, naprawy DNA i transpozycji: rekombinacja między chromatydami, rekombinacja przy integracji plazmidu do chromosomu bakteryjnego, rekombinacja przy integracji faga do DNA gospodarza, systemy naprawcze DNA, rodzaje transpozonów i mechanizmy ich przemieszczania.2
T-W-6Mechanizmy molekularne w procesie transkrypcji: budowa elementów regulatorowych i promotora w aspekcie inicjacji transkrypcji, polimerazy RNA i związane z nimi mechanizmy transkrypcji, nić sensowna i nić antysensowna, terminacja transkrypcji, obróbka RNA po transkrypcji, sekwencje styku intron-egzon, mechanizmy wycinania intronów, alternatywny splicing, rola capu i ogonka poli-A w mRNA Eukaryota, redagowanie mRNA.2
T-W-7Mechanizmy molekularne translacji: mechanizm molekularny biosyntezy białka, rola syntetaz aminoacylo-tRNA w przyporządkowaniu aminokwasu do sekwencji kodonowej, znaczenie właściwości kodu genetycznego dla przebiegu procesu translacji, przemiany prowadzące do przekształcenia polipeptydu w funkcjonalne białko, rola peptydu sygnałowego, mechanizm molekularny działania proteasomu.2
T-W-8Mechanizmy molekularne regulacji ekspresji genów: operony, regulony, mechanizmy molekularne udostępniania obszarów chromatyny do transkrypcji, znaczenie histonów i mechanizmów epigenetycznych, budowa białek regulatorowych i mechanizmy ich oddziaływania z promotorem genu, kinazy, kaskady sygnałowe, regulacja na poziomie potranskrypcyjnym, rola micro-RNA, mechanizm wyciszania RNAi.2
T-W-9Mechanizmy molekularne morfogenezy i determinacji płci: geny kierujące morfogenezą kwiatu i organów roślinnych, geny sterujące segmentacją ciała owadów i ssaków, geny homeotyczne, hierarchiczne uporządkowanie genów morfogenezy i płci, mechanizm działania genu Sry, zaburzenia w morfogenezie i rozwoju płci wynikające z mutacji genów regulatorowych.1
T-W-10Struktura i funkcjonowanie genów sterujących podłożem odpowiedzi immunologicznej: mechanizmy molekularne prowadzące do kombinatorycznego składania produktu mRNA w genach kodujących immunoglobuliny wytwarzane w limfocytach B i w limfocytach T, obecność wielokrotnych alleli w genach kodujących białka zgodności tkankowej, mechanizmy molekularne reakcji immunologicznej na infekcje wirusowe i bakteryjne.2
T-W-11Teoretyczne podstawy metod analizy DNA stosowanych w biologii molekularnej: wykorzystanie hybrydyzacji DNA do identyfikacjii genetycznej na przykładzie metody RFLP, wykorzystanie metody western blotting do identyfikacji genetycznej na podstawie składu białek, wykorzystanie metod generowania markerów molekularnych z użyciem metody PCR do identyfikacji materiału genetycznego, zastosowania analiz DNA do ustalania różnic na poziomie gatunków i na poziomie populacyjnym.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych25
A-L-2Samodzielne przygotowanie studenta do ćwiczeń.20
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2samodzielne studiowanie wykładów25
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia13
A-W-4Zaliczenie wykładów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_..._W01Objaśnia podstawowe procesy biologii molekularnej jak replikacja, transkrypcja, translacja, zachodzące z udziałem DNA, RNA i białek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat mechanizmów procesów molekularnych, zachodzących w komórce z udziałem DNA, RNA i białek, które leżą u podstaw wszelkich procesów życiowych.
Treści programoweT-W-4Mechanizmy molekularne replikacji DNA: inicjacja replikacji, replikony, rola poszczególnych enzymów i białek uczestniczących w mechanizmie replikacji, nić wiodąca i nić opóźniona, fragmenty Okazaki, różnice w mechanizmach replikacji Prokaryota i Eukaryota, polimerazy DNA-budowa funkcje w replikacji i naprawie DNA.
T-W-5Mechanizmy molekularne rekombinacji DNA, naprawy DNA i transpozycji: rekombinacja między chromatydami, rekombinacja przy integracji plazmidu do chromosomu bakteryjnego, rekombinacja przy integracji faga do DNA gospodarza, systemy naprawcze DNA, rodzaje transpozonów i mechanizmy ich przemieszczania.
T-W-6Mechanizmy molekularne w procesie transkrypcji: budowa elementów regulatorowych i promotora w aspekcie inicjacji transkrypcji, polimerazy RNA i związane z nimi mechanizmy transkrypcji, nić sensowna i nić antysensowna, terminacja transkrypcji, obróbka RNA po transkrypcji, sekwencje styku intron-egzon, mechanizmy wycinania intronów, alternatywny splicing, rola capu i ogonka poli-A w mRNA Eukaryota, redagowanie mRNA.
T-W-7Mechanizmy molekularne translacji: mechanizm molekularny biosyntezy białka, rola syntetaz aminoacylo-tRNA w przyporządkowaniu aminokwasu do sekwencji kodonowej, znaczenie właściwości kodu genetycznego dla przebiegu procesu translacji, przemiany prowadzące do przekształcenia polipeptydu w funkcjonalne białko, rola peptydu sygnałowego, mechanizm molekularny działania proteasomu.
T-W-8Mechanizmy molekularne regulacji ekspresji genów: operony, regulony, mechanizmy molekularne udostępniania obszarów chromatyny do transkrypcji, znaczenie histonów i mechanizmów epigenetycznych, budowa białek regulatorowych i mechanizmy ich oddziaływania z promotorem genu, kinazy, kaskady sygnałowe, regulacja na poziomie potranskrypcyjnym, rola micro-RNA, mechanizm wyciszania RNAi.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny przedstawiający wiedzę teoretyczną
M-2prezentacja multimedialne z użyciem komputera i rzutnika
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Po zakończeniu cyklu wykładów przeprowadzany jest test pisemny złożony z 30 pytań szczegółowych, wymagających konkretnych lecz krótkich odpowiedzi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić podstawowych procesów biologii molekularnej
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat podstawowych procesów biologii molekularnej
3,5Student objaśnia podstawowe procesy biologii molekularnej w stopniu zadowalającym
4,0Student szczegółowo objaśnia podstawowe procesy biologii molekularnej
4,5Student wyczerpująco objaśnia podstawowe procesy biologii molekularnej
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat podstawowych procesów biologii molekularnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_..._W02Charakteryzuje strukturę genomu Prokaryota i Eukaryota oraz objaśnia mozaikową budowę genu Eukaryota.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W04zna molekularne podstawy funkcjonowania organizmów prokariotycznych i eukariotycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie struktury i organizacji genomu Prokaryota i Eukaryota.
Treści programoweT-W-2Struktura genomu Prokaryota: budowa chromosomu bakteryjnego, budowa i funkcje plazmidów, struktura genów u Prokaryota, mechanizmy molekularne przekazu informacji genetycznej w drodze koniugacji, mechanizmy molekularne infekcji fagowej, mechanizmy molekularne obrony bakterii przed fagami, mechanizm molekularny transformacji bakterii, mechanizm molekularny transdukcji.
T-W-3Struktura genomu Eukaryota: struktura chromosomu, nukleosomy, kod histonowy, sekwencje kodujące i niekodujące, sekwencje powtarzalne, elementy ruchome, mozaikowa budowa genów, struktura genu, rodziny genów, pseudogeny, DNA pozajądrowy.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny przedstawiający wiedzę teoretyczną
M-2prezentacja multimedialne z użyciem komputera i rzutnika
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Po zakończeniu cyklu wykładów przeprowadzany jest test pisemny złożony z 30 pytań szczegółowych, wymagających konkretnych lecz krótkich odpowiedzi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób charakteryzować struktury genomu Prokaryota i Eukaryota
3,0Student potrafi w najprostszy sposób charakteryzować strukturę genomu Prokaryota i Eukaryota
3,5Student potrafi w zadowalający sposób charakteryzować strukturę genomu Prokaryota i Eukaryota
4,0Student obejmuje wiedzą większość omawianych zagadnień związanych ze strukturą genomu Prokaryota i Eukaryota
4,5Student wykazuje głęboką wiedzę z zagadnień związanych ze strukturą genomu Prokaryota i Eukaryota
5,0Student w pełni io dogłębnie rozumie i charakteryzuje wszystkie omawiane zagadnienia związane ze strukturą genomu Prokaryota i Eukaryota
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_..._W03Tłumaczy molekularne podstawy organogenezy, determinacji płci, działania układu odpornościowego i procesu nowotworzenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W04zna molekularne podstawy funkcjonowania organizmów prokariotycznych i eukariotycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-3Nabycie wiedzy na temat molekularnego podłoża złożonych procesów morfogenezy, determinacji płci, odpowiedzi immunologicznej i nowotworzenia
Treści programoweT-W-9Mechanizmy molekularne morfogenezy i determinacji płci: geny kierujące morfogenezą kwiatu i organów roślinnych, geny sterujące segmentacją ciała owadów i ssaków, geny homeotyczne, hierarchiczne uporządkowanie genów morfogenezy i płci, mechanizm działania genu Sry, zaburzenia w morfogenezie i rozwoju płci wynikające z mutacji genów regulatorowych.
T-W-10Struktura i funkcjonowanie genów sterujących podłożem odpowiedzi immunologicznej: mechanizmy molekularne prowadzące do kombinatorycznego składania produktu mRNA w genach kodujących immunoglobuliny wytwarzane w limfocytach B i w limfocytach T, obecność wielokrotnych alleli w genach kodujących białka zgodności tkankowej, mechanizmy molekularne reakcji immunologicznej na infekcje wirusowe i bakteryjne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny przedstawiający wiedzę teoretyczną
M-2prezentacja multimedialne z użyciem komputera i rzutnika
M-3dyskusja panelowa nad wybranym problemem ilustrującym zagadnienia poruszane na wykładach
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Po zakończeniu cyklu wykładów przeprowadzany jest test pisemny złożony z 30 pytań szczegółowych, wymagających konkretnych lecz krótkich odpowiedzi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada jakiejkolwiek wiedzy na temat mechanizmów molekularnych organogenezy, odporności i nowotworzenia
3,0Student posiada w stopniu minimalnym wiedzę na temat mechanizmów molekularnych organogenezy, determinacji płci, odporności i nowotworzenia
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę na temat mechanizmów molekularnych organogenezy, determinacji płci, odporności i nowotworzenia
4,0Student posiada szczegółową wiedzę na temat większości zagadnień związanych z molekularnymi podstawami organogenezy, determinacji płci, odporności i nowotworzenia
4,5Student posiada biegle opanowaną wiedzę na temat większości zagadnień związanych z molekularnymi podstawami organogenezy, determinacji płci, odorności i nowotworzenia
5,0Student biegle opanował wiedzę z całości zakresu mechanizmów molekularnych organogenezy, determinacji płci odporności i nowotworzenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_..._W04Student potrafi opisać i wyjaśnić zasady podstawowych technik stosowanych w biologii molekularnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W17zna zasady przygotowania i przebiegu procesu biotechnologicznego oraz zna możliwości wykorzystania materiału biologicznego w różnych dziedzinach powiązanych z naukami przyrodniczymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności pracy w laboratorium molekularnym. Zapoznanie się z podstawowym wyposażeniem laboratorium i jego obsługą. Zapoznanie z podstawowymi technikami molekularnymi.
Treści programoweT-L-1Izolacja kwasów nukleinowych przy użyciu metody chlorofomowo fenolowej lub kolumienkowej
T-L-2Reakcja łańcuchowa polimerazy, zasada, rodzaje reakcji.
T-L-3Techniki elektroforetycznego rozdziału kwasów nukleinowych. Elektrofereza w żelu agarozowym produktów amplifikacji.
T-L-4Metody transferu molekuł na membrany. Techniki hybrydyzacyjne. Enzymy stosowane w biologii molekularnej.
T-L-5Izolacja i podstawowe techniki rozdziału białek. Analiza polimorfizmu izoenzymów.
T-L-6Metody sekwencjonowania kwasów nukleinowych. Analiza ekspresji genów.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy o teoretycznych podstawach technik molekularnych w formie testu sprawdzającego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wymienić, opisać ani wyjaśnić zasad podstawowych technik molekularnych.
3,0Student umie wymienić i krótko opisać tylko kilka podstawowych technik molekularnych.
3,5Student umie wymienić i krótko opisać wiekszość podstawowych technik molekularnych.
4,0Student umie wymienić i krótko opisać wszystkie podstawowe techniki molekularne.
4,5Student umie wymienić i opisać wszystkie podstawowe techniki molekularne.
5,0Student umie wymienić, opisać ponadprzeciętnie scharakteryzować wszystkie podstawowe techniki molekularne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_..._U01Potrafi analizować podstawowe procesy biologii molekularnej jako efekt działania wyspecjalizowanych białek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U06posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii molekularnej, inżynierii genetycznej, potrafi określić obszary, w których wykorzystuje się techniki molekularne; potrafi przeprowadzić proste analizy molekularne pod opieką prowadzącego; posiada umiejętności analizy i interpretacji wyników;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat mechanizmów procesów molekularnych, zachodzących w komórce z udziałem DNA, RNA i białek, które leżą u podstaw wszelkich procesów życiowych.
C-2Zrozumienie struktury i organizacji genomu Prokaryota i Eukaryota.
C-3Nabycie wiedzy na temat molekularnego podłoża złożonych procesów morfogenezy, determinacji płci, odpowiedzi immunologicznej i nowotworzenia
Treści programoweT-W-1Relacje między funkcją molekularną i genetyczną a budową DNA i RNA: DNA jako nośnik kodu genetycznego, zjawisko hybrydyzacji cząsteczek DNA, oddziaływania DNA z białkami, specyficzne funkcje różnych rodzajów cząsteczek RNA w mechanizmach molekularnych, struktury molekularne złożone z RNA i białek i ich funkcje, rybozymy.
T-W-8Mechanizmy molekularne regulacji ekspresji genów: operony, regulony, mechanizmy molekularne udostępniania obszarów chromatyny do transkrypcji, znaczenie histonów i mechanizmów epigenetycznych, budowa białek regulatorowych i mechanizmy ich oddziaływania z promotorem genu, kinazy, kaskady sygnałowe, regulacja na poziomie potranskrypcyjnym, rola micro-RNA, mechanizm wyciszania RNAi.
T-W-9Mechanizmy molekularne morfogenezy i determinacji płci: geny kierujące morfogenezą kwiatu i organów roślinnych, geny sterujące segmentacją ciała owadów i ssaków, geny homeotyczne, hierarchiczne uporządkowanie genów morfogenezy i płci, mechanizm działania genu Sry, zaburzenia w morfogenezie i rozwoju płci wynikające z mutacji genów regulatorowych.
T-W-10Struktura i funkcjonowanie genów sterujących podłożem odpowiedzi immunologicznej: mechanizmy molekularne prowadzące do kombinatorycznego składania produktu mRNA w genach kodujących immunoglobuliny wytwarzane w limfocytach B i w limfocytach T, obecność wielokrotnych alleli w genach kodujących białka zgodności tkankowej, mechanizmy molekularne reakcji immunologicznej na infekcje wirusowe i bakteryjne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny przedstawiający wiedzę teoretyczną
M-2prezentacja multimedialne z użyciem komputera i rzutnika
M-3dyskusja panelowa nad wybranym problemem ilustrującym zagadnienia poruszane na wykładach
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Po zakończeniu cyklu wykładów przeprowadzany jest test pisemny złożony z 30 pytań szczegółowych, wymagających konkretnych lecz krótkich odpowiedzi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi powiązać żadnego procesu molekularnego z wyspecjalizowanymi białkami
3,0potrafi powiązać przynajmniej trzy procesy molekularne z działaniem wyspecjalizowanych białek
3,5potrafi powiązać przynajmniej cztery procesy molekularne z działaniem wyspecjalizowanych białek
4,0potrafi powiązć co najmniej pięć procesów molekularnych z działaniem wyspecjalizowanych białek
4,5potrafi powiązać wiele procesów molekularnych z działaniem wyspecjalizowanych białek
5,0potrafi powiązać wszystkie omawiane procesy molekul;arne z działaniem wyspecjalizowanych białek
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_..._U02Potrafi rozróżniać elementy budowy genomu Prokaryota i Eukaryota oraz przypisywać im określone właściwości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U06posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii molekularnej, inżynierii genetycznej, potrafi określić obszary, w których wykorzystuje się techniki molekularne; potrafi przeprowadzić proste analizy molekularne pod opieką prowadzącego; posiada umiejętności analizy i interpretacji wyników;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie struktury i organizacji genomu Prokaryota i Eukaryota.
Treści programoweT-W-2Struktura genomu Prokaryota: budowa chromosomu bakteryjnego, budowa i funkcje plazmidów, struktura genów u Prokaryota, mechanizmy molekularne przekazu informacji genetycznej w drodze koniugacji, mechanizmy molekularne infekcji fagowej, mechanizmy molekularne obrony bakterii przed fagami, mechanizm molekularny transformacji bakterii, mechanizm molekularny transdukcji.
T-W-3Struktura genomu Eukaryota: struktura chromosomu, nukleosomy, kod histonowy, sekwencje kodujące i niekodujące, sekwencje powtarzalne, elementy ruchome, mozaikowa budowa genów, struktura genu, rodziny genów, pseudogeny, DNA pozajądrowy.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny przedstawiający wiedzę teoretyczną
M-2prezentacja multimedialne z użyciem komputera i rzutnika
M-3dyskusja panelowa nad wybranym problemem ilustrującym zagadnienia poruszane na wykładach
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Po zakończeniu cyklu wykładów przeprowadzany jest test pisemny złożony z 30 pytań szczegółowych, wymagających konkretnych lecz krótkich odpowiedzi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozróżnia elementów budowy genomu
3,0rozróżnia kilka elementów genomu
3,5rozróżnia wiele elementów genomu
4,0rozróżnia wiele elementów genomu i potrafi przypisać im właściwości
4,5rozróżnia prawie wszystkie omawiane na wykładach elementy genomu i potrafi przypisać im właściwości
5,0biegle przypisuje właściwości poszczególnym elementom genomu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_..._U03Potrafi interpretować złożone procesy molekularne leżące u podstaw morfogenezy, determinacji płci, układu odpornościowego i procesu nowotworzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U06posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii molekularnej, inżynierii genetycznej, potrafi określić obszary, w których wykorzystuje się techniki molekularne; potrafi przeprowadzić proste analizy molekularne pod opieką prowadzącego; posiada umiejętności analizy i interpretacji wyników;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat mechanizmów procesów molekularnych, zachodzących w komórce z udziałem DNA, RNA i białek, które leżą u podstaw wszelkich procesów życiowych.
C-2Zrozumienie struktury i organizacji genomu Prokaryota i Eukaryota.
C-3Nabycie wiedzy na temat molekularnego podłoża złożonych procesów morfogenezy, determinacji płci, odpowiedzi immunologicznej i nowotworzenia
Treści programoweT-W-9Mechanizmy molekularne morfogenezy i determinacji płci: geny kierujące morfogenezą kwiatu i organów roślinnych, geny sterujące segmentacją ciała owadów i ssaków, geny homeotyczne, hierarchiczne uporządkowanie genów morfogenezy i płci, mechanizm działania genu Sry, zaburzenia w morfogenezie i rozwoju płci wynikające z mutacji genów regulatorowych.
T-W-10Struktura i funkcjonowanie genów sterujących podłożem odpowiedzi immunologicznej: mechanizmy molekularne prowadzące do kombinatorycznego składania produktu mRNA w genach kodujących immunoglobuliny wytwarzane w limfocytach B i w limfocytach T, obecność wielokrotnych alleli w genach kodujących białka zgodności tkankowej, mechanizmy molekularne reakcji immunologicznej na infekcje wirusowe i bakteryjne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny przedstawiający wiedzę teoretyczną
M-2prezentacja multimedialne z użyciem komputera i rzutnika
M-3dyskusja panelowa nad wybranym problemem ilustrującym zagadnienia poruszane na wykładach
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Po zakończeniu cyklu wykładów przeprowadzany jest test pisemny złożony z 30 pytań szczegółowych, wymagających konkretnych lecz krótkich odpowiedzi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi interpretować żadnego z omawianych mechanizmu molekularnego
3,0interpretuje przynajmniej jeden z omawianych mechanizmów molekularnych
3,5interpretuje przynajmniej dwa z omawianych mechanizmów molekularnych
4,0interpretuje przynajmniej trzy z omawianych mechanizmów molekularnych
4,5interpretuje przynajmniej cztery z omawianych mechanizmów molekularnych
5,0biegle interpretuje wszystkie omawiane mechanizmy molekularne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_..._U04Student potrafi wykorzystać teoretyczną wiedzę w pracy laboratoryjnej. Umie obsługiwać podstawowe urządzenia stosowane w laboratorium. Umie przygotować i wykonać analizy molekularne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U06posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii molekularnej, inżynierii genetycznej, potrafi określić obszary, w których wykorzystuje się techniki molekularne; potrafi przeprowadzić proste analizy molekularne pod opieką prowadzącego; posiada umiejętności analizy i interpretacji wyników;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności pracy w laboratorium molekularnym. Zapoznanie się z podstawowym wyposażeniem laboratorium i jego obsługą. Zapoznanie z podstawowymi technikami molekularnymi.
Treści programoweT-L-1Izolacja kwasów nukleinowych przy użyciu metody chlorofomowo fenolowej lub kolumienkowej
T-L-2Reakcja łańcuchowa polimerazy, zasada, rodzaje reakcji.
T-L-3Techniki elektroforetycznego rozdziału kwasów nukleinowych. Elektrofereza w żelu agarozowym produktów amplifikacji.
T-L-4Metody transferu molekuł na membrany. Techniki hybrydyzacyjne. Enzymy stosowane w biologii molekularnej.
T-L-5Izolacja i podstawowe techniki rozdziału białek. Analiza polimorfizmu izoenzymów.
T-L-6Metody sekwencjonowania kwasów nukleinowych. Analiza ekspresji genów.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Obserwacja opanowania wykonywanych podczas zajęć technik.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie uczestniczy w pracach laboratoryjnych
3,0Uczestniczy w pracach z małym zaangażowniem
3,5Uczestniczy w pracach z zaangażowniem
4,0Uczestniczy w pracach z dużym zaangażowniem
4,5Uczestniczy w pracach z bardzo dużym zaangażowniem
5,0Uczestniczy w pracach z bardzo dużym zaangażowniem i potrafi pokierować pracą w zespole
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_..._K01Nabywa świadomość ogromnej złożoności mechanizmów molekularnych i specyficzności oddziaływań międzycząsteczkowych jako podstawy prawidłowego przebiegu procesów życiowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat mechanizmów procesów molekularnych, zachodzących w komórce z udziałem DNA, RNA i białek, które leżą u podstaw wszelkich procesów życiowych.
Treści programoweT-W-1Relacje między funkcją molekularną i genetyczną a budową DNA i RNA: DNA jako nośnik kodu genetycznego, zjawisko hybrydyzacji cząsteczek DNA, oddziaływania DNA z białkami, specyficzne funkcje różnych rodzajów cząsteczek RNA w mechanizmach molekularnych, struktury molekularne złożone z RNA i białek i ich funkcje, rybozymy.
T-W-4Mechanizmy molekularne replikacji DNA: inicjacja replikacji, replikony, rola poszczególnych enzymów i białek uczestniczących w mechanizmie replikacji, nić wiodąca i nić opóźniona, fragmenty Okazaki, różnice w mechanizmach replikacji Prokaryota i Eukaryota, polimerazy DNA-budowa funkcje w replikacji i naprawie DNA.
T-W-5Mechanizmy molekularne rekombinacji DNA, naprawy DNA i transpozycji: rekombinacja między chromatydami, rekombinacja przy integracji plazmidu do chromosomu bakteryjnego, rekombinacja przy integracji faga do DNA gospodarza, systemy naprawcze DNA, rodzaje transpozonów i mechanizmy ich przemieszczania.
T-W-6Mechanizmy molekularne w procesie transkrypcji: budowa elementów regulatorowych i promotora w aspekcie inicjacji transkrypcji, polimerazy RNA i związane z nimi mechanizmy transkrypcji, nić sensowna i nić antysensowna, terminacja transkrypcji, obróbka RNA po transkrypcji, sekwencje styku intron-egzon, mechanizmy wycinania intronów, alternatywny splicing, rola capu i ogonka poli-A w mRNA Eukaryota, redagowanie mRNA.
T-W-7Mechanizmy molekularne translacji: mechanizm molekularny biosyntezy białka, rola syntetaz aminoacylo-tRNA w przyporządkowaniu aminokwasu do sekwencji kodonowej, znaczenie właściwości kodu genetycznego dla przebiegu procesu translacji, przemiany prowadzące do przekształcenia polipeptydu w funkcjonalne białko, rola peptydu sygnałowego, mechanizm molekularny działania proteasomu.
T-W-8Mechanizmy molekularne regulacji ekspresji genów: operony, regulony, mechanizmy molekularne udostępniania obszarów chromatyny do transkrypcji, znaczenie histonów i mechanizmów epigenetycznych, budowa białek regulatorowych i mechanizmy ich oddziaływania z promotorem genu, kinazy, kaskady sygnałowe, regulacja na poziomie potranskrypcyjnym, rola micro-RNA, mechanizm wyciszania RNAi.
T-W-9Mechanizmy molekularne morfogenezy i determinacji płci: geny kierujące morfogenezą kwiatu i organów roślinnych, geny sterujące segmentacją ciała owadów i ssaków, geny homeotyczne, hierarchiczne uporządkowanie genów morfogenezy i płci, mechanizm działania genu Sry, zaburzenia w morfogenezie i rozwoju płci wynikające z mutacji genów regulatorowych.
T-W-10Struktura i funkcjonowanie genów sterujących podłożem odpowiedzi immunologicznej: mechanizmy molekularne prowadzące do kombinatorycznego składania produktu mRNA w genach kodujących immunoglobuliny wytwarzane w limfocytach B i w limfocytach T, obecność wielokrotnych alleli w genach kodujących białka zgodności tkankowej, mechanizmy molekularne reakcji immunologicznej na infekcje wirusowe i bakteryjne.
T-W-11Teoretyczne podstawy metod analizy DNA stosowanych w biologii molekularnej: wykorzystanie hybrydyzacji DNA do identyfikacjii genetycznej na przykładzie metody RFLP, wykorzystanie metody western blotting do identyfikacji genetycznej na podstawie składu białek, wykorzystanie metod generowania markerów molekularnych z użyciem metody PCR do identyfikacji materiału genetycznego, zastosowania analiz DNA do ustalania różnic na poziomie gatunków i na poziomie populacyjnym.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny przedstawiający wiedzę teoretyczną
M-2prezentacja multimedialne z użyciem komputera i rzutnika
M-3dyskusja panelowa nad wybranym problemem ilustrującym zagadnienia poruszane na wykładach
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Po zakończeniu cyklu wykładów przeprowadzany jest test pisemny złożony z 30 pytań szczegółowych, wymagających konkretnych lecz krótkich odpowiedzi.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy o teoretycznych podstawach technik molekularnych w formie testu sprawdzającego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie wytłumaczyć złożoności procesów molekularnych
3,0ma częściową świadomość złożoności i specyfiki procesów molekularnych
3,5umie na podstawowym poziomie wytłumaczyć złożoność i specyfikę procesów molekularnych
4,0dobrze uświadomił sobie i tłumaczy złożonośc i specyfikę procesów molekularnych
4,5wykazuje ponadprzeciętną świadomość złożoności i specyfiki procesów molekularnych
5,0wykazuje dogłębnąświadomośc złożoności i specyfiki procesów molekularnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_..._K02Nabywa zdolność do omawiania struktury i funkcjonowania genomu Prokaryota i Eukaryota.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat mechanizmów procesów molekularnych, zachodzących w komórce z udziałem DNA, RNA i białek, które leżą u podstaw wszelkich procesów życiowych.
C-2Zrozumienie struktury i organizacji genomu Prokaryota i Eukaryota.
Treści programoweT-W-2Struktura genomu Prokaryota: budowa chromosomu bakteryjnego, budowa i funkcje plazmidów, struktura genów u Prokaryota, mechanizmy molekularne przekazu informacji genetycznej w drodze koniugacji, mechanizmy molekularne infekcji fagowej, mechanizmy molekularne obrony bakterii przed fagami, mechanizm molekularny transformacji bakterii, mechanizm molekularny transdukcji.
T-W-3Struktura genomu Eukaryota: struktura chromosomu, nukleosomy, kod histonowy, sekwencje kodujące i niekodujące, sekwencje powtarzalne, elementy ruchome, mozaikowa budowa genów, struktura genu, rodziny genów, pseudogeny, DNA pozajądrowy.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny przedstawiający wiedzę teoretyczną
M-2prezentacja multimedialne z użyciem komputera i rzutnika
M-3dyskusja panelowa nad wybranym problemem ilustrującym zagadnienia poruszane na wykładach
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Po zakończeniu cyklu wykładów przeprowadzany jest test pisemny złożony z 30 pytań szczegółowych, wymagających konkretnych lecz krótkich odpowiedzi.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy o teoretycznych podstawach technik molekularnych w formie testu sprawdzającego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi omawiać złożoności genomu
3,0omawia złożoność genomu na niskim poziomie szczegółowości
3,5omawia złożoność genomu na przeciętnym poziomie szczegółowości
4,0dobrze tłumaczy złożoność genomu
4,5wyczerpująco tłumaczy złożoność genomu
5,0wnikliwie tłumaczy złożóność genomu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_..._K03Postrzega relacje między oddziaływaniami molekularnymi cząsteczek DNA z białkami a procesami: morfogenezy, determinacji płci, odpornościowym i nowotworowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat mechanizmów procesów molekularnych, zachodzących w komórce z udziałem DNA, RNA i białek, które leżą u podstaw wszelkich procesów życiowych.
C-2Zrozumienie struktury i organizacji genomu Prokaryota i Eukaryota.
C-3Nabycie wiedzy na temat molekularnego podłoża złożonych procesów morfogenezy, determinacji płci, odpowiedzi immunologicznej i nowotworzenia
Treści programoweT-W-9Mechanizmy molekularne morfogenezy i determinacji płci: geny kierujące morfogenezą kwiatu i organów roślinnych, geny sterujące segmentacją ciała owadów i ssaków, geny homeotyczne, hierarchiczne uporządkowanie genów morfogenezy i płci, mechanizm działania genu Sry, zaburzenia w morfogenezie i rozwoju płci wynikające z mutacji genów regulatorowych.
T-W-10Struktura i funkcjonowanie genów sterujących podłożem odpowiedzi immunologicznej: mechanizmy molekularne prowadzące do kombinatorycznego składania produktu mRNA w genach kodujących immunoglobuliny wytwarzane w limfocytach B i w limfocytach T, obecność wielokrotnych alleli w genach kodujących białka zgodności tkankowej, mechanizmy molekularne reakcji immunologicznej na infekcje wirusowe i bakteryjne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny przedstawiający wiedzę teoretyczną
M-2prezentacja multimedialne z użyciem komputera i rzutnika
M-3dyskusja panelowa nad wybranym problemem ilustrującym zagadnienia poruszane na wykładach
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Po zakończeniu cyklu wykładów przeprowadzany jest test pisemny złożony z 30 pytań szczegółowych, wymagających konkretnych lecz krótkich odpowiedzi.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy o teoretycznych podstawach technik molekularnych w formie testu sprawdzającego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie postrzega interakcji DNA z białkami w omawianych procesach
3,0tłumaczy interakcje między białakmi a DNA w przynajmniewj jednym procesie
3,5tłumaczy interakcje między białkami a DNA w przynajmniej dwóch procesach
4,0tłumaczy interakcje między białkami a DNA w przynajmniej trzech procesach
4,5tłumaczy interakcje między DNA a białkami w przynajmniej czterech procesach
5,0tłumaczy interakcje między DNA a białkami we wszystkich omawianych procesach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_..._K04Student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej współdziałając z innymi członkami zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności pracy w laboratorium molekularnym. Zapoznanie się z podstawowym wyposażeniem laboratorium i jego obsługą. Zapoznanie z podstawowymi technikami molekularnymi.
Treści programoweT-L-1Izolacja kwasów nukleinowych przy użyciu metody chlorofomowo fenolowej lub kolumienkowej
T-L-2Reakcja łańcuchowa polimerazy, zasada, rodzaje reakcji.
T-L-3Techniki elektroforetycznego rozdziału kwasów nukleinowych. Elektrofereza w żelu agarozowym produktów amplifikacji.
T-L-4Metody transferu molekuł na membrany. Techniki hybrydyzacyjne. Enzymy stosowane w biologii molekularnej.
T-L-5Izolacja i podstawowe techniki rozdziału białek. Analiza polimorfizmu izoenzymów.
T-L-6Metody sekwencjonowania kwasów nukleinowych. Analiza ekspresji genów.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Obserwacja opanowania wykonywanych podczas zajęć technik.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie nabył kompetencji współpracy w ramach zespołu
3,0ma ledwo zauważalną kompetencję do pracy w zespole
3,5ma zauważalną kompetencję do pracy w zespole
4,0ma wyraźną kompetencje do pracy w zespole
4,5ma ponadprzeciętna kompetencję do pracy w zespole
5,0ma wybitną kompetencje do pracy w zespole