Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BL_1A_gfd_W01 | W zakresie wiedzy student rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BL_1A_W04 | zna molekularne podstawy funkcjonowania organizmów prokariotycznych i eukariotycznych |
---|
BL_1A_W05 | nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji |
BL_1A_W06 | posiada wiedzę na temat teorii dziedziczenia cech jakościowych i ilościowych organizmów, funkcjonowania genów i genomów, zasady inżynierii genetycznej oraz założenia modyfikacji kwasów nukleinowych |
BL_1A_W07 | rozumie podstawowe zagadnienia z biologii i patogenezy mikroorganizmów |
BL_1A_W09 | zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy o klasyfikacji, budowie, funkcjach i przemianach substratów wystepujących w żywych organizmach |
BL_1A_W14 | zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym |
BL_1A_W15 | zna biologię organizmów żywych powiązanych z człowiekiem i wykorzystywanych przez człowieka |
BL_1A_W16 | zna mechanizmy reakcji obronnych żywego organizmu w odpowiedzi na różnorodne substacje i patogeny |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_W01 | rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze |
---|
P1A_W02 | w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych |
P1A_W03 | ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych |
P1A_W04 | ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi |
P1A_W05 | ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych |
P1A_W06 | ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych |
P1A_W07 | ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
P1A_W08 | rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej |
Cel przedmiotu | C-1 | Uzyskanie ogólnej wiedzy dotyczącej różnych grup mikroorganizmów, ze szczególnym uwzględnieniem czynników zakaźnych oraz nabycie podstawowych umiejętności w zakresie prowadzenia badań mikrobiologicznych. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Miejsce mikroorganizmów w przyrodzie: Eukaryota (grzyby, glony, pierwotniaki) i Prokaryota (bakterie, archeony, sinice). |
---|
T-W-2 | Komórka prokariotyczna i jej budowa (nukleoid bakteryjny, cytoplazma i jej organelle, ściana, otoczki, rzęski, fimbrie, endospory itp.). |
T-L-2 | Podłoża hodowlane i izolacja czystych kultur mikroorganizmów. |
T-L-3 | Morfologia kolonii bakteryjnych. |
T-W-3 | Genetyka bakterii, zmienność, rekombinacja i przekazywanie informacji genetycznej. |
T-L-4 | Morfologia komórek bakterii. |
T-W-4 | Antybiotyki i chemioterapeutyki. Lekooporność bakterii. |
T-L-5 | Metody barwienia bakterii – barwienie proste. |
T-L-6 | Metody barwienia bakterii – barwienie metodą Grama. |
T-W-7 | Budowa wirusów, kryteria podziału wirusów. |
T-L-7 | Metody barwienia bakterii – barwienie negatywne i pozytywno-negatywne. |
T-W-8 | Priony – budowa i właściwości. |
T-L-8 | Ocena aktywności biochemicznej bakterii. |
T-L-9 | Analiza lekowrażliwości bakterii. |
T-L-10 | Oznaczanie ilości i liczby bakterii. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
---|
M-2 | Opis budowy i właściwości wybranych grup mikroorganizmów z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnej. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne (hodowla i izolacja, obserwacja i analiza właściwości wybranych mikroorganizmów; praca indywidualna i w grupach). |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań. |
M-5 | Pokaz przykładowych gotowych preparatów. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy własnej. |
---|
S-2 | Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie analizy sprawozdań. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi w najprostszym zakresie rozróżniać oraz charakteryzować różnych grup mikroorganizmów, nie zna także podstawowych metod wykorzystywanych do ich wykrywania i analizy; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. |
3,0 | Student posiada wiedzę z zakresu rozróżniania oraz charakteryzowania różnych grup mikroorganizmów, a także podstawowych metod wykorzystywanych do ich wykrywania i analizy; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. |
3,5 | Student rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. |
4,0 | Student szczegółowo rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna ze szczegółami podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. |
4,5 | Student wyczerpująco rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także dokładnie zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. |
5,0 | Student dogłębnie rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także doskonale zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |