Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Ekologia ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia ogólna | ||
Specjalność | Biologia | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>, Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>, Zofia Tarasewicz <Zofia.Tarasewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z biologii, chemii i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z najważniejszymi czynnikami środowiska wpływającymi na rozmieszczenie gatunków w przestrzeni. Zapoznanie z relacjami pomiędzy organizmami i środowiskiem. Opanowanie zagadnień z zakresu obiegu materii i energii w ekosystemie. Zapoznanie studenta z zagadnieniami struktury populacji, biocenozy i ekosystemu |
C-2 | Zapoznanie z podstawowymi metodami analiz i badań ekologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza materiału roślinnego zebranego podczas zajęć terenowych ze zbiorowisk leśnych, łąkowych i zaroślowych oraz z parku miejskiego i wybranych trawników z terenu miasta. Wykonanie spisów gatunków roślin na powierzchniach badawczych. Porównanie zagęszczenia i składu gatunkowego roslin róznych ekosystemów naturalnych i antropogenicznie zmienionych | 4 |
T-L-2 | Opracowanie materiału zwierzęcego zebranego podczas zajęć terenowych. Oznaczanie za pomocą klucza gatunków zwierząt bezkręgowych oraz ustalenie ich składu gatunkowego w zależności od ekosystemu | 3 |
T-L-3 | Oznaczanie za pomocą chromatografii gazowej toksycznych związków organicznych (WWA) w materiale roślinnym pozyskanym w czasie zajęć terenowych z ekosystemów naturalnych i antropogenicznie zmienionych | 4 |
T-L-4 | Ekologia pasożytów i jej specyfika Układ pasożyt-żywiciel jako długotrwałe wzajemne oddziaływanie Ekologiczne wskaźniki populacji i zgrupowań pasożytniczych Pasożytnictwo na poziomie ekosystemów i biosfery | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i podstawowe pojęcia ekologii. Związek ekologii z różnymi dziedzinami wiedzy. Historia ekologii | 1 |
T-W-2 | Abiotyczne środowisko życia. Biogeneza i historia biosfery | 3 |
T-W-3 | Metabolizm biosfery, produkcja pierwotna i dekompozycja. Róznorodność biologiczna Ziemi | 3 |
T-W-4 | Charakterystyka wybranych środowisk. Ekologia wód i środowisk lądowych. Las jako układ ekologiczny. Funkcjonowanie ekosystemu. | 4 |
T-W-5 | Koncepcja i właściwości populacji, jej regulacja i dynamika | 3 |
T-W-6 | Sprawdzian wiadomości z wykładów w formie pisemnej | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zadań wykonywanych podczas zajęć laboratoryjnych. | 15 |
A-L-3 | Stdiowanie literatury | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania gatunków |
M-3 | Filmy dydaktyczne 1. Ekologia na świecie 2. Ekologia a cywilizacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za wykonanie ćwiczenia praktycznego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C16_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekologii, opisuje zagadnienia związane z biogenezą, z metabolizmem biosfery. Wymienia i charakteryzuje poszczególne ekosystemy lądowe i wodne. Zna zagadnienia dotyczące ekologii gatunku. | BL_1A_W01, BL_1A_W05 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C16_U01 Potrafi korzystać z klucza do oznaczania poszczególnych gatunków. Potrafi przeprowadzić analizę zawartości toksycznych związków organicznych w materiale roślinnym | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C16_K01 Student potrafi ocenić wpływ człowieka na stan środowiska naturalnego, a oceniając problemy ekologiczne kieruje się argumentami naukowymi. Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, i zaangażowany w trakcie realizacji zadań. | BL_1A_K01, BL_1A_K03, BL_1A_K05, BL_1A_K06 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08 | C-2 | — | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C16_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekologii, opisuje zagadnienia związane z biogenezą, z metabolizmem biosfery. Wymienia i charakteryzuje poszczególne ekosystemy lądowe i wodne. Zna zagadnienia dotyczące ekologii gatunku. | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować żadnych podstawowych pojęć ekologicznych |
3,0 | Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnego biosystemu | |
3,5 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie dowolnego biosystemu | |
4,0 | Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia na poziomie dowolnego biosystemu w skali lokalnej | |
4,5 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie biosfery w skali regionalnej | |
5,0 | Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnych biosystemów w skali globalnej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C16_K01 Student potrafi ocenić wpływ człowieka na stan środowiska naturalnego, a oceniając problemy ekologiczne kieruje się argumentami naukowymi. Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, i zaangażowany w trakcie realizacji zadań. | 2,0 | Student nie ma świadomości zagrożeń wynikających z działalności człowieka |
3,0 | ||
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student potrafi ocenić i zapobiegać zagrożeniom dla przyrody wynikającym z działalności człowieka |
Literatura podstawowa
- Odum E.P., Podstawy ekologii., PWRiL, Warszawa, 1977
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Kurnatowska Alicja, Ekologia. Jej związki z róznymi dziedzinami wiedzy, PWN, Warszawa-Łódź, 1997, 1
- czasopismo, Eko i MY, Mediator, Szczecin, 2014