Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia ogólna
Specjalność Biologia
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>, Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW3 25 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biochemii, zoologii i botaniki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie ogólnej wiedzy dotyczącej różnych grup mikroorganizmów, ze szczególnym uwzględnieniem czynników zakaźnych oraz nabycie podstawowych umiejętności w zakresie prowadzenia badań mikrobiologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP. Metody sterylizacji i dezynfekcji.2
T-L-2Podłoża hodowlane i izolacja czystych kultur mikroorganizmów.4
T-L-3Morfologia kolonii bakteryjnych.4
T-L-4Morfologia komórek bakterii.2
T-L-5Metody barwienia bakterii – barwienie proste.2
T-L-6Metody barwienia bakterii – barwienie metodą Grama.4
T-L-7Metody barwienia bakterii – barwienie negatywne i pozytywno-negatywne.4
T-L-8Ocena aktywności biochemicznej bakterii.2
T-L-9Analiza lekowrażliwości bakterii.4
T-L-10Oznaczanie ilości i liczby bakterii.2
30
wykłady
T-W-1Miejsce mikroorganizmów w przyrodzie: Eukaryota (grzyby, glony, pierwotniaki) i Prokaryota (bakterie, archeony, sinice).3
T-W-2Komórka prokariotyczna i jej budowa (nukleoid bakteryjny, cytoplazma i jej organelle, ściana, otoczki, rzęski, fimbrie, endospory itp.).4
T-W-3Genetyka bakterii, zmienność, rekombinacja i przekazywanie informacji genetycznej.4
T-W-4Antybiotyki i chemioterapeutyki. Lekooporność bakterii.2
T-W-5Bakteriologia szczegółowa (pałeczki Gram-ujemne).3
T-W-6Bakteriologia szczegółowa (ziarniaki Gram-dodatnie).3
T-W-7Budowa wirusów, kryteria podziału wirusów.4
T-W-8Priony – budowa i właściwości.2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Studiowanie podanej literatury.10
A-L-3Przygotowanie się do "wejściówek".10
A-L-4Przygotowanie się do kolokwiów.10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.25
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.25
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.9
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów.1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Opis budowy i właściwości wybranych grup mikroorganizmów z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnej.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (hodowla i izolacja, obserwacja i analiza właściwości wybranych mikroorganizmów; praca indywidualna i w grupach).
M-4Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań.
M-5Pokaz przykładowych gotowych preparatów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy własnej.
S-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie analizy sprawozdań.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C9_W01
W zakresie wiedzy student rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy.
BL_1A_W04, BL_1A_W05, BL_1A_W06, BL_1A_W07, BL_1A_W09, BL_1A_W14, BL_1A_W15, BL_1A_W16P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C9_U01
W zakresie umiejętności student odpowiednio dobiera i wykorzystuje podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
BL_1A_U04P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10, P1A_U11C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-7, T-W-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C9_K01
W zakresie kompetencji student jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.
BL_1A_K04, BL_1A_K05, BL_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C9_W01
W zakresie wiedzy student rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy.
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie rozróżniać oraz charakteryzować różnych grup mikroorganizmów, nie zna także podstawowych metod wykorzystywanych do ich wykrywania i analizy; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student posiada wiedzę z zakresu rozróżniania oraz charakteryzowania różnych grup mikroorganizmów, a także podstawowych metod wykorzystywanych do ich wykrywania i analizy; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna ze szczegółami podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także dokładnie zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student dogłębnie rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także doskonale zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C9_U01
W zakresie umiejętności student odpowiednio dobiera i wykorzystuje podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
2,0Student nie potrafi odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowych metod badawczych służących do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
3,5Student potrafi na średnim poziomie odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
4,5Student potrafi dobrze dobrać i wykorzystać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
5,0Student potrafi bardzo dobrze dobrać i wykorzystać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C9_K01
W zakresie kompetencji student jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.
2,0Student nie jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz nie jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.
3,0Student jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest zdolny i w pełni kompetentny w zakresie wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.

Literatura podstawowa

  1. Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
  2. Zaremba M.L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997
  3. Tomaszewski J.J., Diagnostyka laboratoryjna, PZWL, Warszawa, 1993
  4. Kunicki-Goldfinger W.J.H., Życie bakterii, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  5. Schlegel H.G., Mikrobiologia ogólna, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 1996
  6. Czernomysy-Furowicz D., Karakulska J., Nawrotek P., Laboratoryjne eksperymenty w mikrobiologii, Wydaw. AR w Szczecinie, Szczecin, 2006
  7. Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  8. Baj J., Markiewicz Z., Biologia molekularna bakterii, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Janowiec M., Mikrobiologia i serologia, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1988
  2. Markiewicz Z., Kwiatkowski Z.A., Bakterie, antybiotyki, lekooporność, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  3. Grzybowski J., Reiss J., Praktyczna bakteriologia lekarska i sanitarna, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa, 2001
  4. Krawczyk B., Kur J., Diagnostyka molekularna w mikrobiologii, Wydaw. PG, Gdańsk, 2008
  5. Nowak A., Marska B., Wronkowska H., Michalcewicz W., Przewodnik do ćwiczeń z mikrobiologii, Wydaw. AR w Szczecinie, Szczecin, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP. Metody sterylizacji i dezynfekcji.2
T-L-2Podłoża hodowlane i izolacja czystych kultur mikroorganizmów.4
T-L-3Morfologia kolonii bakteryjnych.4
T-L-4Morfologia komórek bakterii.2
T-L-5Metody barwienia bakterii – barwienie proste.2
T-L-6Metody barwienia bakterii – barwienie metodą Grama.4
T-L-7Metody barwienia bakterii – barwienie negatywne i pozytywno-negatywne.4
T-L-8Ocena aktywności biochemicznej bakterii.2
T-L-9Analiza lekowrażliwości bakterii.4
T-L-10Oznaczanie ilości i liczby bakterii.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce mikroorganizmów w przyrodzie: Eukaryota (grzyby, glony, pierwotniaki) i Prokaryota (bakterie, archeony, sinice).3
T-W-2Komórka prokariotyczna i jej budowa (nukleoid bakteryjny, cytoplazma i jej organelle, ściana, otoczki, rzęski, fimbrie, endospory itp.).4
T-W-3Genetyka bakterii, zmienność, rekombinacja i przekazywanie informacji genetycznej.4
T-W-4Antybiotyki i chemioterapeutyki. Lekooporność bakterii.2
T-W-5Bakteriologia szczegółowa (pałeczki Gram-ujemne).3
T-W-6Bakteriologia szczegółowa (ziarniaki Gram-dodatnie).3
T-W-7Budowa wirusów, kryteria podziału wirusów.4
T-W-8Priony – budowa i właściwości.2
25

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Studiowanie podanej literatury.10
A-L-3Przygotowanie się do "wejściówek".10
A-L-4Przygotowanie się do kolokwiów.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.25
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.25
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.9
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów.1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C9_W01W zakresie wiedzy student rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W04zna molekularne podstawy funkcjonowania organizmów prokariotycznych i eukariotycznych
BL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
BL_1A_W06posiada wiedzę na temat teorii dziedziczenia cech jakościowych i ilościowych organizmów, funkcjonowania genów i genomów, zasady inżynierii genetycznej oraz założenia modyfikacji kwasów nukleinowych
BL_1A_W07rozumie podstawowe zagadnienia z biologii i patogenezy mikroorganizmów
BL_1A_W09zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy o klasyfikacji, budowie, funkcjach i przemianach substratów wystepujących w żywych organizmach
BL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
BL_1A_W15zna biologię organizmów żywych powiązanych z człowiekiem i wykorzystywanych przez człowieka
BL_1A_W16zna mechanizmy reakcji obronnych żywego organizmu w odpowiedzi na różnorodne substacje i patogeny
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie ogólnej wiedzy dotyczącej różnych grup mikroorganizmów, ze szczególnym uwzględnieniem czynników zakaźnych oraz nabycie podstawowych umiejętności w zakresie prowadzenia badań mikrobiologicznych.
Treści programoweT-L-2Podłoża hodowlane i izolacja czystych kultur mikroorganizmów.
T-L-3Morfologia kolonii bakteryjnych.
T-L-4Morfologia komórek bakterii.
T-L-5Metody barwienia bakterii – barwienie proste.
T-W-1Miejsce mikroorganizmów w przyrodzie: Eukaryota (grzyby, glony, pierwotniaki) i Prokaryota (bakterie, archeony, sinice).
T-W-2Komórka prokariotyczna i jej budowa (nukleoid bakteryjny, cytoplazma i jej organelle, ściana, otoczki, rzęski, fimbrie, endospory itp.).
T-W-3Genetyka bakterii, zmienność, rekombinacja i przekazywanie informacji genetycznej.
T-W-7Budowa wirusów, kryteria podziału wirusów.
T-W-4Antybiotyki i chemioterapeutyki. Lekooporność bakterii.
T-W-8Priony – budowa i właściwości.
T-L-6Metody barwienia bakterii – barwienie metodą Grama.
T-L-7Metody barwienia bakterii – barwienie negatywne i pozytywno-negatywne.
T-L-8Ocena aktywności biochemicznej bakterii.
T-L-10Oznaczanie ilości i liczby bakterii.
T-L-9Analiza lekowrażliwości bakterii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Opis budowy i właściwości wybranych grup mikroorganizmów z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnej.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (hodowla i izolacja, obserwacja i analiza właściwości wybranych mikroorganizmów; praca indywidualna i w grupach).
M-4Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań.
M-5Pokaz przykładowych gotowych preparatów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy własnej.
S-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie analizy sprawozdań.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie rozróżniać oraz charakteryzować różnych grup mikroorganizmów, nie zna także podstawowych metod wykorzystywanych do ich wykrywania i analizy; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student posiada wiedzę z zakresu rozróżniania oraz charakteryzowania różnych grup mikroorganizmów, a także podstawowych metod wykorzystywanych do ich wykrywania i analizy; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także zna ze szczegółami podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także dokładnie zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student dogłębnie rozróżnia oraz charakteryzuje różne grupy mikroorganizmów, a także doskonale zna podstawowe metody wykorzystywane do ich wykrywania i analizy; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C9_U01W zakresie umiejętności student odpowiednio dobiera i wykorzystuje podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U04wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii; wykazuje umiejętność obsługi mikroskopu; wykazuje umiejętności stosowania wybranych metod kontroli czystości mikrobiologicznej; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących wirulencję drobnoustrojów i wpływające na ich rozwój, potrafi rozpoznawać wybrane jednostki chorobowe organizmów; umie interpretować wyniki w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych organizmów; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu równowagi redukcyjno-oksydacyjnej komórki i organizmu; umie scharakteryzować podstawowe funkcje układu odpornościowego; potrafi opisać najważniejsze mechanizmy reakcji immunologicznych, potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie ogólnej wiedzy dotyczącej różnych grup mikroorganizmów, ze szczególnym uwzględnieniem czynników zakaźnych oraz nabycie podstawowych umiejętności w zakresie prowadzenia badań mikrobiologicznych.
Treści programoweT-L-2Podłoża hodowlane i izolacja czystych kultur mikroorganizmów.
T-L-3Morfologia kolonii bakteryjnych.
T-L-4Morfologia komórek bakterii.
T-L-5Metody barwienia bakterii – barwienie proste.
T-W-7Budowa wirusów, kryteria podziału wirusów.
T-W-4Antybiotyki i chemioterapeutyki. Lekooporność bakterii.
T-L-6Metody barwienia bakterii – barwienie metodą Grama.
T-L-7Metody barwienia bakterii – barwienie negatywne i pozytywno-negatywne.
T-L-8Ocena aktywności biochemicznej bakterii.
T-L-10Oznaczanie ilości i liczby bakterii.
T-L-9Analiza lekowrażliwości bakterii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Opis budowy i właściwości wybranych grup mikroorganizmów z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnej.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (hodowla i izolacja, obserwacja i analiza właściwości wybranych mikroorganizmów; praca indywidualna i w grupach).
M-4Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań.
M-5Pokaz przykładowych gotowych preparatów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy własnej.
S-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie analizy sprawozdań.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowych metod badawczych służących do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
3,5Student potrafi na średnim poziomie odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie odpowiednio dobierać i wykorzystywać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
4,5Student potrafi dobrze dobrać i wykorzystać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
5,0Student potrafi bardzo dobrze dobrać i wykorzystać podstawowe metody badawcze służące do wykrywania i charakteryzowania mikroorganizmów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C9_K01W zakresie kompetencji student jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie ogólnej wiedzy dotyczącej różnych grup mikroorganizmów, ze szczególnym uwzględnieniem czynników zakaźnych oraz nabycie podstawowych umiejętności w zakresie prowadzenia badań mikrobiologicznych.
Treści programoweT-L-1Zasady BHP. Metody sterylizacji i dezynfekcji.
T-L-2Podłoża hodowlane i izolacja czystych kultur mikroorganizmów.
T-L-3Morfologia kolonii bakteryjnych.
T-L-4Morfologia komórek bakterii.
T-L-5Metody barwienia bakterii – barwienie proste.
T-W-1Miejsce mikroorganizmów w przyrodzie: Eukaryota (grzyby, glony, pierwotniaki) i Prokaryota (bakterie, archeony, sinice).
T-W-3Genetyka bakterii, zmienność, rekombinacja i przekazywanie informacji genetycznej.
T-W-7Budowa wirusów, kryteria podziału wirusów.
T-W-4Antybiotyki i chemioterapeutyki. Lekooporność bakterii.
T-W-8Priony – budowa i właściwości.
T-L-6Metody barwienia bakterii – barwienie metodą Grama.
T-L-7Metody barwienia bakterii – barwienie negatywne i pozytywno-negatywne.
T-L-8Ocena aktywności biochemicznej bakterii.
T-L-10Oznaczanie ilości i liczby bakterii.
T-L-9Analiza lekowrażliwości bakterii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Opis budowy i właściwości wybranych grup mikroorganizmów z wykorzystaniem preparatów i prezentacji multimedialnej.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (hodowla i izolacja, obserwacja i analiza właściwości wybranych mikroorganizmów; praca indywidualna i w grupach).
M-4Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań.
M-5Pokaz przykładowych gotowych preparatów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy własnej.
S-2Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie analizy sprawozdań.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz nie jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.
3,0Student jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest zdolny i w pełni kompetentny w zakresie wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów oraz jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń z ich strony.