Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Zwierzęta synantropijne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zwierzęta synantropijne | ||
Specjalność | Biologia | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 19 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiadomości z zakresu zoologii bezkręgowców |
W-2 | wiadomości z zakresu zoologii kręgowców |
W-3 | wiadomości z zakresu ćwiczeń terenowych z zoologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów ze zjawiskiem i charakterem synantropizmu oraz jego rolą w przyrodzie |
C-2 | zapoznanie studentów z mechanizmami towarzyszącymi zjawisku synantropizmu oraz sposobami i skutkami rozprzestrzeniania się synantropów |
C-3 | zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt zaliczanych do synantropów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Populacje stref miejskich i podmiejskich | 2 |
T-A-2 | Populacje z małych miast oraz wsi i innych skupisk ludzkich | 3 |
T-A-3 | Przenikanie się populacji synantropijnych pomiędzy sobą i z populacjami niesynantropijnymi | 2 |
T-A-4 | Gatunki synantropów na terenie Polski oraz dynamika ich składu gatunkowego i liczebności | 3 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody badawcze zjawiska synantropizmu | 3 |
T-L-2 | Badanie wybranych gatunków synantropów | 7 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie, charakter i przyczyny synantropizmu | 2 |
T-W-2 | Korzyści i zagrożenia wynikające z synantropijnego trybu życia | 2 |
T-W-3 | Sposoby i skutki rozprzestrzeniania się synantropów | 2 |
T-W-4 | Wpływ czynnikiów antropomorficznych na behawior synantropów oraz stosunek ludzi do synantropów i uciążliwość niektórych z nich | 2 |
T-W-5 | Wybrane gatunki synantropów oraz zmiany ich skladu gatunkowego w zależności od strefy klimatycznej i zmian klimatycznych | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie prezentacji | 7 |
A-A-3 | konsultacje | 1 |
A-A-4 | przygotowanie się do kolokwium | 6 |
24 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | czytanie wskazanej literatury | 2 |
A-L-3 | przygotowanie do zajęć | 2 |
A-L-4 | przygotowanie się do kolokwium | 5 |
A-L-5 | sprawozdanie - opracowanie wyników z laboratorium | 2 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie się do kolokwium | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
M-3 | opis |
M-4 | prelekcja |
M-5 | objaśnienie/wyjaśnienie |
M-6 | wykład konwersatoryjny |
M-7 | film |
M-8 | ekspozycja |
M-9 | pokaz |
M-10 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-11 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
dla tego przedmiotu nie są określone sposoby ocenyZamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O5.3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować i charakteryzować zjawisko synantropizmu oraz jego rolę w przyrodzie, mechanizmy towarzyszące zjawisku synantropizmu oraz sposoby i skutki rozprzestrzeniania się synantropów, znać i charakteryzować gatunki zwierząt zaliczanych do synantropów | BL_1A_W07, BL_1A_W10, BL_1A_W11, BL_1A_W12, BL_1A_W13, BL_1A_W14, BL_1A_W15, BL_1A_W23 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-L-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7, M-8, M-9, M-10, M-11 | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O5.3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: odpowiednio zinterpretować i scharakteryzować konkretne zjawisko synantropizmu oraz jego rolę w miejscowej przyrodzie i mechanizmy z nim związane; odpowiednio oszacować sposoby i skutki rozprzestrzeniania się konkretnych gatunków synantropów; rozpoznać oraz zweryfikować i scharakteryzować konkretne gatunki zwierząt pod kątem ich ewentualnej synantropijności | BL_1A_U01, BL_1A_U03, BL_1A_U07, BL_1A_U08, BL_1A_U18 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U10, P1A_U11 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-L-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7, M-8, M-9, M-10, M-11 | — |
BL_1A_BL-S-O5.3_U02 Potrafi w oparciu o odpowiednio dobraną literaturę przedmiotu wykazać zmiany jakie zachodzą w faunie synantropijnej i synurbijnej naszego kraju. | BL_1A_U03 | P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O5.3_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna, otwarta i poszukująca postawa oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów synantropizmu i jego roli w przyrodzie; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne | BL_1A_K01, BL_1A_K06 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-L-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7, M-8, M-9, M-10, M-11 | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O5.3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować i charakteryzować zjawisko synantropizmu oraz jego rolę w przyrodzie, mechanizmy towarzyszące zjawisku synantropizmu oraz sposoby i skutki rozprzestrzeniania się synantropów, znać i charakteryzować gatunki zwierząt zaliczanych do synantropów | 2,0 | Student nie zna najważniejszych zagadnień dotyczących synantropizacji. Nie potrafi wymienić gatunków zwierząt synantropijnych. |
3,0 | Student definiuje najważniejsze zagadnienia dotyczące synantropizacji. Potrafi wymienić gatunki zwierząt synantropijnych, charakterystycznych dla naszego kraju. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O5.3_U02 Potrafi w oparciu o odpowiednio dobraną literaturę przedmiotu wykazać zmiany jakie zachodzą w faunie synantropijnej i synurbijnej naszego kraju. | 2,0 | |
3,0 | Na wybranych przykładach potrafi scharakteryziować zmiany jakim podlega fauna synantropijna i synurbijna w naszym kraju | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O5.3_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna, otwarta i poszukująca postawa oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów synantropizmu i jego roli w przyrodzie; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość jak ważne jest stosowanie reguł etyki w postępowaniu ze zwierzętami synantropijnymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Barczak T., Indykiewicz P., Fauna miast, Wydawnictwa Uczelniane ATR, Polska (Bydgoszcz), 1998
- Indykiewicz P., Barczak T. (red.), Fauna miast Europy środkowej 21. wieku, Wydawnictwo LOGO, Polska (Bydgoszcz), 2004
- Indykiewicz P., Barczak T., Kaczorowski G., (red.), Bioróżnorodność i ekologia populacji zwierzęcych w środowiskach zurbanizowanych, Wydawnictwo NICE, Polska (Bydgoszcz), 2001
- Indykiewicz P., Jerzak L., Barczak T., Fauna miast – ochronić różnorodność biotyczną w miastach, Wydawnictwo SAR "Pomorze", Polska (Bydgoszcz), 2008
- Reichholf J., Żyją wśród nas – Fauna i flora osiedli miejskich - Leksykon przyrodniczy, Wydawnictwo Świat Książki, Polska (Warszawa), 1999
- Ryan C. (red.), Urban Ecology, Wydawnictwo Springer Verlag, Niemcy (Berlin), 2008
Literatura dodatkowa
- Jura R.D., Biologia zwierząt, PWN, Polska (Warszawa), 2007
- Kimball J.W. (red.), Biologia, PWN, Polska (Warszawa), 1979
- Luniak M., 2006, Bogactwo gatunkowe i liczebność fauny wielkiego miasta – przykład Warszawy, Kosmos, Polska, 2006, 55 (1), s: 45-52
- Strzałko J., Mossor-Pietraszewska T., Kompendium wiedzy o ekologii, PWN, Polska (Warszawa-Poznań), 1999
- Zyska W., Kowalczyk A., Zyska P., Szczecin jako miejsce urbanizowania się zwierząt kręgowych, Wyd. Szczec. Tow. Nauk., Polska (Szczecin), 1995, in: Jasnowska J. (red): Stan środowiska miasta i rejonu Szczecina; s: 117- 126