Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Metody in vitro i in vivo w ocenie toksyczności ksenobiotyków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody in vitro i in vivo w ocenie toksyczności ksenobiotyków
Specjalność Biologia
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,20,41zaliczenie
wykładyW3 15 0,80,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z metodami alternatywnymi in vivo i in vitro wykorzystywanymi w ocenie toksyczność ksenobiotyków
C-2zaponanie z klasycznymi metodami in vivo wykorzystywanych w badaniach toksykologiczności ksenobiotyków
C-3zapoznanie studentów z badaniami podstawowymi i pomocniczymi stosowanymi w ocenie toksyczności
C-4zapoznanie studentów z możliwymi mechanizmami działania toksycznego substancji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Mechanizmy działania toksycznego. Przegląd koncepcji farmakologicznych. Receptorowy i pozareceptorowy mechanizm działania toksycznego.2
T-A-2Metody wyznaczania dawek/stężeń śmiertelnych (LD50 i LC50).2
T-A-3Metabolizm ksenobiotyków. Biotransformacje i sprzęganie.2
T-A-4Badanie toksyczności po podaniu wielokrotnym, toksyczności podprzewlekłej i przewlekłej. Wyznaczanie NOAEL, LOAEL, LOAL i RfD.2
T-A-5Metody obliczeniowe w ocenie toksyczności. Ocena narażenia i ryzyka.2
T-A-6Ocena toksykologiczna surowców i produktów kosmetycznych.2
T-A-7Metody alternatywne w badaniach ekotoksykologicznych.3
15
wykłady
T-W-1Wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykometrycznych. Główne organizacje promujące metody alternatywne w świecie. Bazy danych o technikach in vitro stosowanych w toksykologii.2
T-W-2Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów in vivo. Rodzaje i kierunki badań. Badania podstawowe i pomocnicze.3
T-W-3Przegląd podstawowych metod alternatywnych do badań na zwierzętach. Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów alternatywnych in vitro.3
T-W-4Ocena toksyczności związku na podstawie zależności miedzy jego budową chemiczną a aktywnością biologiczną. Czynniki genetyczne a kumulacja związków chemicznych. Czynniki genetyczne zwiększające wrażliwość na związki chemiczne.2
T-W-5Bezpieczeństwo chemiczne. Ważniejsze przepisy regulujące zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego. Klasyfikacja i oznakowanie substancji chemicznych.3
T-W-6Testowanie in vivo i in vitro w badaniu rakotwórczości i mutagenności ksenobiotyków. Test mutagenezy bakteryjnej. Oznaczenia naprawy DNA. Wyznaczenie wymiany chromatydu siostrzanego. Oznaczenie mutageniczności u ssaków.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie wskazanej literatury5
A-A-3przygotowanie się zajęć5
A-A-4przygotowanie się do kolokwium5
A-A-5opracowanie wskazanych zagadnień5
35
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej literatury4
A-W-3przygotowanie się do kolokwium5
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: uzyskanie pozytywnego wyniku z testu końcowego
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenie: średnia ocen z testu i odpowiedzi ustnej
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-4Ocena formująca: test
S-5Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O6.4_W01
zna i opisuje badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności
BL_1A_W20P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-3T-W-2, T-W-6, T-A-4M-1S-4
BL_1A_BL-S-O6.4_W02
omawia mechanizmy działania toksycznego
BL_1A_W05, BL_1A_W20P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-4T-A-1, T-A-3M-1S-4
BL_1A_BL-S-O6.4_W03
zna metody klasyczne i alternatywne, stosowane w badaniach toksyczności ksenobiotyków
BL_1A_W20, BL_1A_W21P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-A-4, T-A-6, T-A-7M-1S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O6.4_U01
stosuje metody obliczeniowe w ocenie toksyczności, narażenia i ryzyka
BL_1A_U01, BL_1A_U02P1A_U04, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-3T-A-1, T-A-2, T-A-5M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O6.4_K01
rozumie potrzebę stosowania metod ograniczających wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykologicznych
BL_1A_K02, BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-4, T-A-5, T-A-7M-1, M-2, M-3S-3, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O6.4_W01
zna i opisuje badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności
2,0Student nie zna badań stosowanych w ocenie toksycznosci ksenobiotyków i nie potrafi ich opisać; popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi wymienić część badań podstawowych i pomocniczych stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków, ale podczas ich opisywania popełnia bardzo dużo błędów. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi wymienić większość badań podstawowych i pomocniczych stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków, ale podczas ich opisywania popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi wymienić badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi wymienić badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Student potrafi je opisać bez popełnianie większych błędów Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i opisać badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
BL_1A_BL-S-O6.4_W02
omawia mechanizmy działania toksycznego
2,0Student nie potrafi wymienić ani opisać mechanizmów działania toksycznego substancji; popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi wymienić tylko niektóre mechanizmy, a podczas ich opisywania popełnia bardzo dużo błędów.
3,5Student potrafi wymienić większość mechanizmów działania toksycznego, ale podczas ich opisywania popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi bezbłędnie wymienić mechanizmy działania toksycznego, ale podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi bezbłędnie wymienić mechanizmy działania toksycznego substancji. Student potrafi je opisać bez popełnianie większych błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i opisać mechanizmy działania toksycznego. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień, umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
BL_1A_BL-S-O6.4_W03
zna metody klasyczne i alternatywne, stosowane w badaniach toksyczności ksenobiotyków
2,0Student nie potrafi wymienić ani opisać metod klasycznych i alternatywnych stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Nie potrafi zdefiniować metod alternatywnych. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi wymienić tylko część metod klasycznych i alternatywnych stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Nie potrafi ich opisać ani wskazać różnic między metodami alternatywnymi a klasycznymi. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi wymienić większość metod stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Podczas ich opisywania student popełnia dużo błędów. Definiuje metody alternatywne. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi wymienić wszystkie metody stosowane w badaniu toksyczności substancji. Podczas ich opisywania popełnia nieliczne błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi wymienić wszystkie metody stosowane w badaniu toksyczności substancji. Student potrafi je opisać bez popełnianie większych błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i opisać metody stosowane w badaniu toksyczności substancji. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień, umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O6.4_U01
stosuje metody obliczeniowe w ocenie toksyczności, narażenia i ryzyka
2,0Student nie zna metod obliczeniowych i nie potrafi przeprowadzić podstawowych działań rachunkowych stosowanych w ocenie toksyczności subtancji, narażenia i szacowania ryzyka. Nie operuje wiedza kontekstową
3,0Student rozumie celowość stosowania metod obliczeniowych. Potrafi, z dużą pomocą nauczyciela, wykonać podstawowe obliczenia. Student popełnia dużo błędów.
3,5Student potrafi z nieznaczną pomocą nauczyciela, wykonać podstawowe obliczenia. Ma problemy z interpretacją uzyskanych wyników.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać podstawowe obliczenia. Ma niewielkie problemy z interpretacją uzyskanych wyników. Student samodzielnie radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Wykorzystując zdobytą wiedzę samodzielnie wykonuje działania rachunkowe stosowane w ocenie toksyczności subtancji, narażenia i szacowania ryzyka. Poprawnie interpretuje uzyskane wyniki. W procesie wykonaywania zadań popełnia nieliczne i mało znaczące błędy.
5,0Student wykazuje umiejetność zastosowania metod obliczeniowych stosowanych w ocenie toksyczności subtancji, narażenia i szacowania ryzyka. Samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce, prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe i interpretuje dane.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O6.4_K01
rozumie potrzebę stosowania metod ograniczających wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykologicznych
2,0Student nie przejawia wrażliwości w stosunku do zwierząt. Nie rozumie potrzeby ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych.
3,0Student przejawia niewielką wrażliwość w stosunku do zwierząt. Wykazuje niewielkie zainteresowanie aktualnymi trendami polegajacymi na ograniczeniu wykorzystania zwierząt w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych.
3,5Student przejawia wrażliwość w stosunku do zwierząt, ale wykazuje niewielkie zainteresowanie aktualnymi tendencjami do ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych. Nie rozumie potrzeby prowadzenia badań metodami alternatywnymi.
4,0Student przejawia wrażliwość w stosunku do zwierząt, ale nie zgadza się w pełni z tendencjami do ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych. Nie rozumie potrzeby prowadzenia badań metodami alternatywnymi, zwłaszcza in vitro.
4,5Student przejawia wrażliwość w stosunku do zwierząt. Rozumie i zgadza się z aktualnymi tendencjami do ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych. Rozumie potrzebę prowadzenia badań nad alternatywnymi metodami in vitro, które mogłyby zastąpić metody oparte na wykorzystaniu zwierząt. Nie w pełni rozumie korzyści i zagrożenia wynikające ze stosowania alternatywnych metod in vitro.
5,0Student przejawia wrażliwość w stosunku do zwierząt. Rozumie i zgadza się z aktualnymi tendencjami do ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych. Rozumie korzyści i zagrożenia wynikające ze stosowania alternatywnych metod in vitro. Rozumie potrzebę prowadzenia badań nad alternatywnymi metodami in vitro.

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Mechanizmy działania toksycznego. Przegląd koncepcji farmakologicznych. Receptorowy i pozareceptorowy mechanizm działania toksycznego.2
T-A-2Metody wyznaczania dawek/stężeń śmiertelnych (LD50 i LC50).2
T-A-3Metabolizm ksenobiotyków. Biotransformacje i sprzęganie.2
T-A-4Badanie toksyczności po podaniu wielokrotnym, toksyczności podprzewlekłej i przewlekłej. Wyznaczanie NOAEL, LOAEL, LOAL i RfD.2
T-A-5Metody obliczeniowe w ocenie toksyczności. Ocena narażenia i ryzyka.2
T-A-6Ocena toksykologiczna surowców i produktów kosmetycznych.2
T-A-7Metody alternatywne w badaniach ekotoksykologicznych.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykometrycznych. Główne organizacje promujące metody alternatywne w świecie. Bazy danych o technikach in vitro stosowanych w toksykologii.2
T-W-2Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów in vivo. Rodzaje i kierunki badań. Badania podstawowe i pomocnicze.3
T-W-3Przegląd podstawowych metod alternatywnych do badań na zwierzętach. Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów alternatywnych in vitro.3
T-W-4Ocena toksyczności związku na podstawie zależności miedzy jego budową chemiczną a aktywnością biologiczną. Czynniki genetyczne a kumulacja związków chemicznych. Czynniki genetyczne zwiększające wrażliwość na związki chemiczne.2
T-W-5Bezpieczeństwo chemiczne. Ważniejsze przepisy regulujące zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego. Klasyfikacja i oznakowanie substancji chemicznych.3
T-W-6Testowanie in vivo i in vitro w badaniu rakotwórczości i mutagenności ksenobiotyków. Test mutagenezy bakteryjnej. Oznaczenia naprawy DNA. Wyznaczenie wymiany chromatydu siostrzanego. Oznaczenie mutageniczności u ssaków.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie wskazanej literatury5
A-A-3przygotowanie się zajęć5
A-A-4przygotowanie się do kolokwium5
A-A-5opracowanie wskazanych zagadnień5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej literatury4
A-W-3przygotowanie się do kolokwium5
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O6.4_W01zna i opisuje badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W20zna mechanizmy przemian i efektów biologicznych na różnym poziomie organizacji orgaznimu i biocenozy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z badaniami podstawowymi i pomocniczymi stosowanymi w ocenie toksyczności
Treści programoweT-W-2Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów in vivo. Rodzaje i kierunki badań. Badania podstawowe i pomocnicze.
T-W-6Testowanie in vivo i in vitro w badaniu rakotwórczości i mutagenności ksenobiotyków. Test mutagenezy bakteryjnej. Oznaczenia naprawy DNA. Wyznaczenie wymiany chromatydu siostrzanego. Oznaczenie mutageniczności u ssaków.
T-A-4Badanie toksyczności po podaniu wielokrotnym, toksyczności podprzewlekłej i przewlekłej. Wyznaczanie NOAEL, LOAEL, LOAL i RfD.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna badań stosowanych w ocenie toksycznosci ksenobiotyków i nie potrafi ich opisać; popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi wymienić część badań podstawowych i pomocniczych stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków, ale podczas ich opisywania popełnia bardzo dużo błędów. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi wymienić większość badań podstawowych i pomocniczych stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków, ale podczas ich opisywania popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi wymienić badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi wymienić badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Student potrafi je opisać bez popełnianie większych błędów Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i opisać badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O6.4_W02omawia mechanizmy działania toksycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
BL_1A_W20zna mechanizmy przemian i efektów biologicznych na różnym poziomie organizacji orgaznimu i biocenozy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studentów z możliwymi mechanizmami działania toksycznego substancji
Treści programoweT-A-1Mechanizmy działania toksycznego. Przegląd koncepcji farmakologicznych. Receptorowy i pozareceptorowy mechanizm działania toksycznego.
T-A-3Metabolizm ksenobiotyków. Biotransformacje i sprzęganie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić ani opisać mechanizmów działania toksycznego substancji; popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi wymienić tylko niektóre mechanizmy, a podczas ich opisywania popełnia bardzo dużo błędów.
3,5Student potrafi wymienić większość mechanizmów działania toksycznego, ale podczas ich opisywania popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi bezbłędnie wymienić mechanizmy działania toksycznego, ale podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi bezbłędnie wymienić mechanizmy działania toksycznego substancji. Student potrafi je opisać bez popełnianie większych błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i opisać mechanizmy działania toksycznego. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień, umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O6.4_W03zna metody klasyczne i alternatywne, stosowane w badaniach toksyczności ksenobiotyków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W20zna mechanizmy przemian i efektów biologicznych na różnym poziomie organizacji orgaznimu i biocenozy
BL_1A_W21ma wiedzę o uwarunkowaniach zwyczajowych i etycznych związanych z obszarem nauk biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z metodami alternatywnymi in vivo i in vitro wykorzystywanymi w ocenie toksyczność ksenobiotyków
C-2zaponanie z klasycznymi metodami in vivo wykorzystywanych w badaniach toksykologiczności ksenobiotyków
Treści programoweT-W-1Wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykometrycznych. Główne organizacje promujące metody alternatywne w świecie. Bazy danych o technikach in vitro stosowanych w toksykologii.
T-W-2Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów in vivo. Rodzaje i kierunki badań. Badania podstawowe i pomocnicze.
T-W-3Przegląd podstawowych metod alternatywnych do badań na zwierzętach. Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów alternatywnych in vitro.
T-W-4Ocena toksyczności związku na podstawie zależności miedzy jego budową chemiczną a aktywnością biologiczną. Czynniki genetyczne a kumulacja związków chemicznych. Czynniki genetyczne zwiększające wrażliwość na związki chemiczne.
T-W-6Testowanie in vivo i in vitro w badaniu rakotwórczości i mutagenności ksenobiotyków. Test mutagenezy bakteryjnej. Oznaczenia naprawy DNA. Wyznaczenie wymiany chromatydu siostrzanego. Oznaczenie mutageniczności u ssaków.
T-A-4Badanie toksyczności po podaniu wielokrotnym, toksyczności podprzewlekłej i przewlekłej. Wyznaczanie NOAEL, LOAEL, LOAL i RfD.
T-A-6Ocena toksykologiczna surowców i produktów kosmetycznych.
T-A-7Metody alternatywne w badaniach ekotoksykologicznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić ani opisać metod klasycznych i alternatywnych stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Nie potrafi zdefiniować metod alternatywnych. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi wymienić tylko część metod klasycznych i alternatywnych stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Nie potrafi ich opisać ani wskazać różnic między metodami alternatywnymi a klasycznymi. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi wymienić większość metod stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Podczas ich opisywania student popełnia dużo błędów. Definiuje metody alternatywne. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi wymienić wszystkie metody stosowane w badaniu toksyczności substancji. Podczas ich opisywania popełnia nieliczne błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi wymienić wszystkie metody stosowane w badaniu toksyczności substancji. Student potrafi je opisać bez popełnianie większych błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i opisać metody stosowane w badaniu toksyczności substancji. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień, umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O6.4_U01stosuje metody obliczeniowe w ocenie toksyczności, narażenia i ryzyka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U01wykorzystuje wiedzę z zakresu matematyki i statystyki i stosuje do opisu zjawisk zachodzących w przyrodzie;
BL_1A_U02umie określić zjawiska i procesy fizyczne, chemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; dokonuje pomiarów i określa podstawowe wielkości fizyczne i chemiczne; przeprowadza proste doświadczenia z fizyki i chemii; potrafi określić ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z badaniami podstawowymi i pomocniczymi stosowanymi w ocenie toksyczności
Treści programoweT-A-1Mechanizmy działania toksycznego. Przegląd koncepcji farmakologicznych. Receptorowy i pozareceptorowy mechanizm działania toksycznego.
T-A-2Metody wyznaczania dawek/stężeń śmiertelnych (LD50 i LC50).
T-A-5Metody obliczeniowe w ocenie toksyczności. Ocena narażenia i ryzyka.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod obliczeniowych i nie potrafi przeprowadzić podstawowych działań rachunkowych stosowanych w ocenie toksyczności subtancji, narażenia i szacowania ryzyka. Nie operuje wiedza kontekstową
3,0Student rozumie celowość stosowania metod obliczeniowych. Potrafi, z dużą pomocą nauczyciela, wykonać podstawowe obliczenia. Student popełnia dużo błędów.
3,5Student potrafi z nieznaczną pomocą nauczyciela, wykonać podstawowe obliczenia. Ma problemy z interpretacją uzyskanych wyników.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać podstawowe obliczenia. Ma niewielkie problemy z interpretacją uzyskanych wyników. Student samodzielnie radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Wykorzystując zdobytą wiedzę samodzielnie wykonuje działania rachunkowe stosowane w ocenie toksyczności subtancji, narażenia i szacowania ryzyka. Poprawnie interpretuje uzyskane wyniki. W procesie wykonaywania zadań popełnia nieliczne i mało znaczące błędy.
5,0Student wykazuje umiejetność zastosowania metod obliczeniowych stosowanych w ocenie toksyczności subtancji, narażenia i szacowania ryzyka. Samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce, prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe i interpretuje dane.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O6.4_K01rozumie potrzebę stosowania metod ograniczających wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K02rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z metodami alternatywnymi in vivo i in vitro wykorzystywanymi w ocenie toksyczność ksenobiotyków
C-2zaponanie z klasycznymi metodami in vivo wykorzystywanych w badaniach toksykologiczności ksenobiotyków
C-3zapoznanie studentów z badaniami podstawowymi i pomocniczymi stosowanymi w ocenie toksyczności
Treści programoweT-W-1Wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykometrycznych. Główne organizacje promujące metody alternatywne w świecie. Bazy danych o technikach in vitro stosowanych w toksykologii.
T-W-2Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów in vivo. Rodzaje i kierunki badań. Badania podstawowe i pomocnicze.
T-W-3Przegląd podstawowych metod alternatywnych do badań na zwierzętach. Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów alternatywnych in vitro.
T-W-4Ocena toksyczności związku na podstawie zależności miedzy jego budową chemiczną a aktywnością biologiczną. Czynniki genetyczne a kumulacja związków chemicznych. Czynniki genetyczne zwiększające wrażliwość na związki chemiczne.
T-W-5Bezpieczeństwo chemiczne. Ważniejsze przepisy regulujące zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego. Klasyfikacja i oznakowanie substancji chemicznych.
T-W-6Testowanie in vivo i in vitro w badaniu rakotwórczości i mutagenności ksenobiotyków. Test mutagenezy bakteryjnej. Oznaczenia naprawy DNA. Wyznaczenie wymiany chromatydu siostrzanego. Oznaczenie mutageniczności u ssaków.
T-A-4Badanie toksyczności po podaniu wielokrotnym, toksyczności podprzewlekłej i przewlekłej. Wyznaczanie NOAEL, LOAEL, LOAL i RfD.
T-A-5Metody obliczeniowe w ocenie toksyczności. Ocena narażenia i ryzyka.
T-A-7Metody alternatywne w badaniach ekotoksykologicznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3objaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-5Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia wrażliwości w stosunku do zwierząt. Nie rozumie potrzeby ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych.
3,0Student przejawia niewielką wrażliwość w stosunku do zwierząt. Wykazuje niewielkie zainteresowanie aktualnymi trendami polegajacymi na ograniczeniu wykorzystania zwierząt w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych.
3,5Student przejawia wrażliwość w stosunku do zwierząt, ale wykazuje niewielkie zainteresowanie aktualnymi tendencjami do ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych. Nie rozumie potrzeby prowadzenia badań metodami alternatywnymi.
4,0Student przejawia wrażliwość w stosunku do zwierząt, ale nie zgadza się w pełni z tendencjami do ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych. Nie rozumie potrzeby prowadzenia badań metodami alternatywnymi, zwłaszcza in vitro.
4,5Student przejawia wrażliwość w stosunku do zwierząt. Rozumie i zgadza się z aktualnymi tendencjami do ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych. Rozumie potrzebę prowadzenia badań nad alternatywnymi metodami in vitro, które mogłyby zastąpić metody oparte na wykorzystaniu zwierząt. Nie w pełni rozumie korzyści i zagrożenia wynikające ze stosowania alternatywnych metod in vitro.
5,0Student przejawia wrażliwość w stosunku do zwierząt. Rozumie i zgadza się z aktualnymi tendencjami do ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych. Rozumie korzyści i zagrożenia wynikające ze stosowania alternatywnych metod in vitro. Rozumie potrzebę prowadzenia badań nad alternatywnymi metodami in vitro.