Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin
Sylabus przedmiotu Szata roślinna Polski:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Szata roślinna Polski | ||
Specjalność | Biologia roślin | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Korchak <Magdalena.Korchak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw systematyki roślin i fitosocjologii, podstawowa wiedza z zakresu geografii Polski. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy o zróżnicowaniu szaty roślinnej Polski i czynnikach determinujących to zróżnicowanie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zróżnicowanie szaty roślinnej wybranych jednostek biogeograficznych Polski, czynniki wpływające na to zróżnicowanie, zagrożenia. | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka szaty roślinnej Polski | 2 |
T-W-2 | Czynniki biotyczne, abiotyczne i antropogeniczne wpływające na zróżnicowanie szaty roślinnej Polski. | 4 |
T-W-3 | Zróżnicowanie flory Polski. Elementy geograficzne we florze Polski. Regionalizacja geobotaniczna Polski. | 4 |
T-W-4 | Roślinność potencjalna i rzeczywista Polski. | 2 |
T-W-5 | Szata roślinna Polski na tle Europy i świata. | 2 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | Zapoznawanie się z literaturą przedmiotu | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji na zadany temat | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-W-2 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia | 12 |
A-W-3 | Czytanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-4 | Zaliczenie pisemne | 2 |
A-W-5 | Udział w konsultacjach | 7 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena referatu na wybrany temat, przygotowywanego w zespoach i prezentowanego na ćwiczeniach audytoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemna praca zaliczeniowa |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O3.2_W01 Potrafi wymienić i scharakteryzować czynniki determinujące zróżnicowanie szaty roślinnej Polski. | BL_2A_W01 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2 |
BL_2A_BLR-S-O3.2_W02 Potrafi omówić zróżnicowanie szaty roślinnej Polski na tle Europy i świata. | BL_2A_W01 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O3.2_U01 Potrafi opracować i zaprezentować zróżnicowanie szaty roślinnej wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce. | BL_2A_U10, BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-A-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O3.2_K01 Potrafi współpracować w zespole nad opracowaniem wybranego zagadnienia, zgodnie z otrzymanymi wytycznymi. | BL_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08 | C-1 | T-A-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O3.2_W01 Potrafi wymienić i scharakteryzować czynniki determinujące zróżnicowanie szaty roślinnej Polski. | 2,0 | uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
BL_2A_BLR-S-O3.2_W02 Potrafi omówić zróżnicowanie szaty roślinnej Polski na tle Europy i świata. | 2,0 | uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O3.2_U01 Potrafi opracować i zaprezentować zróżnicowanie szaty roślinnej wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce. | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia | |
3,5 | przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, prawidłowo odpowie na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia | |
4,0 | przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, prawidłowo odpowie na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia | |
4,5 | przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w niemal wyczerpujący sposób omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia | |
5,0 | przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób pełny i wyczerpujący omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O3.2_K01 Potrafi współpracować w zespole nad opracowaniem wybranego zagadnienia, zgodnie z otrzymanymi wytycznymi. | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia | |
3,5 | przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, prawidłowo odpowie na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia | |
4,0 | przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, prawidłowo odpowie na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia | |
4,5 | przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w niemal wyczerpujący sposób omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia | |
5,0 | przygotuje w zespole studenckim i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób pełny i wyczerpujący omawiającą szatę roślinną wybranej jednostki geobotanicznej w Polsce, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia |
Literatura podstawowa
- Szafer W., Zarzycki K. (red.), Szata roślinna Polski, PWN, Warszawa, 1977, t. I i II
Literatura dodatkowa
- Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2001
- Kornaś J., Medwecka-Kornaś A., Geografia roślin, PWN, Warszawa, 2002