Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin

Sylabus przedmiotu Macromycetes:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Macromycetes
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 25 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 20 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza biologiczna i mikologiczna (znajomość materiału w zakresie przedmiotu "Mikologia")

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością systematyczną i morfologiczną macromycetes, ich rolą w przyrodzie oraz z cechami ważniejszych gatunków grzybów jadalnych i trujących

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Cechy makroskopowe i mikroskopowe owocników grzybów wielkoowocnikowych2
T-L-2Budowa i typy owocników workowców oraz ich oznaczanie4
T-L-3Typy rozwojowe owocników podstawczaków4
T-L-4Budowa owocników różnych grup grzybów podstawkowych i ich oznaczanie (grzyby agarikoidalne, boletoidalne, gasteroidalne, afylloforoidalne)15
25
wykłady
T-W-1Charakterystyka grzybów i ich pozycja w świecie organizmów żywych. Systematyka grzybów.4
T-W-2Warunki życia i występowania grzybów. Grupy troficzno-siedliskowe grzybów; relacje między grzybami i innymi organizmami. Mikoryza4
T-W-3Ekologiczna klasyfikacja grzybów leśnych3
T-W-4Terenowe metody badań grzybów wielkoowocnikowych4
T-W-5Grzyby jadalne i trujące - mikozy, mikotoksykozy, alergie. Uprawa grzybów jadalnych.2
T-W-6Zagrożenie i ochrona grzybów.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2zbiór grzybów6
A-L-3przygotowanie do zajęć9
A-L-4konsultacje5
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje11
A-W-3samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-4przygotowanie do zaliczenia6
A-W-5zaliczenie zajęć2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora w programie PowerPoint
M-4wystawa dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka cech diagnostycznych i rozpoznawanie grzybów)
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-D2_W01
potrafi wymienić i scharakteryzować cechy systematyczne różnych taksonów grzybów wielkoowocnikowych
BL_2A_W17P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1
BL_2A_BLR-D2_W02
potrafi wskazać i scharakteryzować powiązania grzybów wielkoowocnikowych z roślinami i zbiorowiskami roślinnymi
BL_2A_W10, BL_2A_W15P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-D2_U01
potrafii prowadzić monitoring mikologiczny, zinterpretować jego wyniki i na tej podstawie oceniać stan środowiska
BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-W-4, T-W-6, T-L-4M-1, M-2, M-3S-3
BL_2A_BLR-D2_U02
potrafii określić przynależność systematyczną grzybów oraz rozpoznawać pospolite gatunki grzybów jadalnych i trujących
BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-1, T-L-1, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-D2_K01
jest świadomy zróżnicowania świata grzybów i ich roli w środowisku oraz rozumie potrzebę poszerzania swej wiedzy na ten temat w oparciu o różne źródła informacji naukowej
BL_2A_K01, BL_2A_K03P2A_K01, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-D2_W01
potrafi wymienić i scharakteryzować cechy systematyczne różnych taksonów grzybów wielkoowocnikowych
2,0student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0student uzyskał 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5student uzyskał 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0student uzyskał 32-35 punkty za odpowedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5student uzyskła 36-37 punkty za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0student uzyskał 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
BL_2A_BLR-D2_W02
potrafi wskazać i scharakteryzować powiązania grzybów wielkoowocnikowych z roślinami i zbiorowiskami roślinnymi
2,0student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0student uzyskał 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
3,5student uzyskał 29-31 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
4,0student uzyskał 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
4,5student uzyskał 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
5,0student uzyskał 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-D2_U01
potrafii prowadzić monitoring mikologiczny, zinterpretować jego wyniki i na tej podstawie oceniać stan środowiska
2,0student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0student uzyskał 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
3,5student uzyskał 29-31pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
4,0student uzyskał 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
4,5student uzyskał 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
5,0student uzyskał 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
BL_2A_BLR-D2_U02
potrafii określić przynależność systematyczną grzybów oraz rozpoznawać pospolite gatunki grzybów jadalnych i trujących
2,0student nie potrafi przy pomocy mikroskopu stereoskopowego i kluczy rozpoznać żadnego gatunku grzyba
3,0student potrafi przy pomocy mikroskopu stereoskopowego i kluczy rozpoznać i scharakteryzować cechy diagnostyczne 3 gatunków grzybów
3,5student potrafi przy pomocy mikroskopu stereoskopowego i kluczy rozpoznać i scharakteryzować cechy diagnostyczne 6 gatunków grzybów
4,0student potrafi przy pomocy mikroskopu stereoskopowego i kluczy rozpoznać i scharakteryzować cechy diagnostyczne 9 gatunków grzybów
4,5student potrafi przy pomocy mikroskopu stereoskopowego i kluczy rozpoznać i scharakteryzować cechy diagnostyczne 12 gatunków grzybów
5,0student potrafi przy pomocy mikroskopu stereoskopowego i kluczy rozpoznać i scharakteryzować cechy diagnostyczne 15 gatunków grzybów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-D2_K01
jest świadomy zróżnicowania świata grzybów i ich roli w środowisku oraz rozumie potrzebę poszerzania swej wiedzy na ten temat w oparciu o różne źródła informacji naukowej
2,0student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0student uzyska 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5student uzyska 29-31 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0student uzyska 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5student uzyska 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0student uzyska 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.

Literatura podstawowa

  1. Muller E., Loeffler W., Zarys mikologii, PWRiL, Warszawa, 1987
  2. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika. Systematyka, PWN, Warszawa, 2003
  3. Bujakiewicz A., Lisiewska M., Mikologia. Przewodnik do ćwiczeń terenowych i laboratoryjnych, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Orłoś H., Grzyby leśne na tle środowiska, PWRiL, Warszawa, 1966
  2. Łuszczyński J., Przewodnik do ćwiczeń z mikologii, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce, 2006
  3. Mułenko W. (red.), Mykologiczne badania terenowe. Przewodnik metodyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2008
  4. Gumińska B., Wojewoda W., Grzyby i ich oznaczanie, PWRiL, Warszawa, 1983

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Cechy makroskopowe i mikroskopowe owocników grzybów wielkoowocnikowych2
T-L-2Budowa i typy owocników workowców oraz ich oznaczanie4
T-L-3Typy rozwojowe owocników podstawczaków4
T-L-4Budowa owocników różnych grup grzybów podstawkowych i ich oznaczanie (grzyby agarikoidalne, boletoidalne, gasteroidalne, afylloforoidalne)15
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka grzybów i ich pozycja w świecie organizmów żywych. Systematyka grzybów.4
T-W-2Warunki życia i występowania grzybów. Grupy troficzno-siedliskowe grzybów; relacje między grzybami i innymi organizmami. Mikoryza4
T-W-3Ekologiczna klasyfikacja grzybów leśnych3
T-W-4Terenowe metody badań grzybów wielkoowocnikowych4
T-W-5Grzyby jadalne i trujące - mikozy, mikotoksykozy, alergie. Uprawa grzybów jadalnych.2
T-W-6Zagrożenie i ochrona grzybów.3
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2zbiór grzybów6
A-L-3przygotowanie do zajęć9
A-L-4konsultacje5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje11
A-W-3samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-4przygotowanie do zaliczenia6
A-W-5zaliczenie zajęć2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-D2_W01potrafi wymienić i scharakteryzować cechy systematyczne różnych taksonów grzybów wielkoowocnikowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością systematyczną i morfologiczną macromycetes, ich rolą w przyrodzie oraz z cechami ważniejszych gatunków grzybów jadalnych i trujących
Treści programoweT-W-1Charakterystyka grzybów i ich pozycja w świecie organizmów żywych. Systematyka grzybów.
T-L-1Cechy makroskopowe i mikroskopowe owocników grzybów wielkoowocnikowych
T-L-2Budowa i typy owocników workowców oraz ich oznaczanie
T-L-3Typy rozwojowe owocników podstawczaków
T-L-4Budowa owocników różnych grup grzybów podstawkowych i ich oznaczanie (grzyby agarikoidalne, boletoidalne, gasteroidalne, afylloforoidalne)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora w programie PowerPoint
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0student uzyskał 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5student uzyskał 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0student uzyskał 32-35 punkty za odpowedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5student uzyskła 36-37 punkty za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0student uzyskał 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-D2_W02potrafi wskazać i scharakteryzować powiązania grzybów wielkoowocnikowych z roślinami i zbiorowiskami roślinnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
BL_2A_W15ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat metodologii zdobywania informacji o organizmach żywych i środowisku przyrodniczym na różnych stopniach organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością systematyczną i morfologiczną macromycetes, ich rolą w przyrodzie oraz z cechami ważniejszych gatunków grzybów jadalnych i trujących
Treści programoweT-W-1Charakterystyka grzybów i ich pozycja w świecie organizmów żywych. Systematyka grzybów.
T-W-2Warunki życia i występowania grzybów. Grupy troficzno-siedliskowe grzybów; relacje między grzybami i innymi organizmami. Mikoryza
T-W-3Ekologiczna klasyfikacja grzybów leśnych
T-W-4Terenowe metody badań grzybów wielkoowocnikowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora w programie PowerPoint
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0student uzyskał 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
3,5student uzyskał 29-31 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
4,0student uzyskał 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
4,5student uzyskał 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
5,0student uzyskał 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-D2_U01potrafii prowadzić monitoring mikologiczny, zinterpretować jego wyniki i na tej podstawie oceniać stan środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością systematyczną i morfologiczną macromycetes, ich rolą w przyrodzie oraz z cechami ważniejszych gatunków grzybów jadalnych i trujących
Treści programoweT-W-2Warunki życia i występowania grzybów. Grupy troficzno-siedliskowe grzybów; relacje między grzybami i innymi organizmami. Mikoryza
T-W-3Ekologiczna klasyfikacja grzybów leśnych
T-L-1Cechy makroskopowe i mikroskopowe owocników grzybów wielkoowocnikowych
T-W-4Terenowe metody badań grzybów wielkoowocnikowych
T-W-6Zagrożenie i ochrona grzybów.
T-L-4Budowa owocników różnych grup grzybów podstawkowych i ich oznaczanie (grzyby agarikoidalne, boletoidalne, gasteroidalne, afylloforoidalne)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora w programie PowerPoint
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0student uzyskał 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
3,5student uzyskał 29-31pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
4,0student uzyskał 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
4,5student uzyskał 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
5,0student uzyskał 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-D2_U02potrafii określić przynależność systematyczną grzybów oraz rozpoznawać pospolite gatunki grzybów jadalnych i trujących
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością systematyczną i morfologiczną macromycetes, ich rolą w przyrodzie oraz z cechami ważniejszych gatunków grzybów jadalnych i trujących
Treści programoweT-W-1Charakterystyka grzybów i ich pozycja w świecie organizmów żywych. Systematyka grzybów.
T-L-1Cechy makroskopowe i mikroskopowe owocników grzybów wielkoowocnikowych
T-W-5Grzyby jadalne i trujące - mikozy, mikotoksykozy, alergie. Uprawa grzybów jadalnych.
T-L-2Budowa i typy owocników workowców oraz ich oznaczanie
T-L-3Typy rozwojowe owocników podstawczaków
T-L-4Budowa owocników różnych grup grzybów podstawkowych i ich oznaczanie (grzyby agarikoidalne, boletoidalne, gasteroidalne, afylloforoidalne)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora w programie PowerPoint
M-4wystawa dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka cech diagnostycznych i rozpoznawanie grzybów)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi przy pomocy mikroskopu stereoskopowego i kluczy rozpoznać żadnego gatunku grzyba
3,0student potrafi przy pomocy mikroskopu stereoskopowego i kluczy rozpoznać i scharakteryzować cechy diagnostyczne 3 gatunków grzybów
3,5student potrafi przy pomocy mikroskopu stereoskopowego i kluczy rozpoznać i scharakteryzować cechy diagnostyczne 6 gatunków grzybów
4,0student potrafi przy pomocy mikroskopu stereoskopowego i kluczy rozpoznać i scharakteryzować cechy diagnostyczne 9 gatunków grzybów
4,5student potrafi przy pomocy mikroskopu stereoskopowego i kluczy rozpoznać i scharakteryzować cechy diagnostyczne 12 gatunków grzybów
5,0student potrafi przy pomocy mikroskopu stereoskopowego i kluczy rozpoznać i scharakteryzować cechy diagnostyczne 15 gatunków grzybów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D2_K01jest świadomy zróżnicowania świata grzybów i ich roli w środowisku oraz rozumie potrzebę poszerzania swej wiedzy na ten temat w oparciu o różne źródła informacji naukowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z różnorodnością systematyczną i morfologiczną macromycetes, ich rolą w przyrodzie oraz z cechami ważniejszych gatunków grzybów jadalnych i trujących
Treści programoweT-W-1Charakterystyka grzybów i ich pozycja w świecie organizmów żywych. Systematyka grzybów.
T-W-2Warunki życia i występowania grzybów. Grupy troficzno-siedliskowe grzybów; relacje między grzybami i innymi organizmami. Mikoryza
T-W-3Ekologiczna klasyfikacja grzybów leśnych
T-L-1Cechy makroskopowe i mikroskopowe owocników grzybów wielkoowocnikowych
T-W-4Terenowe metody badań grzybów wielkoowocnikowych
T-W-5Grzyby jadalne i trujące - mikozy, mikotoksykozy, alergie. Uprawa grzybów jadalnych.
T-W-6Zagrożenie i ochrona grzybów.
T-L-2Budowa i typy owocników workowców oraz ich oznaczanie
T-L-3Typy rozwojowe owocników podstawczaków
T-L-4Budowa owocników różnych grup grzybów podstawkowych i ich oznaczanie (grzyby agarikoidalne, boletoidalne, gasteroidalne, afylloforoidalne)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora w programie PowerPoint
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0student uzyska 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
3,5student uzyska 29-31 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,0student uzyska 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
4,5student uzyska 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.
5,0student uzyska 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt.