Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin
Sylabus przedmiotu Markery genetyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Markery genetyczne | ||
Specjalność | Biologia zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiadomości z zakresu genetyki ogólnej oraz biologii molekularnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z markerami genetycznymi. |
C-2 | Przybliżenie aktualnych metod molekularnych stosowanych w celu identyfikacji i analizy markerów genetycznych. |
C-3 | Wskazanie sposobów poszukiwania nowych markerów genetycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Izolacja kwasów nukleinowych z różnych tkanek. Porównanie metod izolacji DNA. | 2 |
T-A-2 | Preparatyka RNA. Metody zabezpieczania RNA przed degradacją. | 2 |
T-A-3 | Jakościowa oraz ilościowa ocena preparatów kwasów nukleinowych. | 2 |
T-A-4 | Identyfikacja polimorfizmu typu SNP. PCR-RFLP, PCR-ACRS. | 2 |
T-A-5 | Identyfikacja markerów genetycznych. PCR-indel, PCR-multipleks, LONG-PCR. | 2 |
T-A-6 | PCR-SSCP. Elektroforeza poliakrylamidowa, barwienie DNA srebrem. | 2 |
T-A-7 | Międzygatunkowa analiza sekwencji mtDNA wybranych gatunków. | 2 |
T-A-8 | Analiza wyników sekwencjonowania DNA. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje markerów genetycznych. | 2 |
T-W-2 | Organizacja genomów. Typy sekwencji nukleotydowych. | 2 |
T-W-3 | Choroby genetyczne - wady rozwojowe, choroby genetyczne autosomalne dominujące i recesywne cz.1 | 2 |
T-W-4 | Choroby genetyczne - wady rozwojowe, choroby genetyczne autosomalne dominujące i recesywne cz.2 | 2 |
T-W-5 | Markery genetyczne otłuszczenia. | 2 |
T-W-6 | Markery genetyczne miogenezy. | 2 |
T-W-7 | Mechanizmy genetyczne starzenia się organizmu. | 2 |
T-W-8 | Markery genetyczne płci ssaków i ptaków. | 2 |
T-W-9 | Techniki wykorzystywane w identyfikacji markerów genetycznych. | 2 |
T-W-10 | Markery ekspresji genów. RT-PCR, real time PCR. | 2 |
T-W-11 | Markery genetyczne w identyfikacji osobniczej i gatunkowej. | 2 |
T-W-12 | Wykrywanie nieznanych mutacji w sekwencjach DNA. | 2 |
T-W-13 | Sekwencjonowanie DNA. | 1 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo studenta w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zaliczenia materiału. | 3 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w przeprowadzonych wykładach | 25 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 7 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury. | 10 |
42 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie). |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny). |
M-3 | Metody praktyczne (ćwiczenia audytoryjne, metoda projektów). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O4.4_W01 Definiuje typy markerów genetycznych. | BL_2A_W12 | P2A_W01, P2A_W05, P2A_W07 | C-1 | — | M-1 | S-1 |
BL_2A_BLZ-S-O4.4_W02 Rozróżnia choroby genetyczne dziedziczone autosomalnie recesywnie i dominująco. Objaśnia mechanizmy genetycznej determinacji otłuszczenia, miognezy, starzenia się organizmu oraz zaburzeń determinacji płci. | BL_2A_W11, BL_2A_W12 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W07 | C-3 | — | M-1, M-2 | S-1 |
BL_2A_BLZ-S-O4.4_W03 Rozróżnia metody izolacji kwasów nukleinowych. Dobiera metodę identyfikacji markera genetycznego w zależności od rodzaju sekwencji nukleotydowej, typu polimorfizmu sekwencji. | BL_2A_W03, BL_2A_W12 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | C-2 | — | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O4.4_U01 Potrafi dobrać metodę preparatyki DNA/RNA w zależności od rodzaju tkanki. Interpretuje wyniki oceny ilościowej i jakościowej preparatów kwasów nukleinowych. | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-2 | — | M-3 | S-2 |
BL_2A_BLZ-S-O4.4_U02 Potrafi przygotować in silico mieszaninę reakcyjną do przeprowadzenia syntezy DNA in vitro, wykorzystywać enzymy restrykcyjne w identyfikacji SNP. | BL_2A_U06, BL_2A_U11 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-2, C-3 | — | M-3 | S-2 |
BL_2A_BLZ-S-O4.4_U03 Interpretuje wyniki analizy SSCP, potrafi odczytać wyniki sekwencjonowania DNA. | BL_2A_U09 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U04, P2A_U05 | C-3 | — | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O4.4_K01 Ma świadomość złożoności i różnorodności genomów. | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-1 | — | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O4.4_W01 Definiuje typy markerów genetycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie definiuje wybrane typy markerów genetycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_2A_BLZ-S-O4.4_W02 Rozróżnia choroby genetyczne dziedziczone autosomalnie recesywnie i dominująco. Objaśnia mechanizmy genetycznej determinacji otłuszczenia, miognezy, starzenia się organizmu oraz zaburzeń determinacji płci. | 2,0 | |
3,0 | Student rozróżnia typy dziedziczenia chorób, prezentuje niektóre mechanizmy genetycznej determinacji wybranych cech | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_2A_BLZ-S-O4.4_W03 Rozróżnia metody izolacji kwasów nukleinowych. Dobiera metodę identyfikacji markera genetycznego w zależności od rodzaju sekwencji nukleotydowej, typu polimorfizmu sekwencji. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie dobiera metodykę izolacji kwasów nukleinowych oraz marker genetyczny w zależności od rodzaju sekwencji, typu polimorfizmu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O4.4_U01 Potrafi dobrać metodę preparatyki DNA/RNA w zależności od rodzaju tkanki. Interpretuje wyniki oceny ilościowej i jakościowej preparatów kwasów nukleinowych. | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje kryteria wyboru metody izolacji kwasów nukleinowych w zależności od rodzaju tkanki oraz wyniki ilościowej i/lub jakościowej oceny preparatów kwasów nukleinowych bez umiejętności ich efektynej analizy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_2A_BLZ-S-O4.4_U02 Potrafi przygotować in silico mieszaninę reakcyjną do przeprowadzenia syntezy DNA in vitro, wykorzystywać enzymy restrykcyjne w identyfikacji SNP. | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje skład mieszaniny reakcyjnej in silico do amplifikacji DNA, prezentuje mieszaninę restrykcyjną oraz wykorzystuje enzymy restrykcyjne do wykrywania zmian w sekwencji nukleotydowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_2A_BLZ-S-O4.4_U03 Interpretuje wyniki analizy SSCP, potrafi odczytać wyniki sekwencjonowania DNA. | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje suche wyniki analizy SSCP, odczytuje wyniki sekwencjonowania, bez umiejętności ich efektywnej analizy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Brown T.A., Genomy z CD-ROM, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Słomski R. (red.), Analiza DNA teoria i praktyka, Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2011
- Zwierzchowski L., Świtoński M., Genomika bydła i świń., Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2009
Literatura dodatkowa
- Bal J., Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008