Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin

Sylabus przedmiotu Europejska Sieć Ekologiczna - Natura 2000:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Europejska Sieć Ekologiczna - Natura 2000
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Urszula Banaś-Stankiewicz <Urszula.Banas-Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL3 5 0,50,29zaliczenie
wykładyW3 20 1,50,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza w zakresie systematyki roślin i zwierząt, ekologii i ochrony przyrody.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Fauna chroniona w obrębie ostoi Natura 2000.4
T-A-2Flora chroniona w obrębie ostoi Natura 2000.2
T-A-3Ochrona siedlisk przyrodniczych w systemie Natura 20003
T-A-4Uwarunkowania społeczne i gospodarcze wdrażania systemu Natura 2000 w Polsce.3
T-A-5Konflikty z różnymi działami gospodarki związane z wdrażaniem sieci Natura 2000 w Polsce.3
15
laboratoria
T-L-1Zróżnicowanie fizjograficzne ostoi Natura 2000 na Pomorzu Zachodnim. Analiza Standardowych Formularzy Danych.3
T-L-2Metody integracji danych fizjograficznych i przyrodniczych.2
5
wykłady
T-W-1Umocowania prawne systemu Natura 2000, dyrektywy Unii Europejskiej. Kryteria delimitacji OSO i SOO.2
T-W-2Stan wdrożenia ostoi Natura 2000 w Polsce. Monitoring siedlisk.2
T-W-3Przegląd gatunków flory uwzględnionych w załącznikach do dyrektywy siedliskowej.2
T-W-4Siedliska chronione w ramach dyrektywy siedliskowej.4
T-W-5Metody integracji danych przyrodniczych i geograficznych w obszarach Natura 2000.2
T-W-6Plany zarządzania ostojami Natura 2000. Plany zadań ochronnych2
T-W-7Krajowe programy ochrony gatunków i siedlisk naturowych. Realizacja ochrony.4
T-W-8Znaczenie polskiego systemu Natura 2000 dla zachowania dziedzictwa przyrodniczego Europy.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie prezentacji na zadany temat.8
A-A-3konsultacje3
A-A-4Czytanie literatury przedmiotu4
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2opracowanie projektowe6
A-L-3konsultacje4
15
wykłady
A-W-1konsultacje8
A-W-2uczestnictwo w zajęciach20
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia15
A-W-4zaliczenie pisemne2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3Przygotowanie referatu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Ocena referatu na zadany temat.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O5.1_W01
Zna zasady tworzenia obszarów Natura 2000
BL_2A_W07P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-8M-1S-1
BL_2A_BLR-S-O5.1_W02
Zna uwarunkowania przyrodnicze, gospodarcze i społeczne wynikające z utworzeniem systemu Natura 2000
BL_2A_W09P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-6, T-A-4, T-A-5M-1, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O5.1_U01
Umie rozpoznawać gatunki zwierząt i roślin chronionych rozporządzeniami dyrektyw naturowych oraz identyfikować chronione siedliska przyrodnicze
BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-3
BL_2A_BLR-S-O5.1_U02
Potrafi syntetyzować i interpretować dane geograficzne i przyrodnicze dotyczące obszarów Natura 2000
BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06C-1T-W-5, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O5.1_K01
Potrafi współpracować w zespole nad opracowaniem wybranego zagadnienia zgodnie z otrzymanymi wytycznymi
BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08C-1T-L-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O5.1_W01
Zna zasady tworzenia obszarów Natura 2000
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0Uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5Uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0Uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5Uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0Uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
BL_2A_BLR-S-O5.1_W02
Zna uwarunkowania przyrodnicze, gospodarcze i społeczne wynikające z utworzeniem systemu Natura 2000
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0Uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5Uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0Uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5Uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0Uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O5.1_U01
Umie rozpoznawać gatunki zwierząt i roślin chronionych rozporządzeniami dyrektyw naturowych oraz identyfikować chronione siedliska przyrodnicze
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
3,5przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Potrafi odpowiedzieć na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
4,0przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Potrafi odpowiedzieć na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
4,5przygotuje i przedstawi prezentację w niemal wyczerpujący sposób omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Prawidłowo odpowiedzieć na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia.
5,0przygotuje i przedstawi prezentację w sposób wyczerpujący i oryginalny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Potrafi odpowiedzieć wyczerpująco na wszystkie z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
BL_2A_BLR-S-O5.1_U02
Potrafi syntetyzować i interpretować dane geograficzne i przyrodnicze dotyczące obszarów Natura 2000
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
3,0Potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować , nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków.
3,5Potrafi pozyskać i zestawić dane przyrodnicze i ogónie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski.
4,0Potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i uwzględnić je częściowo dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych.
4,5Potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych.
5,0Potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań planistycznych.

Literatura podstawowa

  1. Makomska-Juchniewicz M., Tworek S. (red.), Ekologiczna sieć Natura 2000 - problem czy szansa?, Inst. Ochr. Przyr. PAN, Kraków, 2003
  2. Herbich J. (red.), Poradniki ochrony siedlisk i gatunków - podręcznik metodyczny., Min. Środowiska, Warszawa, 2004
  3. Ziarnek K., Piątkowska D (red.), Wdrażanie europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 na przykładzie województwa zachodniopomorskiego., RDOŚ, Biuro Konserwacji Przyrody w Szczecinie, Szczecin, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Fauna chroniona w obrębie ostoi Natura 2000.4
T-A-2Flora chroniona w obrębie ostoi Natura 2000.2
T-A-3Ochrona siedlisk przyrodniczych w systemie Natura 20003
T-A-4Uwarunkowania społeczne i gospodarcze wdrażania systemu Natura 2000 w Polsce.3
T-A-5Konflikty z różnymi działami gospodarki związane z wdrażaniem sieci Natura 2000 w Polsce.3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zróżnicowanie fizjograficzne ostoi Natura 2000 na Pomorzu Zachodnim. Analiza Standardowych Formularzy Danych.3
T-L-2Metody integracji danych fizjograficznych i przyrodniczych.2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Umocowania prawne systemu Natura 2000, dyrektywy Unii Europejskiej. Kryteria delimitacji OSO i SOO.2
T-W-2Stan wdrożenia ostoi Natura 2000 w Polsce. Monitoring siedlisk.2
T-W-3Przegląd gatunków flory uwzględnionych w załącznikach do dyrektywy siedliskowej.2
T-W-4Siedliska chronione w ramach dyrektywy siedliskowej.4
T-W-5Metody integracji danych przyrodniczych i geograficznych w obszarach Natura 2000.2
T-W-6Plany zarządzania ostojami Natura 2000. Plany zadań ochronnych2
T-W-7Krajowe programy ochrony gatunków i siedlisk naturowych. Realizacja ochrony.4
T-W-8Znaczenie polskiego systemu Natura 2000 dla zachowania dziedzictwa przyrodniczego Europy.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie prezentacji na zadany temat.8
A-A-3konsultacje3
A-A-4Czytanie literatury przedmiotu4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2opracowanie projektowe6
A-L-3konsultacje4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1konsultacje8
A-W-2uczestnictwo w zajęciach20
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia15
A-W-4zaliczenie pisemne2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O5.1_W01Zna zasady tworzenia obszarów Natura 2000
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000.
Treści programoweT-W-1Umocowania prawne systemu Natura 2000, dyrektywy Unii Europejskiej. Kryteria delimitacji OSO i SOO.
T-W-2Stan wdrożenia ostoi Natura 2000 w Polsce. Monitoring siedlisk.
T-W-8Znaczenie polskiego systemu Natura 2000 dla zachowania dziedzictwa przyrodniczego Europy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0Uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5Uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0Uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5Uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0Uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O5.1_W02Zna uwarunkowania przyrodnicze, gospodarcze i społeczne wynikające z utworzeniem systemu Natura 2000
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000.
Treści programoweT-W-6Plany zarządzania ostojami Natura 2000. Plany zadań ochronnych
T-A-4Uwarunkowania społeczne i gospodarcze wdrażania systemu Natura 2000 w Polsce.
T-A-5Konflikty z różnymi działami gospodarki związane z wdrażaniem sieci Natura 2000 w Polsce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Przygotowanie referatu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Ocena referatu na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0Uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5Uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0Uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5Uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0Uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O5.1_U01Umie rozpoznawać gatunki zwierząt i roślin chronionych rozporządzeniami dyrektyw naturowych oraz identyfikować chronione siedliska przyrodnicze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000.
Treści programoweT-W-3Przegląd gatunków flory uwzględnionych w załącznikach do dyrektywy siedliskowej.
T-W-4Siedliska chronione w ramach dyrektywy siedliskowej.
T-W-7Krajowe programy ochrony gatunków i siedlisk naturowych. Realizacja ochrony.
T-A-1Fauna chroniona w obrębie ostoi Natura 2000.
T-A-2Flora chroniona w obrębie ostoi Natura 2000.
T-A-3Ochrona siedlisk przyrodniczych w systemie Natura 2000
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3Przygotowanie referatu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Ocena referatu na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
3,5przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Potrafi odpowiedzieć na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
4,0przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Potrafi odpowiedzieć na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
4,5przygotuje i przedstawi prezentację w niemal wyczerpujący sposób omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Prawidłowo odpowiedzieć na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia.
5,0przygotuje i przedstawi prezentację w sposób wyczerpujący i oryginalny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Potrafi odpowiedzieć wyczerpująco na wszystkie z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O5.1_U02Potrafi syntetyzować i interpretować dane geograficzne i przyrodnicze dotyczące obszarów Natura 2000
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000.
Treści programoweT-W-5Metody integracji danych przyrodniczych i geograficznych w obszarach Natura 2000.
T-L-1Zróżnicowanie fizjograficzne ostoi Natura 2000 na Pomorzu Zachodnim. Analiza Standardowych Formularzy Danych.
T-L-2Metody integracji danych fizjograficznych i przyrodniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
3,0Potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować , nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków.
3,5Potrafi pozyskać i zestawić dane przyrodnicze i ogónie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski.
4,0Potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i uwzględnić je częściowo dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych.
4,5Potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych.
5,0Potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań planistycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O5.1_K01Potrafi współpracować w zespole nad opracowaniem wybranego zagadnienia zgodnie z otrzymanymi wytycznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000.
Treści programoweT-L-2Metody integracji danych fizjograficznych i przyrodniczych.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat