Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin
Sylabus przedmiotu Techniki laboratoryjne w mikrobiologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki laboratoryjne w mikrobiologii | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii, immunologii, wirusologii, genetyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem przedmiotu jest przekazanie studentom specjalistycznej wiedzy z zakresu klasycznych i nowoczesnych technik labaoratoryjnych stosowanych w mikrobiologii. |
C-2 | Zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami wykonywania badań z użyciem klasycznych testów fenotypowych, jak również nowoczesnych testów immunologicznych i molekularnych; weryfikowania uzyskiwanych wyników (walidacja testów); opracowywania (projektowania) nowych i optymalizowania istniejących procedur diagnostycznych, wykorzystujących wybrane techniki laboratoryjne, w celu szybszej oraz bardziej wiarygodnej identyfikacji i analizy zjadliwości czynników zakaźnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Techniki laboratoryjne w chorobach zakaźnych. Postulaty GLP (ang. Good Laboratory Practice) w praktyce laboratoryjnej. | 2 |
T-A-2 | Pobieranie i transport prób materiałów do badań. Techniki fenotypowe w badaniach mikrobiologicznych. | 2 |
T-A-3 | Identyfikacja i analiza wybranych patogenów bakteryjnych – przykładowe procedury. | 2 |
T-A-4 | Przygotowanie i optymalizacja diagnostyki molekularnej, z użyciem technik in silico. Opracowywanie procedur diagnostycznych w oparciu o analizę in silico sekwencji nukleotydowych wybranych mikroorganizmów chorobotwórczych. | 2 |
T-A-5 | Filogenetyka molekularna i jej zastosowanie w badaniach mikrobiologicznych. | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody izolacji drobnoustrojów z różnych środowisk naturalnych (woda, gleba, powietrze) i określanie ich liczebności. Izolowanie czystych kultur. | 4 |
T-L-2 | Analiza mikrobiologiczna wody do celów sanitarnych. Oznaczanie bakterii grupy coli – miano coli. | 2 |
T-L-3 | Prowadzenie hodowli bakteryjnych na różnych podłożach. | 2 |
T-L-4 | Prowadzenie obserwacji mikroskopowych: przygotowywanie preparatów barwionych metodami prostymi i złożonymi, obserwacje przyżyciowe. | 2 |
T-L-5 | Hodowla drobnoustrojów w warunkach tlenowych i beztlenowych. | 2 |
T-L-6 | Metody identyfikacji drobnoustrojów na podstawie cech biochemicznych. | 2 |
T-L-7 | Metody oznaczania wrażliwości bakterii na antybiotyki. | 2 |
T-L-8 | Metody oznaczania liczby bakterii. | 2 |
T-L-9 | Metody genetyczne w identyfikacji drobnoustrojów. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Techniki molekularne w wykrywaniu patogenów bakteryjnych występujących w żywności – aspekty praktyczne. | 3 |
T-W-2 | Techniki immunologiczne w badaniach odporności przeciwzakaźnej. | 2 |
T-W-3 | Ilościowe testy immunologiczne: immunofluorescencja (IFA), odczyny radioimmunologiczne (RIA), odczyny immunoenzymatyczne (EIA, ELISA). | 2 |
T-W-4 | Metody szybkiego immunofenotypowania krążących komórek (antygenów) – immunocytometria. | 2 |
T-W-5 | Przeciwciała monoklonalne i ich zastosowanie. | 2 |
T-W-6 | Identyfikacja drobnoustrojów w oparciu o analizę genomu. | 2 |
T-W-7 | Techniki „blotting”. Wykrywanie czynników niekonwencjonalnych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie się do "wejściówek". | 9 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. | 5 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. | 1 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie się do "wejściówek". | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie się do kolokwiów. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 8 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie wykładów. | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Opis technik laboratoryjnych stosowanych w mikrobiologii z wykorzystaniem specjalistycznych programów komputerowych i prezentacji multimedialnej. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne (identyfikacja i analiza określonych drobnoustrojów z użyciem wybranych technik laboratoryjnych; praca indywidualna i w grupach). |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: "Wejściówki" na początku zajęć sprawdzające stopień przyswojenia przez studenta partii materiału opanowanej dzięki pracy własnej. |
S-2 | Ocena formująca: "Wyjściówki" - ocena poprawności wykonania ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie analizy wyników wykonywanych testów. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-D2_W01 W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje zarówno klasyczne, jak i nowoczesne techniki laboratoryjne wykorzystywane w mikrobiologii. | BL_2A_W03, BL_2A_W05, BL_2A_W08 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-D2_U01 W zakresie umiejętności student odpowiednio dobiera i wykorzystuje zarówno klasyczne testy fenotypowe, jak również nowoczesne testy immunologiczne i molekularne. | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-9, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
BL_2A_BLM-S-D2_U03 W zakresie umiejętności student opracuje (zaprojektuje), z użyciem odpowiednio dobranych technik in silico, nowe i/lub zoptymalizuje istniejące procedury badawcze. | BL_2A_U06, BL_2A_U07 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U05, P2A_U06 | C-2 | T-A-4, T-A-5 | M-2, M-4 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-D2_K01 W zakresie kompetencji student jest zdolny do wyboru odpowiedniej techniki laboratoryjnej w zależności od wyznaczonego celu oraz wykazuje kreatywność w tworzeniu nowych lub optymalizowaniu istniejących procedur badawczych. | BL_2A_K02, BL_2A_K03, BL_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07, P2A_K08 | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-4 | S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-D2_W01 W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje zarówno klasyczne, jak i nowoczesne techniki laboratoryjne wykorzystywane w mikrobiologii. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić klasycznych i nowoczesnych technik laboratoryjnych wykorzystywanych w mikrobiologii; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. |
3,0 | Student posiada wiedzę z zakresu klasycznych i nowoczesnych technik laboratoryjnych wykorzystywanych w mikrobiologii; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student objaśnia klasyczne i nowoczesne techniki laboratoryjne wykorzystywane w mikrobiologii w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia klasyczne i nowoczesne techniki laboratoryjne wykorzystywane w mikrobiologii; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia klasyczne i nowoczesne techniki laboratoryjne wykorzystywane w mikrobiologii; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat klasycznych i nowoczesnych technik laboratoryjnych wykorzystywanych w mikrobiologii; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-D2_U01 W zakresie umiejętności student odpowiednio dobiera i wykorzystuje zarówno klasyczne testy fenotypowe, jak również nowoczesne testy immunologiczne i molekularne. | 2,0 | Student nie potrafi odpowiednio dobrać i wykorzystać klasycznych oraz nowoczesnych technik laboratoryjnych. |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób odpowiednio dobrać i wykorzystać klasyczne oraz nowoczesne techniki laboratoryjne. | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie odpowiednio dobrać i wykorzystać klasyczne oraz nowoczesne techniki laboratoryjne. | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie odpowiednio dobrać i wykorzystać klasyczne oraz nowoczesne techniki laboratoryjne. | |
4,5 | Student potrafi dobrze dobrać i wykorzystać klasyczne oraz nowoczesne techniki laboratoryjne. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze dobrać i wykorzystać klasyczne oraz nowoczesne techniki laboratoryjne. | |
BL_2A_BLM-S-D2_U03 W zakresie umiejętności student opracuje (zaprojektuje), z użyciem odpowiednio dobranych technik in silico, nowe i/lub zoptymalizuje istniejące procedury badawcze. | 2,0 | Student nie potrafi opracować (zaprojektować) z użyciem odpowiednio dobranych technik in silico nowych i/lub zoptymalizować istniejących procedur badawczych. |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób opracować (zaprojektować) z użyciem odpowiednio dobranych technik in silico nowe i/lub zoptymalizować istniejące procedury badawcze. | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie opracować (zaprojektować) z użyciem odpowiednio dobranych technik in silico nowe i/lub zoptymalizować istniejące procedury badawcze. | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie opracować (zaprojektować) z użyciem odpowiednio dobranych technik in silico nowe i/lub zoptymalizować istniejące procedury badawcze. | |
4,5 | Student potrafi dobrze opracować (zaprojektować) z użyciem odpowiednio dobranych technik in silico nowe i/lub zoptymalizować istniejące procedury badawcze. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze opracować (zaprojektować) z użyciem odpowiednio dobranych technik in silico nowe i/lub zoptymalizować istniejące procedury badawcze. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-D2_K01 W zakresie kompetencji student jest zdolny do wyboru odpowiedniej techniki laboratoryjnej w zależności od wyznaczonego celu oraz wykazuje kreatywność w tworzeniu nowych lub optymalizowaniu istniejących procedur badawczych. | 2,0 | Student nie jest zdolny do wyboru odpowiedniej techniki laboratoryjnej w zależności od wyznaczonego celu oraz nie wykazuje kreatywności w tworzeniu nowych lub optymalizowaniu istniejących procedur badawczych. |
3,0 | Student jest zdolny do wyboru odpowiedniej techniki laboratoryjnej w zależności od wyznaczonego celu oraz wykazuje kreatywność w tworzeniu nowych lub optymalizowaniu istniejących procedur badawczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student jest zdolny i w pełni kompetentny w zakresie wyboru odpowiedniej techniki laboratoryjnej w zależności od wyznaczonego celu oraz wykazuje kreatywność w tworzeniu nowych lub optymalizowaniu istniejących procedur badawczych. |
Literatura podstawowa
- Grzybowski J., Reiss J., Praktyczna bakteriologia lekarska i sanitarna, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa, 2001
- Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
- Krawczyk B., Kur J., Diagnostyka molekularna w mikrobiologii, Wydaw. PG, Gdańsk, 2008
- Prastowska-Kątnik I. (red.), Immunochemia w biologii medycznej. Metody laboratoryjne, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Tomaszewski J.J., Diagnostyka laboratoryjna, PZWL, Warszawa, 1993
- Zaremba M.L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywności, WNT, Lublin, 2003
- Boroń-Kaczmarska A., Furowicz A.J., Choroby odzwierzęce przenoszone drogą pokarmową, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1999
- Czernomysy-Furowicz D., Karakulska J., Nawrotek P., Laboratoryjne eksperymenty w mikrobiologii, Wydaw. AR w Szczecinie, Szczecin, 2006
- Jędrychowski W., Epidemiologia w medycynie klinicznej i zdrowiu publicznym, Wydaw. UJ, Kraków, 2010
- Kowalski M.L., Immunologia kliniczna, Mediton Oficyna Wydawnicza, Łódź, 2000
- Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2000