Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin
Sylabus przedmiotu Pies i jego rola w społeczeństwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pies i jego rola w społeczeństwie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 5 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rolą i miejscem psa w życiu codziennym i służbie człowieka |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka i pochodzenie psa domowego. Przesłanki i fazy udomowienia psa. | 2 |
T-W-2 | Pies w służbie człowieka. Pojęcie psa towarzyszącego i pracującego. | 2 |
T-W-3 | Ważniejsze kierunki użytkowania psa | 2 |
T-W-4 | Rola psa w kształtowaniu prawidłowych postaw w rozwoju dziecka | 2 |
T-W-5 | Pies a prawo, właściciel psa a prawo | 2 |
T-W-6 | Przyczyny i sposoby zapobiegania bezdomności wśród psów | 2 |
T-W-7 | Prawny i etyczny kodeks dobrego hodowcy psów | 2 |
T-W-8 | Pies w relacjach z otoczeniem oraz miejsce psa w ludzkim stadzie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 5 |
A-W-3 | Analiza aktów prawnych pod kątem praw zwierząt | 3 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-W-6 | Zaliczenie pisemne zajęć | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Pogadanka na temat przyczyn i sposobów zapobiegania bezdomności psów w TOZ-ie lub Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt |
M-3 | Dyskusja panelowa z wykorzystaniem prezentacji przygotowanych przez studentów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas trwania kursu |
S-2 | Ocena formująca: Ocena postaw studenta dokonywana w czasie trwania zajęć |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BL-S-A3.4_W01 Student jest w stanie definiować i opisywać korzyści, jakie niesie dla gatunku Homo sapiens kontakt z Canis lupus f. domestica | BL_2A_W13, BL_2A_W21 | P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
BL_2A_BL-S-A3.4_W02 Student charakteryzuje typy użytkowe psów, wylicza rasy predysponowane do określonych zadań | BL_2A_W13, BL_2A_W17 | P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BL-S-A3.4_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za zdrowie i życie naszych "braci mniejszych" | BL_2A_K04, BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06 | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BL_2A_BL-S-A3.4_K02 Ma świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych | BL_2A_K06 | P2A_K06 | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BL-S-A3.4_W01 Student jest w stanie definiować i opisywać korzyści, jakie niesie dla gatunku Homo sapiens kontakt z Canis lupus f. domestica | 2,0 | Student nie jest w stanie podać żadnych korzyści jakie niesie dla człowieka kontakt z psem |
3,0 | Student jest w stanie wymienić kilka korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem | |
3,5 | Student jest w stanie wymienić korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem, niektóre z nich potrafi opisać | |
4,0 | Student jest w stanie wymienić korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem, niektóre z nich potrafi opisać podając przykłady | |
4,5 | Student jest w stanie wymienić korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem, kilka z nich potrafi opisać podając przykłady | |
5,0 | Student jest w stanie definiować i opisywać wiele korzyści, jakie niesie dla człowieka kontakt z psem, wiele z nich potrafi poprzeć przykładami | |
BL_2A_BL-S-A3.4_W02 Student charakteryzuje typy użytkowe psów, wylicza rasy predysponowane do określonych zadań | 2,0 | Student nie zna żadnych typów użytkowych psów |
3,0 | Student potrafi wymienić kilka typów użytkowych psów | |
3,5 | Student wymienia i charakteryzuje kilka typów użytkowych psów | |
4,0 | Student charakteryzuje typy użytkowe psów, podaje przykłady rasy predysponowanych do określonych zadań | |
4,5 | Student charakteryzuje typy użytkowe psów, wylicza rasy predysponowane do określonych zadań | |
5,0 | Student charakteryzuje typy użytkowe psów, wylicza rasy predysponowane do określonych zadań, potrafi to uzasadnić |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BL-S-A3.4_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za zdrowie i życie naszych "braci mniejszych" | 2,0 | Student nie ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie psa |
3,0 | Student ma nikłą świadomość odpowiedzialności za zdrowie i życie psa | |
3,5 | Student ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie psa | |
4,0 | Student ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie psa | |
4,5 | Student ma świadomości odpowiedzialności za zdrowie i życie psa | |
5,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za zdrowie i życie naszych "braci mniejszych", czuje się odpowiedzialny za bezdomne psy | |
BL_2A_BL-S-A3.4_K02 Ma świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych | 2,0 | Nie ma świadomości niebezpieczeństwa w pracy z psami |
3,0 | Ma nikłą świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; nie wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych | |
3,5 | Ma małą świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych | |
4,0 | Ma świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych | |
4,5 | Ma dużą świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych | |
5,0 | Ma świadomość niebezpieczeństwa w pracy z psami; wykazuje odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych, potrafi opisać niebezpieczeńswta płynące z pracy z psami |
Literatura podstawowa
- Fisher J., Okiem psa, PWRiL, Warszawa, 1994
- Kilcommons B., Wilson S., Mój pies świadczy o mnie, Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1996
- Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
- Morris D., Dlaczego pies merda ogonem, Książka i Wiedza, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- Krämer E., Psy, rasy: charakter i utrzymanie, MULTICO, Warszawa, 1997
- Räber H., Encyklopedia psów rasowych, MULTICO, Warszawa, 2000